با گرم شدن بازار خودروهای برقی شاهد معرفی نمونه‌های متنوعی از برندهای گوناگون هستم. یکی از شرکت‌ها که به تازگی با معرفی یک محصول برقی نام خود را در میان شرکت‌های پیشرو در این زمینه قرار داده، مکث موتور است که با معرفی ونوسیا D60 EV Plus، قصد دارد وارد عرصه رقابت الکتریکی‌ها شود. ونوسیا D60 الکتریکی پلاس یک سدان سایز متوسط دیفرانسیل جلو است که مجهز به یک موتور 120 کیلو واتی بوده و امکانات مناسبی را ارائه می‌کند. از ویژگی‌های این خودرو می‌توان پلتفرم مشترک آن با نیسان سیلفی اشاره کرد که حاصل همکاری مشترک دانگ‌فنگ و نیسان است. گفتنی است D60 الکتریکی پلاس از تکنولوژی شارژ سریع باتری پشتیبانی می‌کند و قادر است با یک‌بار شارژ کامل مسافتی حدود 420 کیلومتر را پیمایش کند. همچنین پکیج باتری‌های این خودرو تمام الکتریکی 47 کیلو وات ساعت ظرفیت داشته که قادر است نیرویی معادل 120 کیلووات ساعت را تولید و روانه چرخ‌های جلوی آن کند. همچنین طراحی نسبتا مدرن و به‌روز این خودرو را می‌توان از ویژگی‌های مثبت آن برشمرد که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در استقبال خریداران از آن در بازار نوپای خودروهای الکتریکی ایران داشته باشد. این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که قصد دارند خودرویی پاک با مشخصات قابل قبول خریداری کنند.

 

9

 
 
 
 

بررسی ونوسیا D60EV پلاس

ونوسیا یکی از زیربرندهای جوینت ونچر دانگ‌فنگ – نیسان است. در واقع این همکاری مشترک میان دو خودروساز ژاپنی و چینی به منظور تولید محصولات نیسان در چین صورت گرفت اما کمی بعدتر چینی‌ها با در اختیار گرفتن پلتفرم محصولات نیسان، محصولات مستقلی با برندهای اختصاصی خود روانه بازار کردند. D60 EV Plus نیز یکی از همان محصولات است که با زیربرند ونوسیا از همکاری مشترک دانگ‌فنگ و نیسان تولید شده است. این خودرو بر اساس پلتفرم نیسان Sylphy توسعه یافته است.

 

ونوسیا D60 الکتریکی پلاس نخستین بار در سال 2019 میلادی و در نمایشگاه خودرو شانگهای به صورت رسمی معرفی و رونمایی شد. در واقع می توان گفت که D60 EV Plus نسخه برقی D60 Plus بنزینی است که امکانات و مشخصات بالاتری را ارائه می‌کند. فروش این خودرو در بازار چین از سپتامبر 2019 آغاز شد و از اکتبر همان سال وارد بازار داخلی چین شد. بنابراین می‌توان گفت که دی 60 الکتریکی پلاس محصولی نسبتا جدید و بروز است که با وارد شدن به ایران، می‌تواند رقابت نزدیکی را با رقبای هموطن خود داشته باشد. چرا که بازار خودروهای الکتریکی در ایران قدمت چندانی نداشته و هنوز نمی‌توان درخصوص ویژگی‌های آن اظهار نظر درستی داشت. طبق کاتالوگ منتشر شده این خودرو توسط شرکت مکث موتور، موتور الکتریکی این خودرو 47 کیلووات ساعت ظرفیت داشته که ضعیف‌ترین نسخه این خودرو به شمار می‌رود. چرا که در بازار چین این محصول با سه نسخه 47، 48 و 50 کیلووات ساعتی عرضه می‌شود. بنابراین قیمت حدودی این خودرو در بازار چین حدود 133 هزار یوان برآورد می‌شود.

