ربات تسلا چه ویژگی‌هایی دارد؟

فعالیت شرکت تسلا روی توسعه و ساخت ربات‌های انسان‌نما چندان جدید نیست و اولین خبر رسمی مرتبط با آن حدود ۱۹ ماه پیش منتشر شد؛ اما تاکنون اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس قرار نداشته است. البته ایلان ماسک در مجمع سهام‌داران تسلا، ویدئوی کوتاهی از نسخه اولیه ربات اپتیموس به نمایش گذاشت که بهبودهای زیادی نسبت به گذشته داشته است و حتی می‌تواند حرکات بدن مشابه با یک سیاستمدار را تقلید کند.

ماسک اشاره دارد که وقتی شرکت تسلا اقدام به شروع کار روی توسعه هوش مصنوعی این ربات کرده است، خبری از توانایی‌هایی مثل راه‌رفتن نبوده، اما اکنون این ربات قادر است قابلیت‌های مختلفی را از خود نشان دهد. او معتقد است که نرخ پیشرفت ربات اپتیموس بسیار چشمگیر بوده؛ اگرچه هنوز فعالیت‌های حرکتی ساده را انجام می‌دهد و خبری از حرکات سریع و پیچیده در آن نیست.

2

در ویدئوی اشاره‌شده، ربات اپتیموس درحال راه‌رفتن است؛ اگرچه برای مقایسه، سرعت آن نسبت به ربات اطلس شرکت بوستون داینامیک، بسیار آهسته‌تر به‌نظر می‌رسد. ربات مذکور توانایی خوبی در استفاده از انگشتان خود دارد و می‌تواند با دقت قابل‌قبولی اجسام را بلند کند و در نقطه دیگری قرار دهد. البته نباید فراموش کنیم که مقایسه اطلس و اپتیموس چندان عادلانه نیست؛ زیرا پروژه اطلس برای سال‌های طولانی در دست توسعه بوده و لقب پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نما هم به آن داده شده است.

ناگفته نماند که بوستون داینامیک از سال ۱۹۹۲ فعالیت خود را روی ربات‌های مقلد انسان آغاز کرده است. اولین ربات انسان‌نمای این شرکت در سال ۲۰۰۹ با نام PETMAN رونمایی کشد و در طی دو سال، توانایی‌هایی مثل راه‌رفتن، زانو‌زدن و حفظ تعادل در مقابل نیروهای خارجی را به‌دست آورد. اولین نسخه از اطلس در سال ۲۰۱۳ به‌شکل عمومی رونمایی شد و در طی ۱۰ سال گذشته توانسته است قابلیت‌هایی مثل رقصیدن و پارکور را یاد بگیرد. در سوی دیگر، پروژه ربات تسلا کمتر از ۲ سال عمر دارد و پیشرفت آن در مقایسه با زمان سپری‌شده، کاملاً قابل‌قبول و حتی فراتر از انتظار به‌نظر می‌رسد.

ماسک در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است که تسلا پیشرفته‌ترین فناوری در زمینه هوش مصنوعی کاربردی در زندگی واقعی را در اختیار دارد. از نظر او، هوش مصنوعی مورد استفاده برای هدایت خودکار خودروهای این شرکت، توانایی استفاده در ربات‌ها را هم دارد. ماسک معتقد است که توسعه یک ربات انسان‌نما که به کدنویسی برای انجام همه حرکات نیاز داشته باشد، چندان عاقلانه نیست و ربات‌ها باید بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، مهارت‌های مختلف را بدون دخالت انسان یاد بگیرند و از توانایی حل مسئله برای به انجام رساندن دستورات بهره‌مند باشند.

اگرچه صحبت‌های ماسک می‌تواند کمی اغراق‌آمیز به‌نظر برسد، اما او به نکات خوبی مثل توانایی بالای شرکت تسلا در طراحی محصولات قابل‌تولید در مقیاس وسیع اشاره کرده است. وی ادعا دارد که تمامی قطعات مورد استفاده در اپتیموس به‌شکل سفارشی توسط تسلا ساخته شده است که ازجمله مهم‌ترین‌ آن‌ها می‌توان به موتورهای الکتریکی و باتری‌ها اشاره کرد. به نظر او، قطعات چندانی به‌شکل آماده برای استفاده در ربات‌های انسان‌نما وجود ندارد؛ درنتیجه آن‌ها مجبور شده‌اند از تیم طراحی خودروی مدل S تسلا برای طراحی قطعات اپتیموس هم استفاده کنند و همین مسئله می‌تواند ربات تسلا را نسبت به رقبا در عرضه تجاری به بازار، نزدیک‌تر کند.

با وجود اینکه اهداف ماسک مثل همیشه جاه‌طلبانه‌ به‌نظر می‌رسند، اما عرضه ربات‌های انسان‌نما به‌شکل تجاری، پدیده چندان دور از انتظاری نیست و احتمال می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد ربات‌هایی با توانایی انجام امور عمومی و ساده باشیم. البته چنین اقدامی می‌تواند تأثیرات گوناگونی ازجمله اثرات اقتصادی بر جوامع بشری داشته باشد و احتمال دارد شغل‌های متعددی را در معرض خطر قرار دهد.

-