دهه‌هاست نوآوری، موتور محرک اقتصاد آمریکاست، اما حالا تخریب خلاق در خطر است. سقوط بانک سیلیکون‌ولی موجب شده به جز فشار به سیاستگذار پولی و کاهش اعتبار دولت، ریسک‌های مختلفی گریبان اقتصاد را بگیرد. گزارش تازه فایننشال تایمز نشان می‌دهد بحران تامین مالی نوآوری یکی از مهم‌ترین اثرات این ورشکستگی بانکی است حال آنکه فرآیند خروج پول از شبکه بانکی به دلیل پدیده هراس از ورشکستگی بانک‌ها به شکل تازه‌ای درآمده و قدرت رشد صنایع، بنگاه‌ها و کل اقتصاد نیز در نتیجه این چالش کاهش یافته است.

13

ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی در ماه مارس سال‌جاری باعث بروز تلاطم در بازارهای مالی جهان شد. روندی که به ورشکستگی این بانک انجامید، برای بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه یادآور وقایع سال ۲۰۰۸ میلادی بود؛ یعنی به‌هم‌ریختگی بازارهای مالی آمریکا و گسترش آن به دیگر نقاط دنیا. اما بعد از گذشت بیش از یک‌ماه از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، بسیاری از تحلیلگران از مواضع شتاب‌‌‌زده خود عقب‌نشینی و دیدگاه خود را تعدیل کرده‌‌‌اند.

به نظر می‌رسد آشوب در بازار مالی تا حدودی کنترل شده است و بسیاری بر این باورند که در حال حاضر نشانه‌هایی از بحرانی عمیق به اندازه بحران سال ۲۰۰۸ میلادی مشاهده نمی‌شود. با وجود این، آشفتگی ناشی از ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی، سوالات بسیاری را برای محققان بازارهای مالی و تحلیلگران اقتصادی ایجاد کرده و مقاله‌‌‌های متعددی در مورد ریشه اصلی این اتفاق و احتمالاتی که ممکن است در آینده با آن روبه‌رو باشیم، منتشر شده است.

 

در مجموعه مقالات این پرونده، نویسندگان قصد دارند ابعاد مهم این اتفاق را مورد بررسی قرار دهند. مهم‌ترین نگرانی این است که آیا این پدیده پیش‌لرزه یک‌زلزله بزرگ در اقتصاد دنیاست؟ سوال دیگر این است که ورشکستگی بانکی که با شرکت‌های فناوری آمریکایی رابطه نزدیکی داشت، چه تاثیری بر آینده این شرکت‌ها خواهد گذاشت؟ در آخر اینکه نقش پیشرفت تکنولوژی در تسریع یا جلوگیری از بحران‌های مالی به چه اندازه است. پاسخی که نویسندگان در این مقالات به این پرسش‌‌‌های اساسی داده‌‌‌اند، تا حد زیادی مساله را برای ما روشن خواهد کرد؛ اینکه در حال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم و در آینده با چه چیزی روبه‌رو خواهیم شد.

-