احتمالا چند سالی است که درباره‌ی افزایش علاقه به دوربین‌های داشبورد که به دوربین خودرو هم معروف هستند، شنیده‌اید. این دستگاه‌ها روی شیشه‌ی جلو اتومبیل شما نصب می‌شوند و نمایی از جاده و ترافیک را هنگام رانندگی ثبت می‌کنند. اگر تا به حال تصادف کرده باشید، احتمالا متوجه خواهید شد که چرا تمایل به خرید این دستگاه‌ها افزایش یافته است.

می‌توانید از دوربین خودرو استفاده کنید تا مطمئن شوید که شواهد ویدیویی کامل، از هر اتفاقی که در جاده برای شما در داخل و خارج خودرویتان می‌افتد را دارید. شاید از خود بپرسید که چگونه بهترین دوربین داشبورد را برای خودروی خود انتخاب کنم؟ انواع مختلفی از دوربین‌های خودرو با ویژگی‌ها و قیمت‌های متفاوت وجود دارد، بنابراین مهم است که در نظر داشته باشید برای چه چیزی از این دوربین استفاده می‌کنید و چه کسی قرار است از آن بهره ببرد. در این مطلب با نگاهی به توصیه‌های Make Use Of و Life Wire به این موضوع می‌پردازیم.

1

 
 

اهمیت دوربین خودرو

زمانی که در حال رانندگی هستید ممکن است تصادفاتی رخ دهد. در حالی که تلاش می‌کنید از چنین موضوعی جلوگیری کنید اما گاهی انجام این کار غیرممکن است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که به‌طور جدی روی یک دوربین خودرو سرمایه‌گذاری کنید.

هنگامی که محیط اطراف خود را ضبط می‌کنید، در صورت تصادف و یا رویداد غیرمنتظره‌ی دیگری، اگر کسی بخواهد از شما شکایت کند، می‌توانید از خود محافظت کنید. همچنین برای ارائه‌ی اسناد و مدارک در گزارش‌های خود به پلیس و شرکت بیمه، داشتن تصویر واضح بسیار اهمیت می‌یابد و تأیید ادعاهای ثبت شده را برای شما آسان‌تر می‌کند.

حتی گاهی رویدادهای غیرمنتظره و نادری پیش چشم شما در جاده اتفاق می‌افتد که با خودتان فکر می‌کنید کاش از آن فیلم گرفته بودید. مثلا بسیاری از افراد با استفاده از همین دوربین‌های خودرو موفق شده‌اند گذر جانداران حیات وحش از جاده و یا سقوط شهاب‌سنگ را به تصویر بکشند.

انتخاب دوربین خودرو بر اساس نیاز

برای چه کاری می‌خواهید از دوربین خودرو خود استفاده کنید؟ بسته به نیاز شما و نوع رانندگی شما، ممکن است به ویژگی‌ها و مدل‌های مختلفی علاقه‌مند باشید. ویژگی‌های مهمی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: تعداد دوربین، قابلیت‌های ذخیره‌سازی، وضوح تصویر، GPS و قابلیت‌های حالت پارک.

البته همان‌طور که نکسار هم اشاره کرده است، باید بودجه خود را هم در نظر بگیرید. طیف وسیعی از این دوربین‌ها در بازار ارائه می‌شوند که بر نیازهای مختلف تمرکز دارند. در اینجا آنچه را هنگام انتخاب دوربین خودرو برای رانندگی ایمن باید در نظر بگیرید، بیان می‌کنیم.

 

میدان دید

یکی از نخستین چیزهایی که باید در نظر بگیرید این است که دوربین خودرو چقدر عریض می‌بیند. میدان دید ایدئال بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ درجه است. هنگام ضبط باید اطمینان حاصل کنید که تمام شیشه‌ی جلو را از جایی که آن را نصب کرده‌اید، پوشش می‌دهد.

هر جقدر کمتر از ای باشد مطمئنا دید مطلوب به گلگیرهای ماشین خود را از دست خواهید داد. اما از طرفی، تصویر عریض می‌تواند باعث ایجاد اعوجاج و کاهش کیفیت در نزدیکی لبه‌های ویدیو شود.

