می‌دانید که روده مانند مغز دوم عمل می‌کند و سروتونین کنترل کننده خلق و خو را تولید می‌کند، و از خواص آرامش‌بخش حمام صوتی و موسیقی نهنگ رنج می‌برید. اما قدرت بویایی چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که یک رایحه دلپذیر می تواند الهام بخش فرار و رهایی لحظه ای از مشقت های زندگی روزمره باشد. پیش از این، نت‌های جمی یک پینو نوآر و بوی یک شمع جدید برای آرام کردن شما کافی بود، اما در دنیای پس از همه‌گیری، برای شکستن سطح استرس خود به چیزهای بیشتری نیاز دارید.

ارتباط عطر ، احساس و حافظه

خوشبختانه عصب شناسان در این مورد اطلاعات زیادی دارند. با تکیه بر دهه‌ها تحقیق برای ایجاد ارتباط عطر – احساس – حافظه، آن‌ها در حال حفاری عمیق‌تر در شیمی مغز ما هستند تا ترکیب‌های نت خاصی را در پشت آن احساس جادویی افزایش خلق و خوی باز کنند.

 
 
 

گفته می‌شود که به عنوان «رایحه‌های کاربردی» که این رایحه‌ها را پخش می‌کنند، با افزایش احساسات مثبت و کمک به آرامش، به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کنند. اخیراً، یک عطر کاربردی حتی برای کمک به علائم یائسگی (در ادامه در مورد آن بیشترتوضیح داده می شود )  ساخته شده است.

پس آیا واقعاً می توانید با استشمام راه خود را به سمت آرامش درونی باز کنید؟ WH در تحقیق کمی عمیق تر بررسی می کند تا دریابد…

رایحه کاربردی چیست؟

به زبان ساده، رایحه ای است که برای ایجاد نوع خاصی از احساس ایجاد شده است. آرام، حسی، پرانرژی، یا شاد فکر کنید.

در مورد اینکه چرا آنها اکنون ظاهر می شوند؟ عطرساز Veronique Gabai که اخیراً سه عطر کاربردی جدید را روانه بازار کرده است، توضیح می دهد: “در تمام عمرم از مواد طبیعی برای ایجاد عطرهایی استفاده کرده ام که شما را به طبیعت متصل می کند.” در طول همه‌گیری، من احساس کردم که مجبور شدم بیشتر بر روی مواد طبیعی نه تنها به خاطر زیبایی بویایی آن‌ها، بلکه برای مزایایی که می‌توانند به دست آورند، تحقیق کنم و از قدرت شفابخشی ملایم آنها استفاده کنم.

علم پشت عطرهای کاربردی چیست؟

در حالی که از نظر تئوری عطرهای کاربردی عالی به نظر می رسند، آیا تحقیقی برای حمایت از ادعاهای آنها وجود دارد؟ خبر خوب این است که بله، و در حال آمدن ضخیم و سریع است.

یک مطالعه جدید آنچه را که جشن‌داران جشن یول‌تایم مدت‌ها تصور می‌کردند را آشکار کرده است – یک عطر واقعاً تسکین دهنده استرس می‌تواند بوی زیادی شبیه به فصل جشن داشته باشد. یا، به طور خاص، یک لیوان وانیل، دانه تونکا آجیلی شیرین و یک اسپری زنجبیل – معادل بویایی مکانی دنج، آغوش گرم و کاکائو ادویه دار شیرین.

این تحقیق که توسط تولیدکننده عطر و طعم دهنده Symrise انجام شد، پاسخ‌های آگاهانه و ناخودآگاه 78 داوطلب قفقازی 20 تا 66 ساله را که عطری روی ماسک اسپری شده و به مدت 15 روز استفاده می‌شد، ردیابی کرد.

