رسانه هایی که اغلب در طول روز با آن سر و کار داریم و اخباری که معمولا هر ساعت درجریان آن قرار می گیریم، می توانند بر تفکر، رفتار و عواطف ما تاثیر بگذارد. اگر اهل چک کردن اخبار به طور منظم هستید، احتمال زیاد این روزها آنچه بیشتر از هرچیز می شنوید اخبار مربوط به کرونا یا همان کویید ۱۹ است.

 
 

درست است که اطلاع از آمار و حوادث مربوط به آن و گوش دادن به توصیه هایی که هر روز عنوان می شود مفید است، اما کارشناسان معتقدند که پیگیری بیش از حد اخبار می ‌تواند بر سلامت فیزیکی، عاطفی و ذهنی ما تاثیر بگذارد. در این شرایط در مقابل دنبال کردن اخبار، باید به گونه ای رفتار کنیم که تعادل حفظ شود و در عین حال که از اخبار آگاهیم، سلامت ذهنی و جسمی مان نیز حفظ شود.

در این مطلب ما از چندین متخصص سلامت روان درخواست کردیم تا توضیح دهند که چگونه این جریان مداوم اخبار فاجعه ‌بار به سطح استرس ما می افزاید و نشانه‌های اضطراب و افسردگی را افزایش می‌ دهد. به علاوه نکاتی درباره نحوه هدایت چرخه ۲۴ ساعته اخبار، در عین حال مدیریت و حفاظت از سلامت ذهنی را نیز عنوان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

18


چرا تماشا کردن اخبار می‌تواند سلامت روانی را تحت ‌تاثیر قرار دهد؟

بنا به گفته مرکز کنترل و پیش ‌گیری بیماری‌ها (CDC)، شیوع بیماری کویید ۱۹ برای اغلب مردم استرس زا است. طبق گفته های این مرکز، در طی دوره شیوع این بیماری عفونی، استرس ناشی از اخبار روزانه می ‌تواند به شکل تغییراتی در الگوهای خواب یا غذا خوردن، وخیم ‌تر شدن شرایط سلامت روانی، ترس و نگرانی در مورد سلامتی و مشکلات مربوط به تمرکز خودش را نشان دهد.

این استرس، ناشی از جریان مداوم اخبار در مورد COVID-19 است که به صورت روزانه، ساعتی و حتی دقیقه به دقیقه در معرض آن قرار می گیریم.

Logan Jones، روانشناس، می گوید: “متأسفانه، بسیاری از خبرهایی که این روزها دنبال می کنیم، بیشتر از اینکه جنبه خبری و گزارش دادن داشته باشند، روشی برای معتاد کردن افراد به چرخه خبر هستند. “

وی در ادامه می گوید: “چیزی که در این بین جالب است، تیترهایی است که برای خبرهای ناراحت کننده استفاده می شود و غالبا اکثر رسانه ها نسبت به خبرهای مثبت، بیشتر تمرکز خود را روی خبرهای منفی و ناراحت کننده می گذارند. دنبال کردن بیش از حد این اخبار می تواند بسیار سمی بوده و تاثیر مخربی بر روی سلامت روان و روحیه شما بگذارد.”

آنی میلر، می ‌گوید: ” قرار گرفتن مداوم در معرض اطلاعات منفی می‌تواند مضرباشد و بر روی مغز ما تاثیر بگذارد. وقتی ما شرایطی حساس یا تهدید کننده را تجربه می‌ کنیم، مغز ما واکنش مقابله مانند را در مقابل آن فعال کرده و ارگان های دیگر بدن نیز بر همین اساس واکنش نشان می ‌دهند.”

 
 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض خبرهای منفی، می تواند دستگاه عصبی سمپاتیک را فعال کند و این باعث می شود بدن شما هورمون های مربوط به استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را آزاد کند. به گفته میلر، در شرایط بحرانی و زمانی که ما این واکنش استرس زا را بیشتر از قبل تجربه می کنیم، نشانه های این فشار نیز نمایان می شوند. برخی از شایع ترین علائم آن خستگی، اضطراب، افسردگی و اختلالات مربوط خواب است.