داخل ونوسیا D60EV پلاس

با ورود به کابین ونوسیا D60 EV Plus با طرحی نه چندان جدید مواجه می‌شویم که به تبعیت از سایر محصولات چینی جدید، از کنسول میانی ساده با تعداد کلیدهای حداقلی و یک نمایشگر بزرگ‌ پیروی می‌کند. طبق تصاویر منتشر شده در کاتالوگ رسمی مکث موتور، کابین ونوسیا D60 الکتریکی پلاس تنها با رنگ مشکی قابل عرضه خواهد بود. این در حالی است که نمونه‌های موجود در بازار چین دارای تریم دو رنگ داخلی هستند. همچنین صندلی‌های چرمی درنظر گرفته شده برای محصولات وارداتی به بازار ایران از دیگر تفاوت‌ها با نمونه موجود در بازار چین است، چرا که صندلی‌های نمونه بازار چین از جنس جیر بوده که ممکن است حس خوشایندی را نسبت به چرم برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

 

طراحی موجی شکل داشبورد به گونه‌ای است که در قسمت فوقانی شاهد یک نمایشگر 10 اینچی لمسی برای نمایش اطلاعات سیستم مولتی مدیا تعبیه شده است. همچنین در ادامه این موج می‌توان کلاستر و آمپرهای آنالوگ را پشت فرمان مشاهده کرد. دریچه‌های ورودی هوا به کابین نیز در قسمت بالایی داشبورد و به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند که همین طرح باعث می‌شود فاصله عرضی کابین بیش از آن چیزی که هست در ذهن مخاطب تداعی شود و فضای بزرگ‌تری را در ذهن ایجاد می‌کند. فرمان D-Cut یکی از المان‌های تاثیرگذار در زیبایی کابین است که تا حدودی سعی دارد حس اسپرت بودن و پویایی را به بیننده القا کند. اما باید به این نکته هم اشاره کرد که با وجود فناوری‌های پیشرفته‌ای که پشت پرده توسعه این محصول به‌کار رفته است، اما همچنان تنظیم صندلی‌ها به صورت دستی انجام می‌شود. به گونه‌ای که صندلی راننده در 6 حالت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت به صورت دستی قابل تنظیم هستند. در قسمت عقب کابین هم یک دریچه ورودی هوای سیستم تهویه درنظر گرفته شده که امکان تنظیم سیستم تهویه را ندارد. از ویژگی‌های بارز این بخش می‌توان به جادار بودن فضای کابین و ارتفاع مناسب سقف اشاره کرد. همچنین فضای قابل توجهی برای پا در قسمت عقب کابین درنظر گرفته شده است.

طراحی ونوسیا D60EV پلاس

ونوسیا D60 EV Plus اساسا یک سدان سایز متوسط خانوادگی است که برای مصارف شهری و یا سفرهای نزدیک و کوتاه مدت طراحی و ساخته شده است. ینابراین نمی‌توان از ان انتظار داشت که در بخش طراحی ظاهری دارای خطوط تند و تیز و پانل‌های بدنه حجیم و اغراق شده باشد. اما با این حال طراحی آیرودینامیک و رو به جلوی آن باعث شده تا ضریب آیرودینامیکی ۰.۲۶۶ Cdبرای آن به ثبت برسد. به طور کلی می‌توان گفت که طراحی این خودرو بر مبنای نسخه فیس‌لیفت شده D60 plus یا همان نسخه بنزینی صورت گرفته است، با این تفاوت که در نمای جلوی این خودرو جلوپنجره مشبک جای خود را به پانل یکپارچه براق داده است. همچنین سپر جلوی این خودرو برخلاف انتظار دارای طرحی به نسبت اسپرت است که گویی دریچه ورودی هوای بزرگی را در دل خود جای داده است. اما واقعیت آن است که این دریچه‌های تزئینی فقط به زیباتر شدن آن کمک می‌کنند. با این حال در قسمت زیرین سپر، بخشی به دریچه ورود هوا به سمت موتور الکتریکی و پکیج باتری‌ها اختصاص داده شده است.