 

10

 

یافته‌ها بسیار جالب بود :

شرکت‌کنندگانی که عطر فعال وانیل، دانه تونکا و زنجبیل را استشمام می‌کردند، احساس مثبت خود را افزایش دادند. آنها همچنین به احتمال زیاد تصاویر “بهزیستی” را به جای تصاویری که استرس و احساس خنثی را نشان می دهند، انتخاب می کردند.

علاوه بر این، این تأثیر آگاهانه در فعالیت ناخودآگاه مغز منعکس شد، با نرم‌افزار ردیابی چشم که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان در گروه فعال در مقایسه با عطرهای «خنثی» و اسپری الکل دارونما، مدت بیشتری روی تصاویر «بهزیستی» تمرکز می‌کنند.

لوسی آکینی از مرکز تعالی Givaudan، یکی دیگر از تولیدکنندگان برجسته تحقیقاتی و عطر، تأیید می‌کند:

ما از تحقیقات خلق و خوی خود می‌دانیم که وانیل و تونکا می‌توانند به آرامش کمک کنند، در حالی که زنجبیل به شما کمک می‌کند احساس سرزندگی بیشتری داشته باشید. تسکین استرس در مورد تسکین احساسات منفی از طریق مسیرهای عاطفی آرامش و ذهن آگاهی است. این ترکیبات عطری در این مسیرها عمل می کنند تا خلق و خوی مثبت و احتمالاً تسکین دهنده استرس را ایجاد کنند.

تحقیق به همین جا ختم نمی شود. Givaudan در حال تحقیق در تأثیر عطرها بر حواس دیگر ما نیز است. آکینی می‌گوید:

استفاده از فناوری هوش مصنوعی یک رابطه متقابل قوی بین رنگ‌ها، احساسات و عطرها را کشف کرده است. فقط منتظر بمانید تا در سال‌های آینده روی تولید عطر (و بسته‌بندی) تأثیر بگذارد.

تا آن زمان، در اینجا بهترین عطرهای تقویت کننده خلق و خوی وجود دارد که ثابت می کند علم اعصاب را می توان در طبقه مغازه پیدا کرد.

در جای دیگر و مطالعه دیگری اخیراً مشخص شده است که عطرها به طور مثبت بر علائم یائسگی در زنان میانسال تأثیر می گذارد. به طور خاص، نشان داده شده است که میموزا دارای فعالیت های ضد اضطراب، ضد افسردگی و تقویت حافظه است که از طریق مکانیسم های متعدد انجام می شود. به همین دلیل است که برند عطر کاربردی Abel در آخرین ساخته خود، Pause، از قدرت خود استفاده کرده است.

بهترین عطرهای کاربردی برای خرید

1. عطر  Veronique Gabai

به افسانه عطرهای فرانسوی Veronique Gabai اعتماد کنید تا سه رایحه جدید خلق کنید که نه تنها حواس شما را برانگیخته می کنند، بلکه به طور مثبت سطح درگیری عاطفی شما را تا 58 درصد افزایش می دهند. قلب به لطف گریپ فروت، لیمو، سیترونلا و چوب سدر، اضطراب و خستگی را از بین می برد و احساس اعتماد به نفس را افزایش می دهد. بدن مملو از گل رز، نعناع هندی، شمعدانی و برگ میخک است که همگی به تعادل احساسات و بهبود احساسات کمک می کنند. سول (محبوب ما)، از چوب سدر، اسطوخودوس، سنجد و الیبانوم استفاده می‌کند و به طرز باورنکردنی آرام‌بخش است و با تمرکز مجدد انرژی و آرام کردن اعصاب، به شما آرامش می‌دهد.

2. Yves Saint Lauren Libre Le Parfum

عطر Yves Saint Laurent که به زودی عرضه می‌شود، از یک هدست نسبتاً آینده‌نگر برای اندازه‌گیری واکنش‌های احساسی از طریق امواج مغزی استفاده می‌کند تا به شما کمک کند رایحه YSL عالی خود را انتخاب کنید. تا آن زمان، Libre Le Parfum یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد – یک گل کهربایی که شامل هر سه نت شناسایی شده در مطالعه است.

