برای خیلی‌ها در ماه‌های طولانی قرنطینه، پناهگاه روانی جایی بین دو تولید تلویزیونی بود: «شتز کریک» و «تد لاسو» (Ted Lasso). واقعیت‌گریزی هر دو سریال زمینه‌ساز موفقیت‌های غیرمنتظره‌ شد.

بااین‌حال، شاید گرما و جذابیت ملایم «تد لاسو» – به‌علاوه ایمان به شخصیت ربکا ولتون، مالک باشگاه (با بازی هانا وادینگهامِ باشکوه) به‌عنوان یک «برین از تارث» واقعی که نظم را به جهانِ در حال فروپاشی ما برمی‌گرداند – باعث شد خیلی‌ها بیشتر جذب این سریال شوند.

7

تد لاسو (جیسون سودیکیس)، مربی فوتبال آمریکاییِ مردمی و آرمان‌گرا که از فوتبال معمولی چیزی نمی‌داند، اما به لطف خوش‌بینی ناگسستنی‌، انرژی بی‌وقفه و دیگر چیزهای خوب خود در این جزیره شکاک، تیم فوتبال ای‌اف‌سی ریچموند را به پیروزی می‌رساند، حالا برای سومین – و شاید آخرین – فصل خود بازگشته است.

نیت شلی (نیک محمد)، تدارکات‌چی سابق تیم که به خاطر قابلیت‌های خود به دستیار مربی تبدیل شد، در پایان فصل دوم به ای‌اف‌سی ریچموند و درواقع به خود تد لاسو خیانت کرد و حالا سرمربیگری تیم وست هام را به عهده دارد که مالک آن روپرتِ اهریمنی (آنتونی هد)، شوهر سابق ربکا است. خیلی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که وست هام قهرمان لیگ برتر فوتبال انگلستان می‌شود، درحالی‌که خیلی‌ها هم پیش‌بینی کرده‌اند ای‌اف‌سی تیم آخر می‌شود. معلوم است نیت از انتخاب خود راضی نیست و رفتارهایش ناشی از احساس ناامنی است، اما برای این که مورد بخشش تماشاگران سریال قرار بگیرد باید سخت کار کند، چیزی که احتمالاً تد در هر مسابقه‌ای که فصل سوم برای رویارویی این دو تیم برنامه‌ریزی کرده است، کمتر با آن مواجه خواهد بود.

تد قابلیت‌های خود را صرف تقویت روحیه تیم و رساندن آن‌ها به جایی می‌کند که باور کنند می‌توانند در لیگ جزیره موفق باشند و اگر هم نتوانند برنده شوند، حداقل یادشان باشد چطور به توپ ضربه بزنند. در همین حین، روی کنت (برت گلدستین) و مربی بیرد (برندن هانت) تمام تلاش خود را می‌کنند که این کار واقعاً ممکن شود.

بنابراین تماشاگر ممکن است نفس راحتی بکشد. سازندگان سریال فرمول را به هم نمی‌زنند، البته نه به این معنا که اتفاقاتی نمی‌افتد یا بذرهای تغییر کاشته نمی‌شود. ربکا به دنبال جذب زاوا (ماکسیمیلیان اوسینسکی)، مهاجم یوونتوس است تا حدی برای تقویت باشگاه خود و تا حدی برای پیش افتادن از روپرت که زاوا را برای وست هام می‌خواهد. شهرت فراوان زاوا وعده چیزی شبیه انفجار یک بمب در پیرامون ساده و بی‌تکلف ریچموند راه می‌دهد و همه ما تماشاگران باید در انتظار اولین رویارویی او با روی کنت باشیم.