طبق یک مطالعه انجام شده، تماشای اخبار مربوط به موارد ناراحت کننده نسبت به موارد مثبت یا خنثی، به مدت ۱۴ دقیقه، باعث افزایش احساس اضطراب و غم و اندوه می شود.

 

توصیه‌هایی برای مدیریت اخبار

همانند بسیاری از چیزها، کلید سالم ماندن، تعادل و میانه روی است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای برقراری تعادل اعتدال در حین آگاهی و مطلع بودن از شرایط، توصیه می کند که فقط به منظور اینکه بتوانید برای برنامه های خود گام های عملی بردارید و از خود و عزیزانتان محافظت کنید، اخبار را دنبال کنید و پس از اطلاع از اخبار روز، دیگر نیازی به دنبال کردن هر ساعت و هر دقیقه ی تمام خبرها نیست.

در قسمت زیر به ۹ مورد از توصیه هایی که بهتر است در این شرایط مدنظر قرار دهید، می پردازیم:


  1. زمان روزانه خود را محدود کنید

پیگیری اخبار روزانه در محیط کار می تواند به تمرکزی که برای انجام کارهایتان نیاز دارید، آسیب برساند. یک بازه زمانی از زمان کل روزتان را مشخص کنید و فقط در همان زمان اخبار را تماشا کنید. به این صورت در تمام زمان از روزتان دست از چک کردن کانال های خبری بردارید و فقط در همان زمان مشخص شده اخبار را دنبال می کنید.


  1. “زمان نگرانی” را زمان‌ بندی کنید

برنامه ریزی برای “زمان نگرانی” در هر روز یک استراتژی رایج برای مدیریت علایم مرتبط با اختلالات اضطراب است. میلر می ‌گوید این تکنیک برای تماشا و هضم چرخه اخبار مفید است. او می گوید :”اخبار را مرور کنید، هر چیزی که نگران آن هستید را بپذیرید و برای رسیدگی به هر مسئله برنامه ریزی کنید.”

برای این کار زمانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی از زمان خواب تان فاصله داشته باشد، به طوری که قبل از رفتن به خواب مغز شما فرصت هضم کامل آن را داشته باشد. میلر می ‌گوید این ایده به منظور به حداقل رساندن نگرانی در طول روز مطرح شده است.

بعد از این که زمان نگرانی شما به اتمام رسید، تماشای اخبار را کنار بگذارید و به خودتان یادآوری کنید که الان دیگر زمان نگرانی نیست و باید به چیزهای دیگر رسیدگی کنید. وی می افزاید: “سرانجام مغز شما به این روال جدید عادت خواهد کرد و این امکان را می دهد تا نگرانی هایتان را راحت تر هضم کنید.”

 
 

  1. احساس قبل از دیدن اخبار را ارزیابی کنید

Ashleigh Edelstein، مشاور خانواده، می گوید: “هنگامی که شما تصمیم می گیرید که میزان اخباری که در روز دنبال می کنید را محدود کنید، گام بعدی این است که احساسات خود را قبل و بعد از تماشای اخبار ارزیابی کنید تا بفهمید که اخباری که دنبال کرده اید، چگونه روی شما تأثیر گذاشته است.”

او می گوید یک بررسی سریع انجام دهید و از خودتان این سؤال را بپرسید: “اکنون احساس آگاهی و آرام بودن دارم، یا وحشت زده، عصبانی و یا بدبین هستم؟” اگر در مورد دوم صدق می کنید، نیاز است که میزان اخباری که در روز دنبال می کنید را کاهش دهید تا بتوانید از تاثیر آن بر روی سلامت روان تان نیز جلوگیری کنید.


  1. رسانه های خبری قابل اعتماد را دنبال کنید

جونز می گوید: “یک روش سالم برای نزدیک شدن به چرخه خبر، اتکا به رسانه هایی است که شما می دانید معتبر هستند و می دانید این گزارش ها، حاصل تحقیقات گزارش گرانی باتجربه است که دیدگاه های متعادل را ارائه می دهند.” او همچنین می گوید مراقب باشید که میزان تماشای اخبار را کنترل کنید و از حدی معین فراتر نروید.


