هیوندای توسان، نامی آشنا در میان کراس‌اوورهای محبوب بازار است. این خودرو که در طول سال‌ها با ارائه طراحی‌های جذاب، عملکرد قابل اعتماد و آپشن‌های متنوع، نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده، تاکنون نزدیک به دو دهه روی خط تولید این خودروساز کره‌ای قرار داشته و اکنون چهارمین نسل از آن در حال عرضه به بازارهای مختلف در سراسر جهان است. هیوندای توسان یکی از محصولات وارداتی است که از ابتدا تاکنون موفق به راهیابی به بازار ایران شده و به واسطه ویزگی‌های قابل توجهی که دارد، همواره مورد توجه خریداران قرار داشته. اکنون نیز این کراس‌اوور جذاب توانسته هرچند با تعداد محدود، پا به بازار ایران بگذارد و نظر خریداران را به خود جلب کند. توسان در سال 2020 با نسل چهارم خود پا به میدان گذاشته است. نسل آخر توسان با زبان طراحی جدید هیوندای موسوم به "Sensuous Sportiness" ظاهری جسورانه، مدرن و پویا به خود گرفته و در کنار آن، فضای داخلی لوکس و فناورانه و مجموعه‌ای از سامانه‌های ایمنی و رفاهی پیشرفته را به ارمغان آورده است. همچنین به لطف مشخصات فنی متنوعی که این محصول دارد، توانسته سهم عمده‌ای از بازارهتای جهانی را به خود اختصاص دهد و به عنوان یکی از پرفروش‌ترینم و محبوب‌ترین محصولات هیوندای ایفای نقش کند.

 

16

 
 
 
 
 

بررسی هیوندای توسان 2023

همان‍طور که گفته شد هیوندای توسان از سال 2005 تاکنون چهار نسل را پشت سر گذاشته و اکنون با ظاهری متحول شده و امکانات و ویژگی‌های فراوان پا به میدان گذاشته است. نسل اول این خودرو با کد JM از سال 2005 تا 2009 تولید و عرضه شد که اتفاقا در ایران نیز استقبال خوبی از آن صورت گرفت. نسل دوم نیز در سال 2010 همزمان با نمایشگاه فرانکفورت با کد LM معرفی و عرضه شد و تا سال 2015 روی خط تولید قرار داشت. این نسل در سال 2013 همچنین یک فیس‌لیفت ملایم را تجربه کرد تا بتواند در رقابت با رقبای دیرینه خود، شانس موفقیت خود را حفظ کند. سرانجام در سال 2015 هیوندای توسان با طراحی کاملا دگرگون شده و چهره‌ای مدرن‌تر وارد بازارهای جهانی شد و عرضه آن تا سال 2019 ادامه داشت. همچنین در سال 2018 یک فیس‌لیفت جزئی بر روی این خودرو اعمال شد. در نهایت آخرین نسل توسان یا همان نسل فعلی در سال 2020 با کد NX4 به صورت رسمی به بازار معرفی شد و تاکنون توانسته سهم قابل توجهی از بازار خودروهای کراس‌اوور را به خود اختصاص دهد.

 

در ایران نیز این خودرو سابقه‌ای طولانی و البته درخشان دارد. چرا که این کراس‌اوور کره‌ای از همان ابتدا در ایران مورد توجه خریداران قرار گرفت و به سرعت در لیست خودروهای محبوب و پرفروش قرار گرفت. اکنون با از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور، شاهد حضور چهارمین نسل هیوندای توسان در بازار ایران هستیم که شرکت کرمان موتور واردات و عرضه آن را برعهده دارد. پیش از این نیز طی سال‌های گذشته سایر مدل‌های هیوندای توسط این شرکت به بازار ایران عرضه شده است. بنابراین خریداران و علاقه‌مندان بابت ارائه خدمات با خیالی آسوده نسبت به انتخاب و خرید محصولات هیوندای اقدام می‌کنند.