 

در نمای جانبی، خط موربی که از چراغ عقب آغاز شده، با عبور از روی دستگیره درهای جانبی، تا ابتدای گلگیر جلو ادامه یافته است. که همین موضوع توانسته تاحدی سادگی طرح را در این قسمت خنثی کند. همچنین رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی به کار رفته در این خودرو مانند بسیاری از خودروهای برقی دارای طرحی یک‌تکه بوده که گویی 5 بازوی قطور را به یکدیگر اتصال داده است. اما نمای عقب جایی است که بیشترین تضاد را با نمای جلو و جانبی دارد. چرا که در این قسمت خبری از دیفیوزر و خروجی‌های اگزوز (هرچند تزئینی) نیست و با چراغ خطر یکپارچه مواجه هستیم. همچنین لوگوتایپ بزرگ و نامتوازن VENUCIA در چراغ‌ها در همان نگاه اول کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد و پختگی طراحی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 

مشخصات ونوسیا D60EV پلاس

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد ونوسیا D60 EV Plus از یک موتور الکتریکی سنکرون دائم 120 کیلو وات ساعتی بهره می‌گیرد که قادر است نیرویی معادل 120 کیلو وات (حدودا 160 اسب‌بخار) و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر را تولید کند. این موتور الکتریکی انرژی لازم برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها را از پکیج باتری‌های 47 کیلو وات ساعتی دریافت می‌کند. این باتری‌ها از نوع باتری لیتیوم فسفات آهن هستند که برای شارژ (30 الی 100 درصد) به وسیله برق شهری به 6 ساعت زمان نیاز دارد. اما با وجود پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، حداکثر 30 دقیقه زمان نیاز است تا باتری از 30 درصد به 80 درصد برسد. گفتنی است با توجه به ظرفیت باتری و توان خروجی موتور الکتریکی، D60 EV Plus قادر است مسافت 420 کیلومتری را با یکبار شارژ کامل و در شرایط نرمال بپیماید.

 

ونوسیا برای سیستم تعلیق این مدل در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب از نوع میله پیچشی استفاده کرده است. همچنین برای کنترل خودرو برای هر چهار چرخ این خودرو ترمز دیسکی درنظر گرفته شده است که در چرخ‌های جلو از نوع خنک شونده هستند. جالب است بدانید که ونوسیا هیچ اطلاعاتی درخصوص شتاب صفر تا صد وعملکرد این خودرو اعلام نکرده است و تنها حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعتی برای آن به ثبت رسیده است. اما با توجه به اعداد و ارقام خروجی موتور الکتریکی، می‌توان شتاب حدودا 10 ثانیه و یا کمتر را برای این سدان الکتریکی پیش‌بینی کرد. بنابراین تا حضور این خودرو در خیابان و بررسی‌های دقیق‌تر، نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر داشت.

 

امکانات و تجهیزات ونوسیا D60EV پلاس

با نگاهی به کاتالوگ رسمی منتشر شده ونوسیا D60 الکتریکی پلاس توسط مکث موتور، می‌توان به این نتیجه رسید که این خودرو همچون سایر خودروهای چینی بازار از امکانات زیادی برخوردار نیست. اما می‌تواند از پس بسیاری از نیازهای خریداران برآید. دی 60 الکتریکی پلاس در بخش امکانات رفاهی به آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه سرنشینان ردیف عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ‌های هالوژن، پورت USB در ردیف جلو و عقب، بلوتوث، نمایشگر لمسی 10 اینچی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، صندلی شاگرد راننده با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، آینه‌های جانبی برقی، سیستم صوتی با دو عدد بلندگو و سانروف مجهز خواهد بود.

 

همچنین در بخش ایمنی نیز می‌توان به مواردی از قبیل سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، برنامه کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سنسور باران، سیستم پایش باد لاستیک‌ها و ۴ عدد کیسه هوا راننده، سرنشین جلو و جانبی اشاره کرد. شایان ذکر است طبق اعلام کمپانی ونوسیا، این محصول توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی چاینا انکپ دریافت کند.

