اطلاعیه انجمن روانپزشکان ایران و انجمن علمی پیشگیری از خودکشی ایران:

از تیترهای پرآب‌وتاب و دراماتیک‌سازی خودکشی پرهیز کنید

انجمن علمی روانپزشکان ایران و انجمن علمی پیشگیری از خودکشی با صدور بیانیه‌ای مشترک به پوشش رسانه‌ای دو خبر خودکشی در روزهای اخیر واکنش نشان دادند.

 4653628

انجمن علمی روانپزشکان ایران و انجمن علمی پیشگیری از خودکشی با صدور بیانیه‌ای مشترک به پوشش رسانه‌ای دو خبر خودکشی در روزهای اخیر واکنش نشان دادند.

 در این اطلاعیه آمده است:

«در روزهای اخیر بار دیگر دو خبر خودکشی در فضای مجازی انتشار وسیع یافت. ضمن اعلام همدردی با بازماندگان و دوستان درگذشتگان، تذکر مواردی را به رسانه‌ها، کاربران مجازی و شهروند-خبرنگاران ضروی می‌دانیم:

 ۱. خودکشی امری پیچیده و چند عاملی است. نمی‌توان بدون اطلاع و آگاهی از داده‌های بررسی شده، بر مبنای حدس و گمان به تحلیل و گمانه‌زنی پرداخت. تحلیل‌های دراماتیک، درج اخبار بدون رعایت اصول مورد توافق جهانی در مورد نحوه انعکاس خبر خودکشی در رسانه‌ها نه تنها اخلاقی نیست، بلکه می‌تواند باعث بالا رفتن خطر احتمال خودکشی به­‌ویژه در کسانی شود که آسیب‌پذیر هستند و اکنون با فراگیری شبکه‌های اجتماعی جدید بیش از هر زمان دیگری در معرض این اخبار پر آب و تاب و ملتهب خودکشی هستند. لطفا و لطفا از انعکاس و بازنشر آن‌چه به خودکشی مربوط است در صفحات شخصی خود، در گروه‌های دوستانه و خانوادگی و مواردی چون این بپرهیزید. اگر ملاحظات و استانداردسازی‏‌های لازم در درج خبر خودکشی رعایت نشود، می‏‌تواند جرقه­‌هایی برای وقوع اتفاقات ناگوار باشد.

 خوشبختانه رسانه‌های رسمی در سال‌های اخیر در انعکاس اخبار خودکشی پیش‌روتر از گذشته اقدام کرده‌اند. آن را به فال نیک می‌گیریم و مجددا استدعا داریم در انتشار خبر خودکشی راهنمای ملی انعکاس اخبار خودکشی را مدنظر داشته باشید. در این راهنما به مواردی چون پرهیز از درج تیترهای پر آب و تاب و دراماتیک‌سازی، پرهیز از درج خبر در صفحه اول و تیتر اول، ممانعت از قهرمان سازی از فرد درگذشته و تک عاملی جلوه دادن خودکشی اشاره شده است.

۲. نباید اجازه دهیم فضای اجتماعی مشحون از ناامیدی و تلخی شود. همچنان که باور داریم که تغییر وضعیت روانی جامعه و کاستن از احتمال خودکشی نیازمند رسیدگی جدی به وضعیت اقتصادی- اجتماعی و افق‌گشایی در وضعیت سیاست‌گذاری کلان در جامعه است؛ اما این امر چیزی از مسئولیت اجتماعی تک تک ما در قبال عزیزان و اطرافیان‏مان کم نمی‏کند. مگر می‌شود تا آن زمان بر وضعیت آدمیانی که رنج می‌برند و ممکن است خود را از بین ببرند چشم بست؟ راه برای کمک بسته نیست. خودکشی می‌تواند پیشگیری شود. بسیاری از افرادی که اقدام می‌کنند بعدتر اگر بمانند به اقدام خود با پشیمانی نگاه می‌کنند.

 شاید این فرصت غنیمت باشد که بگوییم اهالی جامعه هنر حتی نقشی تعیین­ کننده در ارتقای سلامت و بهزیستی مردم جامعه دارند و این خبر شاید تلنگری برای همگرایی بیشتر جامعه مراقبان سلامت کشور و جامعه هنرمندان باشد، تا با همفکری و همکاری هم، طرح‌های مشترکی برای ارتقای سلامت در اقصی نقاط کشور سامان دهند. امری که در برخی کشورها به صورت علمی و منسجم انجام شده و با شواهد علمی اثربخشی این اقدام‌ها و نقش بی‌بدیل هنر و فرهنگ در ارتقای سلامت جسم و روان جامعه به اثبات رسیده‌است.

لذا از همه شما مخاطبان این بیانیه می‏‌خواهیم که بار دیگر با نگاهی مسئولانه و دغدغه‏‌مند به اطراف خود نگاه کنیم؛ بی‏‌شک در کنار ما عزیزانی هستند که بیشتر نیاز به مراقبت دارند و در عین حال کمتر فرصت کرده‏‌ایم از آن‌ها جویا شویم؛ کمتر به مسائل و مشکلات زندگی آنها نگاه کرده‏‌ایم و شاید توجه و مسئولیت‏‌پذیری انسانی ما بتواند آنان را از تنهایی و انزوای خورنده، بیرون آورده و نگاهی نو به زندگی پیدا کنند.

با کتمان درد و رنج مساله‏‌ای حل نمی‏‌شود. اگر فکر خودکشی دارید، اگر کسی را می‌شناسید که به کمک نیاز دارد و اگر نیاز به کمک دارید پیشنهاد می‌کنیم از خطوط بحران و مشاوره تلفنی زیر استفاده نمایند. پیش از آن حتی می‌توانید یک دوست را در جریان بگذارید و با او حرف بزنید.

 خط مشاوره سازمان بهزیستی ١٤٨٠

اورژانس اجتماعی ١٢٣

 

 

-