هیچ دو مدل خودرویی شبیه هم نیستند، بنابراین بهتر است قبل از خرید دوربین خودرو، انتخاب کنید که کدام یک بهترین میدان دید را برای خودروی شما ارائه می‌دهد. اگر در حال رانندگی با یک کامیون یا وسیله‌ی نقلیه‌ای با ارتفاع زیاد هستید، احتمالا نیاز به خرید دوربینی با میدان دید عریض‌تر خواهید داشت تا بتواند همه‌ی زاویه‌ها را به‌خوبی پوشش دهد.به‌ویژه اگر کاپوت بلندی دارید.

تعداد دوربین‌ها

اکثر دوربین‌های معمولی خودرو تنها با یک سنسور در جلو عرضه می‌شوند، به این معنی که فقط چیزی را که در مقابل شما قرار دارد ضبط می‌کنند. اگرچه این دوربین ممکن است برای ضبط ابتدایی کافی باشد، اما بخش عقب، کناره‌ها و داخل خودروی شما را پوشش نمی‌دهد.

برخی از مدل های بالاتر دارای دوربین جلو و کابین هستند. این یک گزینه بسیار توصیه می شود، به خصوص برای کسانی که با وسایل نقلیه خود کار می کنند. افرادی که خودروهای خود را برای اجاره یا به اشتراک گذاری سواری ارائه می دهند، می توانند از آن برای محافظت از خود در برابر مسافران سرکش استفاده کنند. کامیون داران و سایر کارگران خدمات شهری نیز می توانند از این برای نظارت بر فضای داخلی و محافظت از وسایل خود استفاده کنند، به خصوص زمانی که در محل کار هستند.

اگر زیاد رانندگی می‌کنید، ممکن است نیاز به یک مجموعه دوربین خودرو با دو دوربین یا چهار دوربین داشته باشید. با استفاده از اولی، می‌توانید از پوشش کامل جلو و عقب خودروی خود اطمینان حاصل کنید و اگر دومی را انتخاب کنید، یک نمای ۳۶۰ درجه‌ی کامل برای محافظت از خود خواهید داشت.

رزولوشن و کیفیت

هنگام ضبط فیلم با دوربین خودرو، می‌خواهید مطمئن شوید که جزئیات ویدیو را خواهید داشت. به همین هم باید بهترین وضوح ممکن را برای دوربین خود داشته باشید. حداقل کیفیت توصیه شده Full HD 1080p است، اما اگر بتوانید مدل‌های ۴K را بخرید، گزینه‌ی بسیار بهتری خواهند بود.

فراتر از تعداد پیکسل، باید مطمئن شوید که دوربین ویدیویی با کیفیت بالا تولید می‌کند چون هنگام رانندگی، با شرایط مختلف مواجه خواهید شد. وقتی در جاده هستید، بیرون همیشه روشن و آفتابی نخواهد بود و زمان‌هایی وجود دارد که باران و برف می‌بارد. دَش‌کم همچنین باید در شب و در محیط‌های کم نور عملکرد مطلوبی داشته باشد تا جزئیات را از دست ندهید.

به همین دلیل است که پیش از خرید، بهتر است به نمونه فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین‌ها نگاه کنید. اگر یک مدل خاص می‌تواند جزئیات را در محیط‌های مختلف ثبت کند، همان مدل یا یک محصول از همان سازنده بخرید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید، سعی کنید از اطرافیان خود در این‌باره بپرسید و کیفیت ویدیوی خروجی دوربین خودروی آن‌ها را بررسی کنند.

ضبط صدا

هرچند شاید برخی افراد ضبط صدا را به‌عنوان یک عملکرد ضروری در دوربین خودرو در نظر نگیرند، اما همچنان می‌توان آن را گزینه‌ای عالی دانست. ضبط صداهای محیطی نه تنها بازبینی تصاویر را دلپذیرتر می‌کند بلکه می‌تواند برای گرفتن رویدادهایی که در دید دوربین نیستند هم عالی باشد.

برای نمونه اگر فقط یک دوربین جلو دارید، داشتن میکروفن می‌تواند لحظه‌ای را که کسی از عقب به خودروی شما برخورد می‌کند، ضبط کند. همچنین می‌توانید با ضبط مکالمات از آن برای محافظت از خود استفاده کنید، به‌ویژه اگر مسافری در خودرو، شما را به انجام کاری که نکرده‌اید متهم می‌کند یا افراد دیگری در جاده قصد بحث و درگیری با شما را داشته باشند.

