مونا فرجاد این روزها در دو سریال «شبکه مخفی زنان» به نقش مخمل و در سریال «داوینچیز» به عنوان کارشناس موزه در حال ایفای نقش است. همچنین نقش‌آفرینی او در تئاتر نیز روزهایی گرم را در کارنامه هنری‌اش سبب شده است، با اینحال آنچه او را به تدریج در ذهن بخش مهمی از مخاطبان سینما و تلویزیون تثبیت کرده یا حداقل باعث پررنگ ماندن نامش در حافظه تصویری اغلب مردم شده است باید در روند بازیگری او به قضاوت نشست.

 

18

 

به واقع تا پیش از اجراهای جذاب او تحت عنوان تک‌گویی‌های زنانه که شوخ‌طبعی، انعطاف صدا و تطبیق ذهنی و احساسی با تیپ‌های مختلف زن را از او نمایه کرد، مخاطبان تداعی یک دختر یا زن ایرانی آشنا را با ویژگی‌هایی شناسه‌مند از رفتارهای اجتماعی از او داشتند.

اگرچه قوت بازیگری او در سریال «خوش رکاب» به نقش دختر تقی عشقی بیشتر رو آمد و به واقع تلویزیون، رسانه مهم‌تری در بروز توانایی‌های بازیگری‌اش محسوب می‌شود و به عنوان سکوی پرتاب فرجاد همواره محل مکث است، اما مونا در اولین تجربه بازیگری‌اش در سینما و در فیلم تجاری «عاشق»، به تصویری از دخترانی ارجاع می‌دهد که اگرچه خواهر بزرگتر و دختر بزرگتر هستند اما همچنان کودکی پرجنب‌وجوش و شیطان درونشان زنده است که آنها را پایه انجام همه گونه خرابکاری و آشوبگری خانگی می‌کند.

در این نقش مهم‌ترین نقطه قوت مونا یعنی تضاد میان صدای متفاوت و سیمای زنانه بیشتر نمود می‌یابد و پس از این هنرنمایی است که می‌توان بهره‌گیری بیشتر از این تضاد صوتی و تصویری در کاراکتر بازیگری او را در دیگر نقش‌آفرینی‌هایش دید که در این میان هنرنمایی وی در نقش کتایون برهان‌نژاد در سریال «ساختمان پزشکان» بسیار پررنگ جلوه می‌کند. دیگر تجربه‌های بازیگری مونا فرجاد در سینما و تلویزیون در مسیری استاندارد پیشروی دارد و تا پیش از «شبکه مخفی زنان»، مونا فرجاد کمتر از آن تضاد پیش گفته میان صدا و سیمایش بهره برد اما همزمانی ایفای نقش مخمل همسر چهارم میرزا محمود در سریال «شبکه مخفی زنان» با بارگذاری سلسله کلیپ‌های تک‌گویی‌های زنانه در اینستاگرام سبب شد تا قوت درونی وی در کمدی دووجهی صوتی و فیزیکی بیشتر بروز و نمود بیابد و این روزها بازی وی در «داوینچیز» به نقش کارشناس موزه می‌تواند رنگ تازه‌ای به کارنامه هنری او بپاشد.

-