بی ام و سری ۷ همیشه به عنوان قوی‌ترین رقیب مرسدس بنز S کلاس در بازار خودروهای لوکس معرفی می‌شود. حتی می‌توان گفت با وجود برخی برتری‌های مرسدس بنز اما سری ۷ در جذب خریداران جوان موفق‌تر عمل کرده است. در بازار ایران اوضاع کاملاً به نفع بی ام و است و پرچمدار اشتوتگارتی‌ها حضور چندان گسترده‌ای در بازار ندارد. خوشبختانه بی ام و سری ۷ نسل آخر یعنی اتاق G11 که تا قبل از ممنوع شدن واردات خودرو به ایران آمد از موتور ۴ سیلندر نیز بهره‌مند شد و به همین دلیل محدودیت حجم موتوری که در زمان باز بودن واردات روی خودروها اعمال می‌شد نتوانست جلوی ورود سری ۷ به بازار ایران را بگیرد. سری ۷ نسل قبلی یعنی اتاق F01 که با موتورهای قدرتمندی نیز در بازار ایرالن عرضه شده بود اسم و رسم خوبی برای خود برپا کرده بود و حالا نوبت نسل تازه نفس این خودرو بود که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شده و موفقیت نسل قبلی را ادامه دار کند. پرشیا خودرو بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سری ۷ اتاق G11 را در بازار ایران در کد 730i و 730Li عرضه کرد. گرچه این مدل‌ها از نظر فنی به هیچ وجه قابل مقایسه با مدل‌های هشت سیلندر نسل قبلی نیستند اما در عوض با انبوهی‌ از فناوری‌ها و امکانات مدرن مانند یک قایق لوکس در خیابان‌ها است به طوری که می‌توان آن را در تکنولوژی و امکانات رفاهی کامل‌ترین خودروی بازار کشور دانست. در ادامه نگاهی موشکافانه‌تر خواهیم داشت به این خودروی فوق لوکس آلمانی.

 

19

 
 
 
 

بررسی بی ام و 730Li

بی ام و سری ۷ نسل G11 در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی شد. نسخه طویل‌تر این خودرو که به اصطلاح LWB نام دارد به معنای فاصله محوری بیشتر، نیز با کد G12 و با حدود ۲۰ سانتی‌متر طول بیشتر معرفی شد. سری ۷ اتاق G11 در همان سال و تحت مدل ۲۰۱۶ وارد بازار جهانی شد تا با مرسدس بنز اس کلاس W222 رقابت کند.
این خودرو نخستین بار در ژوئن ۲۰۱۵ در مونیخ به نمایش عمومی درآمد و رونمایی شد. در ابتدا انتقاداتی نیز به طراحی خودرو وجود داشت و بسیاری از روی تصاویر، سری ۷ جدید را تحت پیش داوری قرار دادند اما با پا گذاشتن خودرو به خیابان‌ها، بیشتر این انتقادات تبدیل به تحسین شدند.
در سال ۲۰۱۹ بی ام و تصمیم به انجام یک بروزرسانی روی سری ۷ گرفت و نسخه فیس لیفت شده آن را با برخی تغییرات ظاهری رونمایی کرد که تا به امروز یعنی در سال ۲۰۲۱ نیز تولید آن ادامه دارد. تغییرات در مدل فیس لیفت شده شامل جلو پنجره بزرگ‌تر، سپرهای جدید و چراغ‌های جلوی جدید هستند. چراغ‌های عقب نیز بروزرسانی شده‌اند و مانند خیلی از خودروهای جدید، آنها نیز با استفاده از یک لایت بار به هم متصل هستند.

داخل بی ام و 730Li

درون کابین نیز سری ۷ ضمن حفظ المان‌های طراحی محصولات بی ام و فضایی مدرن را به نمایش می‌گذارد. نمایشگر تبلت شکل، پشت آمپرهای دیجیتالی و غربیلک فرمان چند منظوره همگی از هر جهت مدرن‌تر و بهتر از قبل شده‌اند و به خصوص سیستم فرامین حرکتی نیز از امکانات جدید این خودرو است.

 

برخی مدل‌های وارد شده به کشوراز نوع VIP چهار نفره هستند و امکانات رفاهی بیشتری را به مشاری ارائه می‌دهند.

طراحی بی ام و 730Li

مدل فیس لیفت شده آخرین نسل سری ۷ به بازار ایران راه پیدا نکرده است و همه خودروها از سری اولیه هستند. جلو پنجره دو تکه که امضای طراحی بی ام و است در این مدل نیز در بزرگ‌ترین حالت خود برای یک بی ام و سدان دیده می‌شود. گرچه ابعاد این جلو پنجره انتقاداتی را به همراه داشت اما بیش از آنکه واقعا بزرگ باشد، بزرگ دیده می‌شود.
چراغ‌های جلو هم فرمی جدید دارند و برای نخستین بار در سری ۷ به جلوپنجره چسبیده‌اند. این طراحی بعدتر در سری ۵ نسل G30 نیز خود را نشان داد.

