راه های گوناگونی برای کاهش وزن به افراد توصیه می شود که یکی از آنها جراحی های معده با هدف کاهش حجم یا کاهش مقدار جذب موادمغذی است. گاستریک باندینگ یکی از روش های جراحی چاقی محسوب می شود که منجر به کاهش اندازه معده و در نهایت کاهش وزن خواهد شد. 

4

گاستریک باندینگ چیست؟

سرپوش پزشکی - طبق آمار به دست آمده از جراحان متابولیک آمریکا حدود ۲۱۶ هزار جراحی چاقی در سال ۲۰۱۶ در این کشور صورت گرفته که ۳/۶ درصد آنها مربوط به معده بوده است. جراحی اسلیو معده در مقایسه با گاستریک باندینگ رایج تر بوده و بیشتر از نیمی از جراحی ها را به خود اختصاص می داده است. 

گاستریک باندینگ یا کارگذاری حلقه با استفاده از یک قطعه سیلیکونی ساده انجام می شود که داخل آن بالونی باد شده قرار می دهند. بالون از طرق یک لوله سیلیکونی دراز، باریک و ضدتاب خوردگی به یک راه برای تزریق وصل می شود. 

حلقه مانند یک ساعت مچی اطراف قسمت فوقانی معده پیچیده شده و حدود ۱۵ میلی متر پایین تر از محل اتصال معده و مری را می بندد، از این جهت حلقه معده را به دو بخش تقسیم می کند که شامل قسمتی کوچک در قسمت فوقاتی که ۱۵ میلی متر است و بقیه آن که در بخش تحتانی قرار می گیرد. 

پورت یا محل تزریق را زیر پوست قرار می دهند و به وسیله یک سوزن تزریق را انجام می دهند. در گاستریک باندینگ معده با تزریق مایع به درون راه ورودی بالون باده شده و دهانه خروجی کیسه فوقانی باریک خواهد شد، درنتیجه این موضوع میزان غذایی که می خوردید محدود و جریان تخلیه از معده با تاخیر همراه می شود. 

دهانه ورودی را می توان با تزریق یا بیرون کشیدن مایع تنظیم کرد که به وسیله یک ویزیت ساده سرپایی صورت می گیرند، این مهم با معیارهایی مانند سرعت کاهش وزن، میزان غذای قابل تحمل، رژیم ورزشی و... قابل تنظیم می باشد. پس حلقه می تواند در هر زمانی بسته به نیاز بیمار تنظیم شود. در گاستریک باندینگ تنها با میزان کمی غذا احساس سیری ایجاد می شود.

 

گاستریک باندینگ چگونه انجام می شود؟

در جراحی گاستریک باندینگ نیاز به برش برزگ نیست و جراح برای دسترسی بهتر به قسمت های مورد نظر معده، از ۵ برش کوچک (حدود پنج میلی متر تا یک سانتی متری) استفاده می کند. برش ها در نهایت با استفاده از بخیه های جذبی زده بسته می شوند. 

در این روش جراحی دوره بهبودی کوتاه خواهد بود و بسیاری از افراد فعالیت های عادی خود را در طول یک هفته بعد از جراحی آغاز خواهند کرد. عمل گاستریک باندینگ در بیهوشی کامل انجام می شود و ممکن است به مدت ۱۵ دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد.

گاستریک باندینگ مناسب چه کسانی است؟

پیش از این یکی از معیارهای مهم برای کارگذاری حلقه توده بدنی افراد بود به طوری که افراد چاق دارای BMI بالاتر از ۳۵ جزء گروه واجد شرایط محسوب می شدند و حتی باوجود سایر مشکلات مربوط به چاقی مانند دیابت، فشارخون بالا یا آپنه خواب تحت عمل جراحی قرار می گرفتند. 

محدودیت هایی هم به دلیل عوارض زیاد جراحی وجود داشت که امروزه به دنبال پیشرفت در تکنیک های جراحی، سابقه ایمنی افزایش پیدا کرده است. به طورکلی می توان گفت افرادی که دارای شرایط عنوان شده هستند کاندید مناسبی برای جراحی گاستریک باندینگ معده خواهند بود: 

عوارض مرتبط با چاقی دارند.

