برخلاف باور عموم، تراکنش‌های بیت کوین، اتریوم و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال ناشناس نیستند. اگرچه برای انجام تراکنش‌ها در بیت کوین نیاز به ارائه اطلاعات شخصی نداریم، اما بلاک چین و شبکه بیت کوین کاملاً شفاف است و می‌توان یک تراکنش یا یک آدرس خاص را از مبدأ تا مقصد پیگیری کرد.

همچنین به‌راحتی می‌توان میزان موجودی یک آدرس بیت کوین یا اتریوم را مشاهده کرد که بر همین اساس، اگر تراکنش از یک سیستم متمرکز (مانند صرافی) عبور کند و سیستم اطلاعات شخصی افراد را داشته باشد، می‌توان متوجه شد یک نفر چقدر بیت کوین دارد و به چه آدرس‌هایی تراکنش انجام داده است.

بنابراین در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم بیت کوین «نیمه ناشناس» است. رسیدن به حد قابل‌قبولی از ناشناسی در این شبکه کمی پیچیده و می‌توان گفت ناشناسیِ کامل غیرممکن است.

با استفاده از وب‌سایت‌های کاوشگر بیت کوین (اکسپلورر – Explorer) مثل سایت Blockchair.com می‌توان یک آدرس بیت کوین و تمام تراکنش‌های مربوط به آن را دنبال کرد.

ارزهای دیجیتال حریم‌ خصوصی محور یا «پیگیرگریز» با تکنیک‌های رمزنگاری امکان مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها و موجودی آدرس‌ها را از بین برده‌اند. البته ذکر این نکته لازم است که ویژگی‌های حریم خصوصی در این ارزها می‌توانند متفاوت باشند. در برخی از پرایوسی کوین‌ها مانند مونرو تراکنش‌ها به‌طور پیش‌فرض مخفی هستند، اما در برخی دیگر مانند هورایزن افراد می‌توانند خودشان انتخاب کنند که تراکنش مخفی داشته باشند یا نه.

1

آشنایی با ۴ ارز دیجیتال حریم‌خصوصی محور

بیایید نگاهی به چند ارز دیجیتال حریم خصوصی‌محور یا پیگیرگریز محبوب بیندازیم که چندین ویژگی مرتبط با حریم خصوصی را در دل خود دارند. این ارزهای دیجیتال مدعی ارائه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته و یا گزینه‌هایی هستند که به مخفی نگه‌داشتن هویت و فعالیت‌های کاربران کمک می‌کند. پرایوسی کوین‌های زیر بر اساس ارزش بازار مرتب شده‌اند.

۱. مونرو (XRM)

 

مونرو در زمان نگارش این مقاله بزرگترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال حریم‌ خصوصی‌محور است. دلیل اصلی این محبوبیت توانایی این ارز دیجیتال برای کمک به ناشناس‌ماندن هویت کاربران است. رصد و ردیابی تراکنش‌های مونرو بسیار دشوار است، زیرا از امضاهای حلقوی و آدرس‌های مخفی استفاده می‌کند. این روش‌ها به مخفی‌کردن هویت فرستنده و گیرنده کمک می‌کنند. علاوه بر این تراکنش‌های محرمانه حلقوی یا به عبارت دیگر رینگ‌سی‌تی (RingCT) به شما کمک می‌کند که مقدار تراکنش را مخفی نگه دارید و حریم خصوصی بیشتری برای خود ایجاد کنید.

۲. زی‌کش (ZEC)

 

زی‌کش خود را این‌چنین تعریف می‌کند: «اگر بیت کوین برای پول مثل HTTP باشد، زی‌کش HTTPS است.» این تعریف ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی ارتقایافته زی‌کش را برجسته می‌کند. زی‌کش از ابزار رمزنگاری اثبات دانایی صفر (Zero-knowledge proof) استفاده می‌کند و به مشارکت‌کنندگان گزینه‌ای برای محافظت از تراکنش‌هایشان ارائه می‌دهد. زی‌کش به مشارکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به افشای آدرس فرستنده و گیرنده، تراکنش‌های خود را انجام دهند. اثبات دانایی صفر همچنین مبلغ تراکنش‌ها را مبهم می‌کند.

۳. هورایزن (ZEN)

 

هورایزن آدرس‌های Z را که از نظر حریم خصوصی محافظت شده هستند با آدرس‌های عمومی T ارائه می‌دهد و مشابه بیت کوین کار می‌کند. با این حال هنگام ارسال وجه از آدرس Z به آدرس T مبلغ دریافتی نشان داده می‌شود. هورایزن از یک شبکه نود گسترده که به ناشناس ماندن کاربران کمک می‌کند، بهره‌مند ‌است.

۴. بیم (Beam)

 

بیم یک ارز دیجیتال متمرکز بر امنیت است که ویژگی اصلی آن کنترل کامل حریم خصوصی شماست. همه تراکنش‌ها به‌صورت پیش‌فرض خصوصی هستند و هیچ آدرس و اطلاعات خصوصی دیگری بر روی بلاک چین آن ذخیره نمی‌شود. این ارز دیجیتال مدعی مقیاس‌پذیری عالی به‌واسطه اندازه بلاک چین متراکم خود است. همچنین قابلیت رسیدگی، پشتیبانی از تراکنش‌های آنلاین و آفلاین، اتمیک سواپ (Atomic Swap) و یکپارچگی کیف پول‌های سخت‌افزاری از دیگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

-