داخل هیوندای توسان 2023

با ورود به کابین هیوندای توسان می‌توان دریافت که با یک خودرو مدرن و بروز سر و کار داریم. چرا که زبان طراحی به‌کار رفته در آن از الگوهای روز پیروی کرده و در عین سادگی، ظرافت و جزئیات منحصربفردی دارد. طراحی کلی داشبورد کاملا روان و سیال است، به نوعی که خط عرضی قرار گرفته در قسمت بالایی داشبورد به رودری‌ها امتداد یافته که در ذهن سرنشنیان فضایی بزرگ و جادار را تداعی می‌کند. غربیلک فرمان در این کراس‌اوور کره‌ای به رسم طراحی محصولات جدید هیوندای، تغییر یافته و با ظاهری جذاب از تریم دو رنگ برخوردار شده است. همچنین صفحه پشت آمپر در نمونه در نظر گرفته شده برای بازار ایران به صورت آنالوگ بوده که همین موضوع برای بسیاری از طرفداران خوردو خوشایند است.

 

در بخش بالایی داشبورد خودرو، دریچه‌های سیستم تهویه با طراحی جذابی مشاهده می‌شوند. این دریچه‌ها به شکلی قابل توجه در داخل مرکز داشبورد قرار گرفته‌اند. در قسمت وسطی داشبورد، یک مانیتور سیستم مالتی‌مدیا و پنل سیستم تهویه خودرو قرار دارند. در کنسول وسطی خودرو، اهرم تعویض دندهی مکانیکی دیده می‌شود که در کنار آن، ادواتی همچون شارژر بی‌سیم و کلیدهای کنترلی و زیرآرنجی قرار دارند. در ردیف، سرنشینان به فضای پای راحتی دسترسی دارند، همچنین ادواتی همچون زیرآرنجی و پورت‌های خروجی شارژ و خروجی سیستم تهویه برای راحتی بیشتر سرنشینان در نظر گرفته شده است. همچنین به لطف فاصله مناسب بین دو محور، فضای پای کافی برای سرنشینان عقب مهیا شده است. به طور کلی توسان با توجه به ابعاد نه چندان بزرگی دارد، خودرویی جادار و مناسب خانواده است که با طراحی ارگونومیک و جذاب، راحتی و آسایش سرنشینان را در الویت قرار داده است. شایان ذکر است استفاده از متریال باکیفیت نظیر چرم و پلاستیک نرم، در تریم داخلی کابین از جمله داشبورد و صندلی‌ها، حس لوکس بودن را به سرنشینان القا می‌کند. این در حالی است که هدف از عرضه توسان، سهم‌خواهی از بازار خودروهای میان رده است.

طراحی هیوندای توسان 2023

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های هیوندای توسان جدید، چهره و مدرن و جسوری است که به واسطه زبان طراحی جدید موسوم به "Sensuous Sportiness"، تحولی در این رده ایجاد کرده است. در اولین نگاه به توسان 2023، جلوپنجره بزرگ و مشبک آن توجه شما را جلب خواهد کرد. این جلوپنجره که با نام "Parametric Jewel Grille" شناخته می‌شود، از الماس‌های هندسی تشکیل شده و به چهره توسان 2023، ظاهری جسور و قدرتمند می‌بخشد. چراغ‌های LED باریک و کشیده در طرفین جلوپنجره، به زیبایی و مدرن بودن این خودرو اضافه می‌کنند. خطوط تیز و برجسته بدنه، از دیگر ویژگی‌های بارز طراحی بیرونی توسان 2023 است. این خطوط که از کاپوت تا چراغ‌های عقب امتداد دارند، به عضلانی‌تر شدن توسان کمک کرده و حس پویایی و حرکت را به بیننده القا می‌کنند.

