مشکلات جنسی بیشتر در زنان یائسه دیده می شود ، که نشان می دهد یائسگی می تواند میل جنسی را کاهش دهد.

کاهش میل جنسی اغلب به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می شود ، که می تواند تحریک را کاهش داده و در نتیجه باعث دردناک تر شدن رابطه جنسی شود.

در این مقاله ، به بررسی چگونگی تأثیر یائسگی بر انگیزه و میل جنسی شخص و همچنین مواردی که می توان برای بهبود میل جنسی در دوران یائسگی انجام داد ، می پردازیم.

 
 
   24

یائسگی و میل جنسی

یائسگی چیست؟

یائسگی به زمانی گفته می شود که یک زن قاعدگی خود را برای همیشه از دست می دهد ، اما این می تواند بیش از چرخه قاعدگی زن باشد.

یائسگی می تواند باعث تغییرات جسمی و عاطفی شود که زندگی زن از جمله زندگی جنسی او را تحت تأثیر قرار می دهد.

برخی از علائم و عوارض جانبی مرتبط با یائسگی عبارتند از:

  • اضطراب
  • مسائل مربوط به کنترل مثانه
  • کاهش تحریک و میل جنسی
  • افسردگی
  • مشکل خوابیدن
  • موهای کم پشت
  • افزایش وزن

هر یک از این تأثیرات می تواند کیفیت زندگی و رابطه زن با شریک زندگی خود را تحت تأثیر قرار دهد.

میل جنسی یا لیبیدو چیست؟

لیبیدو به علاقه جنسی و لذت جنسی اشاره دارد.

تاثیر یائسگی بر میل جنسی : برخی از زنانی که یائسه می شوند ، میل جنسی را کاهش می دهند ، اما دلایل آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

براساس یک بررسی ، میزان گزارش شده از مشکلات جنسی در زنان یائسه بین 68 تا 5/86 درصد است.

این دامنه بسیار بیشتر از همه زنان به طور کلی است که بین 25 تا 63 درصد تخمین زده می شود.

چرا یائسگی روی میل جنسی تأثیر می گذارد؟

کاهش سطح استروژن می تواند منجر به کاهش جریان خون در واژن شود. که می تواند باعث نازک شدن بافت های واژن و لابیا شود. اگر این اتفاق بیفتد ، حساسیت آنها نسبت به تحریک جنسی کمتر می شود.

کاهش جریان خون همچنین بر روانکاری واژن و برانگیختگی کلی تأثیر می گذارد. در نتیجه ، یک زن ممکن است آنقدرها از رابطه جنسی لذت نبرد و در دستیابی به ارگاسم مشکل داشته باشد. رابطه جنسی ممکن است ناخوشایند یا حتی دردناک باشد.

تاثیر یائسگی بر میل جنسی

نوسان سطح هورمون ها در دوران پیش یائسگی و یائسگی همچنین می تواند بر سلامت روانی زن تأثیر بگذارد . که به نوبه خود ممکن است باعث کاهش میل جنسی او شود.

استرس همچنین می تواند میزان میل جنسی زن را تحت تأثیر قرار دهد. تغییر در سطح هورمون هایی که ممکن است یک زن در دوران یائسگی تجربه کند ممکن است او را تحریک پذیر یا افسرده کند ، بنابراین در مقابله با استرس روزمره ممکن است احساس دشواری کند.

طبق مقاله ای که در Journal of Women’s Health منتشر شده است . زنانی که عوارض جانبی قابل توجه تری در ارتباط با یائسگی دارند ، بیشتر احتمال دارد که سطح میل جنسی پایین تری را گزارش کنند.

نمونه هایی از این عوارض جانبی شامل :

  •  گُرگرفتگی ،

  • افسردگی ،

  • اضطراب ،

  • اختلال در خواب و

  • خستگی است.

از دیگر عواملی که باعث می شود خانمی در دوران یائسگی دچار کاهش میل جنسی شود ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سابقه بیماری های مزمن سلامتی ، مانند بیماری های قلبی ، دیابت یا افسردگی
  2. سابقه سیگار کشیدن
  3. انجام فعالیتهای بدنی کم

یک زن باید با پزشک خود صحبت کند که چگونه این شرایط می تواند بر میل جنسی او تأثیر بگذارد.

نکاتی برای بهبود میل جنسی در یائسگی

تاثیر یائسگی بر میل جنسی : چندین مرحله وجود دارد. که یک زن می تواند برای افزایش میل جنسی خود انجام دهد. این موارد شامل درمان های پزشکی ، تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی است.

درمان های پزشکی

اگر خانمی تغییراتی در بافت واژن خود مانند نازک شدن و خشکی تجربه کند . ممکن است بخواهد درمان استروژن را در نظر بگیرد.

استروژن تجویز شده را می توان مستقیماً به صورت کرم ، قرص یا حلقه های واژن درون واژن قرار داد. این ها معمولاً حاوی دوزهای کمتری از استروژن نسبت به قرص های ضد بارداری منظم هستند.

