آشنایی آگاهانه را می توان به عنوان عمل عمدی برای پرورش توجه و آگاهی بیشتر از لحظه حال تعریف کرد.

ذهن آگاهی از فلسفه ها و شیوه های شرقی، بودایی و هندو که بین سال های 2300 قبل از میلاد تا 1500 سال قبل از میلاد باز می گردد، سرچشمه می گیرد. مفهوم ذهن آگاهی توسط جنبش خودیاری غربی پذیرفته شده است و از آن برای حمایت و کمک به مدیریت بسیاری از مسائل از اضطراب گرفته تا اختلالات خوردن استفاده شده است.

همچنین می‌توان آن را برای بسیاری از فعالیت‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی، از جمله قرار ملاقات، اعمال کرد.

 

8

 

قرار ملاقات آگاهانه چیست ؟

در زمینه قرار ملاقات، ذهن آگاهی به نزدیک شدن به قرار ملاقات به شیوه ای آگاهانه و پیشگیرانه اشاره دارد. شامل:

  • داشتن حسی از آنچه به دنبال آن هستید و احساسی نسبت به خودتان
  • تعیین حد و مرز و تمرین پذیرش احساسات دشوار و طرد شدن
  • افکار، احساسات و نیازها را با صداقت و دقت به اشتراک بگذارید

بسیاری از مردم در قرارهای آگاهانه شرکت می کنند. آنها ممکن است به برنامه های دوستیابی وارد شوند و بی خیال به پیش بروند. آنها از اینکه نمی توانند با مردم ملاقات کنند شکایت می کنند اما فرصت های خوب را نادیده می گیرند. یا، بدون توقف برای گفتگوی واقعی و گوش دادن به یک فرد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها، وارد قرار ملاقات به صورت ناخودآگاه و خودکار می شوند.

چگونه آگاهانه قرار ملاقات بگذاریم

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا دوستیابی آگاهانه را تمرین کنید؟ استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در طول تجربه‌ی دوستی خود، هوشیارتر شوید.

یک هدف مشخص کنید

شما امیدوارید که نتیجه تجربه آشنایی خود چه باشد؟ مشخص بودن در مورد آنچه به دنبال آن هستید به شما کمک می کند تا در زندگی دوستی خود آگاه تر و فعال تر باشید.

اگر به دنبال یک رابطه طولانی مدت هستید، ممکن است نخواهید با برخی از برنامه های دوستیابی که کاربران معمولی را هدف قرار می دهند درگیر شوید. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید به طور معمولی قرار ملاقات بگذارید، قرار گذاشتن با کسی که می‌خواهد هر چه زودتر ازدواج کند و بچه دار شود، بهترین ایده نیست.

اگر در مورد آنچه به دنبال آن هستید مطمئن نیستید، آشنایی آگاهانه با آگاهی از احساسی که هنگام تجربه آن دارید، می تواند به شما کمک کند تا برای وضوح بیشتر بین آنچه دوست دارید و آنچه دوست ندارید، و آنچه می خواهید و آنچه نمی خواهید تشخیص دهید.

چشم اندازها را انتخاب کنید

حواستان به نحوه پیدا کردن فرصت های دوستیابی خود باشد. به جای اینکه مطلقاً به همه جا نگاه کنید و همه و همه چیز را بپذیرید، بیشتر در مورد انتخاب پارتنرهای بالقوه خود بر اساس میزان همسویی آنها با ارزش ها و اهداف شما آگاه باشید.

اغلب، ملاقات با کسی از طریق دوستان مشترک ،می‌تواند موفق‌ترین روش باشد، زیرا می‌توانید از قبل اطلاعات بیشتری در مورد آن شخص پیدا کنید. اگر موردهای معمولی در قرار ملاقات شما کار نمی کنند، ممکن است لازم باشد که تغییر رویه دهید و شروع به گذراندن وقت در مکان هایی کنید که منعکس کننده شما هستند.