3.  Paco Rabanne Olympéa Legend

این همچنین حاوی تری فاکتور زنجبیل، وانیل و دانه تونکا است، بنابراین نه تنها بوی کریسمس می دهد، بلکه به کاهش استرس در زمان جشن کمک می کند.

4.  Byredo Vanille Antique

وانیل زمانی که به عنوان یک رایحه نوستالژیک اما نسبتاً بیمارگونه شناخته می شد، در مدلهای جدیدتر، وانیل گرم تر و تحسین برانگیزتر است. در واقع، رایحه‌های مبتنی بر وانیل، اغلب لمس کننده های احساسی دنیای عطر هستند. این وانیل شیرین را با آلو سیاه و چوب مانند یک آغوش آرامش بخش جفت می کند. مناسب برای روزهای سردتر .

5.  Les Infusions de Prada Infusion de Vanille

برای چیزی که کمی متفاوت است، این رایحه به طور غیرمعمولی کرم وانیل را در قلب عطر قرار می دهد، بنابراین به همان اندازه طلایی و نیروبخش است.

6.  Edeniste Vanille

این برند عطری با پشتوانه علوم اعصاب Edeniste با نام خود مطابقت دارد. دو عصاره CO2 وانیل و وانیل مطلق به گونه ای طراحی شده است که با ترکیبات آرامش بخش Lifeboost این برند لایه بندی شود.

7. Brown Girl Jane Bahia

در سراسر این حوضچه و برند سلامتی و زیبایی Brown Girl Jane نیز سه عطر ضد استرس تولید کرده است که با ادعای فناوری اثبات شده علوم اعصاب در انتظار ثبت اختراع است. آرامش دانه‌های وانیل را در گل‌های گرم باهیا خواهید دید.

8.  Dries Van Noten’s Sur Ma Peau

رایحه دانه تونکا اغلب نادیده گرفته می شود (بوی آن تا حدودی شبیه وانیل است و کمتر مورد بحث قرار می گیرد) اما جنبه آجیلی یا تنباکویی را به ارمغان می آورد که می تواند یک عطر را تثبیت کند. در اینجا لوبیا تونکا و آشیانه وانیل را در زیر مرکبات مزه دار خواهید یافت.

9. Commodity Milk

Commodity که تازه وارد بریتانیا شده است، رایحه شیر خود را در سه مدل ارائه می دهد. “Personal” وجود دارد که حاوی دانه تونکا گرم کننده و نت “باید دوباره بو کرد” شیر سرد است، که یادآور مارشمالو است. «اکسپرسیو» به قلب نت شیر حرکت می‌کند و به لطف آکوردهای چوب ماهون بسیار خامه‌تر است، در حالی که «بولد» به عنبر و هیزم اجازه می‌دهد مسیری را بچرخانند، اما هنوز آن رایحه تازه شیری را دارد.

10. Hermes’ Twilly D’Hermes Eau Ginger

هوای سردتر سرعت تبخیر عطر را کاهش می دهد، به این معنی که نت های بالایی و قلبی، جایی که زنجبیل اغلب یافت می شود، ممکن است کمی بیشتر روی پوست باقی بمانند. این مطمئناً طراوت لذت بخشی را ارائه می دهد که می تواند به حفظ سطح انرژی در هنگام کاهش نور روز کمک کند.

11. Roger & Gallet Gingembre Rouge Fragrant Wellbeing Water

انرژی موجود در این نادیده گرفتن سه گانه زنجبیل، گل زنجبیل و زنجبیل متبلور است. حتی می‌توانید آن‌ها را روی یکی از عطرهای موجود خود بزنید تا شدت آن را طولانی‌تر کنید. البته اگر انتخاب شما حاوی وانیل و تونکا باشد .

-