حاج علی، حیوانات آزاردیده را درمان می‌کند | تعمیرگاه حکیم‌باشی پناهگاه کبوترها و سگ‌های بیمار | حیوان آزاری محصول، فرزندپروری نادرست است

حاج علی دامپزشک نیست، اما حیوانات بسیاری را درمان کرده است. همان حیوانات و پرندگان هم کنارش مانده‌اند و کم‌کم تعمیرگاه خودرویش به باغ‌وحش تبدیل شده است.

رابعه تیموری:هر یک از حیواناتش هم قصه و سرگذشتی دارند و پیش از آن که گذرشان به اینجا بیفتد، به دلیل آزار و اذیت عده‌ای از حیوان آزاران روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

4653861

در تعمیرگاه حکیم باشی مهربان محله «شهرزیبا» کبوترهای زیادی زندگی می‌کنند که وقتی بیمار شده‌اند یا آسیب دیده‌اند، صاحبانشان آنها را رها کرده‌اند. حاج علی تور کبوترها را گوشه حیاط گذاشته و برای‌شان اتاقک کوچکی درست کرده است. اومیخچه بزرگ و ناسوری را که گوشه چشم یک کبوتر نامه برجا خوش کرده، نشان می‌دهد و می‌گوید : «این یک عفونت خشکیده است که به آن طعمه می‌گویند. صاحب کبوتر وقتی متوجه بیماری حیوان شده آن را رها کرده و من او را در حالی پیدا کردم که از گرسنگی و تشنگی بی‌رمق شده بود. »

 وقتی حاج علی با نرمه انگشتش پلک دردناک کبوتر را وارسی می‌کند، انتظار داری پرنده زبان بسته از درد دست و پایی بزند و برای خلاصیش تقلا کند، اما انگار معاینه طبیب کاربلد نه تنها سبب درد و آزار او نشده، بلکه اندکی تسکینش داده است. حاج علی پای کبوتر دیگری را که لای در مانده و شکسته، با بخیه و گچ گرفتن مداوا کرده است.

 حاج علی با تجربه و ذکاوت ذاتیش راه درمان حیوانات و پرندگان مختلف را پیدا می‌کند و طبابتش ترکیبی از دامپزشکی سنتی و طب امروزی است. در میدانگاهی بزرگی که دیوار به دیوار حیاط تعمیرگاه حاج علی است، تعداد زیادی سگ زندگی می‌کنند. یکی از سگ‌ها، حسابی هار است و اگر حکیم باشی هر روز او را ٢، ٣ کیلومتر ندواند، نمی‌تواند آرام بگیرد. اما وقتی حاج علی نوازشش می‌کند، بی‌صدا می‌ماند و با تکان دادن دمش، خوشحالی خود را نشان می‌دهد.

حاج علی می‌گوید : «این سگ را زخمی در بیابان رها کرده بودند. قلاده اش به گردنش چسبیده بود و به زحمت نفس می‌کشید. بوی وحشتناکی می‌داد که نمی‌توانستید تحمل کنید. تا قلاده را از گردنش درآوردم، کرم‌ها فوج‌فوج از گردن زخمیش بیرون ریختند. حیوان حال و روز رقت‌انگیزی داشت. اول تصمیم گرفتم او را خلاص کنم تا بیشتر درد نکشد، اما به خودم گفتم مگر تو به او جان داده‌ای که می‌خواهی جانش را بگیری؟ از تصمیمم پشیمان شدم و شروع به درمانش کردم. »

 ٩ توله گرانقیمت

حکیم باشی برای درمان این سگ، ماه‌ها زحمت کشیده است. او تعریف می‌کند : «اول می‌خواستم کرم‌ها را با پنس یکی‌یکی از حیوان جدا کنم. ولی تعداد کرم‌ها زیاد بود و این کارماه‌ها طول می‌کشید. مجبور شدم روی کرم‌ها بنزین بریزم تا کشته شوند. با هر جرعه بنزین، سگ بیچاره از شدت درد، به خودش می‌پیچید، اما وقتی همه کرم‌ها از بین رفتند، آرام گرفت. بعد از کشتن کرم‌ها، سگ را در جایی تاریک بستم تا پشه و مگسی روی زخمش ننشیند و با دادن داروهای تقویتی و آنتی‌بیوتیک، عفونتش را خشک کردم. »

 مدتی پیش سگی را برای وضع حمل نزد حکیم باشی آورده‌اند و با کمک او ۹ توله اش، سالم به دنیا آمده‌اند.یکی از توله سگ‌های باغ‌وحش حاج علی از پدر و مادرش بزرگتر و تنومندتر است و پدر و مادر او از ٢ نژاد گرانقیمت هستند. حاج علی می‌گوید : «صاحب این سگ جوانی بود که نمی‌توانست از مادر و توله‌هایش نگهداری کند و آنها را به امانت به من سپرده است. »

4653859

انسان‌ها مالک حیوانات نیستند

حاج علی از نامهربانی عده‌ای که حیوانات را آزار می‌دهند دلگیر است و می‌گوید : «بسیاری از حیواناتی که پیدا می‌کنم با بی‌رحمی آزار دیده‌اند و زخمی و بیمار رها شده‌اند. » او مدتی پیش سگی را پیدا کرده که زیر تیغ آفتاب چله تابستان با پای گلوله خورده به تیر چراغ برق بسته شده بود.

 حاج علی با ناراحتی می‌گوید : «بعضی از انسان‌ها تصور می‌کنند مالک جان این زبان بسته‌ها هستند و با بی‌رحمی و سنگدلی با آنها رفتار می‌کنند. بسیاری از صاحبان حیوانات هم بعد از مدتی از حیوان خسته می‌شوند و بدون احساس مسئولیت زبان بسته‌ها را رها می‌کنند که اگر کسی به دادشان نرسد ممکن است طعمه حیوانات وحشی شوند یا از گرسنگی جان دهند. »

حیوان آزاری محصول، فرزندپروری نادرست است

 دکتر «علیرضا کرمی» درباره شخصیت حیوان آزاران می‌گوید : «معمولا آدم‌هایی که حیوان آزار هستند، خودشان هم در زمانی دور یا نزدیک به شکل‌های مختلف مورد آزار جسمی و مجازات‌های غیرمنصفانه قرار گرفته‌اند. غالبا سبک‌های فرزند پروری که روی این افراد اعمال شده، مستبدانه بوده و بارها تنبیه بدنی شده‌اند، یا این که شیوه‌های سهیل‌گیرانه افراطی روی آنها اعمال شده و در زندگی آنها هیچ برنامه تربیتی و رفتاری مشخصی وجود نداشته است. »

این‌روانشناس و روان درمانگر، ناکامی‌های سرکوب شده و انباشته شدن خشم در انسان‌ها را از دلایل حیوان آزاری عنوان می‌کند و می‌گوید : «اکثر کودکان رفتارهای ضداجتماعی را از اطرافیان خود می‌آموزند. والدین و مدارس در جلوگیری از چنین رفتارهایی نقش مهمی دارند. در بسیاری از مواقع، کودک یا بزرگسالی که مورد آزار قرار می‌گیرد، وقتی این‌قدرت را پیدا کند که به دیگری آزار برساند، از آن دریغ نخواهد کرد و حیوانات بهترین گزینه برای ارضای حس قدرت‌طلبی این افراد است. »

کد خبر 662961

 

 

 

-