سنگ کلیه بیماری طاقت فرسا محسوب می شود که در موارد شدید حتی توان انجام امور روزانه را از فرد خواهد گرفت. برای دفع راحت تر سنگ های کلیوی متخصصان ورزش هایی را توصیه می کنند که در ادامه این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

13

بیماری سنگ کلیه چیست؟

سرپوش پزشکی - سنگ کلیه به زبان ساده معنای رسوب مواد معدنی و سدیم در کلیه را می دهد، اما اگر بخواهیم به صورت علمی این بیماری را توصیف کنیم می توان اینگونه توجیه کرد:

خون در چرخش ما نیاز به فیلتر و پاکسازی دارد که کلیه ها این وظیفه را برعهده دارند، از طرفی مایعات بدن از طریق

کلیه متعادل می شوند. خون درحال چرخش ما دارای املاح و موادمعدنی است که این املاح توسط کلیه ها فیلتر می شوند اما توانایی عبور از آن را ندارند، به همین دلیل مصرف کم مایعات، آب و یا زیاد مصرف کردن نمک در افراد جوان می تواند غلظت خون را افزایش دهد. 

هنگامی که املاح از طریق کلیه ها تصویه می شوند باهمدیگر ترکیب شده و مواد سختی مانند سنگ ایجاد می کنند این مواد موجود در کلیه را اصطلاحا سنگ کلیه می گویند. 

اندازه و سایز سنگ های کلیه می تواند اندازه یک دانه شکر تا یک توپ پینگ پنگ باشند، هرچه اندازه بزرگتر باشد درد ناشی از آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که افراد فعالیت بدنی محدود، رژیم غذایی نامناسب و... داشته باشند به مراتب اندازه سنگ کلیه افزایش پیدا می کند در ادامه به تاثیر ورزش بر دفع و اندازه سنگ کلیه اشاره می شود. 

 

علائم بیماری سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه از جمله بیماری های تقریبا بدون علامت است که حتی زمان ایجاد شدن هم علامتی ندارد. علائم این بیماری زمانی مشخص می شوند که سنگ از محل اصلی خود حرکت کرده و وارد مجاری ادارای شود. هرچه اندازه سنگ کلیه بیشتر باشد درد ناشی از آن هم بیشتر می شود. در برخی موارد سنگ کلیه کوچک است به همین دلیل زمان حرکت و دفع هم، دردی احساس نمی شود اما سایر علائم که در ادامه اشاره می شوند ممکن است بروز کنند، این علائم عبارت اند از:

درد شدید پهلو و قسمت پشتی که زیر دنده ها است

دردهایی که از قسمت شکم تا کشاله ران کشیده می شوند. 

دردهایی در قسمت پهلوها که در برخی مواقع شدت گرفته و گاهی فروکش می کنند. 

درد ناشی از دفع ادرار

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای

ادرار کدر شده

تکرر ادرار با مقادیر کم

حالت تهوع یا استفراغ

درصورتی که علامت های زیر در بیمار مشاهده شدند باید سریعا به پزشک مراجعه شود: 

تب و لرز

خون در ادرار

حالت تهوع و استفراغ

عدم توانایی ادرار (برگشت ادرار)

درد شدید در ناحیه زیر دنده ها و یا مثانه

 

تمرینات ورزشی مناسب برای دفع سنگ کلیه:

براساس مطالعات صورت گرفته بهترین ورزشی که می توان برای درمان سنگ کلیه استفاده کرد انواع هوازی است. براساس آخرین اخبار شدت تمرینات براساس توانایی های فرد یا آمادگی او تعیین می شوند. 

از طرفی برای انتخاب کردن شدت تمرین بایستی بیمار با پزشک خود مشورت داشته باشد. تمرینات هوازی یا کاردیو از جمله تمریناتی هستند که فرد زمان انجام آنها عمل دم و بازدم را انجام می دهد. شدت تمرینات هوازی غالبا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد توانایی فرد را شامل می شود. 

هنگامی که فرد با انجام تمرینات عرق می کند، ضربان قلب افزایش دارد، تعداد تنفس زیاد می شود می توان گفت که یک تمرین هوازی انجام شده است. در این شرایط بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، برای تامین این موضوع قلب باید با سرعت بیشتری کار کند تا گردش را کاملا انجام دهد. تمرینات هوازی علاوه بر اینکه موجب کاهش وزن می شوند در بهبود بیماری هم تاثیر بسیار خوبی خواهند گذاشت. برخی از این تمرینات عبارتند از : 

- پیاده روی

- دوچرخه سواری

- شنا

- دویدن

- رقص

- ایروبیک، زومبا

 

تاثیر یوگا در دفع سنگ کلیه:

پوزیشن شتر:

پوزیشن شتر یکی از حرکات یوگا است که تحت عنوان یوشترا آسانا هم شناخته می شود. این حرکت تاثیر فوق العاده در درمان سنگ کلیه خواهد گذاشت. با استفاده از این پوزیشن می توان به دفع سنگ کلیه همچنین پیشگیری از آن کمک کرد. علاوه بر این به کاهش درد و مشکلات خونی که در طی این موضوع کمک خواهد شد. 

برای انجام پوزیشن شتر ابتدا باید روی دو زانوی خود بنشینید و دستتان را پشت سر قرار دهید. باسن و ران را به سمت جلو فشار دهید. به سمت عقب خم شوید و پاهای خود را بگیرید سپس به مدت ۱۵ ثانیه در همین حالت بمانید، باید توجه داشت که دم و بازدم در این موقعیت بسیار اهمیت دارد، سپس به آرامی به پوزیشن اولیه خودتان برگردید. درصورتی که از ناحیه کم دچار آسیب دیدگی یا جراحی شده اید از انجام این تمرین خودداری کنید. 