 

گلگیرهای جلو و عقب با طراحی برجسته و عضلانی که دارد، در نمای جانبی بسیار جلب توجه می‌کنند. همچنین یک خط شانه که الگوی شکسته‌ای دارد تا انتهای خودرو کشیده شده است. فرم طراحی آینه‌های جانبی خودرو نیز قابل توجه بوده و با ظاهری جذاب در این فسمت نصب شده‌اند. تریم کرومی از جمله نوار کرومی نصب شده بر روی قسمت بالایی شیشه‌های جانبی که تا ستون C امتداد یافته‌اند، نمایی لوکس به این کراس‌اوور اقتصادی داده است. رینگ‌های اسپرت نیز به جذابیت هرچه بیشتر نمای کناری خودرو افزوده‌اند. اما در نمای عقب با ظاهری کاملا متفاوت و جدید مواجه می‌شویم. جایی که چراغ‌های یکپارچه با طراحی متفاوت و گرافیک داحلی جذاب، کاملا جدید بوده و مشابهی در سایر محصولات هیوندای ندارد. با این وجود هارمونی و هماهنگی میان اجزای این قسمت با سایر بخش‌های خودرو به خوبی مشاهده می‌شود. همچنین قسمت زیرین سپر از جنس پلاستیک مشکی رنگ بوده که با دیفیوزر ادغام شده و طرحی یکپارچه را به وجود آورده است.

 

مشخصات هیوندای توسان 2023

هیوندای توسان جدید همچون سنوات گذشته با طیف متنوعی از انواع موتورهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. اما نسخه درنظر گرفته شده برای بازار ایران، اکنون به پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1999 سی‌سی مجهز بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 154 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 192 نیوتن متر را دارد. این نیرو به کمک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک AT مجهز به سامانه تیپ ترونیک به چرخ‌های محور جلو انتقال می‌یابد. درخصوصو جعبه‌دنده جدید باید گفت که با بهینه‌سازی و ساختار جدید تورک‌کانورتور، عملکرد آن به صورت چشمگیری بهبود یافته است. نکته قابل توجه در خصوص عرضه نسل جدید هیوندای توسان توسط کرمان موتور، ورود نسخه تک دیفرانسیل است.

 

این در حالی است که در دوره‌های قبلی این کراس‌اوور کره‌ای به صورت دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک به بازار ایران عرضه می‌شد. نکته قابل توجه در خصوص موتورهای نسل جدید توسان، استفاده بیشتر از قطعات آلومینومی است که سبب شده وزن کلی موتور نسبت به قبل کاهش داشته باشد. همچنین سازگاری موتور نسبت به سوخت افزایش یافته و احتمال ناک زدن با استفاده از بنزین نامرغوب تا حد زیادی کاهش یافته است. شتاب صفر تا صد هیوندای توسان 2023 10.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام شده است.

 

امکانات و تجهیزات هیوندای توسان 2023

همان‌طور که انتظار می‌رود هیوندای توسان وارداتی جدید نیز مانند بسیاری دیگر از خودروهای وارداتی به دلیلی محدودیت‌هایی سقف ارزی که وجود دارد، با حداقل امکانات وارد بازار ایران شده است. همچنین این محدودیت علاوه‌بر امکانات و تجهیزات رفاهی در برخی مشخصات فنی هم تاثیرگذار بوده که پیش‌تر به آن اشاره شده است.

 

از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی هیوندای توسان وارداتی 2023 می‌توان به مواردی از قبیل کروز کنترل، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، چهار عدد اسپیکر، صندلی راننده با تنظیمات برقی، بلوتوث، درگاه USB، شارژر وایرلس، سنسور فشار باد تایرها، اتولایت، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های کناری تاشو برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، ورود و خروج بدون کلید، کی لس استارت، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، اپل کارپلی، اندروید اتو، مالتی مدیا ۸ اینچی، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، فرمان برقی، دی لایت و ... اشاره کرد.