 
 
دیگر امکانات
کروز کنترل، اتوهلد، سنسور پارک و دوربین عقب، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل فشار باد تایر، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دریچه خروجی هوا برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، روکش چرمی صندلی ها

رقبای ونوسیا D60EV پلاس در بازار

با توجه به اینکه رویکرد جدید وزرات صمت به سمت خودروهای برقی و هیبریدی سوق پیدا کرده است، شرکت‌های واردکننده و تولید کننده خودرو هم تحولاتی در سبد محصولات خود ایجاد کرده‌اند و شاهد معرفی مدل‌های متعددی با بهره‌مندی از سیستم هیبریدی و یا موتورهای الکتریکی هستیم. از همین رو انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک صنعت خودرو کشور نیز یک گام رو به جلو به سمت توسعه زیرساخت‌های طراحی و تولید این دسته از خودروها بردارد. شرکت مکث موتور در اینا با معرفی چند نمونه خودروی الکتریکی قصد دارد سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد. اما راقبت در این بازار با وجود رقبای تازه نفس دیگر چندان آسان نخواهد بود. از جمله رقبای اصلی ونوسیا D60 EV Plus می‌توان به جک J7 برقی، SINO-GOLD ، هونگچی EQM 5 و چانگان ایدو 460 اشاره کرد. در این بین با بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌های ونوسیا D60 الکتریکی پلاس و رقبای همرده می‌توان دریافت که این محصول می‌توان رقابت را برای سایر گزینه‌ها تاحدی دشوار کند. چرا که با نگاهی به جدول مشخصاتی تمامی گزینه‌ها، میزان پیمایش ونوسیا عدد 420 کیلومتر را نشان می‌دهد، در حالی که این عدد برای جک جی 7 برقی حدود 402 کیلومتر، برای Sino-Gold حدود 405 کیلومتر، برای هونگچی EQM5 حدود 400 کیلومتر و چانگان ایدو 460 پیمایشی حدود 401 کیلومتری خواهند داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ونوسیا D60 EV Plus جزو معدود گزینه‌هایی است که در این رده می‌تواند مسافت بیشتری را با یک‌بار شارژ کامل بپیماید .وگزینه‌ای معقول‌تر به لحاظ مصرف انرژی و میزان مسافت طی شده باشد. اما این پارامتر تنها عامل موفقیت یک محصول نمی‌تواند باشد و باید به جزئیات دیگری نظیر امکانات رفاهی، کیفیت متریال، تجربه رانندگی و خدمات پس از فروش هم توجه ویژه‌ای داشت.

 

تمایز ونوسیا D60EV پلاس نسبت به رقبا

در این بخش با بررسی ویژگی‌ها و وجوه تمایز ونوسیا D60 الکتریکی پلاس با سایر رقبای هم‌رده خود در بازار، قصد داریم به معرفی بیشتر آن بپردازیم. در این بین با بررسی ویژگی‌های طراحی می‌توان دریافت که تقریبا تمامی گزینه‌های یاد شده از طرحی نسبتا اقتصادی و ساده برخوردار هستند، هرچند در این بین هونگچی EQM5 گزینه‌ای لوکس‌تر از سایر رقبا شناخته می‌شود. اما با نگاهی به مشخصات فنی هر چهار گزینه، این ونوسیا D60 EV پلاس است که برتری نسبی نسبت به سایر رقبا دارد و می‌توان تمایز آن را نسبت به بقیه در همین بخش جستجو کرد. این در حالی است که توان خروجی این موتور الکتریکی شاید نسبت به سایر رقبا نظیر جک جی 7 برقی کمتر باشد، اما عملکرد و راندمان آن باتوجه به مسافت قابل پیمایش که عدد 420 کیلومتری را نشان می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسبت‌تری برای مصارف شهری باشد.

 

همچنین در بخش مدت زمان شارژ سریع هم ونوسیا یکی از مدعیان شناخته می‌شود، چرا که جک جی 7 برقی برای شارژ شدن از 30 تا 80 درصد ظرفیت باتری خود با مدت زمانی حدود 48 دقیقه نیاز دارد، همچنین این پارامتر در خودروی سینو گلد مشخص نبوده و تنها مدت زمان شارژ عادی آن اعلام شده است که مدت زمانی حدود 7 تا 9 ساعت است. اما با نگاه به مشخصات باتری ونوسیا دی 60 الکتریکی پلاس در می‌یابیم که برای شارژ 30 تا 80 درصد باتری، تنها مدت زمان 30 دقیقه نیاز است که نسبت به رقبا برگ برنده‌ای است که می‌تواند به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در انتخاب خریداران شمرده شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که هونگچی EQM5 هم برای شارژ شدن 20 تا 80 درصد ظرفیت باتری خود به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. اما از آنجا که قیمت هونگچی می‌تواند بالاتر از ونوسیا باشد، باز هم ونوسیا است که در این رقابت به عنوان برنده شناخته می‌شود.

