بورس‌کالای ایران با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا شرایط مطلوبی را فراهم کرده است تا افراد با سرمایه‌های هر چند خرد نیز امکان دادوستد شمش طلا در حجم‌های پایین را داشته باشند. شمش طلا جدیدترین دارایی پایه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران است که به دلیل داشتن جذابیت‌ بالا و تاثیرپذیری قیمت طلا از بهای ارز و اونس جهانی سرمایه‌گذاری امنی را برای علاقه‌مندان به این فلز زرد فراهم می‌سازد.

18

ویژگی‌های نقدشوندگی بالا نیز بر جذابیت‌های این کالای سرمایه‌ای افزوده و به کمک اوراق بهادار‌سازی معاملات شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی فرصتی مهیا شده است تا افراد با سرمایه‌های اندک نیز امکان برخورداری از مزایای معاملات مبتنی بر طلا را داشته باشند. در ادامه به زبان ساده نحوه معامله شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بیان شده است.با توجه به اینکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱/ ۰گرم طلا با عیار ۹۹۵ است، سرمایه‌گذاران خرد نیز قادرند با سرمایه اندک در این بازار شمش طلا خرید و فروش کنند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت هر گرم طلا با عیار ۹۹۵ را ۳میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در نظر بگیرید، با مبلغ ۳۵۰‌هزار تومان نیز می‌توان در بورس‌کالا ۱/ ۰گرم شمش طلا خریداری کرد. به‌منظور خرید هر گواهی سپرده شمش، پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی یا با دارا بودن کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، باید وجهی حداقل معادل قیمت یک‌ورقه بهادار مبتنی بر شمش طلا به علاوه کارمزد خرید را به حساب معرفی‌شده از سوی کارگزار منتخب خود واریز و مستندات آن را به کارگزار ارائه کنید.

کارگزار این مبلغ را از طریق شناسه یکتایی که متعلق به شماست، به حساب وکالتی معرفی‌شده توسط بورس واریز می‌کند. پس از آن، بورس دفتر دارایی اصلی شما را به میزان وجه واریزی شارژ می‌کند. در این مرحله کارگزار با مشاهده وجه واریزی در دفتر دارایی اصلی شما، درخواست انتقال اعتبار به دفتر دارایی بازار گواهی سپرده شما را در سامانه ثبت می‌کند.  سپس کارگزار از طریق ایستگاه معاملاتی سفارش خرید شما را به اندازه یک‌گواهی سپرده به ارزش ۳۵۰‌هزار تومان ثبت می‌کند. پس از تطبیق سفارش خریداران و فروشندگان، مالکیت گواهی سپرده شمش طلا در قیمت پیشنهادی شما یعنی ۳۵۰‌هزار تومان به ازای هر گواهی، به شما منتقل شده و اعتبار ریالی موجود از حساب متعلق به شما کسر و به دفتر دارایی بازار گواهی سپرده کالایی فروشنده گواهی واریز می‌شود.

-