  1. خلاصه اخبار را از دوستان نزدیک یا خانواده دریافت کنید

اگر تاثیر تماشای اخبار بر روی شما باعث ظاهر شدن نشانه های عادی اضطراب یا افسردگی می شود، دنبال کردن روال تماشای اخبار به هیچ وجه به شما توصیه نمی شود. در عوض، می توانید که از یک دوست نزدیک تان بخواهید تا خلاصه ای از اخبار روز را بگوید.

Neidich می گوید: “دلیلی وجود ندارد که نیاز داشته باشد که هریک از ما هر روز و هر ساعت در معرض اخباری که واقعا سلامت روانی ما را در معرض خطر قرار می دهند، قرار گیریم.”


  1. در یک خبرنامه یا پادکست عضو شوید

به جای دنبال کردن کانال های خبری مختلف و جمع آوری بخشی از اخبار از رسانه های مختلف، عضویت در یک خبرنامه روزانه یا پادکست خبری می تواند مفید باشد، زیرا به طور خودکار زمان و محتوای شما را محدود می کند. به علاوه، هنگام ورزش می توانید به پادکست گوش دهید، که این امر می تواند به پایین نگه داشتن سطح اضطراب و نگرانی به شما کمک کند.


 
 
  1. یک مانترای مفید بخوانید

به گفته جونز، دریافت اخبار سالم به معنای انکار واقعیت نیست، بلکه این به معنای ایجاد مرزها است. توصیه او برای ایجاد مرزبندی در اطراف اخبار منفی و فاجعه ‌بار چیست؟ خواندن یک مانترای مفید مانند این : ” گزارش ها و اخبار سمی غلبه ای بر من ندارد. قبول دارم که در دنیا چه اتفاقی دارد می‌ افتد، اما اجازه نمی‌ دهم که تمام زندگی من را تحت تاثیر قرار دهد. من با استقامت ادامه می دهم و سهم خود را انجام خواهم داد.”


  1. قرار گرفتن در معرض سایر محرک ها را محدود کنید

به گفته کوک، نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که به خودتان اجازه دهید تا ارتباط تان با افرادی خاص را محدود کنید. اگر یکی از اعضای خانواده تان که به طور مرتب مقالات و خبرهای منفی را از منابع ناشناخته برای شما ارسال می‌کند، به او بگویید که نمی خواهید این اخبار را دنبال کنید و ارتباط تان را با او محدود کنید. از افرادی که اصرار دارند به هر شکلی با انتشار خبرهای منفی شما را مضطرب کنند، فاصله بگیرید.


  1. بعد از مشاهده اخبار، کاری سالم انجام دهید

مسلما برای هر کدام از ما تماشا و پیگیری اخبار روزانه ضروری است و می خواهیم در جریان اخبار قرار بگیریم. Edelstein پیشنهاد می کند برای کمک به مقابله با احساس ترس، اضطراب و نگرانی که اغلب با اخبار منفی همراه است، با پیاده روی، تماس با یک دوست یا پرداختن به یک سرگرمی مورد علاقه تان، اقدام به انجام کاری مثبت یا سالم کنید.

او می گوید: “از آنجا که مسائل و وقایعی که روزانه اتفاق می افتند نامشخص هستند، ما نیاز به حواس پرتی های سالم داریم تا محکم و مقاوم بمانیم.”


و اما سخن پایانی …

انجام اقدامات لازم برای به حداقل رساندن استرس در این زمان دشواری که همه دنیا درگیر آن هستند، هم برای سلامت جسمی و هم برای روانی ما ضروری است. در حالی که تماشای اخبار می تواند اطلاعات حیاتی را در مورد محافظت از خود و دیگران به شما ارائه دهد، دریافت بیش از حد اطلاعات می تواند برای سلامت روان شما بیش از حد مضر باشد.

-