یکی از اندام های بسیار حساس بدن، قلب نام دارد که وظیفه ی انجام کارهای مهم و حیاتی را بر عهده دارد. زندگی انسان ها با سلامت قلب، تضمین میشود و شخص می تواند کارهایش را با شاداب انجام دهد. منظم انجام دادن ورزش، عامل مهمی برای تقویت قلب محسوب میشود. ورزش، موجب نیرومند سازی قلب، مانند دیگر اعضای بدن می شود.

 

22

درمان بیماری های قلبی با ورزش

سرپوش پزشکی - انواع بسیاری از بیماری های قلبی وجود دارد و علایم هر مریض با مریض دیگر، فرق دارد. پس درصورت ابتلا به بیماری قلبی توصیه میشود که با پزشک خود، پیش از اجرای حرکات ورزشی مشورت کنید. کنترل وزن و محافظت از شریان ها از مؤثر ترین ابزار های تقویت عضله قلب به شمار میرود که مانع از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند. بعضی از این عوامل، شامل کلسترول بالا، قند خون بالا و فشار خون بالا می باشد. افراد جهت کسب تناسب کلی اندام ها نیازمند تمرینات ورزشی مختلفی می باشند. مهم ترین تمرینات موردنیاز برای سلامت قلب، ورزش هوازی و استقامتی می باشد. با این که تمرینات انعطاف پذیر بر سلامت قلب به صورت مستقیم تأثير ندارند ولی اهمیت بسیاری دارند. ایجاد بنیانی مناسب، جهت انجام موثرتر تمرینات هوازی و استقامتی از دلایل اهمیت تمرینات انعطاف پذیری به شمار می رود.

انواع ورزش برای درمان بیماری های قلبی 

۱. ورزش های هوازی برای درمان بیماری های قلبی

مزیت انجام ورزش های هوازی اینست که شش ها و قلبتان را برای مدتی طولانی بکار می گیرند. در زمان انجام ورزش هوازی یا ایروبیک، قلبتان راحت تر از اکسیژن استفاده می کند و همین امر باعث بیشتر شدن جریان خون در بدنتان می شود. بهتر است که در هر مرتبه ورزش کردن، فعالیتتان را نسبت به دفعه قبل، بیشتر کنید. مراقب باشید که بیش از حد توانتان، ورزش نکنید. ابتدا باید فعالیت های هوازی ملایم را هفته ای سه یا چهار بار انجام دهید که این ورزشها شامل پیاده روی، شنا، دوی آهسته یا دوچرخه سواری می باشد.

>> پیاده روی :

بهترین ورزش برای تقویت قلب، پیاده روی و مخصوصا پیاده روی سریع می باشد. راه رفتن سریع، باعث افزایش ضربان قلب شما میشود و بر مفاصل، بیش از ورزش های دیگر اثر می گذارد. در هر جایی می توانید پیاده روی کنید. شما به یک جفت کفش مناسب برای پیاده روی نیاز دارید. بهتر است که در زمان عصر، پیاده روی کوتاهی داشته باشید و یا در آخر هفته ها پیاده روی طولانی تری داشته باشید. همچنین می توانید به موسیقی یا پادکست صوتی، هم زمان با پیاده روی گوش کنید و یا یک همراه در این پیاده روی داشته باشید.

>> شنا:

اگر هفته ای یکبار در آب ولرم، شنا کنید و در عرض استخر، پیاده روی کنید؛ علاوه بر اثرات مفید بر قلب و گردش خون، آرامش روحی و فیزیکی در شخص بوجود می آورد. هرگز حرکات حرفه ای مثل شیرجه زدن در آب انجام ندهید.

 

>> وزنه برداری :

عضله سازی به سلامت قلب شما در سایر قسمت های بدن، کمک میکند. وزنه برداری تأثير به سزایی در عضله سازی و چربی سوزی بدن دارد. شما میتوانید در باشگاه، عضله سازی را انجام دهید؛ اما وقتی که از بدنتان بعنوان وزنه استفاده می کنید، موثرترین نوع وزنه برداری اتفاق می افتد. حرکاتی که به عضله سازی کمک می کند؛ شامل شنا، اسکات، یا حتی بارفیکس می باشد. این حرکات، اثرات مفیدی بر سلامت استخوان و قلب شما دارد.

>> دوچرخه سواری:

برای این که سرعت گردش خون در رگ ها افزایش پیدا کند و اکسیژن، بهتر از ریه ها به قلب برسد؛ توصیه میشود که دوچرخه سواری کنید. برای بهتر شدن عملکرد قلبتان به اندازه متعادل و در زمین های هموار، دوچرخه سواری کنید و سعی کنید استراحت کوتاه مدتی بمدت ۵ تا ۱۰ دقیقه داشته باشید.

 

>> تمرینات تناوبی:

برای این که در یک دوره کوتاه مدت، حرکات ورزشی تمام عیار انجام دهید؛ به سراغ تمرینات تناوبی( یک سلسله ورزش ها با شدت زیاد و دوره های طولانی‌تر ریکاوری فعال متناوب است) بروید. به عنوان مثال ، شما میتوانید یک دقیقه بدوید و سه دقیقه راه بروید، و سپس این روند را تکرار کنید. بالا و پائین بردن ضربان قلبتان، باعث میشود که کالری شما بسوزد وعملکرد رگ های خونیتان بهبود یابد.

