شما هم ممکن است تجربه کوفتگی را داشته باشید که بعد از فعالیت های شدید و طولانی مدت مانند ورزش سنگین بروز می کند، در این حالت ممکن است تا چند روز درگیر باشید و دائما احساس خستگی کنید. در ادامه این مقاله به دلایل کوفتگی بدن و درمان کوفتگی اشاره می شود.

19

کوفتگی چیست؟

سرپوش پزشکی - اگر بخواهیم کوفتگی را به زبان علمی تعریف کنیم باید بگوییم کوفتگی در اثر برخورد ضربه مستقیم به بافت غیر استخوان و نرم یا بافت زیر جلدی ایجاد می شود، بافت های نرم شامل؛ پوست، رگهای خونی، اعصاب، ماهیچه ها، وترها ،رباط ها ،غدد و آستر پوشش اعضاء می شود.

ورزشکاران در اثر ضربه دچار کبودی و کوفتگی می شوند که ممکن است در اثر ضربه ای که وارد می شود عضله آسیب ببنید و دچار خونریزی داخلی شود، اگر این حالت رخ دهد بدن شروع به ترمیم خود می کند، در این شرایط استخوان در داخل بافت ماهیچه‌ای شروع به رشد و ساخته شدن می کند که این حالت را myositis ossificans می گویند.

این شرایط عادی نیستند؛ ورزشکارانی که درگیر کوفتگی های طولانی مدت هستند؛ زمان زیادی را با درد ناشی از آن سپری می کنند. پزشک ورزشی از دانشگاه لویولا به نام جرالد استرلینگ در این باره عنوان کرده است: در ۹۵ درصد از موارد که به این مشکل گرفتار هستند، استراحت و حرکت ندادن عضو آسیب دیده می تواند درمان آنها باشد، بنابراین ورزشکاری که دچار آسیب شده است باید به مدت یک ماه ورزش کردن را کنار بگذارد، در صورتی که استراحت به مقدار کافی باشد عوارض طولانی مدت ایجاد نمی شود.

گاهی برای ورزشکاران دشوار است که مدت طولانی ورزش کردن را کنار بگذارند به همین دلیل بیشتر انها از استراحت کافی چشم پوشی می کنند، در صورتی که ورزشکار در این شرایط باشد و خود را برای ادامه دادن مجبور کند اوضاع سخت تری برای خود ایجاد می کند و درمانی هم شکل نمی گیرد. در کنار تمام این موارد باید اشاره کرد شایع ترین نوع کوفتگی در ساق پا، آرنج و بازو اتفاق می افتد.

 

درمان کوفتگی عضلات:

در هر صورت همه ما پیش بینی می کنیم که بعد از کارهای سنگین و سخت یا ورزش های طولانی ممکن است دچار بدن درد شویم، اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که بدانیم چگونه درد را کاهش دهیم. در هر صورت فشاری که به عضلات در هنگام بدن سازی وارد می شود، درد را در پی دارد در ادامه به روش هایی اشاره می شود که می تواند کوفتگی بدن را کاهش داده و رفع کند:

گرم کردن بدن قبل و بعد از ورزش:

ورزشکاران معمولا قبل از شروع فعالیت های ورزشی خود، حرکاتی را به کار می گیرند که ضربان قلب و سطح انرژی شان را افزایش دهد، در نتیجه بدن گرم می شود، اما بعد از ورزش افراد باید سعی کنند بدن خود را خنک کنند و از تعریق حس گرمای بدن بکاهند. شاید برای شما جالب باشد که گرم کردن بدن عملکردی شبیه به استفاده از دوش آب گرم یا جکوزی پس از ورزش دارد و توانایی کاهش درد بدن را بعد از ورزش دارد، بنابراین بهتر است این بار از دوش آب گرم استفاده کنید.

 

انجام حرکات کششی:

یکی از دلایلی که می تواند سبب درد و گرفتگی عضلات بعد از ورزش شود؛ کوتاه شدن طول عضله می باشد، یکی از بهترین روش های برای کمک به کاهش درد بعد از ورزش یا حداقل تحمل این موضوع انجام حرکات کششی است که مدت آن از یک ربع تا نیم ساعت بعد از بدنسازی می باشد، به این ترتیب ماهیچه ها منبسط می شوند و آرامش بیشتری در آنها شکل می گیرد.

