شاسی‌بلند اکسپلورر به‌عنوان یکی از راحت‌ترین، جادارترین و روی‌هم‌رفته بهترین شاسی‌بلندهای سایز متوسط شناخته می‌شود. این خودرو که هم‌اکنون شش نسل را پشت سر گذاشته است، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲ و تقریبا همزمان با شورولت تاهو و کمی پس از جمس یوکان روانه بازار شد تا سهم فورد از بخش شاسی‌بلندها را تامین کند.

اخیرا یک طراح خوش‌ذوق ژاپنی به نام «سیدارتا کازامی» دست به بازطراحی اکسپلورر زده و نسل بعدی‌اش را از دید خود به نشان داده است. کازامی در حرکتی جالب و پسندیده، درکنار تمرکز روی نسل آخر این خودرو به سراغ فیس‌لیفت سال ۲۰۱۳ آن هم رفته و المان‌های مهم خودروی خود را از آن نسل اقباس کرده است.

15

طراحی

در بخش جلو شاهد استفاده از چراغ‌های LED نواری هستیم که با یک نوار هماهنگ روی جلوپنجره به یکدیگر متصل شده‌اند. دو نوار دیگر که زیر چراغ اصلی جا خوش کرده‌اند، سبک چراغ نسل پنجم را یادآوری می‌کنند اما این‌بار خبری از خطوط نرم نیست. طراحی این بخش مانند سایر اجزای بدنه سبکی خشن‌تر، عضلانی‌تر و محکم‌تر را به خود گرفته است که اتفاقا با توجه به خط مشی طراحی‌های اخیر صنعت خودرو و روند پختگی اکسپلورر مطابقت دارد.

 

برآمدگی زیبای ورودی هوای جلو نیز از نسل آخر آن به عاریه گرفته شده که با استفاده از کنتراست سیاه و آبی سپر جلو، جلوه‌ای خاص به خود گرفته است. طرح جلوپنجره نیز تقریبا متداول است و این‌بار لوگوی فورد شکلی فرورفته دارد. یکی از المان‌های جذاب بخش جلو، خیز رو به پایین کاپوت آن و خطوط استخوانی روی آن به شمار می‌رود که بر عضلانی و قلدربودن اکسپلورر تاکید می‌کند.

 

کازامی برای طراحی نمای جانبی دست‌به خلاقیت زده و این شاسی‌بلند سطح متوسط را با ترکیبی از خطوط شکسته و برآمدگی‌های گوناگون آراسته است. هرچند که این طرح باعث جذاب‌شدن اسکچ او شده اما با توجه به رنج قیمت نمونه‌های پایه اکسپلورر احتمال استفاده از آن‌ها نزدیک به صفر است؛ با این وجود این محدودیت‌های اقتصادی باعث محدودیت خلاقیت طراحان نمی‌شوند.

 

رینگ‌های نیز همانند بریدگی بالای گلگیر جانبی و سپر جلو به‌شکل دورنگ طراحی شد‌ه‌اند تا با ایجاد کنتراست، جلوه اکسپلورر را بیش‌ازپیش بهبود دهد. ایجاد کنتراست به موارد یادشده ختم نشده و سقف سیاه‌رنگ و کشیده این شاسی‌بلند هم درجای خود جلوه‌ای اسپرت و زیبا دارد. کازامی برای یکدست‌کردن شیشه‌ها، ستون‌های خودرو را هم به‌رنگ سیاه مزین کرده و آن‌ها را تقریبا هم‌سطح با شیشه قرار داده است تا همان سبک نسل‌های گذشته حفظ شود.

 

کم‌کم که به عقب خودرو نگاه برویم، ستون C بریده‌شده را می‌بینیم که برداشتی متفاوت و به‌روز از ستون پررنگ و همیشگی مدل‌های اکسپلورر به محسوب می‌شود. شیب سقف به آرامی پایین می‌آید و نهایتا به سه بخش قرینه تقسیم می‌شود. نمونه اغراق‌شده این نوع سقف در کانسپت بی‌ام‌و XM استفاده شده بود. شیشه عقب هم مانند سایر شیشه‌ها انحنای زیادی ندارد و مسیری مستقیم را تا رسیدن به خط میانی چراغ‌ها طی می‌کند. چراغ‌های عقب نیز به سبک چراغ‌های جلو و با الهام از چراغ‌های نسل پنجم اکسپلورر طراحی شده‌اند.

از دیگر مولفه‌های چشمگیر عقب، سپر چندتکه به‌همراه دیفیوزر بزرگ زیر آن است. از آنجا که در این اسکچ هم مانند سایر اسکچ‌های روز، خبری از اگزوز نیست، می‌توان حدس زد که احتمالا کازامی هم رویای یک شاسی‌بلند برقی را در سر می‌پرورانده است. درکل باید گفت که طرح کازامی واقعا چشم‌نواز است و می‌تواند منبع خوبی برای نسل بعدی این خودروی بلندقامت باشد.

-