امروزه یکی از دغدغه های مهم برای بسیاری از افراد لاغر کردن شکم و پهلوهاست. این موضوع با تغییرات سبک زندگی روز به روز افزایش پیدا می کند در نتیجه راه های گوناگونی نیز برای رفع آن پیشنهاد خواهند شد اما بدون شک بهترین راه ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب است. 

6

چاقی شکمی:

سرپوش پزشکی - یکی از مهم ترین مسائلی که با اضافه وزن در ارتباط است مربوط به چاقی شکم و پهلوها می باشد، بسیاری از افراد به دنبال بزرگ بودن شکم خود نمی توانند لباس های دلخواه خود را تن کنند یا در انجام امور روزمره مانند بستن بند کفش با مشکل روبرو هستند. چاقی شکمی تقریبا در همه موارد به عنوان اولین مکانی است که چاق بودن افراد را نشان خواهد داد به همین دلیل اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد. 

چربی در ناحیه شکمی با بیماری های مختلفی در ارتباط است زیرا این چربی یکی از مضرترین انواع آن در بدن محسوب می شود. در کنار ورزش کردن، پرهیز از غذاهای ناسالم  از جمله راه‌هایی است که می‌توانید شکمی صاف داشته باشید.

در ادامه این مطلب به دستگاه های ورزشی اشاره شده است که می توانید در جهت لاغر کردن شکم از آنها استفاده کنید.

وسایل ورزشی برای لاغر کردن شکم:

توپ تمرینی یا پایداری (تعادلی):

توپ تمرینی جزء دستگاه های ورزشی محسوب نمی شود اما بدون شک می توان آن را از موثرترین تجهیزات جهت کار روی میان تنه دانست. این توپ لاستیکی بزرگ و بادی برای اهداف متنوعی اعم از تقویت عضلات میانی و افزایش تعادل برای بهبود طریقه ایستادن، درمان فیزیوتراپی و توانبخشی استفاده می شود. تمرین هایی که با توپ انجام می شوند می توانند برای کل بدن انجام شده و لذت بخش تر از سایر ورزش های روزانه باشند. 

برای انجام تمرینات با توپ می توانید روی یک صندلی بنشینید پای خود را روی زمین نگه دارید یا در تمرینی دیگر بازوها را پشت سر خود نگه داشته و خود را به طرف عقب و پایین بکشید. این موقعیت را برای ۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس بالا برده و عضلات خود را منقبض کنید. توپ پایداری شکم و پهلوی شما را تقویت می‌کند و پرورش می‌دهد.

درصورتی که قبلا از توپ پایداری استفاده نکرده اید باید اشاره شود که نیاز به مقداری تمرین خواهید داشت زیرا حفظ تعادل روی توپ دشوار خواهد بود. 

 

چرخ تمرین شکم قدرتی:

چرخ تمرین شکم قدرتی از جمله ابزارهای قدرتمندی است که می تواند در سرتاسر میانه تنه تاثیر بگذارد. این وسیله ارزان و مناسب برای هر سطح تناسب بدنی است. این چرخ دارای پدال می باشد که می تواند به شما برای انجام تمرینات بیشتر روی میان تنه با استفاده از حرکات بدنی بالا تنه کمک کند. 

چرخ (رول) شکم و پهلو:

این چرخ یا رول در دید اول یک ماشین نسبتا ساده به نظر می رسد که کار با آن راحت است، اما باید بدانید کار با این دستگاه از آنچه گمان می کنید دشوارتر خواهد بود. این وسیله مانند دمبل کوچک سوار شده روی چرخ به نظر می رسد که می توانید دو سمت آن را نگه دارید و برای انجام تمرین روی دست و زانوهای خود آن را پایین بیاورید. 

به چرخ بچسبید و خود را جلو ببرید تا بدن کاملا به صورت کشیده دربیاید، به طوری که در یک خط مستقیم قرار داشته باشد، توجه کنید زانوها از زمین جدا شده و پاها به عقب کشیده شوند. این موقعیت را برای مدت ۳۰ ثانیه حفظ کرده و با استفاده از عضلات شکم و پهلو خود را به موقعیت اولی برگردانید. این تمرین در تقویت عضلات میان تنه، بالا و پایین شکم، مفاصل، پهلوها، بازوها، شانه‌ها، کمر، ران و پاها بسیار موثر است.

