تیمی از دانشمندان چینی یک «انگشت بیونیک هوشمند با قابلیت توموگرافی لمسی زیرسطحی» طراحی کرده‌اند؛ دستگاهی که اساساً می‌تواند توانایی طبیعی انسان برای «احساس» شکل اجسام و چیزی که زیر سطح آن پنهان است را تقلید کند. قابلیت‌های این انگشتان رباتیک در زمینه «آزمون‌های غیرمخرب» هم برای تجزیه‌و‌تحلیل بدن انسان و هم وسایل الکترونیکی انعطاف‌پذیر مفید است.

4

قابلیت‌ها و نحوه کار انگشت رباتیک

به گفته «ژیمینگ چِن»، یکی از نویسندگان مطالعه و مدرس دانشگاه Wuyi، حسگرهای لمسی مصنوعی که قبلاً ساخته شده بودند، فقط می‌توانستند اشکال خارجی، بافت سطح و سختی را تشخیص دهند و برای دریافت اطلاعات درباره چیزهایی که زیر سطح پنهان شده‌اند، به فناوری‌های نوری و رویکردهای تهاجمی مانند سی‌تی اسکن یا MRI نیاز داشتیم.

بااین‌حال، دستگاه اسکن جدیدی که توسط چن و همکارانش مونتاژ شده، شبیه انگشتان دست است و همان قابلیت‌های اسکن فناوری‌های نوری را ارائه می‌کند. علاوه بر انگشت، این سیستم همچنین توانایی حسی پیچیده آن را نیز شامل می‌شود.

یک استوانه فلزی در بالای انگشت رباتیک نصب شده است که به‌عنوان نوک تماس عمل می‌کند و در آن همچنین از پرتوهای فیبر کربن به‌عنوان گیرنده‌های مکانیکی لمسی استفاده شده است. استوانه فلزی پس از اسکن کردن یک سطح، باعث فشرده‌شدن الیاف کربن می‌شود و در این شرایط اطلاعات مربوط به سفتی یا نرمی سطح منتقل می‌شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این فرایند نهایتاً در یک نقشه سه‌بعدی روی نمایشگر ارائه می‌شوند و یک ایده بصری از ویژگی‌های سطح ارائه می‌کنند.

انگشت رباتیک دانشمندان چینی همچنین در طول آزمایش‌های خود موفق شد تا یک دستگاه الکترونیکی معیوب را اسکن و یک نقشه سه‌بعدی از اجزای داخلی آن ایجاد کند. محققان اکنون در تلاش هستند تا قابلیت‌های بیشتری مانند امکان «تشخیص تمام جهت» با مواد سطحی مختلف را برای دستگاه خود فراهم کنند.

-