روش‌های غیرجراحی مؤثر نبوده‌ است.

به اندازه کافی برای انجام بیهوشی عمومی و جراحی مناسب هستند.

متعهد به پیگیری طولانی‌مدت، از جمله معاینات منظم و ایجاد تغییرات در سبک زندگی هستند.

ممکن است افرادی که بیماری مزمن و خاص دارند نتوانند از این روش لاغری استفاده کنند.

 بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، بیماری قلبی و اختلالات روانی، دارای محدودیت انجام این نوع کاهش وزن هستند.

درصورتی که نگرانی هایی درخصوص سلامت روان شما وجود دارد ممکن است نیاز به ارزیابی های روانشناختی وجود داشته باشد. 

درصورتی که فرد جزء گروه اضافه وزن بیش از حد می باشد، ممکن است پزشک وی را به یک سرویس تخصصی مدیریت چاقی ارجاع دهد تا بررسی شود آیا جراحی به شما کمک خواهد کرد یا خیر. 

 

تنظیمات حلقه چگونه انجام می شوند؟

برای تنظیم جلقه در گاستریک باندینگ ناحیه بالای منفذ یا پورت را با استفاده از بتادین تمیز کرده و سپس با استفاده از سوزن کوچکی لیدوکائین بی حس کننده را زیر پوست تزریق می کنند، در نهایت سوزن بزرگتری را از پوست عبور می دهند و وارد پورت می کنند و مایع به میزانی که جراح معین می کند تزریق خواهد شد. 

مزایای گاستریک باندینگ:

گاستریک باندینگ برای افرادی که می خواهند زندگی خود را با کاهش وزن بهبود دهند مفید خواهد بود، این جراحی برای سلامتی فوایدی را به دنبال دارد که در ادامه به برخی از انها می پردازیم: 

بهبودی طولانی مدت دیابت نوع ۲:

در یکی از مطالعاتی تحقیقاتی مشخص شده است ک باندینگ معده در طولانی مدت می تواند دیابت نوع ۲ را بهبود دهد، نتایج مطالعات نشان می دهند که این روش برای بیمارانی که اضافه وزن همراه با دیابت نوع ۲ دارند مفید خواهد بود. تقریباً به همه بیماران این امکان را می‌دهد تا حداقل سه سال پس از جراحی از انسولین و سایر داروهای مربوطه عاری بمانند.

تسکین افسردگی:

بسیاری از افراد مبتلا به چاقی به دنبال تصور خود از وزن ایده آل و فشارهای اجتماعی ،احساس افسردگی می کنند. جتی افراد جوانی که اضافه وزن دارند از شرکت در فعالیت هایی که ممکن است برایشان لذت بخش باشند خودداری می کنند. این موضوع در نهایت منجر به یک انزوای اجتماعی و افسردگی خواهد شد. 

کاهش وزن برای این گروه ها می تواند سلامت عاطفی را بهبود دهد. طی مطالعه‌ای، مشخص شد افرادی که تحت عمل باندینگ معده قرار گرفتند، ۳۲/۷ درصد کاهش افسردگی داشتند.

 

بهبود سلامت قلب و عروق:

گاستریک باندیگ معده خطر ابتلای افراد به بیماری های عروق کرونر، سکته مغزی و بیماری های محیطی قلب را کاهش خواهد داد. علاوه بر این موضوع کاهش وزن حاصل از این نوع جراحی می‌تواند به جلوگیری از خطر مرگ مرتبط با سکته مغزی، فشار خون بالا و انفارکتوس میوکارد کمک کند.

تسکین درد مفاصل:

اضافه وزن و چاقی می تواند فشار مضاعفی به مفاصل وارد کند در نتیجه منجر به آسیب مفاصل و درد مزمن خواهد شد. کاهش وزن قابل توجه و پایدار بعد از گاستریک باندینگ صورت می گیرد پس فشار روی مفاصل نیز کمتر خواهد شد. 