شرایط استفاده از ونوسیا D60EV پلاس

یکی از موضوعات مهمی که این روزها به دغدغه ذهنی خریداران خودروهای درون‌سوز بنزینی تبدیل شده است، شرایط استفاده از خودرو باتوجه به نوع و کیفیت سوخت کشور است که می‌تواند تاثیرات مخربی در طولانی مدت بر سیستم قوای محرکه خودرو داشته باشد. اما با آمدن خودروهای برقی به بازار تاحد زیادی این موضوع برطرف شده و دیگر خریداران نگران استهلاک قطعات مصرفی درون موتور خودرو خود نیستند. اما اگر بخواهیم کمی واقع‌بینانه به موضوع بیاندیشیم، باید به نبود زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از خودروهای برقی در کشور اشاره کنیم. موضوعی که می‌تواند مشکلات جدی را برای خریداران و دارندگان این دسته از خودرو به وجود آورد. به طور مثال نبود ایستگاه‌های شارژ سریع در بسیاری از شهرها و راه‌های مواصلاتی اصلی‌ترین چالشی است که خودروهای برقی را با مشکل مواجه خواهد ساخت. از طرفی سرعت بخشیدن به معرفی و عرضه خودروهای برقی جدید با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، نه تنها گره‌ای مشکلات زیست محیطی و تامین انرژی باز نمی‌کند، بلکه مشکلات عدیده دیگری هم ممکن است در ادامه به وجود آید. یکی دیگر از موضوعاتی که شرکت‌های عرضه کننده خودروهای برقی را درگیر کرده است، موضوع تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش استاندارد است که از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که خدمات خودروهای برقی تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به خودروهای درون‌سوز بنزینی دارد. همچنین پکیج باتری‌های این خودروهای چالش‌هایی را به همراه دارد که می‌تواند در سال‌های آتی برای دارندگان این خودروها به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شود.

تغییرات ونوسیا D60EV پلاس نسبت به مدل قبلی

از آن‌جایی که ونوسیا D60 EV Plus یک خودرو تمام برقی است و برای نخستین بار در سال 2019 معرفی شده است، نمی‌توان تفاوت‌هایی با نسل قبلی آن برشمرد. چرا که مدل فعلی به عنوان اولین نسل از نسخه برقی ونوسیا دی 60 شناخته می‌شود. اما با توجه به این که این خودرو بر مبنای نسخه فیس‌لیفت شده دی 60 بنزینی توسعه یافته است، می‌توان به تفاوت‌های نسخه الکتریکی و بنزینی آن اشاره کرد. این خودرو بر پایه نسل دوم ونوسیا D60 بنزینی ساخته شده است، اما از نظر طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی، تغییراتی نسبت به نسل قبلی خود داشته است. مهم‌ترین تغییر در طراحی ونوسیا D60 EV Plus، جلوپنجره جدید آن است. همچنین، چراغ‌های جلو و عقب نیز تغییراتی داشته‌اند و طراحی جدیدی به خود گرفته‌اند. در نمای جانبی، تغییرات چندانی نسبت به نسل قبلی دیده نمی‌شود. اما در نمای عقب، تغییرات بیشتری وجود دارد. چراغ‌های عقب جدید، طراحی متفاوتی نسبت به نسل قبلی دارند. مهم‌ترین تغییر در مشخصات فنی ونوسیا D60 EV Plus، استفاده از یک موتور الکتریکی جدید است. این موتور الکتریکی، توان خروجی 120 کیلووات (معادل 160 اسب بخار) و گشتاور 280 نیوتن‌متر دارد. پک باتری ونوسیا D60 EV Plus ظرفیت 47 کیلووات‌ساعت دارد و برد حرکتی 420 کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کند. در مجموع، طراحی ونوسیا D60 EV Plus نسبت به نسل قبلی خود، مدرن‌تر و جذاب‌تر شده است.

-