یلماز اردوغان متولد سال 1967 در شهر حکاری کارگردان ، هنرپیشه و شاعری با اصالت کرد می باشد. وی که فیلم های زیادی در کارنامه اش دارد از سال 1995 فعالیت هنری خود را شروع کرد. در ادامه این هنرپیشه معروف ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد. 

10

چکیده ای از بیوگرافی یلماز اردوغان

نام اصلی : یلماز اردوغان

تاریخ تولد : 4 نوامبر 1976

محل تولد : حکاری ، ترکیه

فعالیت : بازیگر ، کارگردان و شاعر 

تاریخ شروع فعالیت : 1995

بیوگرافی یلماز اردوغان:

یلماز اردوغان که یکی از بهترین بازیگران ترکی محسوب می شود ریشه کرد دارد. او در سال 1976 متولد شده و بیش از 30 سال است که به صورت حرفه ای فعالیت کرده است. او علاوه بر اینه بازیگر درجه یکی است ، نویسنده ، صداپیشه و کارگردان موفقی نیز می باشد.

 

از مشهور ترین کار های وی می توان به "ارگانیزه ایشلر 1 و 2" و همچنین ویزونتله اشاره کرده که کارگردانی هر دوی آن ها بر عهده خودش بوده است.

یلماز اردوغان به دلیل اینکه در فیلم های کمدی بسیار موفق عمل کرده است حال او یک کمدین معروف ترکیه نیز محسوب می شود. علاوه بر فیلم او توانسته شخصیت طنزش را در کتاب هایش نیز به نمایش بگذارد.

از عمده ترین دلیل شناخت این هنرمند ترکی توسط ایرانی ها بازی در فیلم فصل کرگدن بود که در ان فیلم بازیگر پیشکسوت شناخته شده ایرانی بعنی بهروز وثوقی ایفای نقش کرد.

یلماز اردوغان در تاریخ 11 نوامبر 1994 مرکز فرهنگی بشیکتاش را راه اندازی کرد.

تحصیل و خانوده یلماز اردوغان

پدر یلماز ، ناظم اردوغان و مادرش سهیلا اردوغان نام دارد. برادر بزرگ تر او مصطفی رقاص مشهور ترکی است و خواهرش نیز خواننده می باشد.

 

یلماز دوران دبستان و دبیرستان را در شهر انکارا گذراند پس از آن وارد دانشگاه فنی استانبول در رشته مهندسی عمران شد.

او به هراه دوستش در یک خانه مجردی در استانبول تحصیل می کردند اما بعد ها یلماز اردوغان دانشگاه را رها کرد و وارد تئاتر فرحان شنسوی شد. 

اغاز فعالیت های سینمایی یلماز اردوغان 

فعالیت حرفه ای اردوغان در سینما به فیلمی به نام "سیابند و هجو" مرتبط است. این فیلم کردی - ترکی محصولی در سال 1991 میلادی بود. یلماز بعد از آن در سال 2001 فیلم معروف ویزیونتله را کارگردانی کرد. او در این فیلم به عنوان بازیگر نیز ایفای نقش کرد. 

بعد ها در سال 2004 نسخه دوم همین فیلم را با بازیگران کمدی معروفی مانند دمت اکباع و تولگا چویک ادامه داد.

یکی دیگر از فیلم های سینمایی معروف یلماز اردوغان ارگانیزه ایشلر بود که در سال 2005 اکران شد. او در این فیلم به همراه جم ییلماز حضور داشت و اتفاقا نقش اصلی را نیز ایفا می کرد. همچینن کارگردانی این فیلم نیز بر عهده خودش بود.

 

در سال 2009 فیلم "زندگی خوش" با کارگردانی و بازیگری خودش ساخت. سپس از سال 2010 الی 2012 در فیلم های "روزی روزگاری در اناتولی" ، "این ها حرکت های فیلی هستند" و فیلم "فصل کرگدن" نیز ایفای نقش کرد.

یکی از دلایلی که باعث شد این بازیگر بین ایرانی ها نیز شهرت پیدا کنید ، همکاری با بهروز وثوقی بود. در این فیلم علاوه بر بهروز وثوقی ، بازیگر مشهور ایتالیایی به نام مونیکا بلوچی نیز ایفای نقش می کرد.

توسط بهمن قبادی کارگردانی شد.

 

در سال 2013 پروژه بعدی یلماز اردوغان رقم خورد. این پروژه فیلم رویای پروانه بود که در ان بازیگران معروفی مانند کیوانچ تاتلیتوغ نیز حضور داشته است. کارگردانی این فیلم نیز بر عهده یلماز اردوغان بود.

