معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: «یکی از برنامه‌‌‌های این صندوق در سال ‌جاری مردمی‌‌‌سازی سرمایه‌‌‌گذاری در حوزه نوآوری است.» شامگاه دوشنبه علی ناظمی در برنامه «تهران ۲۰» حاضر شد تا درباره چالش‌‌‌های جذب سرمایه در شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برای مردم صحبت کند. معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در آغاز صحبت‌های خود، به معرفی صندوق‌‌‌ نوآوری و نقش آن در زیست‌‌‌بوم نوآوری کشور پرداخت. او همچنین خدمات چهارگانه صندوق نوآوری در حوزه‌‌‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تامین مالی آنان و اعطای تسهیلات مادی و معنوی از این شرکت‌ها را تشریح کرد.

17

ناظمی این چهار محور را شامل تسهیلات،  ضمانت‌‌‌نامه، سرمایه‌‌‌گذاری و خدمات بلاعوض توانمندسازی عنوان کرد و گفت: «در این چهار محور،  خدماتی که صندوق نوآوری ارائه می‌‌‌دهد متناسب با چرخه عمر شرکت‌هاست. ممکن است شرکتی باشد که محصول تولید می‌‌‌کند و نیاز به سرمایه در گردش دارد. صندوق با ابزارهای مشخص از این شرکت حمایت می‌‌‌کند.» معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق همچنین بر این نکته اشاره کرد که اگر فرد یا گروه مبتکری ایده فناورانه‌‌‌ای داشته باشند، صندوق با مشارکت یا وام نمونه‌‌‌سازی اقدام به توسعه و تجاری‌‌‌سازی این ایده‌‌‌ خواهد کرد. او همچنین در ادامه بر این نکته انگشت تاکید گذاشت که صندوق نوآوری طبق قانون تنها از شرکت‌هایی حمایت می‌‌‌کند که با نام شرکت دانش‌‌‌بنیان ثبت شده‌‌‌اند. معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه میزان خدمات مالی ارائه‌شده از سوی این صندوق به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان طی سال‌‌‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ را بالغ بر ۲۴‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «رشد جدی تامین مالی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در سال‌‌‌های گذشته قابل مشاهده است اما باید بدانیم با این همه کشور ما در حوزه فعالیت‌‌‌های نوآوری جوان است و نباید منتظر باشیم همان عملکردی را که در صنایع سنتی داریم در حوزه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان نیز داشته باشیم و بتوانیم در یک بازه کوتاه برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به دست آوریم.» با این وجود اما ناظمی برایند رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در دهه ۹۰ خورشیدی را مثبت ارزیابی کرد: «سال ۹۲،  تعداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داشتیم اما امروز تعداد این شرکت‌ها به هفت هزار رسیده و چشم‌‌‌انداز ما رشد بیشتر تعداد این شرکت‌هاست.»

 ناظمی همچنین به رشد کیفی فضای فناورانه در کشور اشاره کرد: «یک رشد کیفی در دهه اخیر تجربه کردیم و در موقعیت‌‌‌های مختلف مزیت‌‌‌های شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به حل مسائل کشور کمک کرده است.» به گفته معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، مشارکت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کشور در حل بحران کرونا یکی از موارد مثال‌‌‌زدنی نقش مهم این شرکت‌ها در حل بحران‌‌‌های کشور و پیشروی به سوی توسعه پایدار است. «این موارد به ما نشان می‌‌‌دهد که شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به سهم خود توان مقابله با معضلات زیرساختی در حوزه فناوری را در کشور دارند.» به گفته ناظمی، حوزه سرمایه‌‌‌گذاری در میان سایر فعالیت‌‌‌های حمایتی صندوق نوآوری از اهمیت بسزایی برخوردار است. او بر این نکته اشاره کرد که صندوق نوآوری در سال‌‌‌های گذشته وارد اقسام گوناگون سرمایه‌‌‌گذاری جسورانه و خطرپذیر شده است.

 

«باید بگویم مدل هم‌‌‌سرمایه‌‌‌گذاری سازوکاری است که تا چهار برابر دولت کمک می‌‌‌کند که تامین مالی مشارکتی اتفاق افتد.» او همچنین به این مساله اشاره کرد که ۲۰ طرح دانش‌‌‌بنیان از طریق سامانه‌‌‌های تامین مالی جمعی و از طریق شرکت در مسابقه تلویزیونی «کارویا» توانسته‌‌‌اند پا بگیرند و توسعه یابند. «عمومی‌‌‌سازی و مردمی‌‌‌سازی که برای تامین سرمایه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به دنبال آن بودیم تا حدود بسیار خوبی محقق شده است. امسال دنبال گسترش ابعاد تامین مالی با مشارکت مردم هستیم. نقش صندوق این است که اصل سرمایه مردم را تضمین می‌‌‌کند و با چنین تضمینی، خیال مردم از اصل سرمایه و پولی که سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند راحت خواهد بود و همچنین ممکن است در این حوزه مردم سود بالایی را بردارند.»  معاون سرمایه‌‌‌گذاری صندوق به این هم اشاره کرد که برای حمایت‌‌‌های مالی از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کوچک‌تر صندوق نوآوری تصمیم به استفاده از ابزار تامین مالی جمعی گرفته است. «سال گذشته میزان ۱۰۰ میلیارد تومان از این طریق تامین مالی اتفاق افتاد که ۴۱ میلیارد تومان از این مبلغ سهم سرمایه‌‌‌گذاری صندوق بوده است.» او همچنین یادآور شد که «بیش از آنکه مبلغ تامین سرمایه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان اهمیت داشته باشد، مهم ابزارها و اثرگذاری فرآیندهایی است که به حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان می‌‌‌پردازند.» ناظمی همچنین تاکید کرد که پول بیشتر لزوما به توسعه زیست‌‌‌بوم فناورانه کمکی نخواهد کرد. «مهم این است که اگر بناست تامین مالی برای شرکت‌ها رخ دهد،  مسیر این حمایت،  روشن،  ماموریت‌‌‌محور و هدفمند باشد تا به توسعه تولید محصولی خاص ختم شود.»

-