ترنت کریم (جیمز لنس)، خبرنگار سابق روزنامه ایندیپندنت بازگشته است، این بار او با تیم همراه است تا کتابی درباره آن‌ها بنویسد. روی کنت علاقه‌ای به این کار ندارد. «هیچ‌کس یک کلمه با این الدنگ حرف نمی‌زند، مگر بخواهد با پیشانی به جمجمه لعنتی‌اش بکوبم!» این واقعیت که او و کیلی جونز (جونو تمپل) به‌طور رسمی از هم جدا شده‌اند، حال و هوا و اخلاقش را بدتر کرده است. جیمی تارت (فیل دانستر)، ستاره تیم وقتی متوجه می‌شود سعی می‌کند او را در آغوش بگیرد، اما چیزی نمانده مشت بخورد. «خیلی سریع به سمت من آمدی!» بعد جیمی پشت چشم نازک می‌کند و می‌گوید: «ببخشید. فراموش کردم پیرپاتال‌ها چقدر می‌توانند پر جنب و جوش باشند!»

 

موسسه روابط عمومی کیلی کارش حسابی گرفته است و اضافه شدن شخصیت باربارا (کیتی ویکس)، مدیر مالی به داستان، از تقابل رویکردهای متفاوت این دو نسبت به زندگی و کار خبر می‌دهد.

تد در حال فرسایش است. نه این که در خطر فروپاشی باشد – او هنوز جلسات منظم خود را با درمانگرش، دکتر فیلداستون (سارا نایلز) دارد، اما غم غربت همراه با این احساس که احتمالاً هر کاری که توانسته برای تیمش انجام داده است، روی سینه او سنگینی می‌کند. یک افشاگری از سوی پسرش، هنری که پس از دیداری تابستانی به خانه‌شان در کانزاس برگشته است، اوضاع را بدتر می‌کند. بعید هم نیست که یک فروپاشی در انتظار او باشد.

«تد لاسو» که پخش فصل سوم آن از ۱۵ مارس در اپل تی‌وی پلاس شروع شد، همیشه می‌داند چه کار می‌کند. این سریال مثل آن ماشین شیک که روپرت به خاطر توهین نیت به تد در یک نشست مطبوعاتی به او پاداش می‌دهد، ‌سریع حرکت می‌کند – شیرینی را با سرکه همراه می‌کند تا حال تماشاگر به هم نخورد. این رویکرد باعث می‌شود شخصیت اصلی سریال بیشتر یک فرد مردمی به نظر برسد تا یک احمق‌ دهاتی و بودن مربی بیرد در کنار او از هر لحاظ ارزش دارد.

سودیکیس که در فصل سوم در کنار بازیگری تنها گرداننده سریال است، درباره روند کار می‌گوید: «من فقط داستان‌ها را دنبال می‌کنم. فکر می‌کنم همه ما این کار را می‌کنیم. این یکی از پیامد‌های دوست‌داشتنی سریال است که تماشاگر خود را دارد. مردم دوست دارند با این شخصیت‌ها وقت بگذرانند. ما در فصل اول نمی‌دانستیم مردم این آدم‌ها را به‌اندازه ما دوست دارند یا نه و آن‌ها دوست داشتند و ما مجبور شدیم برای فصل دوم شخصیت‌های فرعی و کشمکش‌های درونی شخصیت‌های اصلی‌ سریال را کمی بیشتر بررسی و کند و کاو کنیم.»

سودیکیس می‌گوید برای فصل سوم، به فضای بیشتری برای تحقیقات بیشتر درمورد تعدادی از شخصیت‌ها و تصمیم‌های آن‎ها در طول دو فصل اول نیاز داشت. «بله ما تد، ربکا، کیلی و روی را داشتیم، اما مردم همچنین می‌خواهند بدانند نیت، سم (طهیب جیمو) و کالین (بیلی هریس) چه کار می‌کنند. هر کدام از این شخصیت‌ها می‌تواند یک خط داستانی داشته باشد. این چیزی بود که نویسندگان ما را در طول تولید به وجد آورد.»

برندن هانت، بازیگر نقش مربی بیرد، دستیار و دوست قدیمی تد لاسو که خودش یکی از نویسندگان سریال است، نظری مشابه سودیکیس دارد. او می‌گوید: «ما واقعاً زیر فشار بودیم، چون مردم سریال را دوست دارند و ما همیشه به این فکر می‌کردیم که داستان را چطور درست پیش ببریم.»

