نخاع در ستون فقرات بسیار حساس است و اگر دچار آسیب نخاعی به ویژه دیسک کمر شده اید باید به شدت مراقب کمرتان باشید و هر حرکتی را انجام ندهید.

17

تمرین های عالی ورزشی برای بهبود آسیب های نخاعی

به گزارش تاپ ناز و به نقل از فیتامین؛ چند روز بعد از آسیب های نخاعی، دلتان می خواهد در رختخواب بمانید و فقط استراحت کنید. اصلا میلی به بیرون رفتن و گردش کردن ندارید، چرا که دچار آسیب بدنی شدیدی شده اید. اما با وجود آسیبی که دیده اید، باز هم ورزش کردن برای شما مفید است. کاملا برخلاف چیزی که تصور می کنید!

ورزش کردن بعد از آسیب نخاعی می تواند سبب تسریع فرایند بهبودی شما شود، علاوه بر آن برای سلامت شما بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن به طور قطع، فواید زیر را خواهد داشت:

  • افزایش سلامت روانی با کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • درمان دردهای مزمن
  • پیش گیری از بیماری های مزمن مانند دیابت و پوکی استخوان
  • افزایش شانس طول عمر بیشتر
  • کاهش خطر زمین خوردن

قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید، اما زمانی که تصمیم گرفتید برنامه خود را شروع کنید، حتما یک یا دو مورد از ورزش های زیر را در نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید، مرکز مبارزه با بیماری ها در آمریکا، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط به علاوه دو روز انجام تمرین های قدرتی را در طول هفته توصیه می کند؛ این دستورالعمل ها حتی برای افرادی که دچار آسیب های نخاعی شده اند نیز توصیه شده است.

یوگا

ورزش یوگا برای افرادی که دچار آسیب های نخاعی شده اند، بسیار مفید است، زیرا حرکات کششی آرام آن می تواند به الگوی تنفس صحیح کمک کند و دردهایی که بر اثر نشستن طولانی مدت در ویلچر به وجود آمده است را کاهش دهد. با سرعتی که در توان شماست ورزش کنید و سعی کنید حرکات خود را با تنفستان هماهنگ کنید و از انجام حرکاتی که باعث ایجاد درد یا از دست رفتن تعادل شما می شود خودداری کنید.

ایروبیک در آب

ممکن است نتوانید خوب شنا کنید، اما حرکات ایروبیک در آب گزینه خوبی برای افرادی است که دچار آسیب نخاعی شده اند. آب، درد و تورم مفاصل را کاهش می دهد و حتی اگر توان حرکت خود را تا حد زیادی از دست داده اید، می تواند وزن شما را نگه دارد.

وزنه برداری

 

وزنه برداری به شما کمک می کند کنترل عضلانی خود را تا حد زیادی دوباره به دست آورید. همچنین، می تواند به شما کمک کند قدرت خود را در نقاطی که تحت تاثیر آسیب نخاعی قرار نگرفته اند، حفظ نمایید. فقط مراقب علایم آسیب هایی که ناشی از انجام حرکات ورزشی زیاد است باشید. بعضی از افرادی که دچار آسیب نخاعی شده اند، با انجام حرکات ورزشی بیش از حد در قسمت بالاتنه، سبب آسیب دیدن شانه ها و گردن خود می شوند.

ایروبیک نشسته

 
 

شما حتی می توانید همین طور که روی ویلچر نشسته اید، ورزش کنید. تمرکز بر روی بالاتنه به شما کمک می کند حالت نشستن خود را بهتر کنید، اما اگر می توانید پایین تنه خود را نیز حرکت دهید (حال چه به آرامی یا با کمک وسایل)، می توانید به آرامی ورزش کنید تا کنترل عضلانی و قدرت بیشتری به دست آورید. با پزشک خود درباره کلاس های ایروبیک نشسته که مخصوص آسیب دیدگان نخاعی است، صحبت کنید و از فیزیوتراپ خود بپرسید چه ورزشهایی می توانید در خانه انجام دهید.

قایق رانی

قایق رانی ورزش هوازی خوبی است، زیرا فقط نیاز به حرکت قسمت های بالاتنه شما دارد، گرچه از پایین تنه شما هم برای حفظ تعادل در حرکات شما استفاده می کند و این ورزش را به گزینه ای مناسب برای آسیب دیدگان نخاعی تبدیل کرده است. کمر خود را صاف نگه دارید و خیلی نیم تنه خود را خم نکنید. با ۵ الی ۱۰ مرتبه پارو زدن شروع کنید و کم کم تعداد را بیشتر کنید.

پیاده روی

اگر نخاع شما کاملا آسیب ندیده است، یا فقط اعصاب شما آسیب دیده اند، هنوز هم می توانید قدم بزنید. صاف بایستید و آرام پیاده روی کنید و عملکرد عضلات خود را با پیاده روی کردن افزایش دهید. حتی می توانید در استخرهای ورزشی یا به کمک فیزیوتراپ خود قدم بزنید. بنابراین از پزشک خود بپرسید که آیا این کار برای شما مجاز است یا نه.

-