به عنوان مثال، اگر عاشق رفتن به کتابخانه هستید، ممکن است اینجا مکانی باشد که بتوانید با فردی با علایق مشترک ملاقات کنید. یا اگر عاشق غذا هستید، شاید یک خواربارفروشی تخصصی یا جشنواره غذا جایی باشد که می توانید با فردی سازگار ملاقات کنید.

از فناوری استفاده کنید

در این روزگار، نمی‌توانید فناوری را در زرادخانه دوستیابی خود وارد نکنید. چندین گزینه وجود دارد که به طور خاص برای توجه بیشتر هنگام قرار ملاقات طراحی شده است.

به عنوان مثال، eHarmony از سؤالات جامع استفاده می کند تا شما را با تاریخ ایده آل مطابقت دهد. سایت کمتر شناخته شده Sapio با نشان دادن پاسخ به سؤالات باز از یک شریک احتمالی به شما کمک می کند تا با یک مسابقه ارتباط برقرار کنید.

اکثر برنامه‌های دوستیابی هر روز بهترین گزینه های  شما را برای شما ارسال می‌کنند تا مجبور نباشید وقت خود را برای پیدا کردن  آنها تلف کنید. عدم نیاز به پیمایش بی‌احتیاطی در برنامه دوستیابی به معنای زمان بیشتری برای تمرکز روی چیزهای مهم است.

شنونده خوبی باشید

چند بار در یک قرار ملاقات بوده اید و متوجه شده اید که طرف مقابل به صحبت های شما توجه نمی کند؟ سعی کنید در قرارها شنونده فعال باشید. مراقب بودن در این راه هم به شما و هم به ملاقاتتان کمک می کند.

شخص ملاقات کننده ی شما احساس قدردانی می کند و شما علاقه مند هستید. به این ترتیب شما همچنین درک بهتری خواهید داشت که آیا شما شنونده خوبی هستید یا خیر. سوالات زیادی بپرسید، زمانی که در مورد چیزی مطمئن نیستید به دنبال توضیح باشید و از پرت شدن حواس پرهیز کنید (توسط تلفن و موارد دیگر).

تعیین مرزها

بخشی از دوستیابی آگاهانه شامل تعیین حد و مرز برای خودتان نیز می شود. اگر حد و مرزی نداشته باشید، چارچوبی نخواهید داشت که براساس آن تصمیم بگیرید که آیا کسی برای شما مناسب است یا خیر.

به همین ترتیب، در تعیین حد و مرزها برای خود هوشیار باشید. مرز آگاهانه ای که ممکن است برای خود تعیین کنید این است که خیلی سریع صمیمی نشوید (از نظر احساسی یا جسمی)، یا ممکن است قبل از اینکه به خوبی او را بشناسید و تصمیم بگیرید که آیا او مناسب شما  هست یا خیر، خودتان را به کسی وابسته کنید.

یک مرز آگاهانه متفاوت ممکن است این باشد که اجازه دهید چیزها به طور طبیعی با هر سرعتی که ممکن است آشکار شوند، در حالی که از احساس خود آگاه باشید و در هر لحظه حضور داشته باشید تا متوجه شوید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نه. در اولین قرار ملاقات، کنجکاو باشید که چه چیزی در بحث مطرح می شود و چه احساسی نسبت به آنچه به اشتراک گذاشته می شود و چه احساسی برای به اشتراک گذاشتن در شما ایجاد می شود .

اگر کسی به طور مکرر از مرزهای شما عبور می کند، به او بگویید که این کار درست نیست.

موانع آشنایی آگاهانه

همچنین تعدادی از چیزها وجود دارد که باید سعی کنید از آنها اجتناب کنید زیرا با دقت بیشتری روی قرار ملاقات کار می کنید. دفعه بعد که متوجه شدید درگیر یکی از رفتارهای زیر هستید، در نظر بگیرید که چگونه می توانید موقعیت را تغییر دهید و از دیدگاهی آگاهانه تر به آن نزدیک شوید.