 

در نمای جانبی کشیدگی خودرو و ابعاد بزرگ در عقب به خصوص در مدل‌های 730Li جلب توجه می‌کند. نمای عقب نیز بسیار با شکوه است و بی ام و با هنرمندی تمام توانسته است تعادل خوبی بین ذات اسپرتی محصولاتش و آن لوکس بودنی که در سری ۷ الزامی است برقرار کند. بر خلاف خیلی از خودروهای مدرن بازار در این روزها، خروجی‌های اگزوز در بی ام و سری ۷ کاملا واقعی هستند.

 

مشخصات بی ام و 730Li

بی ام و سری ۷ نسل G11 و G12 با انواع موتورها در بازار جهانی موجود هستند. موتورهای بنزینی شامل چهار سیلندر خطی، شش سیلندر خطی، هشت سیلندر خورجینی و دوازده سیلندر خورجینی هستند. موتورهای دیزلی این خودرو نیز شامل چهار سیلندر خطی و شش سیلندر خطی هستند. دو مدل هیبریدی نیز برای سری ۷ جدید در نظر گرفته شده‌اند که یکی چهار سیلندر و دیگری شش سیلندر هستند.

 

در بازار ایران مدل 730Li عرضه شده است که باید آن را ضعیف‌ترین نسخه بنزینی این خودرو دانست. البته با نگاهی به مشخصات موتور پیشرفته B48 قدرتمندی که زیر کاپوت این خودرو قرار دارد متوجه خواهید شد صفت ضعیف برای 730Li چندان صحیح نیست. این موتور چهار سیلندر توربو به کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت و انبوهی از فناوری‌های دیگر می‌تواند ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو به محور عقب با استفاده از یک گیربکس خودکار متداول (از نوع مجهز به مبدل گشتاور) انجام می‌شود و 730Li را قادر می‌سازد تا در زمان ۶.۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. این زمان با توجه به ابعاد و وزن حدود ۱.۸ تنی خودرو بسیار قابل قبول و فراتر از انتظار است. به این نکته نیز اشاره کنیم که بی ام وتوانسته ات به لطف استفاده از مواد جدید، وزن سری ۷ را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد به طوری که اگر دقت کرده باشید نسل‌های قبلی این خودرو معمولا وزنی بیش از ۲ تن داشتند. همین کاهش وزن در ترکیب با فناوری بالای موتور و عملکرد عالی گیربکس سبب ثبت مصرف سوخت متوسط ۶.۲لیتر در هر صد کیلومتر برای این خودرو شده‌ است.

 

امکانات و تجهیزات بی ام و 730Li

بی ام و سری 7 را باید لوکس ترین خودروی 2018 بازار ایران بدانیم که در داخل کابین آن با انبوهی از امکانات رفاهی مختلف آشنا می شوید. حتی ریموت آن نیز مملو از تجهیزاتی است که حتی در بازارهای جهانی نیز کمتر دیده می شود. در جدول زیر می توانید قسمتی از تجهیزات رفاهی این خودرو را بخوانید.

 
کیسه هوا
 
سیستم صوتی
سیست حرفه ای Harmon Kardon
ترمز و پایداری
 
دیگر امکانات
سوئیچ دارای صفحه نمایش - سر دنده ی سرامیکی - درب صندوق برقی - دوربن ۳۶۰ درجه - گرمکن و سردکن صندلی های جلو و عقب - گرمکن کنسول - ماساژور صندلی های عقب و جلو - وکیوم درها - رادار جلو و عقب - رادار عابر پیاده - رادار تغییر خطوط - رادار ترافیک - چراغ شور - کروز کنترل هوشمند - لاستیک ران فلت - پرده های جانبی برقی - نورپردازی داخلی در ۶ رنگ، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی - مانیتورهای پشت صندلی - سقف پانوراما با طرح نمای آسمان - تهویه ی خودکار چهارگانه - سیستم هوشمند چرخ های عقب و سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه ی جلو

رقبای بی ام و 730Li در بازار

این روزها سری ۷ در بازار قیمت نجومی دارد و حدود ۴ تا ۶ میلیارد تومان معامله می‌شود. چنین قیمتی بی شک توجیهی از دید یک مصرف کننده ندارد اما در نظر داشته باشید که سری ۷ در بازار ایران تقریباً بی رقیب است. رقیب دیگر یعنی مرسدس بنز S500 اتاق W222 تنها به تعداد کمی وارد شده است و قیمتی فراتر دارد. رقبای دیگر نظیر پورشه پانامرا و مازراتی کواتروپورته نیز یا قدیمی شده‌اند و یا بسیار انگشت شمار اند. همین موارد در کنار خدمات برتر بی ام و در بازار کشور، سری ۷ را تبدیل به انتخاب نخست لوکس سواران می‌کند.

-