سودیکیس درباره وضعیت تد لاسو در فصل جدید می‌گوید: «فکر می‌کنم او فقط به این فکر می‌کند که “من چه کار می‌کنم؟” در شروع فصل جدید متوجه می‌شویم او در تعطیلات پیش از شروع فصل، شش هفته را با پسرش گذراند. تد می‌خواهد بداند کاری که انجام می‌دهد آن‌قدر مهم هست که از چیزی واقعاً مهم یعنی ارتباط با پسرش و همکاری برای بزرگ کردن او فاصله بگیرد؟» و سؤال دیگر این است که اگر تد قصد دارد در ای‌اف‌سی ریچموند بماند، تلاش خواهد کرد کارش را بهتر انجام دهد؟

سودیکیس فصل اول «تد لاسو» را متمرکز بر روابط پویا در محدوده ای‌اف‌سی ریچموند توصیف می‌کند که تد را در مقابل روی کنت یا ربکا یا جیمی قرار می‌دهد. در مقابل، فصل دوم در حالی روی این شخصیت‌ها تمرکز دارد که با خواسته‌های درونی خود مواجه هستند. سودیکیس می‌گوید: «حالا برای فصل سوم می‌توانم بگویم موضوع این است که ای‌اف‌سی ریچموند به‌عنوان یک تیم، یک جامعه، یک خانواده منتخب، چطور با آدم‌های دیگر مواجه می‌شود؟ با آدم‌هایی که از کنارش رد می‌شوند یا آدم‌هایی که وارد تیم می‌شوند چطور مواجه می‌شود؟ آیا نفرات خارجی دوست هستند یا دشمن؟ چیزی است که به آن نیاز دارند؟ چیزی است که می‌خواهند؟ چیزی است که باید اتفاق بیفتد؟ آیا در امان هستند؟ هیچ‌کس نمی‌داند.»

برت گلدستین بازیگر نقش روی کنت، هافبک توانا و کاپیتان سابق ریچموند که حالا به‌عنوان دستیار مربی تیم را همراهی می‌کند، درمورد چالش‌های این شخصیت بداخلاق و بددهن در فصل سوم «تد لاسو» می‌گوید: «روی این سؤال را از خودش می‌پرسد که خداحافظی ناگهانی او از فوتبال تصمیم درستی بود یا نه.»

احتمال بازگشت غافلگیرانه روی به میدان‌ پس از شروع دوران مربیگری هیچ‌وقت به‌طور کامل رد نشد، هرچند گلدستین که خودش یکی از نویسندگان و تهیه‌کنندگان اجرایی «تد لاسو» است می‌گوید هواداران نباید خیلی امیدوار باشند: «من دوست دارم او برگردد. خودش هم دوست دارد، اما فکر می‌کنم زانوی او با این کار موافق نیست. فکر می‌کنم زانویش به او بگوید: “شوخی می‌کنی؟ تو حتی نمی‌توانی درست راه بروی، رفیق.”»

پشیمانی دائمی موتیف غالب خط داستانی روی کنت در فصل سوم است که با مواجهه او با پیامدهای ناخوشایند جدایی از کیلی شروع می‌شود. در پایان فصل دوم، روی و کیلی تصمیم گرفتند تابستان را جدا از هم بگذرانند – نتیجه‌ای نامعلوم در رابطه آن‌ها که جونو تمپل باور دارد خود کیلی را نیز گیج کرد. تمپل با اشاره به این که شخصیت او نمی‌داند این یک جدایی دائمی است یا موقتی، می‌گوید: «فکر می‌کنم کیلی هم متعجب است. نه این که بگوید، “من این رابطه را نمی‌خواهم”، بلکه می‌گوید، “در حال حاضر نمی‌توانم.”»

