استروژن نقش مهمی در سلامت زنان از جمله سلامت روان دارد. استروژن یک هورمون جنسی است و بنابراین مسئول تنظیم مواردی مانند رشد سینه و چرخه های قاعدگی است، اما با رفاه عاطفی زنان نیز مرتبط است. سیستم غدد درون ریز وظیفه تنظیم جریان و بالا و پائین شدن استروژن را بر عهده دارد.

تأثیر استروژن بر خلق و خوی پیچیده است زیرا عوامل بسیار دیگری وجود دارد که در آن نقش دارند. با این حال، ما می دانیم که در شروع بلوغ، استروژن تأثیر زیادی بر سلامت عاطفی زنان دارد.

 

1

 

در این مقاله به این می پردازیم که وقتی استروژن کم و استروژن بالا، تأثیر استروژن بر مغز و تأثیر استروژن بر خلق و خو در چندین زمان مختلف در طول زندگی یک زن دارید، چه اتفاقی می افتد. سپس با بحث در مورد درمان و عادات سبک زندگی که در صورت مشکوک بودن به عدم تعادل در سطوح استروژن می توان آنها را بررسی کرد، به پایان می رسانیم.

 
 
   

اگر استروژن کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

استروژن به طور طبیعی در مراحل مختلف زندگی زنان کاهش می یابد. به گفته Kirti Patel، MD، MHL، Gynecology و Women’s Health در UMass Memorial Healthcare-Harrington و مدیر ارشد پزشکی thePOV، این به دلایل زیادی رخ می دهد. به عنوان مثال، زنان پس از زایمان که در دوران شیردهی هستند استروژن پایینی دارند و معمولاً نگران کننده نیست زیرا این وضعیت موقتی است.

از سوی دیگر، پاتل می‌گوید: «اگر بی‌اشتهایی دارید و وزن کم دارید، سطح هورمون‌های جنسی شما کاهش می‌یابد و دوره‌های قاعدگی‌تان متوقف می‌شود. شما می توانید سطح استروژن بسیار پایینی داشته باشید، و این می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا در این مدت، برای مثال، استخوان های شما ممکن است نازک شوند [زیرا] استروژن به حفظ استحکام استخوان های شما کمک می کند.

وقتی صحبت از تغییرات خلق و خوی می شود، در حالی که پاتل می گوید اغلب دلایل متعددی وجود دارد، استروژن پایین اغلب نقش دارد. شما می توانید نوسانات خلقی داشته باشید و احساس غمگینی، مضطرب یا ناامیدی داشته باشید.همچنین ممکن است اختلالات خواب و در نتیجه خستگی را تجربه کنید، که به نوبه خود ممکن است نوسانات خلقی شما را بدتر کند. “مه مغزی” و سایر مسائل شناختی نیز با استروژن پایین مرتبط هستند.

اگرچه این موارد می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند، اما استروژن یکی از عوامل اصلی است که می‌تواند نقش داشته باشد.

 وقتی استروژن بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟

درست مانند استروژن کم، استروژن بالا نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. سطوح بالای استروژن نسبت به پروژسترون به عنوان غالب استروژن در جامعه طبیعی شناخته می شود. برخی از پزشکان احساس می کنند که این می تواند به تغییرات خلقی کمک کند.

اگرچه استروژن بالا می‌تواند در بدتر شدن آندومتریوز نقش داشته باشد، باعث رشد فیبروم‌ها، منجر به پریودهای سنگین‌تر و افزایش خطر پولیپ آندومتر و سرطان رحم شود، دکتر پاتل می‌گوید که سطح بالای استروژن تأثیر مستقیم قابل‌توجهی بر روی آن ندارد. خلق و خو، به همان اندازه که نوسان سطوح انجام می دهد.

تاثیر استروژن بر مغز چیست؟

استروژن ممکن است به دلیل کار در سیستم تولید مثل شناخته شود، اما در جاهای دیگر از جمله مغز نیز کار می کند. پاتل می‌گوید یکی از تأثیرات اصلی استروژن در مغز این است که «به افزایش و بهبود عملکرد هورمون‌های احساس خوب، سروتونین و دوپامین کمک می‌کند». علاوه بر این، استروژن می تواند تولید و اثر اندورفین را اصلاح کند و حتی اثرات محافظت کننده عصبی داشته باشد.

از سوی دیگر، استروژن نیز ممکن است مسئول مه مغزی باشد، به خصوص در حوالی دوران پیش از یائسگی یا یائسگی، اما، همانطور که پاتل می گوید، استروژن تنها مسئول آن نیست.

در واقع، نمی توان گفت تأثیر خاصی که استروژن ممکن است بر روی یک زن در این دوران از زندگی داشته باشد، زیرا تغییرات هورمونی دیگری نیز رخ می دهد. پزشکان و محققان برای کشف این پیچیدگی به کار خود ادامه می دهند.