 

بلند کردن پا:

یکی دیگر از حرکت های موثر برای درمان و رفع سنگ کلیه بلند کردن پا است که تحت عنوان اوتاناپاداسانا شناخته می شود. در این صورت عضلات کمر، شکم، پاها و ناحیه لگن شل می شوند و انقباض عضلات عملکرد کلیه ها و کبد را بهبود خواهد داد، از طرفی هرگونه درد برای سنگ کلیه هم بهبود پیدا می کند.  

برای انجام این حرکت ابتدا باید روی زمین دراز کشیده و سپس دست های خود را طرفین قرار دهید و کف دست ها را روی زمین بگذارید. همراه با دم خود، پاها را تاجای که می توانید بالا بیاورید و سپس همراه با بازدم پایین بیاورید. از این که پاهایتان زاویه عمود برکف قرار دارند مطمئن شوید. این موقعیت را برای چند لحظه نگه دارید و سپس استراحت کنید و سپس به حالت اولیه برگردید تا مجددا این پوزیشن را تکرار کنید. 

 

حرکت چرخش باد:

این حرکت با عنوان پاوانموکتاسانا هم شناخته می شود که باید کل بدن از ناحیه سر تا پاها کشیده شوند و ناحیه کمر و کلیه تحت تاثیر قرار بگیرند. حرکت چرخش باد می تواند هرگونه درد و گرفتگی را رفع کرده یا کاهش دهد. 

برای انجام این حرکت باید؛ روی زمین دراز کشیده و خیلی آرام نفس بکشید پاها را به سمت قفسه سینه بالا بیاورید تا جایی که زانوها لمس شوند، نفس عمیق را فراموش نکنید. نفس خود را آزاد کرده و مجددا این حرکت را تکرار کنید درصورتی که مشکلی در ستون فقرات داشتید از انجام این حرکت خودداری کنید. 

 

حرکت بچه:

این حرکت تحت عنوان بالاآسانا هم شناخته می شود که برای رفع سنگ کلیه مفید خواهد بود. این حرکت نه تنها به کاهش درد بلکه به وخیم شدن اوضاع هم کمک می کند. افرادی که در هضم غذا مشکل دارند می توانند مرتبا این کار را انجام دهند تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کنند. 

برای انجام این کار باید؛ زانو زده و سپس روی پاهای خود بنشینید به صورتی که پاشنه پاها رو به بیرون قرار بگیرند سپس دست خود را بالای سرتان برده و ادامه دهید. توجه داشته باشید که نحوه دم و بازدم صحیح اهمیت زیادی دارد. 

بازوهای خود را تاجایی که می توانید دراز کرده و سپس بکشید، تنه خود را بین ران های خود پایین بیاورید و کف دست ها را روبه پایین قرار دهید. به مدت ۳۰ ثانیه این پوزیشن را حفظ کرده و آرام باشید سپس به حالت اولیه خود برگردید و مجددا این مراحل را تکرار کنید. 

باید توجه داشت انجام این حرکت برای زنان باردار یا بیماران مبتلا به مشکلات زانو ممنوع می باشد. 

 

چرخش نیمه نخاعی:

چرخش نیمه نخاعی تحت عنوان آردها ماتسی اندر آسانا هم شناخته می شود. از این حرکت می توان برای بهبود عملکرد کلیه ها؛ کاهش درد و جریان خون کافی به سمت کبد استفاده کرد. می توانید هرگونه مشکل در کبد، لوزالمعده و شکم خود را با انجام این موقعیت یوگا برطرف کنید. این مشکلات از جمله دلایل اصلی است که می تواند منجر به بروز مشکلات در کلیه ها شود که انجام این تمرین برای بدن بسیار مفید خواهد بود. 

برای انجام این تمرین؛ روی زمین نشسته و زانوی چپ خود را خم کنید، پاشنه پای چپ را زیر لگن سمت راست خود قرار داده و دست چپ خودتان را روی زانوی پای راست قرار دهید. در اینجا باید دست راست را پشت سر گذاشته و کمر را به آرامی به سمت راست حرکت دهید. 

شانه راست خود را نگاه کنید و پشت را صاف نگه دارید، دم و بازدم را نباید فراموش کنید. سپس به آهستگی موقعیت اولیه خود را پیدا کرده و این حرکت را تکرار کنید. مطمئن شوید که روی پاشنه پای خود نشسته اید. 

توجه داشته باید که در دوران بارداری یا وجود مشکلات فتق نباید این حرکت را انجام دهید. 

 

پوزیشن عقاب:

موقعیت عقاب که به پوزیشن گارود آسانا هم معروف است برای درمان مشکلات کلیوی به کار می رود. این حرکت می تواند جریان خون کلیه ها را افزایش داده و عملکرد کلیه ها را تقویت کند، همچنین منجر به تعادل بدن و تقویت عضلات ناحیه شکم خواهد شد. 

برای انجام این حرکت باید؛ ایستاده باشید و پای راست را به آرامی بلند کنید سپس با احتیاط از ران چپ خود عبور داده و بدن را روی پای چپ متعادل کنید. آرنج خود را در طول سطح شانه بالا برده و آرنج راست را بر روی چپ صاف کنید و مطمئن شوید که کف دست ها به یکدیگر نزدیک است. دم و بازدم را انجام داده و برای ندت ۲۰ ثانیه در همین موقعیت خود را نگه دارید، آرام باشید و مجددا حرکت را اجرا کنید. 

-