منفی بودن

هنگامی که در یک قرار قرار می گیرید، مهم است که در مورد چگونگی تجربه خود و قرار ملاقات خود و اینکه چه تجربه ای به دست می آورید ، مهم است. اگر برای مدتی احساس فرسودگی می‌کنید یا ناموفق با هم قرار می‌گذارید، می‌توانید به راحتی به سمت تفکر منفی و سوگیری منفی‌گرایی بروید، که می‌تواند به عنوان یک فرد منفی‌گرا شناخته شود.

در صورتی که مراقب فرسودگی شغلی و منفی بودن خود هستید، این ممکن است نشانه ای برای پایان زودهنگام قرار ملاقات یا فاصله گرفتن از قرار ملاقات باشد. اگر احساس صمیمیت، باز بودن یا خوشحالی نمی‌کنید، نمی‌توانید به زور آن را به خاطر بسپارید، اما اگر بتوانید افکار، حضور و احساسات خود را آگاهانه تغییر دهید، می‌توانید تمرین کنید که ذهن و قلبتان را برای ارتباط باز نگه دارید. توجه آگاهی را تمرین کنید تا به ویژگی های مختلف در مورد قرار ملاقات خود و احساسی که در طول زمان با هم دارید توجه کنید.

شکایت کردن

توجه داشته باشید که آیا شما یا قرار ملاقاتتان مکرراً از افراد، مکان‌ها یا چیزهایی شکایت می‌کنید. مراقب باشید که به چه چیزی توجه می کنید، چگونه آن را بیان می کنید، و چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. در حال حاضر چه اتفاقی می افتد و آیا این همان چیزی است که دوست دارید ادامه دهید؟ به عنوان مثال، آیا در مورد فردی که با او هستید تمرین حضور و ابراز کنجکاوی می کنید یا از یک گذشته شکایت می کنید؟

با هر شخص با احترام، ادب، ملاحظه و مراقبت رفتار کنید. مگر اینکه قرار ملاقات شما کار اشتباه یا توهین آمیزی را انجام دهد که باید به آن رسیدگی کنید، مراقب نحوه و آنچه در حال برقراری ارتباط هستید باشید.

شخصاً رد کردن

اتفاق می افتد. قرارهایی وجود خواهد داشت که در آن هیچ چیزی نمی شنوید یا فرد نمی خواهد دوباره بیرون بروید. با پاسخ دادن آگاهانه به طرد شدن، می‌توانید احساساتی را که به وجود می‌آیند، بدون اینکه موضوع به خود بگیرید یا آن را به عنوان یک نقص شخصیتی در مورد خود تصور کنید، تجربه و پردازش کنید.

گاهی اوقات افراد با هم سازگاری ندارند، با هم کنار نمی آیند یا شما را دوست ندارند و این ممکن است به شما آسیب برساند. به خودتان اجازه دهید با تمرکز حواس و بدون گیر افتادن در یک داستان یا معناسازی منفی، آنچه را که احساس می‌کنید بپذیرید و بدانید که این احساسات به مرور زمان تغییر خواهند کرد.

همه با هم خوب نیستند و شما و شخصی که قرار گذاشته اید هر کدام حق دارید آنچه را که احساس می کنند احساس کنید و آنچه را که انتخاب می کنند انتخاب کنید. در حالی که طرد شدن هرگز احساس خوبی ندارد. اگر بتوانید از شخصی کردن آن اجتناب کنید، می توانید آن را به عنوان یک پله برای کسی که در واقع همتای خوبی برای شماست در نظر بگیرید. همه برای همه در نظر گرفته نشده‌اند، و با رها کردن کسی که مناسب نیست، می‌توانید فضا را برای کسی که ممکن است مناسب باشد ایجاد کنید.

اشکالی ندارد که از اینکه مجبور هستید کسی را رد کنید یا به او بگویید که ارتباطی که با او داشتید آن چیزی نیست که به دنبالش هستید احساس گناه یا ناراحتی کنید. اشکالی ندارد که بابت جریحه دار کردن بالقوه احساسات یک نفر احساس ناراحتی کنید، و همچنین صداقت و تکریم شما و آن ها این است که با احساسات خود صادق و مهربان باشید.

