لوکانو نامی آشنا در بازار خودرو ایران است که به تازگی توسط گروه ماموت معرفی شده است. نخستین محصولی که قرار است تحت این عنوان پا به بازار کشور بگذارد، لوکانو 7 است. این کراس‌اوور دو دیفرانسیل آفرودی در واقع همان جیکو J7 است که یکی از زیربرندهای چری به شمار می‌شود. این محصول از این پس با نام تجاری لوکانو 7 در ایران شناخته می‌شود. از آن‌جایی که این خودرو یک کراس‌اوور دو دیفرانسیل آفرودی است، می‌تواند در بازار ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد و تحولی بنیادی در سگمنت خودروهای دو دیفرانسیل ایجاد کند. چرا که عدم تنوع محصول در این حوزه سبب شده تا علاقه‌مندان به این دسته از خودروها، انتخاب‌های بسیار محدودی داشته باشند و به خودروهای کارکرده قدیمی بسنده کنند. هرجند که لوکانو 7 محصولی تازه وارد و نه چندان شناخته شده است، اما بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا سبب می‌شود از همان ابتدا نظر مخاطبان را به خود جلب کند و به سرعت به عنوان محصولی محبوب و پرتقاضا در بازار ایران تبدیل شود. لوکانو 7 پلتفرمی مشترک با فونیکس تیگو 7 پرو مکس دارد که همین موضوع می‌تواند موجب کاهش دغدغه بسیاری از خریداران در خصوص تامین فطعات فنی و ارائه خدمات را برطرف سازد.

 

7

 

 
 
 
 

بررسی لوکانو 7

جیکو یا همان JAECOO یکی از جدیدترین زیرمجموعه‌های برند چری است که از سال 2023 با هدف توسعه و گسترش شبکه بازارهای هدف به خصوص کشورهای آسیایی و خاورمیانه پا به عرصه رقابت گذاشته است. از این رو لوکانو 7 را باید یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین خودروهای تازه وارد به بازار ایران دانست که بر مبنای جدیدترین تکنولوژی‌های روز توسعه یافته است. زیبایی و اصلت دو عنصر اصلی در شکل‌ گیری این کراس‌اوور آفرودی است که کمپانی سازنده چینی تاکید فراوانی روی آن دارد. همچنین سابقه همکاری مشترک میان شرکت خودروسازی چری و لندروور سبب شده تا رگه‌هایی محسوس از طراحی محصولات لندروور به خصوص برخی از مدل‌های رنج‌روور در لوکانو 7 به وضوح مشاهده شود.

 

استفاده از الگوهای طراحی آینده‌نگر و مدرن در این خودرو، با بهره‌گیری از خطوط تند و تیز و طراحی جعبه‌ای بدنه، چهره‌ای تهاجمی و با ابهت را برای لوکانو 7 به ارمغان آورده است. این زبان طراحی علاوه‌بر چهره ظاهری، درون کابین نیز به خوبی مشاهده می‌شود. بنابر اطلاعات اعلامی از سوی سازنده چینی، این خودرو با وجود اشتراکات فنی با تیگو 7 پرومکس، اما بازتعریف کلی در عملکرد فنی داشته و قابلیت‌های حرکتی ان به طرز چشمگیری ارتقا یافته است. اکنون که لوکانو 7 قرار است به زودی توسط گروه ماموت به بازار ایران عرضه شود، انتظار می‌رود استقبال خوبی از این محصول جدید و مدرن صورت بپذیرد. چرا که گروه ماموت اکنون به عنوان یکی از قطب‌های صنعت خودرو ایران، مسئولیت عرضه چندین برند معتبر از کشورهای آسیایی و اروپایی را برعهده دارد. بنابراین برنامه‌های این مجموعه برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار ایران همچنان ادامه دارد.

داخل لوکانو 7

با ورود به کابین لوکانو 7 طرحی ساده و مینیمال مقابل چشمانتان پدیدار می‌شود که در همان لحظه نخست به دلیل استفاده از طراحی مستطیلی شکل برخی از اجزای تریم داخلی، می‌توان هماهنگی و هارمونی میان طراحی ظاهری جعبه‌ای بدنه و طراحی داخل کابین را به خوبی مشاهده کرد. با وجود طراحی مدرنی که در این بخش شاهدش هستیم، اما خبری از الگوهای تکراری طراحی که این روزها میان خودروسازان ترند شده نیستیم. به طور مثال کلاستر یکپارچه با نمابشگر مرکزی یکی از همین موارد است که در لوکانو 7 به چشم نمی‌خورد. در عوض دو نمایشگر مجزا پشت فرمان و روی کنسول میانی، وظیفه نمایش اطلاعات خودرو و کنترل برخی از سیستم‌های سرگرمی-تفریحی و ... را بر عهده دارند.