استروژن و خلق و خو

ما قبلاً به چگونگی تأثیر استروژن بر خلق و خوی کلی پرداختیم. حال بیایید به برخی از سندرم ها و اختلالات خاص نگاه کنیم.

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) زمانی وجود دارد که زنان به طور مداوم علائم جسمی و احساسی داشته باشند که چند روز قبل از پریود آنها رخ می دهد اما پس از آن از بین می رود. این علائم معمولاً به اندازه کافی مهم هستند که بر مدرسه، محل کار یا سایر فعالیت های روزانه تأثیر بگذارند.

پاتل می گوید که علاوه بر علائم فیزیکی مانند نفخ، ناراحتی لگن و گرفتگی، مشکلات خلقی زیادی نیز وجود دارد که می تواند به دلیل PMS رخ دهد. اینها می تواند شامل احساس آبی، احساس تحریک پذیری، احساس افسردگی و احساس افزایش اضطراب باشد.

اختلال ناخوشی پیش ‌قاعدگی

به گفته پاتل، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) شکل شدیدتری از PMS است. با این حال، در PMDD، علائم عاطفی شدیدتر هستند و اغلب علائم فیزیکی را که ممکن است داشته باشید تحت الشعاع قرار می دهند.

” شما تحریک پذیرتر هستید، می توانید عصبانی باشید، می توانید افسرده تر و مضطرب تر باشید. “

هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند چرا برخی افراد PMS دارند، برخی افراد PMDD دارند، و برخی افراد بدون هیچ علامتی در کنار ساحل هستند، اما پاتل می‌گوید برخی افراد معتقدند زنانی که سابقه تروما دارند بیشتر مستعد ابتلا به PMDD هستند.

از سوی دیگر، PMDD ممکن است به خانواده ربط داشته باشد. در هر صورت، واضح است که سطح استروژن در PMS و PMDD نقش دارد، اما ممکن است ارتباط کمتری با کاهش سطح آن در این زمان داشته باشد و بیشتر به نقش استروژن در مغز در این زمان از ماه مربوط باشد. برخی از مردم

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک تشخیص رسمی در DSM است که به عنوان اختلال افسردگی اساسی با شروع حوالی زایمان شناخته می شود. پاتل خاطرنشان می کند: “ما می دانیم که سطح استروژن پس از زایمان کاهش می یابد، به خصوص با شیردهی”. و در حالی که کاهش استروژن را می توان با کاهش خلق و خوی مرتبط دانست، پاتل می گوید که کمک های بالقوه دیگری از جمله برخی از عوامل استرس زا روانی اجتماعی، سایر تغییرات هورمونی و سابقه قبلی اختلالات روانپزشکی وجود دارد.

یکی از علائمی که نشان می دهد افسردگی پس از زایمان تنها تقصیر استروژن نیست این است که درمان – داروهای ضد افسردگی و/یا درمان – مانند سایر اشکال افسردگی است (به جای چیزی که سطح استروژن را تغییر دهد).

افسردگی که در دوران پیش از یائسگی رخ می دهد

قبل از یائسگی در طول سال های منتهی به یائسگی اتفاق می افتد. «در این مدت زمانی که عادت ماهانه‌تان تغییر می‌کند، می‌دانید که در آن هستید، شاید فاصله [بین آن‌ها] طولانی‌تر باشد… یا چند ماه پریود نشوید… [یا] پریودهایتان سبک‌تر شود.» این تغییرات هورمونی می تواند با نوسانات خلقی نیز همراه باشد.

افسردگی بعد از یائسگی

زنانی که در دوران یائسگی هستند، دوره های قاعدگی خود را متوقف کرده اند و در نتیجه استروژن بسیار پایینی دارند. پاتل می‌گوید: «وقتی سال‌های اولیه پس از یائسگی را سپری کردید و با یک سطح استروژن پایین‌تر سازگار می‌شوید، خطر ابتلا به مشکلات خلقی و افسردگی کاهش می‌یابد.»

درمان و تغییر سبک زندگی

اگر به عدم تعادل در سطوح استروژن مشکوک هستید، چند درمان و تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می توانید بررسی کنید. در پایان طیف درمانی، پاتل ارزیابی برای قرص های ضد بارداری با دوز پایین استروژن و پروژسترون، به ویژه در دوران پیش از یائسگی را توصیه می کند. و البته، اگر علائم شما به طور قابل توجهی بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد، به دنبال مراقبت از یک متخصص سلامت روان باشید، گزینه درمانی دیگری است که می تواند کمک کند.

در مورد سبک زندگی، پاتل موارد زیر را برای تقویت خلق و خوی شما توصیه می کند – چه سطح استروژن شما نامنظم باشد یا نه:

حفظ وزن سالم

ورزش کردن

رعایت رژیم غذایی سالم

خواب سالم

مدیریت استرس

استروژن می تواند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و عاطفی زنان در طول زندگی آنها بگذارد، بنابراین اگر در این مورد نگرانی دارید و به کمک نیاز دارید، از مراجعه به پزشک یا متخصص سلامت روان خود دریغ نکنید.

-