سایپا بالاخره موفق شد تا پس از چند سال تلاش، چند مدل مختلف از خودروهای چانگان را روانه بازار ما کند. یکی از این مدل‌ها چانگان CS55 پلاس است که یک کراس‌اوور میان رده محسوب می‌شود. چانگان CS55 پلاس یکی از محصولات جدید این شرکت خودروسازی است که در طول دو سال 2021 و 2022 شاهد عرضه دو نسخه متفاوت از آن بودیم. چانگان CS55 پلاس در بازار ایران با خودروهای مختلفی همچون لاماری ایما، فونیکس تیگو 7 پرو، کی ام سی J7 و دیگنیتی پرایم روبرو خواهد بود. این خودرو از ساختاری همانند دیگر خودروهای این رده بهره می‌برد اما امکانات رفاهی و ایمنی متعدد آن را در جایگاه متفاوتی نسبت به سایرین قرار داده است.

 
20
 
 
 
 
 

بررسی چانگان CS55 پلاس

چانگان پس از معرفی نسل جدید کراس‌اوورهای خانواده CS، نسخه‌های پلاس آن‌ها را نیز در فاصله سال‌های 2020 تا 2021 معرفی کرد. نسخه اول چانگان CS55 پلاس نیز در سال 2021 معرفی شد که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به برادر کوچکترش یعنی چانگان CS35 پلاس داشت. با این حال سال بعد چانگان تصمیم گرفت تا این خودرو را تغییر دهد و کراس‌اوور متفاوتی روانه بازار کند.

 

نسخه دوم چانگان CS55 پلاس در سال 2022 میلادی معرفی شد که همین نسخه توسط سایپا به بازار ما عرضه شده است. در نسخه دوم این کراس‌اوور شاهد آن هستیم که طراحی سری Uni مورد استفاده قرار گرفته است و خطوط تیز و منظم جای خود را به خطوط منحنی داده‌اند. همزمان با تغییرات ظاهری، تعدادی آپشن نیز به چانگان CS55 پلاس جدید اضافه شده است.

داخل چانگان CS55 پلاس

شاید طراحان چینی برای خلق ظاهر خارجی چانگان CS55 پلاس از الگوهای اروپایی فاصله گرفته باشند اما در کابین این خودرو همچنان می‌توان اصول طراحی خودروهای اسپرت اروپایی را مشاهده کرد. با نیم نگاهی به فضای داخلی چانگان CS55 پلاس، به راحتی متوجه شباهت‌های بین این خودرو و کابین نسل جدید خودروهای پژو خواهید شد. فرمان کوتاه و تخت به همراه صفحه نشانگرهایی که بالای آن نصب شده است، از المان‌های طراحی داخلی خودروهای پژو است که در چانگان CS55 پلاس نیز مشاهده می‌شود.

 

داشبورد چانگان CS55 پلاس به صورت لایه لایه طراحی شده است و در هر طبقه از آن تعدادی کنترلر یا یک نمایشگر قرار گرفته‌اند. کنسول میانی بین دو صندلی نیز ارتفاع بلندی دارد و صندلی‌های ردیف جلو را کاملا از یکدیگر جدا کرده است. با این حال به دلیل وجود فاصله بین محوری 2656 میلی‌متر و سقف بلند، به نظر نمی‌رسد که سرنشینان این خودرو دچار مشکل شوند.

طراحی چانگان CS55 پلاس

اگر خودروهای سری Uni چانگان را مشاهده کرده باشید، متوجه شباهت بسیار میان آن‌ها و چانگان CS55 پلاس خواهید شد. در واقع طراحان چانگان برای خلق ظاهر CS55 پلاس، ایده‌های فانتزی سری Uni را با ظاهر یک شاسی بلند معقول و معمول در هم آمیخته‌اند. جلوپنجره بزرگ به همراه چراغ‌های جلو تیز و کشیده و فروررفتگی‌های گوشه سپر، از جمله نکات قابل توجه نمای جلو چانگان CS55 پلاس هستند. در نمای جانبی ظاهری کاملا ساده را مشاهده می‌کنیم که رنگ نارنجی در آن جایگزین رنگ قرمز سابق شده است. نکته بارز بخش جانبی این خودرو، رینگ‌های آلومینیومی پنج پره دوبل هستند.

 

تفاوت اصلی نسل اول و دوم چانگان CS55 پلاس در نمای ظاهری، حرکت از طراحی اروپایی به سمت طراحی آسیایی است. به همین دلیل در نمای عقب این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای لکسوس را مشاهده می‌کنیم که به دلیل آشنایی آن برای مشتریان ایرانی، یک نکته قوت برای کراس‌اوور چانگان محسوب می‌شود.

 

مشخصات چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس همانند بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای چینی، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر را زیرکاپوت خود ارائه می‌دهد. این پیشرانه در دو نسخه MPi و GDi ارائه می‌شود که نمونه مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت حداکثر 185 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو برعهده دارد. حداکثر سرعت چانگان CS55 پلاس معادل 190 کیلومتر بر ساعت است و مصرف ترکیبی این کراس‌اوور نیز 6 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

 

امکانات و تجهیزات چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس در قالب چند تیپ به بازار عرضه می‌شود که در فول‌ترین نسخه آن، طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی در اختیار مالک قرار می‌گیرد. در صورتی که چانگان CS55 پلاس با امکانات ایمنی و رفاهی کامل به دست مشتریان ایرانی برسد، کراس‌اوورهای دیگر این رده با یک رقیب جدی مواجه خواهند شد.

 

از جمله تجهیزات چانگان CS55 پلاس می‌توان به این موارد اشاره کرد: سنسور نور و سنسور باران، چراغ‌های LED، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، دستیار صوتی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، شش کیسه هوا، ترمز پارک برقی، کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم جلوگیری برخورد از جلو، شارژر وایرلس، دوربین ثبت وقایع و سیستم تهویه با قابلیت تصفیه هوا.

 
کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی
سیستم صوتی
Apple CarPlay، 6 بلندگو
ترمز و پایداری
ABS - EBD - LKA - FCW - AEB - TJA - ESP - TCS - HHA - HDC - LDW
دیگر امکانات
صفحه نمایش 12.3 اینچی، پشت آمپر 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، سقف پانوراما، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید

رقبای چانگان CS55 پلاس در بازار

قیمت چانگان CS55 پلاس در بالاترین تیپ آن، به حدود 19 هزار دلار می‌رسد. با توجه به نوسانات نرخ ارز، عوارض واردات خودرو و رقابت بر سر خرید خودرو در بورس کالا، انتظار داریم تا قیمت این خودرو در محدوده 1.5 میلیارد تومان قرار گیرد. این نرخ اندکی از کراس‌اوورهای رقیب گران‌تر است اما در ازای آن بسیاری از تجهیزات ایمنی و رفاهی متمایز در اختیار شما قرار خواهند گرفت. همچنین باید توجه داشت که چانگان CS55 پلاس یکی از معدود کراس‌اوورهای چینی با مشخصه‌های اسپرت و جوان پسند در بازار خواهد بود.

-