روانشناسی صنعتی – سازمانی (Industrial-Organizational) (I-O) با مطالعه رفتار محل کار سروکار دارد. افرادی که در این زمینه ها کار می کنند اصول روانشناختی را در زمینه هایی مانند منابع انسانی، آموزش کارکنان، بازاریابی و فروش و توسعه سازمانی اعمال می کنند.

روانشناسان I-O اغلب تحقیقات را برای افزایش بهره وری در محل کار، انتخاب کارکنان مناسب برای مشاغل خاص و آزمایش محصول اعمال می کنند.

اگر به شغلی در این زمینه نوظهور علاقه دارید، به خواندن ادامه دهید تا درباره کارهایی که روانشناسان I-O انجام می دهند، میزان درآمد آنها، نوع آموزش مورد نیاز و چشم انداز شغلی سال های آینده بیشتر بدانید.

 

5

 

روانشناسان صنعتی – سازمانی چه می کنند؟

روانشناسی I-O یک رشته متنوع با فرصت ها در چندین زمینه مختلف است. بسیاری از روانشناسان I-O در بخش کسب و کار در موقعیت هایی کار می کنند که با بهره وری کارگران، آموزش کارکنان، ارزیابی و منابع انسانی سروکار دارند. سایر روانشناسان I-O در موقعیت های تحقیقاتی یا دانشگاهی کار می کنند. سایر زمینه های تخصصی در روانشناسی I-O شامل تعامل انسان و رایانه و عوامل انسانی است. فرصت های مشاوره برای روانشناسان با تجربه I-O نیز در دسترس است.

وظایف خاص تا حد زیادی به محل کار متخصصان و نوع سازمانی که در آن به کار می‌روند بستگی دارد. به عنوان مثال، یک روانشناس I-O ممکن است برای یک تجارت خاص کار کند تا به انتخاب و آموزش بهترین کارمندان برای موقعیت های خاص کمک کند. در موقعیت های دیگر، یک روانشناس I-O ممکن است سیاست ها و شیوه های شرکت را به منظور به حداکثر رساندن کارایی و بهره وری ارزیابی کند.

روانشناسان صنعتی سازمانی معمولاً چقدر درآمد دارند؟

حقوق معمولی برای روانشناسان I-O بسته به عواملی مانند نوع مدرک تحصیلی و نوع کارفرما بسیار متفاوت است. با توجه به انجمن روانشناسی صنعتی و سازمانی (SIOP)، میانگین حقوق روانشناسان I-O در سال 2015: 1 بود.

حقوق اولیه برای فارغ التحصیل کارشناسی ارشد – 84500 دلار

متوسط حقوق اولیه برای فارغ التحصیلان دکترا – 118,818 دلار

دانشگاهی – 101000 دلار

تمرین کننده – 113000 دلار

وزارت کار ایالات متحده گزارش می دهد که تا می 2018، متوسط حقوق سالانه روانشناسان صنعتی-سازمانی 97260 دلار بوده است. کمترین 10 درصد درآمد کمتر از 51,350 دلار در حالی که 10 درصد برتر بیش از 192,150 دلار درآمد داشتند.

چه مدرکی برای تبدیل شدن به یک روانشناس صنعتی سازمانی لازم است؟

تعدادی از برنامه های دانشگاهی وجود دارد که مدرک لیسانس را در روانشناسی صنعتی-سازمانی ارائه می دهند. افراد دارای مدرک لیسانس معمولاً در منابع انسانی کار می کنند، اگرچه فرصت هایی در زمینه های دیگر وجود دارد. کسانی که به دنبال فرصت های شغلی بیشتر و دستمزد بالاتر هستند ممکن است بخواهند ادامه تحصیل خود را در سطح کارشناسی ارشد در نظر بگیرند.

فرصت های زیادی برای کاندیداهای شغلی با مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی I-O وجود دارد. این روانشناسان اغلب در منابع انسانی، مشاوره، دولتی و سمت‌هایی در بخش خصوصی کار می‌کنند. تقاضای فزاینده برای روانشناسان I-O منجر به افزایش تعداد دانشگاه های ارائه دهنده مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی I-O شده بود. کسانی که دارای مدرک دکترا در روانشناسی I-O هستند، بالاترین میزان فرصت و پرداخت را دارند.

مشاغل روانشناسی صنعتی سازمانی کجا کار می کنند؟

روانشناسان I-O در زمینه ها و صنایع مختلفی از جمله مشاغل خصوصی و سازمان های دولتی کار می کنند. در سال 2018، وزارت کار ایالات متحده گزارش داد که بیشترین زمینه اشتغال در خدمات تحقیق و توسعه علمی بوده است. بالاترین بخش پرداخت در صنعت نیز در خدمات تحقیق و توسعه علمی با میانگین دستمزد سالانه 149780 دلار بود.

خدمات مشاوره دومین حوزه اشتغال را تشکیل می دهد. سایر صنایعی که روانشناسان I-O را به کار می گیرند شامل مدیریت شرکتی، دولت های ایالتی و موسسات آموزشی است.