برخی از زنان ممکن است مایل به مصرف قرص های استروژن باشند. که حاوی مقادیر بیشتری هورمون هستند. این روش درمانی که به عنوان درمان جایگزینی هورمون شناخته می شود ، ممکن است به کاهش علائم مانند گُرگرفتگی و تغییرات خلقی کمک کند ، اما ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

خانمی که در مورد درمان جایگزینی هورمون فکر می کند ، باید قبل از شروع هر دارویی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

زنانی که از هورمون درمانی استفاده می کنند

یک مطالعه نشان داد که زنانی که از هورمون درمانی استفاده می کنند ، در مقایسه با زنانی که این کار را انجام نمی دهند ، سطح بالاتری از میل جنسی را گزارش می کنند.

کمتر معمول است که ، پزشک ممکن است تستوسترون درمانی تجویز کند. با این حال ، همه زنان به این روش درمانی پاسخ نمی دهند و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان اختلالات جنسی در زنان تأیید نمی کند.

یک زن ممکن است پس از استفاده از درمان های استروژن یا تستوسترون هیچ تغییری در میل جنسی خود تجربه نکند.

همچنین ممکن است یک زن مراجعه به یک درمانگر متخصص در زمینه اختلال عملکرد جنسی یا تقویت رابطه جنسی را انتخاب کند. گاهی اوقات ، زوجین ممکن است بخواهند با هم در درمان شرکت کنند.

تغییر سبک زندگی

برخی از زنان ممکن است از استفاده از روان کننده های محلول در آب در حین رابطه جنسی بهره مند شوند. اینها را می توان در اکثر داروخانه ها بدون نسخه خریداری کرد.

با این حال ، زنان باید از روان کننده های محلول در آب و سیلیکونی خودداری کنند . زیرا این مواد می توانند کاندوم های مورد استفاده برای محافظت در برابر عفونت های مقاربتی (STI) را تجزیه کنند.

افزایش فعالیت بدنی ، مانند ورزش 30 دقیقه ای یا بیشتر به صورت روزمره ، می تواند به کاهش علائم مربوط به یائسگی ، از جمله میل جنسی پایین کمک کند. خوردن یک رژیم غذایی سالم همچنین می تواند احساس کلی رفاه فرد را تقویت کند.

تغییر عادت های جنسی

روش های زیادی وجود دارد که فرد می تواند احساس صمیمیت با شریک زندگی خود را تقویت کند . از جمله:

تغییر رویه های جنسی :

سعی کنید دوره های طولانی را در مورد پیش از رابطه جنسی بگذرانید . از وسائل جنسی برای تقویت تجربه صمیمی استفاده کنید یا بدون تصمیم برای ارگاسم ، فعالیت جنسی یا لمسی انجام دهید.

از بین بردن استرس با هم :

تکنیک های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که یک زن و شوهر می توانند در خارج از اتاق خواب برای افزایش صمیمیت انجام دهند. رفتن به یک قرار ملاقات برنامه ریزی شده با هم ، پیاده روی یا گذراندن وقت برای انجام سرگرمی های مشترک ، مانند ورزش ، کاردستی یا پخت و پز ، به عنوان مثال ذکر شده است.

تمرین خودارضایی :

گذراندن وقت تنها و بررسی اینکه چه نوع لمس و تحریک جنسی برای فرد مفید است. می تواند به او کمک کند تا در مورد نیازها و تنظیمات خود با شریک زندگی صحبت کند. همچنین می تواند به فرد کمک کند بدون فشار شریک زندگی خود با انجام فعالیت های جنسی احساس راحتی بیشتری کند.

درمان های طبیعی

برخی از زنان برای افزایش میل جنسی خود از مکمل های طبیعی استفاده می کنند. مهم است که به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده گیاهان و مکمل ها را تایید نمی کند ، بنابراین زنان باید مطمئن باشند که یک برند معتبر را انتخاب می کنند.

برخی از درمان های طبیعی که برای افزایش میل جنسی در زنان استفاده می شود عبارتند از:

  • کوهوش سیاه

  • شبدر قرمز

  • سویا

یک زن باید قبل از مصرف ف این داروها را با پزشک در میان بگذارد. تا اطمینان حاصل کند که با سایر نسخه ها و مکمل هایی که مصرف می کند تعامل منفی نخواهد داشت. سویا حاوی استروژن است. بنابراین ممکن است با سایر درمان های استروژن واکنش نشان دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

هر زمان که پیش یائسگی یا یائسگی تأثیر قابل توجهی در فعالیتهای روزمره از جمله فعالیت جنسی دارد ، زن باید با پزشک خود صحبت کند.

گاهی اوقات ، پزشک می تواند تغییراتی در عادت های سلامتی را توصیه کند. و همچنین در مورد اینکه آیا داروهای تجویز شده می توانند به تسکین علائم ، از جمله میل جنسی پایین کمک کنند ، بحث می کنند.

صحبت با پزشک همچنین می تواند سایر موارد پزشکی زمینه ای را که ممکن است باعث کاهش میل جنسی شود ، رد کند. این شرایط شامل عفونت های دستگاه ادراری ، افتادگی رحم ، آندومتریوز یا اختلال عملکرد کف لگن است.

-