همه با هم جور در نمی آیند، و این ممکن است آزاردهنده و ناامید کننده باشد، اما در نهایت به اشتراک گذاشتن حقیقت برای همه بهترین است زیرا نمی خواهید با کسی باشید که شما را با خوشحالی انتخاب نمی کند و بالعکس.

حرکت بدون انعکاس

به راحتی می توان از طریق قراریابی بدون توقف در نظر گرفتن اینکه چرا همه چیز در هر تاریخ درست یا نادرست پیش رفت، کنار آمد. کمی برای تأمل وقت بگذارید. ممکن است مفید باشد که پس از یک تاریخ از خود سؤالات بازتابی بپرسید (حتی می توانید پاسخ های خود را در یک مجله یادداشت کنید):

  • آیا حواستان به ارزش ها، اهداف و احساسات خود در طول قرار بود؟
  • چگونه ارتباط برقرار کردید و استقبال از آن چگونه بود؟
  • در مورد آنچه که تاریخ شما به اشتراک گذاشته است و آنها چگونه آن را به اشتراک گذاشته اند، چه احساسی دارید؟
  • در مورد هر محرکی که ممکن است به وجود آمده باشد، متوجه چه چیزی شده اید؟
  • آیا شما حد و مرزی را تعیین کردید و اگر چنین بود، آیا آنها مورد احترام قرار گرفتند؟
  • آیا حضور داشتید، توجه داشتید و گوش می دادید؟
  • آیا ارتباطی احساس کردید و احساس علاقه کردید؟
  • آیا طرف مقابل شما حضور داشت و به شما احترام می گذاشت؟

با هم مراقب نمایید

وقتی با کسی که دوست دارید ملاقات می کنید، با هم تمرین کنید که حواس تان باشد. راه هایی برای گذراندن وقت با هم به گونه ای بیابید که به ایجاد یک رابطه مثبت و معنادار کمک کند.

فعالیت هایی را که هر دوی شما از اشتراک گذاری آنها با هم لذت می برید کاوش کنید.

  • به یک استراحتگاه مدیتیشن بروید.
  • به یک تعطیلات آگاهانه بروید که در آن زمان، مکان، قصد و حضور داشته باشید تا از اطراف، تجربیات و یکدیگر آگاه شوید.
  • روی یکدیگر تمرکز کنید و زمانی را برای حضور کامل در زمانی که با هم می گذرانید اختصاص دهید.
  • در دادن و دریافت رفتارهای مراقبتی و عمدی که باعث می شود هر یک از شما احساس دوست داشتن و حمایت کند، مانند دست گرفتن، کلمات تأیید آمیز، خدمات رسانی و گذراندن زمان با کیفیت در کنار هم، شرکت کنید.
  • اگر ذهن آگاهی را از زندگی دوستی خود به رابطه خود منتقل کنید، احتمال رضایت از یکدیگر بیشتر خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که هماهنگی ذهنی با شریک زندگی‌تان در واقع می‌تواند حس قوی‌تری از خود و افزایش رضایت از رابطه را افزایش دهد.

سخن نهایی از سایکو درمان

با آشنایی آگاهانه، این فرصت را خواهید داشت که در مورد خود و دیگران بیشتر بدانید و در کاوش و از طریق تجربیات خود رشد کنید. از شما دعوت می شود که در سفر قرار ملاقات به جای مبارزه با آن یا حفظ انتظارات و ضرب الاجل های سفت و سخت، خود و دیگران را در آغوش بگیرید و در مورد آنها کنجکاو باشید.

با تمرین ذهن آگاهی در مورد اینکه چه احساسی دارید، چه چیزی به آن توجه می کنید و چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست، به کشف بیشتر خود در طول سفر دوستیابی ادامه دهید. نزدیک شدن به قرار ملاقات به این روش به شما کمک می کند تا در طول فرآیند و فراتر از آن آگاه، باز و حضور داشته باشید.

-