ذخیره‌سازی

بسته به اینکه چند وقت یک بار رانندگی می‌کنید و برای چه از دوربین خود استفاده می‌کنید، باید در نظر بگیرید که به چند گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید.

وقتی در حال ضبط هر لحظه‌ای هستید که در جاده روی می‌دهد، باید بیشترین حافظه‌ی ممکن را برای دوربین در اختیار داشته باشید. این امر به ویژه اگر از دوربین خودروی ۴K استفاده کنید بسیار اهمیت پیدا می‌کند. اکثر دوربین‌های خودرو حافظه‌ی داخلی ندارند و به جای آن باید یک حافظه‌ی microSD جداگانه بخرید تا تمام موارد ضبط شده را ذخیره کنید.

برخی از دوربین‌ها یک کارت حافظه‌ی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی همراه بسته‌ی اصلی ارائه می‌دهند اما در هر صورت باید مطمئن شوید که کارتی حافظه‌ای از یک برند معتبر با سرعت انتقال بالا در اختیار خواهید داشت. به این دلیل که اگر کارت حافظه درست در زمانی که به آن نیاز دارید از کار بیفتد، دوربین خودرو عملا بی‌فایده خواهد بود. سرعت انتقال بالا هم به ضبط مناسب تصاویر، به‌ویژه تصاویر ۴K روی حافظه کمک می‌کند.

اگر هم می‌خواهید کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی خود را ارتقا دهید، مدل‌های با ظرفیت بیشتر مانند حداقل ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت را در نظر بگیرید. به این ترتیب، می توانید تعداد بیشتری از فیلم‌های ضبط شده را نگه دارید.

اما یک مورد مهم دیگر هم این است که هرچقدر ظرفیت کارت حافظه زیاد باشد، باید مطمئن شوید که دوربین خودروی شما از آن پشتیبانی می‌کند. اگر دوربین قدیمی‌تری انتخاب می‌کنید، ممکن است از کارت‌های SD با فضای ذخیره‌سازی زیاد پشتیبانی نکند. بنابراین پیش از پرداخت پول مشخصات محصول را به‌طور کامل بررسی کنید.

علاوه بر این هرچقدر حافظه زیاد باشد، باز هم پر می‌شود. بنابراین مطمئن شوید دوربینی که می‌خرید، امکان ضبط خودکار روی قدیمی‌ترین داده‌ها را داشته باشد تا نیاز نباشد هر بار که حافظه پر می شد، آن را دوباره فرمت کنید.

نمایشگر داخلی

در حالی که برخی دوربین‌های خودرو برای نمایش اطلاعات، به گوشی شما متصل می‌شوند، اما برخی دیگر نمایشگر داخلی دارند که با کمک آن می‌توانید فیلم‌ها را مرور کنید و به تنظیمات دسترسی داشته باشید.

نمایشگرهای بزرگ‌تر دیدن جزئیات در فیلم و پیمایش در منوها را آسان‌تر می‌کنند، اما نباید انتظار داشته باشید که یک صفحه نمایش باکیفیت، مانند گوشی هوشمند در اختیارتان قرار بگیرد. نمایشگرهای دوربین خودرو معمولا بین ۲ تا ۳ اینچ هستند و اغلب برای مشاهده در نور روز، روشنایی کافی دارند.

جی‌پی‌اس

مانند ضبط صدا، GPS هم امکانات اضافی در اختیار شما قرار می‌دهد، حتی اگر لزوما به این ویژگی نیاز نداشته باشید. با اتصال جی‌پی‌اس می‌توانید سرعت و مکان خودرو را همراه با فیلم ثبت کنید و در هنگام نیاز به‌ویژه در صورت تصادف بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

معمولا بیشتر دوربین‌های خودرو دارای جی‌پی‌اس داخلی نیستند بنابراین اگر دنبال مدلی با این قابلیت هستید، نیاز به بودجه‌ی بیشتری دارید. همچنین برخی مدل‌ها امکان اتصال ماژولار کیت بلوتوث را دارند و از ابتدا نیاز به خرید این بخش نیست.