کمک به بهبود آپنه خواب:

دستیابی به محدوده وزن طبیعی در افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند این اجازه را خواهد داد تا قبل از خواب نیازی به استفاده از دستگاه CPAP را نداشته باشند. براساس نتایج ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران بعد از یک سال از گاستریک باندینگ با بهبود آپنه خواب مواجه شده اند. 

بهبود باروری:

کاهش وزن می تواند روی باروری افراد تاثیر مثبتی بگذارد و روند آن را بهبود دهد. بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که حتی خطر سقط جنین ممکن است پس از گاستریک باندینگ کاهش داشته است.

معایب گاستریک باندینگ:

مشکلات احتمالی که ممکن است با انجام  گاستریک باندینگ به وجود آید:

لغزش:

برای کارکرد خوب معده؛ حلقه باید به درستی قرار بگیرد، گاهی ممکن است دستگاه لپ بند دچار لغزیدگی شود به طوری که از جای خود بیرون زده و معده به سمت بالای حلقه کشیده شود. 

این موضوع در ۲ درصد از افراد ایجاد می شود و در اثر دلایل مختلفی خواهد بود؛ پر کردن بیش از حد حلقه که به استفراغ مداوم می انجامد می تواند یکی از عوامل آن باشد. لغزش ممکن است منجر به ریفلاکس یا دشواری در غذاخوردن نیز شود. 

لغزش با استفاده از پرتونگاری قابل تشخیص خواهد بود اما فقط جراحی که تجربه کافی دارد می تواند این موضوع را تشخیص دهد. 

درصورتی که گروهی از لغزش ها زود تشخیص داده شوند می توان با خارج کردن تمامی مایع از حلقه و صبر کردن برای بهبود وضیعت معده مجددا فرآیند را تکرار کرد. گاهی ممکن است جراح مجبور شود حلقه را مجددا خارج کرده و بعد از مدتی جراحی دیگری انجام دهد. 

عفونت:

درهر عمل جراحی یا تنظیم حلقه همیشه احتمال عفونت وجود دارد که غالبا با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما در موارد نادر باید حلقه را خارج کرد. 

همواره پیش از جراحی از اینکه کاملا سالم هستید اطمینان پیدا کنید. سرما نخورده باشید یا دارویی مصرف نکنید، همچنین از هرگونه عفونتی که ممکن است داشته باشید دکترتان را آگاه کنید.

 

خوردگی حلقه:

دستگاه لپ بند به خورده شدن در معده معروف است البته عارضه نادری است که بیشتر در طرح های قدیمی به چشم می خورد. این عارضه در ۲ درصد از بیماران ایجاد می شود که در اثر رشد بیش از حد بافت معده دور حلقه اتفاق خواهد افتاد. در این موارد خوردگی، تقریباً همیشه، خارج سازی حلقه و برخی اوقات جراحی را ضروری می کند. 

گشاد شدگی کیسه:

گشاد شدن کیسه عارضه دیگری است که ممکن است بعد از گاستریک باندینگ ایجاد شود و می توان با خودداری از پرخوری بیش از حد از آن جلوگیری کرد. یاد بگیرید که به محض سیر شدن، از خوردن خوداری کنید. اضافه کردن مداوم غذا حتی زمانی که سیر هستید هم موجب گشاده شدن خواهد شد، ممکن است غذا به درون مری بازگردد و در آینده ناراحتی و مشکلاتی را برایتان ایجاد کند.

ریفلاکس:

ریفلاکس معمولا با تنگی حلقه ارتباط دارد که منجر به برگشت مایعات معده به دورن مری و در نهایت آسیب به بافت مری خواهد شد. درصورتی که ریفلاکس شما خفیف است با اقدامات پیشگیرانه ای مانند تغییرات رژیم غذایی یا دارو می توانید آن را درمان کنید. 

مراقبت های پیش از باندینگ معده:

پزشک ابتدا باید مطمئن شود که باندینگ معده گزینه مناسبی برای شما خواهد بود، برای افرادی که دارو مصرف می کنند یا اعتیاد به الکل دارند جراحی های کاهش وزن چندان موثر نیستند. 