 
کیسه هوا
کیسه های هوا برای سرنشینان جلو
سیستم صوتی
نمایشگر 8 اینچی لمسی به همراه 4 بلندگو ، دارای بلوتوث
ترمز و پایداری
ABS - EBD - HAC - ESP
دیگر امکانات
کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، شارژر وایرلس موبایل، دوربین دنده عقب، اتولایت، آنتن کوسه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS

رقبای هیوندای توسان 2023 در بازار

هیوندای توسان با توجه به ابعاد، مشخصات فنی و ویژگی‌هایی که دارد، رقبای مطرح و به نامی در بازارهای جهانی دارد. اما اکنون با توجه به محدودیتی که در قوانین واردات خودرو به کشور وجود دارد، شاهد حضور رقبای وارداتی نه چندان زیادی برای این خودرو هستیم. شاید اصلی‌ترین رقیب این خودرو در بازار ایران را کیا اسپورتیج بتوان برشمرد که رقابت این دو قدمتی دیرینه دارد. چرا که هر دو خودرو به عنوان کره‌ای‌های پرچمدار در این رده، سال‌ها سهم عمده‌ای از بازار را از آن خود کرده‌اند. همچنین می‌توان از میان خودروهای مونتاژی در بازار ایران هم رقبای پرفروشی را نام برد که از جمله آن‌ها فونیکس FX، فونیکس تیگو 7 پرو، کی‌ام‌سی K7و ... اشاره کرد که با قیمتی پایین‌تر، امکانات رفاهی به مراتب بیشتر و موتور قوی‌تری دارند. اما در کنار گزینه‌های یاد شده، نباید خودروهای وارداتی کارکرده را هم فراموش کرد. چرا که بسیاری از خودروهای کره‌ای و ژاپنی که در دوره قبلی واردات به بازار ایران راه پیدا کردند، اکنون به عنوان یک رقیب می‌توانند نظر خریداران را هم به خود جلب کنند. به عنوان مثال کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، هوندا CR-V، رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل از جمله خودروهایی هستد که هر یک ویژگی خاص و منحصر بفردی دارند که می‌توانند توسان وارداتی 2023 را به چالش بکشد.

 

تمایز هیوندای توسان 2023 نسبت به رقبا

با وجود رقبای نام برده و چالش‌هایی که توسان بر سر راه خود دارد تا در شرایط کنونی بازار شانس موفقیت خود را دوچندان کند، تفاوت‌ها و مزیت‌هایی دارد که می‌تواند در انتخاب خریداران تاثیرگذار باشد. به طور مثال اگر بخواهیم به تاریخچه و پیشینه این خودرو در بازار ایران نگاهی داشته باشیم، باید بگوییم که توسان در این زمینه خودرویی محبوب شناخته می‌شود که می‌تواند به موفقیت آن کمک کند. همچنین مزیت دیگر این خودرو مدل روز و 2023 آن است که باعث شده از تکنولوژی و فناوری‌های روز در تمامی بخش‌ها از جمله مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی برخوردار باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز هیوندای توسان در مقایسه با رقاب خود از جمله کیا اسپورتیج، بهره‌مندی از موتور 2 لیتری تنفس طبیعی MPI است که می‌تواند در برابر سوخت نه چندان با کیفیت کشور، عمر مفید بالاتری داشته باشد. هرچند که با بررسی اعداد و ارقام خروجی موتور و بررسی آن با مشخصات فنی رقبا از جمله کیا اسپورتیج جدید که از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژر برخوردار است، در می‌یابیم که توسان در رده بعدی جای خواهد گرفت و از موتور ضعیف‌تری برخوردار است.

اما یک برگ برنده برای این محصول وارداتی تازه وارد به بازار ایران وجود دارد که می‌تواند خریداران را متقاعد سازد تا هیوندای توسان را از میان سایر گزینه‌های وارداتی برگزینند. آن هم شبکه گسترده خدمات پس از فروشی است که به واسطه تعدد نمایندگی‌های شرکت کرمان موتور در سراسر کشور حاصل شده است. زیرا این شرکت طی سال‌های گذشته حجم قابل توجهی از محصولات روز هیوندای را در آن دوران به کشور وارد و یا مونتاژ کرده است. همین منوضوع نیز باعث شده تا بسیاری از نمایندگی‌های کرمان موتور در سراسر کشور به استانداردهای هیوندای مجهز شوند و امادگی ارائه خدمات به محصولات این نشان تجاری را داشته باشند.

