جریمه‌های مربوط به رانندگی انواع گوناگونی دارند و روش‌های ثبت آن‌ها توسط افسران راهنمایی و رانندگی متفاوت است. البته باید دانست مدت‌زمان پرداخت جریمه‌ها مشخص و یکسان نیست هرچند احتمال بخشیده شدن برخی از آن‌ها وجود دارد. یکی از انواع جریمه‌های صادر شده برای رانندگان جریمه دو برگی است که می‌خواهیم به آن بپردازیم.

 

14

 

جریمه دو برگی چیست؟

زمانی که پلیس با مشاهده تخلف رانندگی فردی به او دستور ایست دهد اما راننده خودرو چه به‌صورت عمدی و یا به خاطر عدم توجه خودرو را متوقف نکند با جریمه دو برگی مواجه خواهد شد. به عبارت بهتر راننده چه به عمد و چه به‌صورت سهوی دستور پلیس را نادیده گرفته و خودرو را متوقف نکند مشمول جریمه دو برگی خواهد شد. دلیل استفاده از نام دو برگی برای این نوع جریمه صادر شدن دو قبض جریمه است که یکی به خود تخلف و دیگری به خاطر عدم توجه به دستور ایست پلیس صادر می‌شود. شایان ذکر است مبلغ جریمه عدم توجه به دستور ایست پلیس ۴۰ هزار تومان است که در سوابق خودرو ثبت می‌شود و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کرد.

مهلت پرداخت جریمه دو برگی

تمامی جریمه‌های رانندگی حداکثر مهلت ۶۰ روزه (۲ ماه) برای پرداخت دارند و درصورتی‌که راننده یا مالک خودرو در این بازه زمانی جریمه‌های خود را پرداخت نکند مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. به عنوان مثال اگر خلافی خودروی شما ۵۰ هزار تومان باشد پس از گذشت ۲ ماه این مبلغ به ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ اما به دلیل احتمال خطا یا اشتباه سهوی راننده در عدم توقف خودرو امکان اعتراض به جریمه‌های دو برگی وجود دارد و مبلغ این جریمه‌ها با گذشت ۶۰ روز دو برابر نمی‌شود.

اعتراض به جریمه دو برگی

برای اعتراض به ثبت جریمه‌های دو برگی کافی است با در دست داشتن مدارک خودرو از جمله برگ سبز و کارت ماشین و همچنین کارت ملی مالک به مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی محل سکونت خود مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت نمایید. پس از بررسی جریمه‌ها و در صورت وجود مدارک و مستندات لازم، این جریمه از خلافی خودروی شما پاک خواهد شد.

جریمه الصاقی چیست؟

در این نوع جریمه راننده در خودرو حضور ندارد و پلیس بنا به دلایلی همچون پارک ممنوع و… خودرو را اعمال قانون می‌کند. در این حالت مشخصات خودرو در برگه جریمه ثبت شده و روی خودرو الصاق می‌شود. مهلت پرداخت جریمه‌های الصاقی ۶۰ روز است و پس از گذشت این مدت و عدم پرداخت مبلغ جریمه دو برابر می‌شود.

-