پیش از انجام گاستریک باندینگ بهتر است یک برنامه آزمایشی داشته باشید تا به شما کمک کند برای بعد از جراحی آماده شوید. از طرفی با مشاوره تغذیه و مشاور روانشناختی (درصورت نیاز)  در ارتباط باشید. از سوی دیگر، به معاینات، آزمایشات فیزیکی و آزمایش خون نیاز خواهید داشت.

انجام یک سری از تست‌ها قبل از باندینگ معده، ضروری است.

ممکن است پزشک تصویربرداید یا آندوسکپی از معده را درخواست کند. 

درصورتی که سیگار مصرف می کنید بهتر از چندماه پیش از جراحی آن را ترک کنید.

ممکن است جراح از شما بخواهد پیش از عمل مقداری وزن کم کنید، این کاهش وزن می تواند کبد را کوچک تر کند و درنهایت ایمنی جراحی بالا خواهد رفت. 

در روزهای پیش از عمل از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید. 

بعد از نیمه شب قبل از عمل، نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

 

توصیه های بعد از گاستریک باندینگ:

تعدادی توصیه غذایی بعد از عمل گاستریک باندینگ وجود دارد که پیشنهاد می شود برای دستیابی به نتایج مطلوب آنها را اجرا کنید، مقدار اثر بخشی که حلقه قابل تنظیم معده دارد تاحد زیادی به تغییرات رژیم و عادات غذایی فرد برمی گردد. بیمارانی که برای درمان چاقی خود از دستگاه حلقه قابل تنظیم معده استفاده می کنند، باید در شیوه زندگی خود تغییرات طولانی مدت ایجاد کنند. توجه به نکات زیر بعد از جراحی حلقه معده ضروری است:

- روزانه ۵ وعده غذایی مصرف کنید، ترجیحا یک وعده صبحانه، دو وعده غذا پروتئینی، یک وعده سوپ و یک وعده پوره انواع سبزی جات. 

- درهر وعده غذایی کل موادی که مصرف می کنید باید در یک فنجان چای خوری سر خالی جای بگیرد.

- بایستی هر لقمه ۲۰ بار محکم جویده شود.

- با قاشق کوچک غذا بخورید.

- نیم ساعت پیش از مصرف غذا و یک ساعت بعد از غذا از خوردن مایعات اجتناب کنید. نوشیدن مایعات علاوه بر این که سبب بد حالی شما می شود، موجب افزایش احتمالی برخی عوارض نیز می شود.

- بلافاصله بعد از اینکه احساس کردید سیر شده اید باید از خوردن دست کشیده و حتی یک لقمه دیگر هم میل نکنید در این صورت ممکن است دچار استفراغ، حالت تهوع و... شوید. 

- ازخوردن نوشابه های گاز دار و فست فود ها خودداری کنید.

 

- روزی دو مرتبه و در هر مرتبه ۴۵ دقیقه پیاده وری تند داشته باشید، این کار موجب می شود وزن شما به شکل موثرتری کاهش پیدا کرده و مقدار چربی هم کاهش پیدا کند. 

- ازآنجایی که هدف از باندینگ گاستریک معده تغییر سبک زندگی است انتظار می رود بعد از دوسال بیمار بتواند این تغییرات را همیشگی کند. به همین دلیل توصیه می شود بعد از ۲ سال از جراحی قطعات خارج شوند اما تا زمانی که حلقه مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده، نگه داشتن آن مشکلی ایجاد نمی کند.

- برای پیشگیری از بروز عوارض غالبا توصیه می شود ۶ هفته بعد از عمل به داخل حلقه مایع تزریق نکنید. برخی از بیماران بدون تزریق، کاهش وزن قابل توجهی پیدا می کنند. اما در برخی دیگر کاهش وزن پس از تنظیم یا adjustment اتفاق می افتد.

- غالبا ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماران وزن اضافی خود را بعد از جراحی از دست می دهند البته باید توجه کرد که میزان کاهش وزن ارتباط بسیار زیادی با روش تغذیه، میزان فعالیت ومیزان همکاری بیمار دارد.

-