 

نمایشگر لمسی با ابعادی بسیار بزرگ به صورت عمودی در مرکز داشبورد تعبیه شده است، جایی که دیگر خبری از پنل کنترل سیستم صوتی و سیستم تهویه نیست. بسیاری از منتقدان معتقدند که خودروسازان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید اقدام به توسعه چنین طرح‌هایی در خودروهای جدید کرده‌اند. چرا که با نصب یک صفحه نمایشگر تمامی تنظیمات تمامی بخش‌ها و پنل‌ها از طریق آن صورت می‌گیرد. هرچند کارکردن با این نوع سیستم‌ها می‌تواند برای راننده هنگام رانندگی کمی دشوار و گیج‌کننده به نظر برسد. با این حال فضای کابین گیرا و مدرن لوکانو 7 را می‌توان از ویژگی‌های آن برشمرد. کیفیت متریال مصرفی درون کابین لوکانو 7 قابل قبول بوده و به همراه طراحی خاص و منحصربفردی که دارد، حس لوکس بودن و متمایز بودن را به سرنشینان خود القا می‌کند. از طرفی تریم داخلی دو رنگ از دیگر مواردی است که حس خوشایندی را به بیننده القا می‌کند. لوکانو 7 به دلیل ابعاد نستا بزرگ بدنه و همچنین فاصله بین دو محور مناسبی که دارد، فضای جادار و مناسبی برای سرنشینان فراهم کرده است. از طرفی این کراس‌اوور 5 نفره در قسمت بار نیز در مقایسه با خودروهای 7 نفره، از فضای بیشتری برخوردار است.

طراحی لوکانو 7

لوکانو 7 یک شاسی‌بلند جذاب با طراحی جعبه‌ای است که از پروفیل‌های بدنه عضلانی بهره‌مند است. طراحان لوکانو سعی کرده‌اند در پروسه طراحی این خودرو از تقابل سنت و مدرنیته الهام بگیرند. به همین خاطر لوکانو 7 دارای چهره‌ای جذاب و در عین حال با اصالت است. همچنین الگوبرداری از محصولات مدرن لندروور در این خودرو سبب شده ظاهری خاص و متمایز برایش رقم بخورد. در نمای جلو شاهد استفاده از یک جلوپنجره بسیار بزرگ با شبکه خطی عمودی هستیم که ظاهی با ابهت را پدید آورده است. در این قسمت استفاده از چراغ‌های اصلی دو تکه مانند بسیاری از خودروهای مدرن است. اما نکته قابل توجه در نمای جلو لوکانو 7، سپر باندی است که در برابر قابلیت‌های آفرودی آن در تضاد خواهد بود.

 

در نمای جانبی می‌توان طراحی جعبه‌ای را به خوبی مشاهده کرد که از ترکیب خطوط تند و تیز روی درها و گلگیرها هماهنگی چشم‌نوازی را ایجاد کرده است.همچنین ترکیب رنگ مشکی آینه‌های جانبی و ستون‌های A و C با رنگ بدنه، ظاهری اسپرت و مدرن را بوجود آورده است. همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه در این بخش، دستگیره‌های مخفی درهاست که حس لوکس بودن را در این خودرو بیش از پیش می‌کند. گفتنی است عملکرد این دستگیره‌ها به این گونه است که با نزدیک شدن به خودرو دستگیره‌ها از محل خود خارج شده و امکان باز کردن درها مهیا می‌شود. در نمای عقب نیز طراحی ساده اما هماهنگ با سایر قسمت‌ها مشاهده می‌شود. چراغ‌های عقب با پیروی از الگوی طراحی ترند روز به صورت یکپارچه و به هم متصل طراحی شده که از گرافیک داخلی جذابی برخوردار است. همچنین دیفیوزر بزرگ نصب شده در قسمت زیرین سپر به همراه خروجی‌های هوا در طرفین سپر، ظاهری اسپرت را برای لوکانو 7 ایجاد کرده‌اند.

 

مشخصات لوکانو 7

همان‌طور پیش‌تر گفته شد، لوکانو 7 در واقع همان جیکو 7 است. جیکو یکی از زیرمجموعه‌های برند چری است که بر مبنای محصولات این برند توسعه یافته است. بنابراین لوکانو 7 به لحاظ فنی با برخی دیگر از محصولات چری نظیر تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو مکس و فونیکس FX اشتراکات قابل توجهی دارد. این کراس‌اوور لوکس تازه وارد برای تامین نیروی پیشران خود از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژر با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi بهره می‌گیرد که قادر است نیرویی معادل 197 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر را تولید کند.