حرکت چرخ ها روی شکم، پهلوها همچنین قسمت پایین کمر می تواند این عضلات را پرورش دهد، از طرفی نگهداری و استفاده از این چرخ ها راحت و آسان می باشد. 

 

دستگاه پارویی:

این دستگاه برای تکرار قایق رانی در فضای باز با استفاده از پاروهای مکانیکی در دو طرف طراحی می شود. برای استفاده از آن باید روی صندلی کشویی نشسته و با هر دو پارو، حرکت پارو زدن را تداعی کنید. در این خصوص باید اشاره کرد که مقاومت و سرعت قابل تنظیم خواهد بود. همچنین دستگاه پارویی می تواند تمام عضلات بزرگ بدن را به کار بیندازد. 

حرکت قایقرنی دارای ۴ حرکت می باشد که شامل؛ گرفتن، راندن، پایان و سرد کردن است. در طول هر یک از این حرکت ها پاها، شانه ها، بازوها، عضلات پشت، شکم، همسترینگ و چهارسر فعالیت خواهند کرد. بهترین بخش این ماجرا مربوط به فعالیت بخش هسته ای بدن در حرکت قایقرانی است، البته باید توجه کنید که با افزایش مقاومت انقباض بیشتری را حس خواهید کرد. 

 

میز دراز نشست:

این میز از جمله شایع ترین وسایلی و تجهیزات ورزشی است که به طور مکرر استفاده می شود. این وسیله تقریبا در همه سالن های ورزشی یا مراکز تناسب اندام یافت می شود زیرا می توان تمرینات بسیاری را با استفاده از آن انجام داد. 

میز دراز نشست برای هر دو گروه مبتدی یا مربیان پیشرفته استفاده می شود که برای انواع دراز نشست نیز تنظیم خواهد شد، به این صورت که با تنظیم زاویه نیمکت افزایش یا کاهش، مقاومت نیز تغییر می کند برای مثال زمانی که زاویه تند باشد مقاومت بیشتری را شاهد هستید از همین جهت تنظیمات سخت تر می شود. به همین ترتیب زاویه بازتر برای انجام کارها ساده‌تر و مناسب تر است. این تجهیزات به تقویت عضلات میان تنه کمک می‌کنند.

برای استفاده از این دستگاه باید روی نیمکت دراز بکشید سپس پاها را زیر پدال قرار داده و دستان را روی سینه بگذارید. نگاه خود را معطوف به سقف کرده و حرکت کرانچ را انجام دهید. زمانی که می خواهید بلند شوید شانه ها را از روی نیمکت بلند کنید و اطمینان داشته باشید که پایین تنه از روی نیکمت بلند نشود. این پوزیشن را برای مدت ۳۰ ثانیه حفظ کرده و سپس پایین بیایید. حرکات کنترل شده کلیدی برای تقویت عضلات هسته‌ای از قبیل رکتوس ابومنسیس، عضلات شکم و پهلو هستند.

بهترین نوع دستگاه دراز نشست انواعی هستند که بتوان آنها را تنظیم کرد، یعنی شما می توانید زاویه بورد را تنظیم کرده و مقاومت های متفاوتی در تمرین با دستگاه تجربه کنید. علاوه بر دراز نشست، می‌توان این دستگاه را برای طیف گسترد‌ه‌ای از تمرینات شکم و پهلو مانند کرانچ، بلند کردن پا، چرخش و غیره استفاده کرد.

 

اب رولر:

یکی از راهکارهای عالی جهت تحریک عضلات بالاتنه این دستگاه می باشد، از اب رولرها جهت پرورش عضلات قسمت فوقانی شکم استفاده می شود. بهترین فایده ای که برای این دستگاه درنظر می گیرند ایجاد تکیه گاه و جلوگیری از رگ به رگ شدن گردن است. این دستگاه یک ابزار خوب برای زنانی است که تمرینات میان تنه انجام می‌دهند، به ویژه اگر مبتدی باشند.

