کیا اسپورتیج نامی آشنا برای مخاطبان ایرانی است و می‌توان گفت حتی افرادی که به خودرو علاقه ندارند، می‌دانند که کیا اسپورتیج چیست و چگونه خودرویی به حساب می‌آید! کیا اسپورتیج یکی از خودروهایی است که در سبد محصولات کوشا خودرو قرار دارد و بنابراین می‌توانیم به زودی منتظر حضور آن در بازار کشورمان باشیم. سابقه حضور کیا اسپورتیج در ایران به فیس لیفت نسل دوم این خودرو باز می‌گردد که حدود دو دهه پیش به بازار ایران رسید. پس از آن نیز نسل‌های سوم و چهارم این خودرو به دست مشتریان ایرانی رسیدند. اکنون نیز نسل پنجم این خودرو موفق شده است تا از قید و بندهای واردات رهایی یابد و به کشورمان برسد. کیا اسپورتیج 2023 رقیب جدی و قدرتمند کراس‌اوورهای چینی بازار خواهد بود.

 

9

 

 
 
 
 

بررسی کیا اسپورتیج 2023

کیا یکی از پیشگامان سبک کراس اوورها محسوب می‌شود، چرا که سال‌ها پیش از ورود برندهای مطرح نخستین کراس‌اوورهای خود همچون کیا اسپورتیج را روانه بازار کرد. نسل نخست این خودرو در سال 1993 روانه بازار شد و تلاشی بود برای رقابت با شاسی بلندهای کوچک و جوان پسند ژاپنی که بازار را به تسلط خود در آورده‌ بودند. نسل‌های دوم و سوم کیا اسپورتیج از آن ایده اولیه فاصله گرفتند و به یک شاسی بلند خانوادگی برای استفاده روزمره تبدیل شدند. با این حال بازهم کیا از اسپورتیج راضی نبود! چرا که نسل چهارم آن را به یک کراس‌اوور اسپرت و مدنظر جوانان تبدیل کرد.

 

به نظر می‌رسد که بازهم کیا تصمیم نگرفته است دقیقا اسپورتیج چه چیزی باید باشد! نسل پنجم این خودرو با کد NQ5 در سال 2021 به بازار عرضه شد و در واقع نسخه بلندقامت از کیا K5 یا همان کیا اپتیما به شمار می‌رود. نسل پنجم کیا اسپورتیج مسیری بینابین را در پیش گرفته است و قصد دارد به طور همزمان اسپرت و خانوادگی باشد!

داخل کیا اسپورتیج 2023

طراحان کیا برای خلق فضای داخلی کیا اسپورتیج NQ5، از الگوهای مرسوم این روزها یعنی نمایشگر عریض به هم پیوسته استفاده کرده‌اند. البته این نمایشگر از قسمت میانی خمیده شده است و همان قوس مشابه کیا K5 در کیا اسپورتیج NQ5‌ نیز مشاهده می‌شود. دریچه‌های سیستم تهویه نیز همانند دو پایه نگهدارنده در دو طرف این نمایشگر بزرگ قرار گرفته‌اند.

 

اکثر کنترلرها در کابین کیا اسپورتیج 2023 به صورت لمسی هستند و دکمه‌های فیزیکی تا حد امکان از این خودرو حذف شده است. فاصله بین دو محور کیا اسپورتیج جدید معادل 2756 میلی‌متر است و سقف آن نیز حالت عادی دارد، بنابراین سرنشینان از حضور در این خودرو احساس مناسبی را تجربه خواهند کرد.

طراحی کیا اسپورتیج 2023

نسل پنجم کیا اسپورتیج از الگوی جدید طراحی خودروهای کیا بهره می‌برد که ویژگی بارز آن چراغ‌های روشنایی در روز با طراحی شبیه یک خط شکسته هستند. با این حال برخلاف بسیاری از خودروهای هم‌رده، چراغ‌های روشنایی اصلی در گوشه‌های جلوپنجره مخفی نشده‌اند و دقیقا چسبیده به آن قرار دارند.