به گفته تمپل، ازآنجایی‌که کیلی از دوست دختر بازیکن ستاره تیم به یک مدیر روابط عمومی تبدیل شده است، پیشرفت خارج از روابط عاشقانه‌ برای او خیلی اهمیت دارد. تمپل می‌گوید: «کیلی به‌نوعی بالغ شده است. حالا یک فرصت کاری فوق‌العاده به او داده شده است، این که موسسه روابط عمومی خود را اداره کند؛ و این کار بزرگی است. او می‌خواهد کار را درست انجام دهد و می‌خواهد کار را به روش کیلی جونز انجام دهد.»

کیلی را در طول راه یک مربی غیر قابل انتظار هدایت می‌کند: ربکا، مالک ای‌اف‌سی ریچموند. درحالی‌که رابطه نامحتمل کیلی با روی کنت تماشاگران را جذب کرد، دوستی غیرمنتظره او با ربکا دل تماشاگران و خود تمپل را ربوده است. تمپل که در کنار هانا وادینگهام در نقش ربکا، یکی از بازیگران زن اصلی سریال است، اشاره می‌کند، «قرار دادن این دوستی در مقابل دوربین» برای او آسان بود، چون او و وادینگهام در زندگی واقعی نیز دوستی صمیمانه‌ای با هم دارند. تمپل می‌گوید: «هانا یکی از بهترین دوستان من است. او خیلی چیزها به من یاد می‌دهد و واقعاً من را متحیر می‌کند. به تصویر کشیدن این رابطه چیزی است که به نظر کار نمی‌آید.»

درحالی‌که تعدادی از دوستی‌ها شروع به شکوفا شدن می‌کنند، طرفداران «تد لاسو» شاهد فروپاشی روابط دیگری هستند. فصل دوم با خیانت نیت به تد که بزرگ‌ترین حامی و دوست او بود تمام شد و او هدایت سرسخت‌ترین رقیب ای‌اف‌سی ریچموند را پذیرفت.

نیک محمد، بازیگر نقش نیت می‌گوید این تصمیم در عین حال می‌تواند نتیجه مبارزه شخصیت او با سلامت روانی‌اش باشد: «بدون تردید، نیت عذاب می‌کشد. سلامت روانی او در بهترین حالت ممکن نیست – باید خیلی چیزها یاد بگیرد و ازنظر روحی چیزهای زیادی را جستجو کند.»

«تد لاسو» که دو فصل اول آن برنده ۱۱ جایزه ‌امی از ۴۰ نامزدی شد، به خاطر به تصویر کشیدن مسائل مربوط به سلامت روان از طریق شخصیت تد لاسو تحسین شده است، اما محمد می‌گوید مبارزات شخصی نیت به شیوه‌ای کاملاً متفاوت آشکار می‌شود: «واقعیتی در آن به چشم می‌خورد – این که درواقع بعضی وقت‌ها افراد در زندگی خود آزار می‌بینند و شما به آن‌ها کمی قدرت می‌دهید، اما بعد می‌بینید آن قدرت را در برابر دیگران به کار می‌گیرند. با نوعی شرطی‌سازی همراه است؛ بنابراین فکر می‌کنم مدیریت خیلی از موضوعات بسیار دشوار واقعاً نیاز به هوشمندی و حساسیت دارد.»

درحالی‌که سودیکیس به آینده سریال فکر نمی‌کند، به خاطر تولید سه فصل «تد لاسو» که به مضامینی مانند کار تیمی، دوستی، جایگاه پدر و مادر، سلامت روان، روابط بین نژادی و موارد دیگر می‌پردازد، سپاسگزار است.

او می‌گوید: «ببینید، ورزش همیشه در کنار آمار چیزهای زیادی در درون خود دارد؛ بنابراین سریال ما به همان اندازه درباره فوتبال است که “راکی” درباره بوکس بود. ای‌اف‌سی ریچموند فقط یک منشور دوست‌داشتنی است که ما از طریق آن کمی از نور را روی دیوار می‌بینیم.»

-