 

اما نکته قابل توجه در این خودرو سیستم انتقال قدرت است که به وسیله جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر (WDCT) به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌یابد. بر این اساس طبق اعلام رسمی کمپانی سازنده، شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور دو دیفرانسیل 1709 کیلوگرمی، 8 ثانیه است که با توجه به ابعاد و وزن خالص خودرو، عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت اعلامی این خودرو برابر با 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش است. سیستم تعلیق لوکانو 7 در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نسبتا نرمی را برای آن به ارمغان می‌آورد. گفتنی است سیستم ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.

 

امکانات و تجهیزات لوکانو 7

طبق انتظاراتی که از لوکانو 7 می‌رود، شاهد لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی در این کراس‌اوور دو دیفرانسیل جدید بازار ایران هستیم. از مهم‌ترین امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار تصادف از عقب (RCTA)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)، سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)، سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)، سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)، رادار تصادف از جلو (FCW)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، دارای شش ایربگ ایمنی برای حفاظت در تمام جهات، سقف پانوراما، سنسور نور، سنسور باران، چراغ‌های LED، آینه الکتروکرومیک، دوربین ۳۶۰ درجه با حالت نمایش 3D، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با سردکن و گرمکن صندلی‌ها، آینه‌های برقی به همراه گرمکن، سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، درب برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی، دارای دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی به مجموع ۲۴.۶ اینچ، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی و اتوهولد، سانروف، سامانه استارت/ استاپ و تریم چرمی کابین اشاره کرد.

 
کیسه هوا
کیسه هوا برای سرنشیان جلو، جانبی و پرده ای، مجموعاً 10 کیسه هوا
سیستم صوتی
صفحه نمایش 14.8 اینچی، شارژ وایرلس موبایل، سیستم های Android Auto و Apple CarPlay، مجهز به 8 بلندگو
ترمز و پایداری
-
دیگر امکانات
سنسور برخورد از جلو، سنسور نقطه کور، سقف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، سنسور هشدار خروج از خط، سیستم کنترل LKA، سنسور جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، کلاستر 10.25 اینچی، سیستم نشان دهنده اطلاعات روی شیشه جلو HUD، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه تنظیمات صندلی جلو، گرمکن غربیلک فرمان

رقبای لوکانو 7 در بازار

در ایران با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که در سال‌های گذشته بر صنعت خودرو کشور حاکم بوده است، متاسفانه تنوع چندانی در سگمنت خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل وجود ندارد. همچنین طی سال‌های گذشته با گسترش و رشد بازار خودروهای چینی، شاهد عرضه بسیار محدود این دسته از خودروها به کشور بوده‌ایم. اما اخیرا با ورود چینی‌های دو دیفرانسیل به بازار، شاهد استقبال خوب خریداران نیز این خودروها هستیم. اکنون لوکانو 7 به عنوان یکی از جدیدترین دو دیفرانسیل‌های بازار قصد دارد رقبای نه چندان زیاد خود را به چالش بکشد. چرا که این خودرو در کنار توانایی‌های آفرودی بالایی که دارد، از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی نیز برخوردار است که می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی قابل توجه از آن‌ها یاد کرد. بر این اساس با توجه به گزینه‌های موجود در بازار، می‌توان اصلی‌ترین رقبای لوکانو 7 را اکستریم LX، تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو مکس و فونیکس FX برشمرد که تمامی این خودروها اصالتی یکسان با لوکانو 7 دارند و تنها در برخی جزئیات فنی و امکانات با یکدیگر تفاوت دارند.

 

تمایز لوکانو 7 نسبت به رقبا

لوکانو 7 خودرویی کاملا به روز و جدید است که از سال 2023 به صورت رسمی به بازارهای هدف عرضه شده است. این خودرو به دلیل همکاری‌های مشترک چری و لندروور، رگه‌های ملموسی از طراحی محصولات لندروور را به خود دیده است که همین موضوع جذابیت‌های بصری آن را دوچندان کرده است. همچنین برخی از امکانات و فناوری‌های به‌کار رفته در این خودرو با الگوبرداری از این برند معتبر بریتانیایی عرضه شده است که می‌توان به عنوان یکی از تفاوت‌ها و مزیت‌های لوکانو 7 با سایر رقبا برشمرد. در واقع با ورود لوکانو 7 به بازار، نه تنها قدرت انتخاب خریداران افزایش پیدا می‌کندف بلکه شاهد ایجاد رقایتی جذاب میان گزینه‌های دو دفرانسیل بازار خواهیم بود.