 

نمای جانبی کیا اسپورتیج NQ5 با یک فرورفتگی و زه‌های مشکی – کروم پایین درها تزیین شده است. طرح رینگ‌های به کار رفته برای این خودرو نیز نوآورانه است که نظیر آن را تنها در خودروهای دیگر برند گروه کیا و هیوندای یعنی جنسیس دیده‌ایم. در قسمت عقب نیز چراغ‌های مثلثی شکل با یک بیرون زدگی طاقچه مانند به یکدیگر متصل شده‌اند، و خطوط جلوپنجره در این قسمت به زیبایی هرچه بیشتر به انتها رسیده است. در مجموع می‌توان طراحی کیا اسپورتیج NQ5 را زیبا، متفاوت و هماهنگ قلمداد کرد، چیزی که مدت‌ها است مشابه آن را در بازار ندیده‌ایم.

 
 

مشخصات کیا اسپورتیج 2023

نسل پنجم کیا اسپورتیج با سه نوع پیشرانه به بازار عرضه شده است که شامل موتورهای تنفس طبیعی و توربوشارژر می‌شوند. با این حال انتظار می‌رود که نسخه وارد شده به ایران از پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری برخوردار باشد. این پیشرانه حداکثر 187 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت در آن را برعهده دارد. البته نسخه 1.6 لیتری توربوشارژ با توان 177 اسب بخار و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر نیز به ایران آمده و شاید نسخه 1.6 لیتری توربوشارژ نسخه نهایی برای واردات به بازار ایران باشد.

 

باک کیا اسپورتیج NQ5 حجمی معادل 55 لیتر دارد و در این نسخه مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 9 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود.

 

امکانات و تجهیزات کیا اسپورتیج 2023

کیا اسپورتیج 2023 در قالب چند تیپ به بازار عرضه شده است که احتمالا دو تیپ نخست آن شانس ورود به بازار ایران را خواهند داشت. این دو تیپ LX و EX نام دارند که در حالت پیش فرض به صورت تک دیفرانسیل فروخته می‌شوند اما می‌توان با پرداخت 2000 دلار بیشتر، سامانه تمام چرخ محرک را نیز به آن‌ها افزود. از جمله دیگر امکانات تیپ پایه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم سرگرمی به همراه صفحه نمایش دیجیتال 8.8 اینچی، مجموعه پنل ابزار دیجیتال، اندروید اتو و اپل کارپلی، رینگ‌های 17 اینچی، پورت USB-C، سیستم ورود و استارت بدون کلید با قابلیت راه‌اندازی از راه دور،.

 

در صورت واردات تیپ مجهزتر یعنی EX، این امکانات را در کیا اسپورتیج 2023 شاهد خواهیم بود: رینگ‌های 18 اینچی، سیستم چندرسانه‌ای با نمایشگر 12.3 اینچی، سیستم تهویه دو منطقه‌ای، هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری برخورد از عقب و روکش چرمی صندلی‌ها. طرح رینگ‌های کیا اسپورتیج در هرکدام از تیپ‌های آن نیز منحصر به فرد است.

 
کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای
سیستم صوتی
صفحه نمایش 7 اینچی
ترمز و پایداری
ABS - EBD - ESP - HDC - HAC - TCS
دیگر امکانات
سیستم کنترل بین خطوط، تهویه مطبوع دیجیتالی، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلی ها

رقبای کیا اسپورتیج 2023 در بازار

قیمت کیا اسپورتیج در بازار جهانی از حدود 25 هزار دلار آغاز می‌شود و واردات آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است، مگر آن‌که مدل‌های صفرکیلومتر 2022 با قیمت کمتر روانه بازار کشور شوند. با این قیمت و محاسبه عوارض واردات و همچنین نرخ متلاطم ارزهای خارجی، بایستی منتظر اعلام قیمتی در حدود دو میلیارد تومان برای کیا اسپورتیج باشیم. کراس‌اوورهای مشابه چینی همچنان از اسپورتیج در این رده ارزان‌تر هستند اما برند معروف کیا و ایمنی تثبیت شده آن ممکن است ارزش پرداخت بهای بیشتر را داشته باشد.

-