پارچه‌ی جین یکی از پارچه‌های ماندگار در ترندهای جهانی است. وقتی صحبت از لباس جین می‌شود، همه‌ی اطرافیان شما می‌دانند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. پارچه جین در سراسر مرزهای ملی و فرهنگی محبوب است.

 

14

 

با این حال، پارچه‌ی جین چیست؟ این پارچه از کجا آمده و چرا محبوبیت آن در طول دهه‌ها بی‌وقفه ادامه داشته است؟ ما به تمام این سؤالات و موارد دیگر می‌پردازیم و همه‌ی چیزهایی را که باید در مورد پارچه جین بدانید، به شما می‌گوییم.

پارچه جین چیست؟

جین پارچه‌ی جناغی پنبه‌ای محکمی است که با نخ‌های نیلی، خاکستری یا سفید بافته می‌شود. جین یکی از شناخته‌شده‌‌ترین و رایج‌ترین پارچه‌های موجود است، از شلوار جین آبی کلاسیک تا کت، لباس، اکسسوری و غیره، پارچه‌ی جین همه‌جا استفاده می‌شود. 

پارچه‌ی جین مرغوب با پنبه بافته شده است. برای ایجاد بافت عالی به الیاف 100% پنبه نیاز دارید. با هر بار پوشیدن، لباس جین فرم بدن شما را می‌گیرد. برای ایجاد قابلیت انعطاف بیشتر، در بافت پارچه‌ی جین از 1٪ یا 2٪ کش استفاده می‌شود تا در زمان استفاده، حس بهتری به مصرف کننده منتقل شود؛ در حالی که تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیزی را که پنبه به شلوار جین کلاسیک می‌دهد، حفظ می‌کند.

 

 

تاریخچه پارچه جین

پارچه و لباس جین به نمادی از فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان تبدیل شده است. تقریبا صد و پنجاه سال است که جین آبی نماد آمریکاست؛ ولی منشأ این پارچه‌ی ترندی و محبوب کجاست؟

کلمه‌ی جین از واژه‌ی فرانسوی serge de Nimes گرفته شده است. این کلمه به نوع خاصی از پارچه اشاره دارد که در نیمس، شهری در فرانسه تولید می‌شد. با گذشت زمان، این سبک بافت پارچه در سراسر منطقه رایج شد و این محبوبیت در کشور همسایه، ایتالیا، نیز گسترش یافت. شهر جنوا به سرعت به بزرگترین تولید کننده سرژ دو نیم در جهان تبدیل شد. نام “جین” زمانی که این پارچه محبوبیت تازه‌ای در طول طوفان طلای آمریکا پیدا کرد، ماندگار شد.

 
 

معدنچیان طلا، دوام و قابلیت تعمیر پارچه‌ی جین را دوست داشتند و اگرچه رنگ‌های دیگر به طور گسترده در غرب آمریکا در دسترس بود، تولیدکنندگان هم‌چنان از رنگ آبی نیلی استفاده می‌کردند.

شلوار جین در دهه‌ی 1870 توسط Jacob Davis و Levi Strauss تولید شد؛ همان Levi که Levi’s Jeans را تأسیس کرد. جیکوب دیویس، شریک تجاری او، اولین کسی بود که از پرچ‌های مسی در شلوارهای جین مردانه استفاده کرد تا نقاط ضعیف لباس را تقویت کند. این تکنیک شلوار را برای استفاده‌ی روزانه‌ی کارگران قوی‌تر کرد. در 20 می 1873 حق تولید و اختراع شلوار جینی که امروز می‌شناسیم و دوست داریم، به دیویس و لوی استراوس اعطا شد.

 

پارچه جین امروز

پارچه‌ی جین از دهه‌ی 1850 به طور گسترده در شلوار جین استفاده می‌شود. هیچ لباس دیگری مانند شلوار جین آبی در فرهنگ آمریکایی دوام نیاورده است. این نکته باعث می‌شود شلوار جین Levis در کمد شما، چیزی شبیه به یک کالای میراثی باشد.

با گذشت زمان، تولیدکنندگان نساجی آمریکایی شروع به ساخت سایر اقلام پوشاک از جین کردند و این روزها، شما حتی می‌توانید محصولات دکور خانه را با این پارچه‌ی بادوام، خریداری کنید. در حالی که تولید شلوار جین آبی زمانی محدود به ایالات متحده بود، در اواخر قرن بیستم انتقال اکثر تولیدات جین به خارج از کشور اتفاق افتاد.

