آمیتاب باچان یکی از بازیگران سرشناس و گران قیمت ترین ستاره سینمای هند می باشد. او یکی از محبوب ترین شخصیت های هندی است که به احتمال زیاد از فیلم باغبان او را می شناسید. وی فیلم های زیادی در کارنامه خود ثبت کرده است که در ادامه به ان ها خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

23

چکیده ای از بیوگرافی آمیتاب باچان

نام کامل : آمیتاب باچان

تاریخ تولد : 11 اکتبر 1942 میلادی 

محل تولد : الله آباد هند

فعالیت : بازیگر سینما و تلویزیون ، خواننده ، مجری و تهیه کننده

بیوگرافی آمیتاب باچان

 

آمیتاب باچان در سال 1942 در الله اباد هند به دنیا آمد. او علاوه بر اینکه بازیگری را به عنوان حرفه ای ترین زمینه فعالیت خود انجام می دهد ، خوانندگی و مجری گری را نیز به خوبی انجام می دهد. علاوه بر این او تهیه کنندگی چندین فیلم را بر عهده داشته است.

جالب است بدانید آمیتاب باچان در توییتر بیش از 20 میلون فالوور دارد که یک عدد بسیار بزرگی در این شبکه اجتماعی است.

آمیتاب در طول 50 دهه فعالیت خود ، بیش از 190 بازی را در کارنامه خود ثبت کرده است. او به گونه ای در کشورش محبوب شده است که مانند پادشاه با او برخورد می کنند و به او لقب پدر سینمای هند نیز داده اند.

همچنین آمیتاب باچان را با لقب Big b نیز صدا می زنند.

آمیتاب علاوه بر فعالیت هنری خود ، دستی نیز در سیاست دارد. او در سال 1984 به عنوان نماینده پارلمان هند انتخاب شد. (مجلس قوه مقننه هریک از کشور های دارای حکومت انتخابی را پارلمان می گویند.) اما او در سال 1987 یعنی 3 سال بعد از این کار کناره گیری کرد.

خانواده و ازدواج آمیتاب باچان

 

پدر آمیتاب یک شاعر معروف و به نام هندی است. نام او هاریوانش رای چاپان است که تمامی مردم هندوستان او را می شناسند. فامیلی هاریوانش در اصل سریواستاوا بود اما او تمامی شعر های خود را با چاپان امضا می کرد و به این ترتیب این فامیلی بر روی کل خانواده سریواستاوا گذاشته شد. مادرش تجی نام داشت. وی در پنجاب به دنیا آمده است.

آمیتاب در سال 1973 با جایا بهادوری که او نیز هنرپیشه معروف هندی است ازدواج کرد. آمیتاب همراه با همسرش در چند فیلم هندی مانند شعله ، چوبکه چوبکه و زنجیر بازی کرد.

حاصل این ازدواج دو فرزند بود. یک دختر به نام شوتا و یک پسر به نام آبیشک حاصل ازدواج این دو هنرمند معروف هندی بود.

 

از شروع بازیگری آمیتاب باچان تا شکست های پی در پی و موفقیت بزرگ او

آمیتاب بازیگری را با فیلمی به نام سات هندوستانی در سال 1969 شروع کرد. جالب است بدانید این فیلم با اینکه اولین تجربه بازیگری آمیتاب بود و حتی فیلم آنچنان قوی نبود ، اما آمیتاب به خاطر بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه ملی فیلم شد.

در فیلم بعدی که یک سال بعد از سات هندوستانی بازی کرد ، آناند نام داشت. او در این فیلم موفق شد در کنار سوپر استار آن زمان سینما یعنی راجش خانا همبازی شود. آمیتاب در این فیلم نیز موفق شد برنده جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل شود.

 

همه چیز عالی پیش می رفت تا اینکه آمیتاب وارد سیاست شد. او سه سال از فعالیت های هنری خود دور ماند و بازیگری نکرد. تا ایکه بعد از کناره گیری از فعالیت سیاسی مجدد وارد سینما و دنیای بازیگری شد. اما همچنان که پیش می رفت آثار او بد تر و بدتر می شد و منتقدان نظرات منفی به او وارد می کردند.

بعد از شکست های پی در پی ، آمیتاب باچان تصمیم گرفت خود را نیمه بازنشسته کند. او در این هنگام شرکت سهامی آمیتاب باچان را راه اندازی کرد.

کار شرکت آمیتاب معرفی محصولات ، نوار ها و فیلم های سنیمایی هند بود. او با فیلمی که محصول شرکت خودش بود به عرصه بازیگری بازگشت اما باز هم شکست خورد. وی در این شکست دچار ورشکستگی شدیدی شد.

پس از گذشت چند سال ، در سال 2000 آمیتاب برنامه چه کسی می خواهد میلیونر شود؟ را ساخت. او در این پروژه به طوری سریع به موفقیت رسید که می گفتند او یک هفته ای نیم میلیون دلار درامد دارد!

جوایز و افتخارات آمیتاب باچان

 

آمیتاب توانسته است در چند دهه بازیگری حرفه ای خود ، جوایز و افتخارات زیادی را از آن خود کند.

او 9 بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شده است. از طرفی او جایزه یک عمر دستاورد ، جایزه فوق ستاره هزاره و جایزه نام قدرتمند را نیز در کارنامه خود دارد.

همچنین از افتخارات بزرگ آمیتاب باچان می توان به تندیس او در موزه مادام توسو در لندن اشاره کرد. او علاوه بر این موارد افتخارات زیادی را در کارنامه هنری خود دارد.

-