از آثار دیگر این هنرمند تمام عیار ترکی می توان به فیلم "آب شناس" در سال 2014 و فیلم های "هشت ثانیه" و "برایم قصه تعریف نکن" در سال 2015 اشاره کرد.

همچنین در سال 2016 فیلم "سیب های ترش" به کارگردانی یلماز ساخته شد و پس از آن فیلم ارگانیزه ایشلر 2 در سال 2018 از اثار اخیر یلماز اردوغان به شما می آید.

در فیلم ارگانیزه ایشلر 2 بازیگران بزرگ ترکی مانند کیوانچ تاتلیتوغ و بنسو سورال حضور دارند.

فیلم های تلویزیونی یلماز اردوغان

اردوغان یک هنرمند فعالی است که در تلوزیون نیز اثار به جا مانده ای ثبت کرده است. 2 مورد از فیلم های تلوزیونی معروف یلماز "آنگونه می شود" و "یک تئاتر دمت" می باشد که برای سالیان سال ادامه داشته است. نویسندگی این فیلم ها بر عهده یلماز بوده است.

تئاتر و نمایش های طنز یلماز

 

یلماز اردوغان علاوه بر فعالیت حرفه ای اش در سینما و تلویزیون در چند تئاتر نیز حضور داشته است که به شکل استاد بازیگران از او یاد می شود. او در نمایش "تو کرم شب تاب دیده ای؟"نقش نویسنده و کارگردان را بر عهده داشت.

همچنین از سال 2008 یک نمایش طنز به نام "حرکت های خیلی زیبا" نیز در فهرست نقش های یلماز اردوغان ثبت شده است که فصل دوم این نمایش از سال 2019 شروع شد و ادامه یافت.

نمایش "حرکت های خیلی زیبا" به صورت قسمت های کوتاه از تلوزیون ترکیه نیز پخش می شود.

جوایز یلماز اردوغان

فعالت های بی نظیر و گسترده یلماز اردوغان باعث شد او در این 30 سال جوایز مهمی را از آن خود کند. او در سال 2009 جایزه بهترین سریال کمدی - در سال 2001 جایزه بهترین بازیگر مرد - و در سال 2014 جایزه پروانه طلایی را به عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد را از آن خود کرده است.

 

تاسیس مرکز فرهنگی بشیکتاش توسط یلماز 

یلماز در سال 1994 به همراه نجاتی اکپینار موسسه ای فرهنگی به نام بشیکتاش با مخفف BKM راه اندازی کرد. هدف از تاسیس این مرکز هنری پروژه های متفاوتی بود که به هراه تیمش ارائه می داد.

اولین کار رسمی بشیکتاش در سال 1995 اتفاق افتاد. در ان سال نمایش Otagargara را به اجرا در آورد که 464 بار روی صحنه حاضر شد و قریب به 550 هزار نفر ان را تماشا کردند.

BKM تا کنون فعالیت های بسیاری در تلوزیون و سینما و همچنین صحنه های نمایش داشته است که برنامه مشهور "گولدور گولدور شو" نیز در این مرکز فرهنگی ساخته شد.

یلماز اردوغان نویسنده است

همانطور که قبلا هم گفتیم یلماز یک هنرمند تمام عیار است. او در زمینه کتاب نیز توانسته کتاب های طنزی مانند "فانتزی های فریشتاه" تالیف کند و همچنین از کتاب های شعر او می توان به "حقیقت ها رویا هستند و رویاهایم حقیقی" و "فهمیدم" اشاره کرد.

ازدواج های ناموفق یلماز اردوغان

یلماز در سال 1993 با صنم اکتار ازدواج کرد. حاصل این ازدواج فرزندی به نام برفین بود. برفین در سال 1996 متولد شد اما دو سال پس از تولد فرزندش یعنی 1998 اردوغان از همسرش جدا شد.

 

ازدواج دوم یلماز اردوغان در سال 2006 با بلچیم بلگین اتفاق افتاد. در این ازدواج نیز یلماز صاحب فرزندی به نام رودین شد که در سال 2010 متولد شد. بعد ها در سال 2018 یلماز از همسر دومش نیز جدا شد.

فعالیت یلماز اردوغان در شبکه های اجتماعی 

یلماز اردوغان با اینکه بازیگر مشهور و شناخته شده ای است اما در فضای مجازی و صفحه اینستاگرامش فعالیت آنچنانی ندارد. او با اینکه فعالیت زیادی نسبت به سایر بازیگر ها و اینفلوئنسر ها ندارد اما با این وجود چند صد هزار نفر دنبال کننده دارد.

-