شرایط استفاده از هیوندای توسان 2023

با نگاهی به مشخصات فنی هیوندای توسان 2023 وارداتی توسط شرکت کرمان موتور، در می‌یابیم که این خودرو به دلیل استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی، می‌تواند سازگاری بیشتری با شرایط فعلی کشور داشته باشد. زیرا کیفیت نه چندان مناسب سوخت و میزان آلاینده‌های هوای شهرهای بزرگ و صنعتی، تاثیر مستقیمی بر عملکرد و راندمان موتور خودروهای توربوشارژر دارند. اما از طرفی چون هیوندای توسان وارداتی نسخه تک دیفرانسیل محور جلو است و برخلاف گذشته نسخه دو دیفرانسیل آن به بازار نیانده است، نمی‌توان از آن انتظار داشت که قابلیت‌های خارج از جاده‌ای داشته باشد. هرچند که پیش این هم توسان قابلیت آفرود یا رانندگی خراج از جاده نداشت. اما به دلیل دو دیفرانسیل بودن و چهار چرخ محرک بودن، قدرت مانور و توانایی حرکتی بهتر در مسیرهای غیر از آسفالت از جمله برفی، خاکی و ... داشته است. علاوه‌بر این‌ها توسان به دلیل فضای کافی که در کابین برای سرنشینان دارد، گزینه مناسبی برای استفاده خانواده‌هاست. هیوندای توسان 2023 با طراحی جسورانه، مدرن و پویا، فضای داخلی لوکس و فناورانه، و مجموعه‌ای از سامانه‌های ایمنی پیشرفته، به عنوان یک انتخاب جذاب در میان شاسی‌بلندهای سایز متوسط در بازار ایران مطرح شده است. این خودرو با توجه به سابقه درخشان توسان در ایران، می‌تواند به یکی از خودروهای جذاب در لیست وارداتی‌های تازه‌وارد به بازار تبدیل شود.

تغییرات هیوندای توسان 2023 نسبت به مدل قبلی

نسل چهارم هیوندای توسان نسبت به نسل قبلی خود تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است. عمده این تغییرات را می‌توان در طراحی این خودرو جستجو کرد. از ظاهر مدرن و بروز گرفته تا کابین متحول شده و جدید. هیوندای برای توسان نسل چهارم طراحی دیگری که کاملا از نسل‌های قبلی متمایز است و این خودرو را شبیه به خودروهای کراس‌اوور کوپه معرفی کرده است. ویژگی‌های برجسته ظاهری شامل جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های جلو با طراحی سه‌بعدی و خطوط تیز بدنه می‌باشد. در داخل هم طراحی مینیمالیستی با نمایشگرهای بزرگ در قسمت مرکزی و پشت آمپرها مشخص است. فضای صندلی عقب و فضای بار توسان هر دو از مدل پیشین بزرگتر هستند، که راحتی و کاربرد بیشتری برای مسافران فراهم می‌کند. به جرات می‌توان گفت که طراحی این نسل از توسان هیچ وحه اشتراکی با نسل‌های پیشین خود ندارد. حتی می‌توان این ادعا را داشت که توسان 2023 هیچ شباهتی با رقبا و خودروهای هم رده خود ندارد و شخصیتی منحصربفرد از خود به نمایش گذاشته است. هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که ظاهر توسان وجوه اشتراکی با هیوندای الانترا جدید دارد. در انتها باید به این نکته نیز اشاره کرد که بزرگ‌ترین تغییری که اخرین نسل هیوندای توسان در بازار ایران نسبت به نسل قبلی خود تجربه می‌کند، نسخه تک دیفرانسیل جلو است که سبب می‌شود برخی از قابلیت‌های حرکتی آن محدود شود.

-