برای رسیدن به وزن ایده آل راه های بسیاری وجود دارد که می توانید از هرکدام از آنها بسته به شرایطی که دارید استفاده کنید. رژیم های لاغری کوتاه مدت مثلا ده روزه می توانند شما را در مدت زمان کوتاه با کاهش وزن روبرو کنند.

8

برنامه رژیم لاغری سریع شکم و پهلو:

صبحانه:

سرپوش پزشکی - ۲ تخم مرغ 

قهوه یا چای

۱ عدد سیب

باید توجه داشت که تخم مرغ ها را کامل بخورید و زرده های آن را دور نریزید. سیب را با میوه های دیگر جایگزین نکنید، زیرا این میوه خاصیت آنتی باکتریال دارد و می تواند شما را در برابر بیماری ها محافظت کند. 

ناهار:

گوشت قرمز یا ماهی کبابی یا آب‌پز به مقدار دل‌خواه؛ نباید زیاده روی کنید قرار نیست سیر نشوید 

سالاد فصل بدون سس مایونز

نصف لیوان آب کرفس؛ توجه کنید که نمی توانید از آب کرفس به جای کرفس استفاده کنید. 

شام:

گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ (کبابی یا آب‌پز) سبزیجات تازه و جوانه‌ها

لیمو ترش تازه

چای یا قهوه

باید تعادل بین مصرف گوشت را رعایت کنید، اگر برای ناهار گوشت قرمز مصرف کردید سعی کنید برا شام ماهی یا مرغ بخورید. درصورتی که یک شب گوشت قرمز خوردید، یک شب مرغ، شب سوم حتما ماهی بخورید حتی اگر ماهی دوست ندارید.

وعده های غذایی این رژیم باید بدون نان مصرف شوند. 

میان وعده:

۱ لیوان آب گوجه فرنگی یا شیر کم‌چرب یا یک عدد موز کوچک

این میان وعده را می توانید در فاصله بین صبحانه تا ناهار بخورید یا در فاصله بین ناهار تا شام.

توجه داشته باشید که نمی توانید به جای آب گوجه فرنگی، خود گوجه را بخورید.

به جای موز هم نمی توانید میوه دیگری بخورید، موز می تواند موجب انقباض ماهیچه ها شود، همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. 

 

چند نکته درباره رژیم لاغری سریع شکم و پهلو:

نام این رژیم لاغری ۱۰ روزه؛ رژیم شوک است و می توانید روزانه با گرفتن ۱۰۰۰ کالری این رژیم را رعایت کنید. این رژیم تنها برای ۷ تا ۱۰ روز می تواند رعایت شود و تحت هیچ شرایطی نباید بیشتر از این مقدار باشد. 

ورزش کردن را فراموش نکنید یا اگر زمانی برای ورزش ندارید حداقل روی نیم ساعت حتما پیاده روی داشته باشید. همانطور که مشاهده کردید، فقط نوع موادغذایی ذکر می شود و محدودیتی برای میزان مصرف وجود ندارد اما باید توجه داشته باشید که شما قصد دارید لاغر شوید. 

ادویه های لاغرکننده:

در ادامه به ادویه های اشاره شده است که می تواند به چربی سوزی و لاغری شما کمک کند و شما را به پاسخ سریع تری برسید:

کنجد:

کنجد ها طبعی گرم و تر دارند و برای کسانی که کشتی می گیرند یا وزنه برداری انجام می دهند ماده غذایی بسیار مفید و مناسب است. افرادی که چربی بالایی دارند می توانند از روغن کنجد استفاده کنند. 

هل:

در طب سنتی هند از هل به عنوان یک چربی سوز طبیعی استفاده می کنند، برای اینکه از خواص بی نظیر این ماده برخوردار شوید می توانید یک یا چند عدد از این ادویه خوش بو را داخل قوری چای خود ریخته و یک عدد را نیز به فنجان قهوه اضافه کنید. 

از طرفی می توانید یک قاشق چایخوری دانه ریز هل را در یک فنجان آب جوش و روی حرارت ملایم دم کنید، بعد از وعده ها غذایی می توانید یک فنجان دم کرده معطر را مصرف کنید و بدون دردسر به هدف لاغری خود دست پیدا کنید. 

چوب میخک:

زمانی که قصد دارید ریزه خواری کنید و به دنبال چیپس و پفک هستید، یک عدد چوب میخک را در دهان بگذارید و به آرامی شروع به جویدن آن کنید. درست است که شما در ابتدا طعم بی نظیر و خوبی تجربه نمی کنید اما خاصیت بی حس کنندگی این ماده می تواند خیلی سریع پرزهای چشایی را با طعم آن همسو می کند.

 

بهترین برنامه رژیم لاغری کدام است؟

درصورتی که به دنبال رژیم غذایی لاغری مناسبی هستید باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

از سبزیجات، چربی و پرتئین های سالم استفاده کنید. 

سفیده تخم مرغ، غذای سبوس‌دار، مرغ و ماهی و میگو از منابع سالم پروتئین هستند. 

مغزیجات، روغن نارگیل، روغن زیتون و همچنین آووکادو هم از جمله منابع سالم چربی هستند. 

باید در سبزیجات های مصرفی خود گروهی که کربوهیدرات پایین دارند مانند گل کلم، کلم بروکلی، چغندر، اسفناج، جوانه گندم، کاهو، خیار و کرفس را قرار دهید. 