 

مهم‌ترین تفاوت لوکانو 7 با تیگو 7 پرومکس، قابلیت‌های آفرودی است که در این کراس‌اوور توجه ویژه‌ای نسبت به آن شده است. اما اگر بخواهیم لوکانو 7 را با تیگو 8 پرومکس مقایسه کنیم، باید بگوییم با وجود آن که هر دو خودرو از سیستم قوای محرکه دو دیفرانسیل برخوردار هستند، اما پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر به‌کار رفته در تیگو 8 پرومکس، به مراتب قوی‌تر از لوکانو 7 است که به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر با توان 197 اسب‌بخار مجهز است. همچنین از دیگر رقبای لوکانو 7 باید به اکستریم LX اشاره کنیم که از مشخصات فنی مشابهی با آن برخوردار است. اما بزرگ‌ترین تفاوتی که میان اکستریم LX و لوکانو 7 وجود دارد، سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل است. اما به لحاظ طراحی و امکانات می‌توان هر دو را در یک رده با هم سنجید. چرا که هر دو خودرو کاملا جدید و بروز هستند و به تکنولوژی‌های روز مجهز شده‌اند.

شرایط استفاده از لوکانو 7

با نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات فنی لوکانو 7 در می‌یابیم که با خودرویی دو دیفرانسیل با قابلیت‌های آفرودی سروکار خواهیم داشت. با این تفاوت که لوکانو 7 به دلیل دارا بودن از سیستم‌های هوشمند کمکی رانندگی و همچنین طیف وسیعی از امکانات و تجهیزات رفاهیف گزینه‌ ایده‌آلی برای کاربری‌های شهری و روزمره نیز خواهد بود. اما باید به این نکته هم توجه داشت که پیشرانه توربوشارژر لوکانو 7 نسبت به پیشرانه‌های اتمسفریک از حساسیت به مراتب بیشتری نسیت به سوخت برخوردار است که عدم توجه به این موضوع می‌تواند در دراز مدت خسارات سنگینی را به مجموعه‌های فنی خودرو وارد کند. همچنین قابلیت آفرودی این خودرو یک مزیت رقابتی است که می‌تواند در انتخاب خریداران بسیار تاثیرگذار باشد. اما باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده از لوکانو 7 با تایرهای شهری و سپرها نسبتا بلند، می‌تواند مخاطراتی را در سفرهای آفرودی و بیراهه‌نوردی به همراه داشته باشد. چرا که استفاده از خودروهای دو دیفرانسیل برای مقاصد آفرودی، مستلزم دارا بودن تجهیزات خاص و مهارت فنی است که در صورت رعایت نکردن آن‌ها ممکن است آسیب‌هایی به بخش‌های مختلف خودرو وارد شود. به طور مثال سپرهای بلند خصوصا در قسمت دماغه خودرو، زاویه ورود آن را کاهش می‌دهد که می‌تواند در اثر برخورد با ناهمواری‌های مسیر دچار شکستگی یا آسیب شود. از طرفی شبکه گسترده خدمات پس از فروش ماموت خودرو در کشور می‌تواند اطمینان خاطر را برای دارندگان این خودرو به همراه داشته باشد. همچنین وجوه اشتراک فنی زیاد میان لوکانو 7 و محصولات چری یا همان فونیکس فعلی در بازار ایران، تامین قطعات آن را اسان‌تر از سایر محصولات تازه وارد به بازار خواهد کرد.

تغییرات لوکانو 7 نسبت به مدل قبلی

از آن جایی که لوکانو 7 محصولی تازه و جدید به شمار می‌رود، نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 با نسخه مفهومی (Concept) به بازار داخلی چین معرفی شد و پس از گذشت چند ماه نخستین نمونه رسمی آن در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش عموم درآمد. بنابراین این نخستین نسل لوکانو 7 است که در بازارهای داخلی چین و برخی دیگر از بازارها با نام جیکو J7، چری Tansuo 06 یا چری Explore 06 شناخته می‌شود. این کراس‌اوور شاسی یکپارچه که از پلتفرم T1X چری تیگو 7 استفاده می‌کند، تغییرات وسیعی را نسبت به بردار بزرگ‌تر خود تجربه کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها زبان طراحی جدیدی است که به عنوان هویت برند جیکو یا همان لوکانو شناخته می‌شود. لوکانو 7 همچنین در بخش امکانات و تجهیزات نسبتا به تیگو 7 پرو تغییراتی دارد. گفته می‌شود که لوکانو، به سیستم هوش مصنوعی ARDIS مجهز شده است که شامل 7 حالت رانندگی می‌شود و قابلیت تنظیم وضعیت خودرو را در لحظه‌ داراست. این ویژگی نه تنها در حمل و نقل شهری عملکرد خوبی را به همراه دارد، بلکه در شرایط خاص جاده از قبیل جاده برفی و مه آلود نیز تجربه منحصر به‌ فردی را برای کاربران در تمامی مسیرها ارائه می‌دهد.

-