راه های مختلفی برای رسیدن به وزن ایده آل وجود دارد یکی از این روش ها استفاده از رژیم های غذایی است. رژیم لاغری ارتشی یکی از انواع این روش ها است که می تواند در مدت کوتاهی شما را به کاهش وزن برساند. در ادامه این مقاله به نحوه این رژیم می پردازیم.

9

رژیم لاغری ارتشی چیست؟!

سرپوش پزشکی - رژیم ارتشی که با نام رژیم سه روزه آمریکایی شناخته می شود هیچ ربطی به اسم آن ندارد درحقیقت این رژیم توسط هیچ ارتشی در دنیا ابداع نشده است و علت نامگذاری آن به سخت بودن رژیم برمی گردد، البته این دلیل کاملا روشن نیست و تنها یک حدس می باشد. 

رژیم لاغری ارتشی یکی از بی شمار رژیم هایی است که خصوصیات آن موجب می شود وزن فرد بسیار سریع کاهش پیدا کند و لاغر شود، به همین دلیل رژیم ارتشی یک رژیم لاغری سریع محسوب می شود. این رژیم به صورت دوره ای ۳ روزه در هفته انجام خواهد شد، البته امکان ادامه دادن آن تا یک ماه هم وجود دارد. برای گرفتن رژیم غذایی ارتشی باید شرایط خاصی داشته باشید، توجه داشته باشید رعایت این برنامه غذایی مضرات زیادی به همراه خواهد داشت.

 

برنامه غذایی پیشنهادی رژیم لاغری ارتشی:

روز اول:

کالری مصرفی حدود ۱۴۰۰ کالری

صبحانه: 

یک برش نان تست با ۲ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی،‌ نصف گریپ‌فروت، یک فنجان قهوه یا چای (اختیاری).

ناهار:

یک تکه نان تست،‌ نصف فنجان تن ماهی،‌ یک فنجان قهوه یا چای (اختیاری).

شام:

یک وعده ۸۵ گرمی گوشت با یک فنجان لوبیا سبز، یک سیب کوچک، نصف موز یک فنجان بستنی وانیلی

روز دوم:

کالری مصرفی حدود ۱۲۰۰ کالری

صبحانه:

یک تکه نان تست، یک تخم مرغ آب پز، نصف موز، یک فنجان قهوه یا چای (اختیاری).

ناهار:

یک تخم‌مرغ آب پز، یک فنجان پنیر ، ۵بیسکوییت کراکر، یک فنجان قهوه یا چای (اختیاری).

شام:

دو هات داگ، بدون نان، نصف فنجان زردک (هویج) و نصف فنجان کلم بروکلی، نصف موز، نصف فنجان بستنی وانیلی

روز سوم:

کالری مصرفی حدود ۱۱۰۰ کالری

صبحانه:

یک برش ۲۸ گرمی پنیر چدار، ۵ بیسکوییت کراکر، یک سیب کوچک، یک فنجان قهوه یا چای(اختیاری).

ناهار:

یک تکه نان تست، یک تخم مرغ (پخته شده به شیوه دلخواه)، یک فنجان قهوه یا چای(اختیاری).

شام:

یک فنجان ماهی تن،‌ نصف موز، ۱ فنجان بستنی وانیلی

در این برنامه شما برای نوشیدن چای بدون شکر و خامه همچنین قهوه آزاد هستید، نوشیدن آب فراوان نباید فراموش شود. 

 

۴ روز باقیمانده رژیم لاغری ارتشی:

در ۴ روز باقی مانده هفته می توانید از وعده های مجاز استفاده کنید و هیچ محدودیت غذایی برایتان وجود ندارد. با این وجود توصیه می شود سایز وعده های مصرفی کوچک باشد و کل کالری دریافتی شما زیر ۱۵۰۰ کالری باشد. 

مواد مصرف قابل استفاده در رژیم ارتشی عبارتند از:

- موز

- سیب

- گیرپ فورت

- قهوه تلخ

- آب

- نان کامل

- کره بادام زمینی

- هات داگ

- بروکلی

- هویج

- پنیر چندار

- بستنی وانیلی

- تخم مرغ

- دانه های سبز

 

آیا برنامه غذایی ۳ روزه ارتشی ایمن یا سالم است؟

دنبال کردن یک برنامه غذایی با کالری بسیار محدود مانند رژیم لاغری ارتشی البته در مدت زمان کوتاه بی خطر می باشد اما فرد احساس شدید گرسنگی را تجربه خواهد کرد، همچنین از سردرد، خستگی و سرگیجه نیز در امان نخواهد بود، به خصوص اگر در برنامه غذایی ورزش را نیز اضافه کرده باشید.

این برنامه غذایی نسبت به سایر رژیم ها غذایی کاهش وزن برتری ندارد، در این برنامه گروه خاصی از غذاها حذف نمی شود و تنها مقدار غذای مصرفی کاهش می یابد. البته باید توجه کرد که برنامه لاغری ارتشی ممکن است تنها در کوتاه مدت پاسخگو باشد و استفاده بلند مدت از آن همراه با واکنش های بدن و کند شدن سوخت و ساز همراه باشد. بر اساس آنچه تجربه نشان می دهد کاهش وزن در مدتی کوتاه، بعد از گذراندن بازه زمانی کوتاه مجددا برمی گردد. 

