هیوندای ولوستر در سال 2011 رسما معرفی شد و با طراحی عجیب و نوآورانه خود توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. در بازار کشور هم این خودرو به واسطه آسان موتور وارد شد و توانست سهم فروش نسبتا خوبی داشته باشد، هرچند طراحی متفاوت و ماهیت اسپرت این خودرو باعث شد تا مثل خودروهای سدان و شاسی بلند این شرکت در بازار ایران فروش بالایی نداشته باشد. هیوندای ولوستر در بخش فنی پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حجم دقیق 1591 سی سی دارد که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود، می تواند در محدوده 6300 دور بر دقیقه حداکثر قدرت 138 اسب بخاری و همچنین در محدوده 4850 دور بر دقیقه، حداکثر گشتاور 167 نیوتن متری تولید کند. نیروی تولیدی موتور هم توسط یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه دریافت شده و به چرخ های جلو ارسال می شود.

 

20

 
 
 
 
 

بررسی هیوندای ولستر

کره ای ها یک چیز را خیلی خوب فهمیده اند و حداقل در کشور ما، این است که ظاهرخودرو حرف اول و آخر را در جذب مخاطبان می زند. هرچند فروش خودروهایی مثل رنو داستر و یا ام وی ام 530 مثال های خوبی برای نقض این ادعا هستند، اما در مواردی که بودجه محدود الزام به انتخاب خودرویی زشت می کند، در سایر موارد این ظاهر خودرو است که حرف اول را به هنگام خرید یک خودرو می زند و کمپانی خودروسازی هیوندای کار خود را در این زمینه خوب بلد است. هنگامی که در سال 2011 هیوندای ولوستر رونمایی شد، چیزی که از همه بیشتر باعث جلب توجه مخاطبان شده بود را می توان طراحی غیر متقارن و جذاب این خودرو عنوان داشت که با تعبیه دو درب در سمت راست (سمت مخالف فرمان) و یک درب در سمت چپ (راننده)، نظر خیلی ها را به خود جلب کرد و در کشور خودمان هم به واسطه واردات توسط آسان موتور، توانست محبوبیت خوبی در بین مشتریان جوان ایرانی کسب کند.

داخل هیوندای ولستر

علاوه بر طراحی ظاهری، فضای داخل کابین هیوندای ولوستر هم جذابیت و پویایی بالایی دارد و می تواند سرنشینان داخل کابین را کاملا راضی نگه دارد. همسو با خصوصیات این خودرو، بخش قابل توجهی از فضای کابین هم مطابق با خودروهای اسپرت طراحی شده است و شاهد قاب های طرح فیبرکربنی در ساختار کلی مجموعه داشبورد، صفحه کیلومتری اسپرت و همچنین شاهد طراحی و نصب دکمه استارت در قسمت پایین کنسول مرکزی هستیم، آن هم زمانی که دکمه استارت بین اکثر خودروها فراگیر نشده بود. بدون شک همانند ظاهر بیرونی خودرو، طراحی داخل کابین هم جذابیت و گیرایی بالایی برای کاربران خود دارد و به هیچ وجه هنگام رانندگی با این خودرو، احساس سواری با یک خودروی مدل 2011 را متوجه نخواهید شد.

طراحی هیوندای ولستر

با این وجود که سال ها از طراحی و معرفی هیوندای ولوستر می گذرد، اما طراحی ظاهری این خودرو و چهره اخم کرده آن همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و از طراحی خوب و تهاجمی برخوردار است. شاید امروزه طراحی محصولات هیوندای به کلی تغییر کرده باشد و شاهد اشتراکات زیادی میان محصولات نسل جدید این شرکت خودروسازی باشیم، اما هیوندای ولوستر در زمان معرفی با خلاقیت های زیادی که در طراحی ظاهری و بدنه خود داشت، توانست به سرعت جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و به یکی از گزینه های جذاب برای جوانان تبدیل شود. در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود در بازار، هیوندای ولوستر همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد و طراحی ظاهری اسپرت و تهاجمی آن همچنان گیرایی و جذابیت بسیار بالایی دارد.