نصب و قرارگیری

اکثر دوربین‌های خودرو، به کمک یک مکنده روی شیشه‌ی جلو نصب می‌شوند. اما اگر در حال خرید یک مدل برای نصب روی آینه‌ی جلو هستید، پایه‌های آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حتی در جاده‌های ناهموار ایمن و محکم در جای خود بماند چون به هر حال مهم است که هنگام رانندگی، دوربین پایدار و ثابت باشد.

همچنین باید مطمئن شوید که قرارگیری دوربین مانعی برای هیچ سنسور یا ویژگی عملکردی دیگری خودرو نباشد. نباید دید سنسورهای کروز کنترل تطبیقی ​​خودروی شما را مسدود کند و همچنین نباید آن را نزدیک کیسه‌ی هوای خودرو قرار دهید چون بسیار خطرناک است و می‌تواند در عملکرد عادی وسیله‌ی نقلیه هم اختلال ایجاد کند.

انتقال فایل‌ها

قطعا نیاز به انتقال فیلم‌ها به دستگاه‌های دیگر خواهید داشت و یا شاید بخواهید فیلم‌های ضبط شده را از روی دستگاه پاک کنید. بنابراین دوربین خودرو باید راه ارتباطی مناسبی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است به سراغ دوربین‌هایی بروید که از اتصال وای‌فای یا بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. با این کار فیلم دلخواه را به‌صورت بی‌سیم به گوشی خود انتقال می‌دهید.

برخی از مدل‌ها حتی امکان بارگذاری لحظه‌ای فیلم‌ها روی فضای ابری را دارند. اگرچه این موارد گران‌تر و غیرضروری هستند، مگر اینکه تهدید ایمنی مهمی برای خودرو پیش بیاید.

طول عمر

هنگام خرید خودروی تازه انتظار دارید که حداقل پنج سال یا بیشتر دوام بیاورد. برای مثال میانگین طول مدت مالکیت خودرو در آمریکا کمی بیش از هشت سال است. خودرو مانند داشتن یک گوشی همراه نیست که خیلی از مردم هر دو یا سه سال یک بار آن را تعویض می‌کنند.

بنابراین، اگر دوربین خودرو انتخاب می‌کنید، باید چیزی بخرید که به اندازه‌ی ماشین شما دوام بیاورد. در صورت داشتن بودجه، می‌توانید مدل‌های شاخص‌تر را تهیه کنید و مطمئن باشید که می‌توانند سال‌ها شما را در جاده همراهی کنند.

بودجه

قطعا بودجه هم یک پارامتر اساسی در خرید شماست. بنابراین با توجه به بودجه‌ی خود و مواردی که پیش از این گفته شد، به بررسی مدل‌های مختلف بپردازید تا مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

گاهی با اندکی هزینه‌ی بالاتر می‌توانید خرید به‌صرفه‌تری داشته باشید و دوربین بادوام‌تری تهیه کنید.

آیا واقعا دوربین جانبی برای خودرویتان لازم است؟

هر راننده ای باید یک دوربین خودرو برای افزایش ضریب محافظت از خود داشته باشد. اما باید از خود بپرسید که آیا ماشین شما واقعا به چنین محصولی نیاز دارد؟ برخی از خودروها، مانند خودروهای تسلای جدید دارای دوربین داخلی هستند. در چنین مواردی، نیازی به خرید دوربین جداگانه ندارید. فقط کافی است کتابچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید و ببینید که در صورت داشتن دوربین داخلی، چگونه می‌توانید آن را فعال و استفاده کنید.

جمع‌بندی

با افزایش تعداد خودروها در جاده‌ها، داشتن یک دوربین خودروی مناسب اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. این گجت نه تنها از شما محافظت می‌کند، بلکه می‌تواند به دیگر رانندگانی که در زاویه دید دوربین قرار دارند هم کمک کند. با ضبط نماهای مختلف رانندگی در مسیر، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر تصادف یا حادثه‌ای را ثبت می‌کنید و می‌توانید با دیگران ازجمله پلیس و شرکت بیمه به اشتراک بگذارید.

بنابراین باید به داشتن یک دوربین خودروی خوب فکر کنید که مواردی مانند میدان دید، کیفیت تصویر، فضای ذخیره‌سازی و شیوه‌ی نصب و انتقال فایل‌ها پارامترهایی مهم برای انتخاب شما خواهند بود. چه دوربین خودرو داشته باشید و چه نه، در نظر بگیرید که همیشه ایمن رانندگی کنید!

-