کمک به فرد مبتلا به افسردگی می تواند یک چالش باشد. اگر فردی که می‌شناسید افسردگی دارد، ممکن است احساس درماندگی کنید و متعجب شوید که چه کاری انجام دهید. شما به عنوان یک دوست یا نزدیکان فرد افسرده برای کمک به او ابتدا باید دیدگاه خودتان را نسبت به بیماری افسردگی افزایش دهید. ممکن است فرد افسرده از نظر ظاهری بسیار خوب و سرحال به نظر برسد اما این به این معنی نیست که او خودش را به بیماری زده است.

 

7

 

 افسردگی بیماری است که هر فردی را در هر سطح ثروت و رفاه و موقعیت اجتماعی درگیر می کند. یاد بگیرید چگونه از آنها حمایت کنید و آنها را درک کنید. هرچه بیشتر در مورد افسردگی، نحوه تأثیر آن بر افراد و نحوه کمک کردن به فرد افسرده بیاموزید، بهتر می توانید به او کمک کنید. در این مقاله یاد می گیریم که چطور به فرد افسرده کمک کنیم.

برنامه ریزی کارهای فرد افسرده

ایجاد یک برنامه منظم ممکن است به فرد مبتلا به افسردگی کمک کند تا کنترل بیشتری در روند بهبودی اش داشته باشید. پیشنهاد می کنم برنامه ای برای وعده های غذایی، دارو، فعالیت بدنی، حمایت اجتماعی و خواب تهیه کنید که می توانید برای او بسیار مفید و سودمند باشد.

 
 
   

فرد افسرده معمولا از صحبت کردن دوری می کند و در افکار خودش غرق می شود. سعی کنید موضوع های مناسبی را انتخاب کنید تا با او شروع به حرف زدن کنید. کمی که فضا دوستانه شد سعی کنید رشته کلام را به او دهید تا او به حرف بیاید. موقعی که او حرف می زند با جان و دل گوش فرا دهید. طوری که احساس کند شما برای او ارزش قائل شدید. سعی کنید موضوع صحبت را آرام آرام به سمت موضوع هایی که او را ناراحت می کند ببرید تا راجع به آن با شما درد و دل کند.

کمک کنید

افسردگی در بعضی مواقع آنچان شدید می شود که فرد در انجام وظایف و کارهای روزمره اش بی انگیزه می شود. اتاقش نامنظم می شود. کمد لباسها بسیار نامرتب می شود. شما با کمک به او در انجام کارهای روزمره حتی آشپزی احساس باارزش بودن به او می دهید.

اخبار منفی را به شخص افسرده نگویید

شنیدن اخبار منفی از هر منبعی مانند شبکه های اجتماعی، تلویزیون، شبکه های ماهواره ای، رادیو، حتی افراد نزدیک و اقوام می تواند غم و اندوه فرد را دو چندان کند. ممکن است این کار شما روند بهبودی اش را دچار مشکل کند و بیماری افسردگی را تشدید کند. به او کمک کنید تا استرس هایش برای موارد جزئی زندگی کاهش یابد.

بیماری افسردگی اگر درمان نشود، ممکن است سریع رشد کند وبه مراحل خطرناک خودش برسد. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است ندانند که افسرده هستند. آنها ممکن است از علائم افسردگی آگاه نباشند، بنابراین ممکن است فکر کنند احساساتشان طبیعی است. مردم اغلب از افسردگی خود احساس شرمندگی می کنند و به اشتباه فکر می کنند که باید تنها با اراده بر آن غلبه کنند. اما افسردگی به ندرت بدون درمان بهبود می یابد و ممکن است بدتر شود. بیشتر بیماران از جلسات مشاوره درمان افسردگی بصورت حضوری خودداری می کنند. می توانید از مشاوره روانشناسی تلفنی استفاده کنید، تا فرد احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشد. اگر باز هم از گرفتن مشاوره خودداری می کند می توانید خودتان راجع به فواید مشاوره مطالعه کنید و وقتی آگاه شدید طی چند روز برای او بگویید تا نظرش کم کم تغییر کند و آماده برای جلسه مشاوره روانشناسی گردد.

انرژی مثبت دهید

شما با سرزنش کردن فرد افسرده، انرژی و امیدش را برای بهبودی از بین می برید. او را بیشتر در تنهایی و غمش فرو می برید. باید شرایط روحی و روانی شخص مبتلا به بیماری افسردگی را درک کنید و با او مهربان باشید و در کارها به او کمک و یاری رسانید. با این روش شما به او می فهمانید که سلامتی او چقدر برای شما باارزش است. در نتیجه نور کوچکی در ذهن تاریک و ناامیدش روشن می شود. همچنین شما باید در زمینه راه های کاهش اضطراب حتما مطالعه کنید و برای کمک به او بکار گیرید.

آنها را همیشه به جمع های اجتماعی دعوت کنید

 یک فرد افسرده احتمالاً از دوستان و آشنایان خود کناره گیری می کند. ممکن است اصلاً تمایلی به معاشرت با افراد نداشته باشد. اما با اینحال شما آنها را در جریان مهمانی ها و جمع های دوستان قرار دهید. آنها را به رویدادهای اجتماعی دعوت کنید، اما برای حضور آنها، خیلی سخت نگیرید و پافشاری نکنید. دعوت یک فرد افسرده به رویدادهای اجتماعی به آنها اطمینان می دهد که هنوز فراموش نشده است. این به آنها یادآوری می کند که دوستانشان هنوز هم در کنار او هستند. همین موضوع به تنهای می تواند در ذهن تاریکش یک نور را روشن کند.

احساس مهمی که افراد افسرده دارند این است که هیچکس آنها را درک نمی کند. بنابراین، سعی نکنید به دوست خود بگویید چگونه بیماری خود را درمان کند. چیزهایی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند به برخی از افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. حتی دارو برای بعضی ها جواب می دهد و برای بعضی ها نه. درمان بیماری را به مشاور درمان افسردگی بسپارید. مهمترین کاری که می توانید برای یک دوست افسرده انجام دهید این است که در کنار آنها باشید.

برای اقدام در مواقع اضطراری آماده باشید

اگر نگران هستید که دوستتان ممکن است به خودش آسیب برساند، حتما او را در منزل خودتان نگاه دارید. اگر فکر می کنید که این خطر وجود دارد که دوست شما اقدام به خودکشی کند، با اورژانس تماس بگیرید. معمولا در این مواقع فرد افسرده می گوید کمک نمی خواهم و مانع کمک کردن شما می شود. از این کارش ناراحت نشوید. حتی ممکن است در کوتاه مدت به خاطر مداخله، از شما متنفر شود. با این حال، به مرور زمان، وقتی احساس بهتری پیدا کرد، از مداخله سریع شما تشکر خواهد کرد.

کلام آخر

فردی که مبتلا به افسردگی می شود ممکن است به دلایل مختلفی دچار این بیماری شده باشد. با توسعه ساختار زندگی بشر محرک های افسردگی همیشه در حال افزایش است. بنابراین در حین کمک به فرد افسرده حتما از یک مشاور متخصص افسردگی کمک بگیرید.

-