 

مشخصات هیوندای ولستر

هیوندای ولوستر در زیر کاپوت خود موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حجم دقیق 1591 سی سی دارد که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود، می تواند در محدوده 6300 دور بر دقیقه حداکثر 138 اسب بخار قدرت و همچنین در محدوده 4850 دور بر دقیقه، حداکثر گشتاور 167 نیوتن متری تولید کند. حاصل ارسال این نیرو به چرخ های جلو، بدست آمدن حداقل شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر برساعتی برای این خودروی بیش از 1.2 تنی خواهد بود. هیوندای ولوستر در مجموع با طول کلی 4219 میلی متر، عرض 1791 میلی متر، ارتفاع 1400 میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور 2649 میلی متری ساخته شده است.

 

امکانات و تجهیزات هیوندای ولستر

در بخش ایمنی هیوندای ولوستر به 2 کیسه هوا به صورت استاندارد و 6 کیسه هوا به صورت سفارشی مجهز شده و همچنین از سیستم های مختلفی همچون ABS - HAC - BA - VSM – ESC بهره مند است از امکانات هیوندای ولوستر هم می توان به کروز کنترل، آینه‌ های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، مه شکن جلو، بال عقب، گیربکس 6 سرعته دو کلاچه، رینگ‌های 17 اینچی و چراغ ‌های LED مخصوص روز اشاره کرد. این خودرو در کشور با تجهیزات سفارشی به مشتریان عرضه می شد که در این خصوص می توان به سیستم Smart Key به همراه دکمه استارت، سیستم ESP، سقف پانوراما، روکش چرمی صندلی ‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، کیلومتر شمار سوپرویژن، دوربین عقب به همراه سنسور، گرمکن صندلی ‌های جلو و رینگ ‌های 18 اینچی اشاره کرد.

 
کیسه هوا
2 کیسه هوا به صورت استاندارد و 6 کیسه هوا به صورت سفارشی
سیستم صوتی
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 به همراه ورودی AUX و USB - تلفن - صفحه نمایش لمسی 7 اینچی - نویگیشن - آمپلیفایر و ساب‌ووفر
ترمز و پایداری
ABS - HAC - BA - VSM - ESC
دیگر امکانات
کروز کنترل - آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن - مه شکن جلو - بال عقب - گیربکس 6 سرعته دو کلاچه - رینگ‌های 17 اینچی - چراغ‌های LED مخصوص روزتجهیزات سفارشی: سیستم Smart Key به همراه دکمه استارت - سیستم ESP - سقف پانوراما - روکش چرمی صندلی‌ها - تنظیم برقی صندلی راننده - کیلومتر شمار سوپرویژن - دوربین عقب به همراه سنسور - گرمکن صندلی‌های جلو - رینگ‌های 18 اینچی(این خودرو در سمت راننده دارای یک درب و در طرف دیگر دارای دو درب است)

رقبای هیوندای ولستر در بازار

اگر از نظر قیمت بررسی کنیم، خودروهایی که در اطراف این خودرو هستند را می توان مزدا 3 ، کیا سراتو و یا هیوندای الانترا معرفی کرد که خب این خودروها همگی در کلاس خودرویی سدان خانوادگی کوچک هستند و همگی از این خودرو کارایی بیشتری دارند، به ویژه از نظر قوای حرکتی هم بیشتر از هیوندای ولوستر حرفی برای گفتن دارند. از نظر کلاس خودرو هم شاید از مدل های مشابه این خودرو بتوان به آلفارومئو جولیتا اشاره کرد. در مورد آلفارومئو که برتری آن از نظر برند و کیفیت و چه از نظر قوای محرکه هیچ گونه حرف و حدیثی باقی نمی ماند، اما بهای بالاتری هم خواهد شد.

-