باید مصرف کربوهیدارت های فراوری شده را حداقل برسانید. 

باید غذاهای دارای نشاسته و کربوهیدرات مثل چیپس، سیب زمینی سرخ شده و نوشیدنی‌های شیرین حاوی شکر، شکلات و کیک در رژیم غذاییتان بسیار کم باشد. 

راهکارهایی برای کاهش وزن بدون هزینه:

میزان کالری دریافتی خود را مشخص کنید:

برای رسیدن به وزن ایده آل باید کالری مورد نیاز روزانه خود را حساب کنید، برنامه ها ی مختلفی برای این کار وجود دارند که می توانید به تفکیک کالری های خود را مشخص کنید، در این صورت می توانید راحت تر مواد سالم غذایی را انتخاب کنید. 

از طرفی می توانید با مراجعه به یک متخصص تغذیه هم رژیم غذایی سالم، درست و اصولی داشته باشید. 

پروتئین را جایگزین کربوهیدرات کنید:

یکی از بهترین روش هایی که برای کاهش وزن استفاده می شود استفاده حداقلی از کربوهیدرات است، منظور از این کربوهیدرات برنج، شکر، قند و نان سفید است. سعی داشته باشید بخش بیشتر بشقاب خود را با پروتئین ها پر کنید، پروتئین هایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی که خاصیت سیرکنندگی بالایی دارند و می توانند تا مصرف وعده بعدی شما را سیر نگه دارند. 

 

به میان وعده‌ها اهمیت دهید:

نباید هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف کنید و غذای خود را در زمان مشخص و معین مصرف کنید. توجه داشته باشید که در طول روز ۲ الی ۴ وعده سبک غذایی نیز مصرف کنید. یک میان وعده برای صبح، یک میان وعده قبل از ظهر، یکی بعد از ظهر و یکی هم بعد از شام.

سعی داشته باشید تا ۱۴۰۰ کالری در طول روز مصرف کنید، البته این مقدار بسته به سن، جنس، قد و میزان فعالیت بدنی تغییر می کند. 

بیشتر آب مصرف کنید:

نوشیدن آب می تواند احساس گرسنگی شما را برطرف کند، گاهی ممکن است شما تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید، به همین جهت سراغ غذا بروید تا گرسنگی شما را برطرف کند. از این بعد اگر احساس گرسنگی کردید ابتدا مقداری آب بنوشید و اگر بازهم احساس گرسنگی کردید غذا میل کنید. 

از دمنوش های طبیعی استفاده کنید:

پیش از این به ادویه هایی اشاره شد که می توانستند به کاهش وزن شما کمک زیادی کنند، استفاده از دمنوش ها به شرطی که طبیعی باشند و مدت زمان مصرف نیز کوتاه باشد مشکلی برای بدن ایجاد نخواهند کرد. اگر بخواهید برای مدت طولانی از دمنوش استفاده کنید قطعا مشکلات زیادی ایجاد می شوند. باید توجه داشت که حتی مصرف دمنوش های لاغری هم زمانی تاثیرگذار خواهد بود که همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد. 

تحرک خود را بیشتر کنید:

فعالیت بیشتر به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید، در نتیجه مدت زمان رسیدن به اندام ایده آل نیز کاهش پیدا می کند. در کنار این موضوع داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن تاثیر را دو چندان خواهد کرد. درصورتی که می خواهید کالری سوزی را افزایش دهید می توانید از ترکیبی از ورزش های هوازی و قدرتی انجام دهید.

مثلا در کنار دو که یک ورزش هوازی است می توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری هم انجام دهید و روز دیگر از تمرین های وزنه برداری یا ورزش هایی با وزن بدن بهره مند شوید. پس شما باید روی سه بار در هفته ورزش داشته باشید در هرجلسه بعد از گرم کردن و وزنه برداری به سراغ تردمیل بروید.

 

سبزیجات بیشتری استفاده کنید:

همه سبزیجات غیرنشاسته ای مانند هویج، کاهو، کلم، گوجه، خیار و... حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، اما در عین حال کالری بسیار کمی دارند. برای مثال یک عدد خیار کمتر از ۱۰ کالری دارد اما فیبر و آب موجود در آن خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد. پس توصیه می شود از خوراکی های کم کالری مثل این سبزیجات استفاده کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید:

یکی از عوامل پرخوری و افزایش وزن عدم استراحت کافی است، زمانی که شما به بدن به اندازه کافی استراحت نمی دهید، بدن هم برای کسب آرامش بیشتر دنبال لذتی دیگر مثلا خوردن می رود. 

غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید:

یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن و سپس تثبیت کردن آن؛ آگاهانه غذا خوردن است. منظور از آگاهانه تغییر دادن رفتارهای غلط خوراکی است برای مثال آهسته و آرام غذا را بجوید و بخورید، زمان غذا خوردن با کسی صحبت نکنید، جلوی تلویزیون غذا نخورید و لقمه ها را به اندازه کافی بجوید. 

استرس خود را کاهش دهید:

یکی از دلایل اصلی افزایش وزن استرس است، زمانی که شما استرس دارید علاوه بر ترشح هورمون کورتیزول که منجر به گرسنگی می شود؛ پرخوری عصبی نیز ایجاد می شود که این موضوع خود عاملی برای پرخوری و چاقی است. 

-