 

آیا واقعا می توان در یک هفته ۵ کیلو وزن کم کرد؟

رژیم لاغری ارتشی بدون شک وزن فرد را در طول یک هفته کاهش می دهد اما قطعا این مقدار ۵ کیلو در هفته نخواهد بود، از طرفی توانایی کمک به تثبیت وزن را هم نخواهد داشت. وزنی که با رعایت این رژیم در هفته ابتدایی کاهش می یابد به دنبال از دست رفتن بخش زیادی از آب بدن است، همین موضوع سبب می شود وقتی افراد رژیم غذایی را آغاز می کنند؛ گمان خواهند کرد راه قلمی شدن و قلمی ماندن را پیدا کرده اند. 

در چنین رژیم هایی به طورمعمول ادعا می شود که ترکیب خاص غذایی منجر به چربی سوزی می شود که البته ادعایی کاملا اشتباه است. یک برنامه غذایی اصولی می خواهد شما در یک هفته ۱ ال ۱/۵ کیلوگرم وزن کم کنید، البته این مقدار با توجه به شرایط بدنی فرد کاملا متفاوت خواهد شد که خود بحثی چالش برانگیز دارد. 

کاهش وزن به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد از ژنتیک گرفته تا وزن عادی بدن، پس نمی توان گفت فلان رژیم کمک می کند هر فرد دقیقا در هفته مقدار مشخصی وزن کم کند. 

همانطور که اشاره شد بیشترین حجمی که فرد در اوایل رعایت رژیم از دست می دهد مربوط به از دست آب بدن خواهد بود که به مرور زمان مجددا برمی گردد، از طرفی دنبال کردن اینگونه رژیم ها ممکن است فرد را وارد یک چرخه کاهش وزن و افزایش وزن کند، زمانی که فرد اسیر این چرخه شود سوخت و ساز بدنش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و مقدار زیادی از بافت عضلانی اش را نیز از دست می دهد. 

مضرات رژیم لاغری ارتشی:

از جمله مضرات رژیم لاغری ارتشی می توان به کمبود مواد مغذی ضروری بدن اشاره کرد. از طرفی وزن کم کردن در یک دوره سه روزه نیاز به کاهش مقدار بسیار زیادی از کالری روزانه دارد؛ به طوری که فرد به اندازه ۵۰۰ کیلوکالری در روز که در هفته چیزی حدود ۳۵۰۰ کیلوکالری می‌شود ممکن است کاهش وزن داشته باشد. 

به صورت عادی افراد بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوکالری روزانه مصرف می کنند، در سایر رژیم های غذایی لاغری نیز افراد ۱۵۰۰ کیلوکالری روزانه دریافت می کنند اما در رژیم لاغری ارتشی در مدت ۳ روز فرد کمتر از ۱۰۰۰ کیلوکالری روزانه دریافت می کند، که در روز اول مجموع سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام ۸۷۰ کلیوکالری خواهد شد، این مقدار بسیار کم است به طوری که قادر نخواهد بود نیازهای روزانه یک فرد بالغ را نیز پاسخ دهد. 

از طرفی روزانه ۱۰۰۰ کیلوکالری نشان می دهد فرد به اندازه ای غذا مصرف نمی کند که نیاز های موادمعدنی و ویتامین های او را تامین کند؛ این موضوع خود دلیلی برای مضر بودن رژیم غذایی ارتشی است. بسیاری معتقد هستند می توانند مواد مغذی موردنیاز خود را از راه مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها تامین کنند. این کار کاملا اشتباه است این مولتی ویتامین ها نوعی دارو هستند که بدون شک برای کبد خطرناک محسوب می شود همچنین توانایی بدن را برای جذب موادمعدنی و ویتامین ها از غذاهای طبیعی بسیار کاهش می دهد، در این صورت فرد مجبور می شود که دائما از داروهای شیمیایی استفاده کند. 

 

چگونه کاهش وزن اصولی داشته باشیم؟

هر متخصصی که توانسته با یک موفقیت مناسب وزن کم کند در مورد این موضوع اظهار نظر می کند، اما باید توجه داشت کاهش وزن نیاز به زمان دارد. برای داشتن یک آغاز کار مناسب باید تمامی غذاها و کالری های مصرفی را در طی یک هفته یادداشت کنید. سپس توجه کنید کدام قسمت از برنامه توانایی ابلاغ تغییرات ساده را دارند. 

در ابتدا آهسته پیشروی کنید و غذاهایی که کالری صفر دارند را از برنامه خود حذف کنید، مثلا نوشیدنی های قندی و غذاهای فرآویر شده که هیچ خاصیتی هم ندارند. 

یک برنامه غذایی سالم باید مقدار زیادی سبزیجات. میوه های حاوی فیبر و پروتئین پر می شود، برنامه غذایی کوتاه مدتی مانند رژیم لاغری ارتشی شاید بتواند در مدتی کوتاه یک تا دو کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد. برنامه غذایی ارتشی نمی تواند در بلند مدت پاسخگو باشد پس نتیجه کلی را می توان در این جمله خلاصه کرد:

برنامه غذایی ارتشی بیشتر از مزیت برایتان ضرر به همراه خواهد داشت.

-