نوشیدن مقدار کافی آب:

یکی از دلایلی که می تواند سبب کوفتگی بدن بعد از ورزش شود عدم نوشیدن مقدار کافی آب است قبل از ورزش یا در حین یا پس از آن است، البته این موضوع در حین ورزش کردن از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا مقدار تعریق در این زمان افزایش پیدا می کند و مهمترین زمانی است که باید به بدن خود آبرسانی کنید. در صورتی که مقدار کافی آب در طول روز بنوشید یعنی حداقل ۸ لیوان در روز به کاهش بدن درد بعد از ورزش کمک می کنید.

 

دریافت پروتئین به مقدار مناسب:

همانطور که اشاره شد آسیب به عضله درد را به همراه می آورد، در واقع کوفتگی ها همان پارگی های ریزی هستند که در عضلات ایجاد می شوند به همین دلیل با مصرف پروتئین بعد از ورزش کردن یا یک روز بعد از آن، برای بدن شرایط راحت تری را فراهم می کند تا التهاب و آسیب ها را جبران کند، به همین دلیل می تواند سبب کاهش بدن درد بعد از ورزش شود. استفاده از منابع پروتئینی نظیر شیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، پودرهای پروتئینی طبیعی و... از جمله منابع خوب هستند که می توانند کوفتگی را رفع کنند.

روغن و ماساژ بدن:

همانطور که اشاره شد فشاری که به عضله وارد می شود می تواند منجر به کوفتگی بدن شود، در نهایت ماساژ عضلانی سبب تسکین درد عضلات شود. در هنگام ماساژ دادن می توانید از روغن هایی استفاده کنید که دارای مواد ضدالتهاب و آرام‌بخش هستند تا درد بدن کاهش پیدا کند.

استفاده از مواد غذایی ضد التهاب:

گاهی کوفتگی بعد از کار سخت یا ورزش در اثر التهاب عضلانی اتفاق می افتد، به همین دلیل است برای رفع آن مفید است که از موادغذایی استفاده شود که دارای خاصیت ضدالتهابی هستند، از جمله این مواد می توان به سرکه یا زردچوبه اشاره کرد، جهت مصرف سرکه سیب می توانید حدود دو فنجان در یک وان پر از آب بریزید و درون وان به مدت ۲۰ دقیقه دراز بکشید، همچنین می توانید دو قاشق از سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل کنید.

زردچوبه و سایر ادویه ها که دارای خاصیت ضدالتهابی هستند می توانند در تهیه وعده های غذایی استفاده شوند تا درد و التهاب عضلات و بدن را کاهش دهند، از طرفی برای درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش هم مفید هستند. در صورتی که عضله یا مفصل شما، مثل زانو درگیر شده باشد و کبودی و آسیب در آن مشهود باشد می توانید یک عدد تخم مرغ،کمی زردچوبه، نمک و فلفل را روی یک باند کشی بریزید و روی محل آسیب قرار دهید، به همین ترتیب آسیب دیدگی رفع خواهد شد.

 

مصرف کافئین:

قهوه بعد از ورزش می تواند سبب چربی سوزی شود، از طرفی با کاهش بدن درد می تواند تایم بعد از ورزش را برای شما لذت بخش کند. برای درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش، استفاده از قهوه حداکثر دو فنجان مجاز است و توانایی کاهش شدت درد را دارا می باشد، البته باید اشاره کرد افرادی که نیازمند چربی سوزی و افزایش متابولیسم هستند استفاده از قهوه حین انجام حرکات بهتر است، تا اینکه قهوه را پیش یا بعد از انجام حرکات مصرف کنید.

 

استفاده از میوه و مرکبات:

یکی از بهترین گزینه ها جهت کاهش بدن درد بعد از ورزش استفاده از میوه ها است، میوه ها دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین های هستند بنابراین علاوه بر افزایش سلامتی می توانند خستگی عضلات را کاهش دهند و درد بدن را تا حدی کاهش دهند.

استفاده از قرص برای کاهش درد بعد از ورزش:

برخی افراد بعد از ورزش کردن به گرفتگی و درد عضلات مبتلا می شوند و در نهایت با افزایش درد از مسکن استفاده می کنند. از آنجایی که استفاده از مسکن یا هر داروی دیگری سبب آسیب به بدن به خصوص کبد می شود، توصیه می شود از آنها استفاده نشود. بهترین قرص برای کاهش درد استفاده از مکمل های ویتامینی است زیرا این محصولات می توانند برهم خوردگی تعریق سطح الکترولیت خون را تنظیم کنند و در نهایت گرفتگی عضلات بعد از ورزش را رفع کنند، اما در هر صورت پیشنهاد می شود برای کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات به جای استفاده از قرص از منابع طبیعی ویتامین استفاده کنید تا علاوه بر بر طرف کردن درد، نیاز بدن به مواد معدنی را رفع کنند.

-