چشم انداز شغلی برای مشاغل روانشناسی صنعتی سازمانی چیست؟

به نظر می رسد که اگر به دنبال یک حرفه روانشناسی با یک چشم انداز شغلی قوی هستید، روانشناسی I-O ممکن است بهترین گزینه باشد. بر اساس کتاب Occupational Outlook، پیش‌بینی می‌شود که روان‌شناسی صنعتی-سازمانی یکی از رشته‌های روان‌شناسی با سریع‌ترین رشد بین سال‌های 2018 تا 2028 باشد. وزارت کار ایالات متحده گزارش می‌دهد که این رشته در این مدت 13 درصد رشد خواهد کرد.

“انتظار می رود روانشناسان صنعتی-سازمانی به دلیل تعداد زیاد متقاضیان واجد شرایط برای موقعیت ها با رقابت مواجه شوند. روانشناسان صنعتی-سازمانی با آموزش گسترده در روش های تحقیق کمی ممکن است مزیت رقابتی داشته باشند.”

تامی آلن، رئیس سابق انجمن توضیح داد: “مردم از چیزی که ما در این زمینه برای مدت طولانی می دانستیم آگاه تر می شوند و آن این است که روانشناسی I-O یک حرفه بسیار پر ارزش است که فرصت انجام کار معنادار را فراهم می کند.” برای روانشناسی صنعتی و سازمانی (SIOP)، در یک بیانیه مطبوعاتی در سال 2014.

اداره آمار کار اشاره می کند که شرایط سختی برای تبدیل شدن به روانشناسی صنعتی-سازمانی وجود دارد. معمولاً انتظار می رود که افراد حرفه ای در این منطقه حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند، اما مدرک دکترا اغلب ترجیح داده می شود.

چرا انتظار می رود روانشناسی I-O در حال حاضر و در سال های آینده جزء “مشاغل پراهمیت ” باشند؟

داگ رینولدز، یکی دیگر از پیشینیان، پیشنهاد کرد:

«کسب و کارها و سایر سازمان‌های بزرگتر به سرعت متوجه مزیت‌های رقابتی می‌شوند که می‌توان با مدیریت استعدادشان با استفاده از شیوه‌هایی که مبنایی در شواهد و علم دارند به دست آورد – و این در قلب کاری است که روان‌شناسان I-O انجام می‌دهند.»

چشم انداز شغلی قوی و دستمزد رقابتی تنها تعدادی از دلایلی است که دانشجویان ممکن است جذب این حرفه شوند.

تریسی کانتروویتز، معاون تحقیق و توسعه شرکت مشاوره SHL، توضیح داد: «دانش آموزانی که در روانشناسی وارد حرفه روانشناسی می شوند، به سرعت فرصت های شغلی گسترده ای را که در I-O Psychology موجود است، درک می کنند. همانطور که در مطالعه شغلی SIOP در مورد افراد دارای مدارک پیشرفته در روانشناسی I-O نشان داده شده است، متخصصان می توانند مشاغل مختلفی مانند مشاور خارجی، افسر ارشد منابع انسانی، دانشمند پژوهشی، معاون مدیریت استعداد، یا استاد دانشگاه داشته باشند. مسیرهای شغلی متنوع همراه با متوسط حقوق اولیه قابل توجهی برای دکترای جدید (78000 دلار همانطور که در گزارش نظرسنجی حقوق SIOP در سال 2013 گزارش شده است) زمینه را برای کسانی که گزینه های شغلی را ترسیم می کنند جذاب می کند.”

آیا شغلی در روانشناسی I-O برای شما مناسب است؟

قبل از تصمیم گیری در مورد شغلی در روانشناسی I-O، چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید. آیا از تحقیق لذت می برید؟ آیا با آمار راحت هستید؟ اگر نه، روانشناسی I-O ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد. کسانی که در مشاغل تجاری، دولتی و دانشگاهی کار می کنند اغلب زمان قابل توجهی را صرف انجام تحقیقات می کنند.6 اگر ترجیح می دهید با افراد انفرادی کار کنید، ممکن است متوجه شوید که روانشناسی بالینی یا مشاوره برای شما مناسب تر است.

یکی از چیزهای مهم در مورد روانشناسی I-O این است که بسیاری از موقعیت ها موضوعات و مهارت های بسیاری از حوزه های مختلف روانشناسی را در بر می گیرند. روانشناسی شخصیت، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تجربی و آمار تنها تعدادی از موضوعاتی هستند که روانشناسان I-O ممکن است به طور منظم با آنها سروکار داشته باشند. اگر از یافتن کاربردهای عملی برای تحقیقات روانشناختی لذت می برید، روانشناسی صنعتی-سازمانی ممکن است برای شما مناسب باشد.

جوانب مثبت و منفی یک شغل در روانشناسی صنعتی سازمانی

طرفداران

تعداد مناسبی از فرصت های شغلی با مدرک در سطح کارشناسی ارشد

مسیرهای شغلی متنوع (مانند بخش خصوصی، مشاوره، دولت، آموزش)

فرصت هایی برای خوداشتغالی

منتقدان

مشتریان و پروژه ها اغلب تغییر می کنند

تحقیقات اغلب می تواند خسته کننده باشد و فرسودگی شغلی ممکن است رخ دهد

بسیاری از موقعیت ها نیاز به مدرک دکترا دارند

-