 

نگهداری از پارچه و لباس جین

لباس جین به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارد؛ در واقع لازم نیست کار خاصی برای مراقبت از آن انجام دهید.

پارچه‌ی جین در طول هر بار استفاده کهنه می‌شود و می‌شکند، این موارد باعث افزایش راحتی در زمان استفاده و البته زیبایی بیشتر لباس می‌شود. جین واقعی باید پوشیده شود تا بتواند فرم شما را بسازد و نرم‌تر بشود. جین چروک نمی‌شود و مراقبت از شلوار جین آسان است.

 
 

آیا لباس جین به راحتی تمیز می شود؟

وقتی نوبت به لباس جین می‌رسد، شستشوی کمتر، بهتر است. لباس جین حداکثر بعد از هر پنج بار استفاده، باید یک بار شسته شود. همیشه باید شلوار جین خود را برگردانید تا از آسیب به شلوار جلوگیری کنید. 

 

پارچه جین کجا تولید می‌شود؟

طبق آمار، هند در حال حاضر بزرگترین تولید کننده‌ی پنبه در جهان است. آمریکا و چین در رتبه‌ی دوم و سوم قرار دارند.

مراحل تولید پارچه جین:

تولید پارچه و محصولات جین از مزرعه‌ی پنبه آغاز می‌شود و به کارخانه‌های بزرگ پوشاک ختم می‌شود.  

کشت پنبه برای تولید پارچه جین

فرآیند تولید جین با کشت گیاه پنبه آغاز می‌شود. به عنوان یک اقدام حفاظتی، این گیاه در حین رشد، توپی ضخیم از الیاف را در اطراف دانه‌های کوچک سیاه خود ایجاد می‌کند و می‌توان این الیاف را جمع‌آوری کرد؛ از دانه‌های آن جدا کرد و برای تولید نخ استفاده کرد.

تبدیل لیف پنبه به نخ

الیاف پنبه‌ی تمیز شده، شانه می‌شوند و به صورت رشته‌های بلند و نازک در می‌آیند. سپس با استفاده از دستگاه صنعتی ریسندگی به نخ تبدیل می‌شوند. در طول این فرآیند، انواع شستشوها، رنگرزی و…  اعمال می‌شوند که ویژگی‌های محصول نهایی را تغییر می‌دهند.

بافت پارچه جین از نخ پنبه‌ای

هنگامی که نخ پنبه‌ای تولید و رنگ می‌شود، به صورت کج راه بافته می‌شود. دلیل تفاوت رنگ داخل و بیرون پارچه‌ی جین، تفاوت رنگ تار و پود و نوع بافت مخصوص آن است. 

قبل از بافت پارچه با استفاده از تکنیک آنزیم‌شویی، لایه لایه رنگ از روی نخ برداشته می‌شود، در نتیجه پارچه‌ی جین روشن فرایند رنگبری بیشتر و تیره‌ترین رنگ‌ها، حداقلِ آنزیم‌شویی را سپری کرده‌اند.

 

قیمت پارچه جین چقدر است؟

در میان پارچه‌های طبیعی، پارچه‌ی پنبه‌ای یکی از ارزان‌ترین پارچه‌ها است و حتی با الیاف مصنوعی ارزان قیمت مانند پلی استر و ابریشم مصنوعی قابل مقایسه است. تبدیل نخ پنبه‌ای به پارچه‌ی جین، هزینه‌ی زیادی ندارد و این موضوع پارچه‌ی جین را در محدوده‌ی قیمتی متوسط قرار می‌دهد.

 
 

با این حال، انواع خاصی از جین می‌توانند بسیار گران باشند؛ به عنوان مثال، جین خام و ارگانیک می‌تواند ده‌ها دلار در هر یارد هزینه داشته باشد. به طور کلی، محصولات پنبه‌ای که به طور پایدار و اخلاقی تولید شده‌اند، قیمت بالاتری دارند. با این حال، حمایت از شرکت‌های خوب، ارزش افزایش هزینه را دارد و مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای به دنبال محصولات نساجی ایمن و ارگانیک هستند که در بلندمدت سود بیشتری را به همراه دارد. 

 

ویژگی پارچه جین: 

قابلیت تنفس پارچه: بالا

توانایی جذب رطوبت: بالا

توانایی حفظ گرما: متوسط

کشش پذیری: کم تا متوسط

-