۲. تمرینات استقامتی برای درمان بیماری های قلبی:

تمرینات استقامتی بر ترکیب بدن، اثرات اختصاصی تری می گذارد. افرادی که بدنشان چربی زیادی دارد( مانند افراد دارای شکم بزرگ) میتوانند مقدار چربی و توده عضلانی بدن خود را با انجام این تمرینات، به ترتیب کاهش و افزایش دهند. از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی می توان به داشتن شکم بزرگ اشاره کرد. بنابر تحقیقات، ترکیبی از ورزش های هوازی و استقامتی، HDL( کلسترول خوب) را افزایش می دهد و LDL( کلسترول بد) را کاهش می دهد. از تمرینات استقامتی می توان به تمرین با انواع وزنه ها( صفحه، دمبل و…)، تمرین با کش های مقاومتی، استفاده از ماشین های ورزشی، انجام تمرینات استقامتی کل بدن از جمله شنا پرسی، اسکوات و بارفیکس دست برعکس اشاره کرد.

 

۳. تمرینات کششی:

تمرینات کششی، تأثير مستقیمی بر حفظ سلامت قلب ندارد. این تمرینات با کمک به حفظ سلامتی سیستم اسکلت و عضلانی، موجب کاهش دردهای مفصلی و گرفتگی عضلات میشود. بدین ترتیب افراد میتوانند برای نارسایی قلبی خود، انواع ورزش ها را انجام دهند؛ بدین دلیل که بدنشان برای ورزش آمادگی پیدا میکند. توصیه می شود که هرروز ، به انجام ورزش های کششی و انعطاف پذیری بپردازید.

توصیه های ورزشی برای بیماران قلبی

- شما نباید در تمرینات ایزومتریک مانند دراز نشست یا شنا پرسی، افراط کنید. عضلات قلب در تمرینات ایزومتریک بر خلاف عضلات دیگر بکار گرفته می شوند.

- دمای بسیار سرد یا گرم، تأثير به سزایی بر گردش خون دارد. به این صورت که موجب سختتر شدن تنفس میشود و درنهایت در قفسه سینه، دردی بوجود می آورد. فعالیت های داخل ساختمان از گزینه های ورزشی بهتر به شمار می روند. انواع ورزش های مناسب دیگر، شامل پیاده روی در محیط های سر پوشیده یا بر روی تردمیل می باشد.

- نوشیدن آب به مقدار کافی در هرروز را فراموش نکنید. حتی اگر پیش از احساس تشنگی، آب بنوشید؛ بسیار مهم است. البته در نوشیدن آب، افراط نکنید و چنین موضوعی را با پزشکتان در میان بگذارید.

- در صورتی که در ورزش کردن افراد، وقفه ای چند روزه در اثر بیماری، رفتن به تعطیلات یا وضع نامناسب آب و هوا رخ دهد افراد باید برنامه ورزشی خود را به آرامی و به صورت ملایم از سر گیرند. افراد باید با شدت کم، فعالیت هایشان را آغاز کرده و به تدریج آنرا تا رسیدن به سطح قبلی افزایش دهند.

فواید تمرینات منظم و اثرات ورزش بر قلب

انجام بعضی از تمرینات ورزشی در حد ۱۵ دقیقه برای قلب افراد به اندازه دوی ماراتن اثر دارد. امروزه براساس تحقیقات انجام شده هر چه فرد، ورزش شدیدتری داشته باشد؛ فواید بیشتری برای قلب دارد و به تقویت ماهیچه ها نیز کمک می کند.

> ورزش منظم، عملکرد قلب و ریه ها را بهبود می دهد.

> میزان هموگلوبین خون با ورزش کردن، افزایش می یابد.

> ورزش کردن به صورت منظم باعث کاهش میزان فشارخون در زمان استراحت میشود.

> یکی از مزایای ورزش اینست که کلسترول نوع مضر خون را کاهش می دهد.

> میزان چربی اضافه بدن با انجام ورزش، کاهش پیدا میکند.

> ریسک صدمات ارتوپدی با ورزش کردن، کم میشود.

> درصورتی که روزانه ورزش کنید؛ کلسترول نوع مفید خونتان افزایش می یابد.

> یکی از مزایای ورزش، افزایش قدرت تحمل در مقابل اضطراب و افسردگی می باشد.

> افزایش سطوح انرژی از فواید ورزش کردن به شمار می رود.

> از فواید و مزایای ورزش منظم می توان به کنترل یا پیشگیری از گسترش دیابت اشاره کرد.

 

عوارض احتمالی ورزش برای بیماران قلبی

این نکته را در نظر داشته باشید که افراط در ورزش کردن، موجب آسیب به قلبتان میشود و حتی گاهی وقت ها با علایم زیر نمایان میشوند :

- سرگیجه

- درد قفسه سینه

- تپش قلب

- حالت تهوع

- ضربان نامنظم قلب

در صورت شدید بودن علائم فوق، ورزش کردنتان را متوقف کنید و این مسأله را با پزشکتان در میان بگذارید.

-