زک اسنایدر اخیراً اعلام کرده که معتقد است مخاطبان متوجه هدف و پیام اصلی فیلم‌هایش در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی نشده‌اند و دلیل نقدهای منفی درباره‌ فیلم‌های او هم همین مساله است.

«بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» در زمان انتشارش در سال ۲۰۱۶ با نقدهای بسیار ضعیفی مواجه شد. امتیاز این فیلم در سایت راتن تومیتوز ۲۹ از ۱۰۰ از نظر منتقدان و ۶۳ از ۱۰۰ از نگاه تماشاگران است. برخی از منتقدان دنباله‌ی زک اسنایدر برای فیلم «مرد پولادین» را «دردناک برای تماشا» و یا دارای «طرح بی‌معنی» می‌دانستند. علاوه بر این، طرفداران هم از انتخاب بعضی بازیگران فیلم مانند لکس لوتر و جسی آیزنبرگ شاکی بودند. خود این بازیگر هم اذعان داشت که مردم از او برای بازی در این نقش متنفرند.

 

اسنایدر سه فیلم ابرقهرمانی «مرد پولادین» (Man of Steel)، «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) و «لیگ عدالت نسخه‌ی زک اسنایدر» (Zack Snyder’s Justice League) را برای برادران وارنر و دی‌سی کارگردانی کرد. طی یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ در رویداد خیریه Full Circle در شبکه‌ی اجتماعیVERO ، وقتی مجری به این نکته اشاره کرد که اسنایدر از لایه‌های زیادی در داستان سرایی فیلم‌هایش استفاده کرده است، این کارگردان توضیح داد که معتقد است بیشتر نقدهای منفی فیلم «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» در نتیجه درک نشدن رویکرد چند لایه او در داستان‌گویی توسط مخاطبان بوده است. اسنایدر در این باره این‌طور توضیح داد: «فکر می‌کنم، و شاید هم اشتباه می‌کنم. اما احساس می‌کنم بسیاری از مردم  با این رویکرد که «اوه، این یک فیلم ابرقهرمانی است، درست است؟ پس بیایید با آن سرگرم شویم» وارد سینما شدند و ما به آن‌ها نوع جدیدی از فیلم‌های ابرقهرمانی اسطوره‌شناختی مدرن، ساختارشکنانه، با لایه‌های سنگین و حرفه‌ای روایی را دادیم که برای درک آن‌ها باید با تمرکز و وجه کامل تماشایشان کنید. این برای مخاطبان جالب نبود. این چیزی نیست که کسی بخواهد برای سرگرم شدن تماشا کند. درنتیجه آنها به این نتیجه می‌رسیدند که «چی؟ نه! این فیلم خسته‌کننده است. چطور، چرا شب‌ها دعوا می کنند؟” من از آن متنفرم.”

11

«بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» دومین فیلم زک اسنایدر در دنیای توسعه یافته‌ی دی‌سی و دنباله مستقیم «مرد پولادین» است . این فیلم ابرقهرمانی اولین فیلم لایو اکشن بود که سه‌گانه‌ی دی‌سی، سوپرمن، بتمن و زن شگفت‌انگیز، با هم در آن حضور داشتند. هنری کویل که در «مرد پولادین» هم نقش سوپرمن را بازی کرده بود برای حضور در این دنباله بازگشت و بن افلک و گال گدوت هم به ترتیب در نقش بتمن و زن شگفت انگیز به DCEU پیوستند. اگرچه این فیلم با نظرات منفی منتقدان مواجه شد، اما می‌توان گفت با فروش ۸۷۳.۶ میلیون دلاری در گیشه کاملاً موفق بود.

 

آیا زک اسنایدر برای ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی دیگر برمی‌گردد؟

در حالی که اسنایدر درمیانه‌ی پروسه‌ی تولید لیگ عدالت در سال ۲۰۱۷ از DCEU کنار رفت، اما در سال ۲۰۲۰ بازگشت تا نسخه‌ی خود را از فیلم، همان اسنایدرکات معروف را برای HBO Max تکمیل کند. اگرچه اسنایدر اکنون مشغول پروژه‌هایی غیر از DC است، اما هنوز هم طرفدارانی هستند که امیدوارند دوباره او را در DCEU، که در زبان طرفداری با نام SnyderVerse شناخته می‌شود ببینند. تا بحال که برادران وارنر و دی‌سی به کمپین #RestoreTheSnyderVerse که بسیار هم داغ شده است، گوش نداده‌اند و به جای آن تصمیم گرفتند فرنچایز را تحت رهبری مشترک جیمز گان و پیتر سافران مجدداً راه اندازی کنند. اولین پروژه‌هایی که قرار است به عنوان بخشی از برنامه ۱۰ ساله گان و سافران برای دی‌سی منتشر شوند، مجموعه انیمیشن «کریچر کوماندوز» (Creature Commandos) و اسپین آف «صلح‌طلب» (the Peacemaker)، «والر» (Waller) و فیلم بلاک‌باستری «سوپرمن: میراث» (Superman: Legacy) است.

فیلم بعدی زک اسنایدر؛ «ماه سرکش» (Rebel Moon)

اسنایدر بعد از این که از DCEU کنار رفت، با نتفلیکس همکاری می‌کن. اولین فیلم او، فیلمی با ژانر زامبی به نام «ارتش مردگان» (Army of the Dead)، در سال ۲۰۲۱ در این پلتفرم استریم اکران شد. فیلم بعدی او حماسه‌ای علمی-تخیلی با عنوان  «ماه سرکش» است. داستان این فیلم در یک مستعمره صلح‌جو در لبه کهکشان که توسط ارتش یک نایب السلطنه ظالم به نام بالیساریوس تهدید می‌شود، اتفاق می‌افتد. سوفیا بوتلا در نقش کورا در این فیلم حضور خواهد داشت، زن جوانی با گذشته اسرارآمیز که به دنبال جنگجویان به سیارات مجاور می‌رود تا به کمک آنها بالیساریوس را شکست دهند. طبق برنامه «ماه سرکش»  قرار است در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ در نتفلیکس اکران شود.

-