دستگاه روئینگ:

از آنجایی که یک دستگاه روئینگ ثابت می تواند تمام بدن را درگیر کند و به طور مساوی قسمت های پایین و بالاتنه را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند در زمینه تناسب اندام و قلبی عروقی فواید زیادی داشته باشد. به زبان ساده، شما باید دستگاه زیر بغل قایقی سیم کش را در مرکز برنامه کاهش چربی شکم و پهلو خود قرار دهید.

دستگاه استپر:

هرگونه دستگاه پله نورد، استپر یا پله های برقی باشگاه می توانند بالا رفتن از پله را شبه سازی کنند. به طورکلی کلی دستگاه‌های استپر سالن بدنسازی دارای دونوع هستند که شامل استپرهای پدالی و استپ میل (پله برقی) می باشند. 

در استپرهای پدالی، با فشار پدال به سمت پایین درحالی که بدن ثابت می باشد، پاها و قسمت مرکزی بدن درگیر خواهد شد، این درحالی است که اسپت میل بیشتر شبیه یک پله عمل کرده و مانند پله برقی حرکت می کند.  آن عضلات چهار سر ران، همسترینگ، ساق پا و باسنتان را درگیر می کند و واقعاً یک تمرین کاردیو است.

استفاده از هرکدام از این دستگاه های می تواند مقاومت و سرعت را تغییر دهد تا چربی سوزی شکمی در مقیاس های متفاوتی انجام شوند. استفاده از استپر یک تمرین هوازی بی خطر عالی است که کالری زیادی می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند.

 

حرکات تمرینی لاغری شکم با دمبل:

دمبل یکی از وسایل ورزشی مناسب و کم جا می باشد که دارای تنوع بسیار زیادی است، علاوه بر این می توان از آن در طیف گسترده ای تمرینات از جمله برای لاغر کردن شکم استفاده کرد. در ادامه می توانید چند تمرین با استفاده از دمبل را مشاهده کنید: 

حرکت   V UPبا دمبل:

برای انجام این حرکت باید به صورت کاملا صاف روی زمین دراز کشیده و سپس انتهای دمبل را به هر دوست بگیرید، آنها را پشت سر برده تا جایی که یک طرف دمبل با زمین برخورد کند، در این حالت باید دست ها و پاها کاملا کشیده شده و روی زمین قرار بگیرند، سپس به صورت همزمان دست و پاها را بلند کرده و به همدیگر نزدیک کرده و در نهایت وضیعت اولیه را مجددا تکرار کنید. 

انجام این حرکت تداعی کننده حرف V لاتین است. باید اشاره شود زمان بازگشت به وضعیت اولیه نباید مکث داشته باشید، بلکه حرکت باید متناوت و سریع صوت بگیرد. 

 

حرکت کرانچ گردشی با دمبل:

برای انجام این حرکت باید روی زمین دراز کشیده و دو طرف دمبل را در دست بگیرید و سپس آن را روی سینه خود قرار دهید. زانوهایتان را خم کرده و پاها را روی زمین بگذارید به طور که پاشنه و کف پا در فاصله ۲۰ سانتری متری از باسن قرار داشته باشند. سپس شانه ها را از زمین جدا کرده و به سمت گردش به چپ بالا بیاورید. به حالت اولیه برگشته و دوباره حرکت را به سمت راست تکرار کنید و فراموش نکنید، این حرکت کرانچ است و کمر نباید از زمین جدا شود.

 

حرکت ددلیفت یک پا با دمبل:

دمبل را در دست چپ بگیرید و پای چپ را به صورت صاف به عقب ببرید، به طوری که زاویه ۹۰ درجه ای شکل گیرد، در مرحله بعدی به سمت جلو خم شوید و دمبل را صورت آویزان زیر بدن قرار دهید، دمبل را بالا آورده به طوری که هم سطح به پهلو شود. باید توجه داشته باشد که پای چپ ، شکم و قسمت بالای بدن باید به موازات زمین قرار داشته باشند. بعد از اینکه حرکت را چندین مرتبه تکرار کردید، برای سمت مخالف هم آن را انجام دهید.

-