با آغاز اعتصابات کاری نویسندگان، تعدادی از تهیه‌کنندگان پولدار مثل A24 و LuckyChap (که حقوق آن در دستان مارگو رابی می‌باشد) رقابت شدیدی برای خرید پادکست‌ها، مقالات و کتاب‌ها به راه انداخته‌اند.

 
4
 
 

در اواسط ماه می که اعتصاب نویسندگان به تازگی آغاز شده بود، جیسون ریچمن، شریک تجاری و رئیسِ مشترک حقوق رسانه‌ای کمپانی UTA، در حال توسعه دادن پتانسیل‌های صنعت فیلمسازی با ساختن معاملات جدید بود. قضیه با یک مقاله متعلق به رسانه Esquire آغاز شد؛ دیوید گوی هربرت (David Gauvey Herbert) که در سال 2021 تقریباً موفق شده بود حقوق مقاله خود را به استودیوی مستقل A24 بفروشد، اکنون مقاله خود را آزاد می‌دید و سعی داشت که تقاضای بازار برای آن را محک بزند! بدین ترتیب، ریچمن یک مقاله 6700 کلمه‌ای به نام Daddy Ball درباره دو پدر که فرزندانشان در لیتل لیگ بیسبال (Little League Baseball) مشغول بودند و گذشته‌ پیچیده‌ای داشتند، به بیرون منتشر کرد که این رقابت را به مرزهای عمیق و افراطی‌ می‌کشاند. با گذشت تنها چند هفته، هشت پیشنهاد برای این اثر وجود داشت، بعضی از آن‌ها حتی استعدادهای بزرگی مثل بن استیلر (Ben Stiller) و جیسون بیت‌من (Jason Bateman) را هم در پروژه‌شان داخل کرده بودند.

نهایتاً نت‌فلیکس که از طریق Aggregate Films، در حال همکاری با بیت‌من بود، با پرداختن چیزی حدود 2 میلیون دلار، موفق شد که حقوق این اثر را به دست بیاورد. نت‌فلیکس آن را به عنوان منبعی برای ساختن یک مینی سریال در سبک کمدی تاریک در نظر گرفته بود و بیت‌من نه تنها آن را کارگردانی خواهد کرد، بلکه ایفای نقش نیز می‌کند. بیت‌من که به تازگی کارش در سریال اُزارک (Ozark) به پایان رسیده، پذیرفتن این پروژه برایش چندان دشوار نبود.

 

رقابت‌های این چنینی برای به دست آوردن حقوق نشر آثار و IP ها، با گذشت پنج ماه از خریده شدن اسکریپت Daddy Ball توسط نت‌فلیکس، یک ذره هم کمتر نشده است. عده‌ای می‌گویند که فروش حق نشر رسانه‌ای دارد به روزهای پر سر و صدای اوایل COVID نزدیک می‌شود؛ آن دوره، زمانی بود که تولید در هالیوود توقفی موقت داشت و تمام هالیوود تمرکز خود را نه تنها بر روی خرید حقوق پوشش‌های رسانه‌ای گذاشته بود بلکه پادکست‌ها و رمان‌ها نیز بازار بسیار گرمی پیدا کرده بودند.

در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر، ریچمن در اینباره می‌گوید: «برای ما مسئله آسان بود! وقتی که قواعد خود را مطرح کردیم، کاملاً مشخص کردیم که اجازه انجام چه کارهایی را داریم و چگونه باید آن را اجرایی کنیم؛ برنامه ما، خرید حقوق آثاری بود که هنرمندانِ در حال اعتصاب در آن حضور نداشتند! واکنش به وجود آمده در سرتاسر دنیای فیلم و تلویزیون بسیار پویا و در حال حرکت به نظر می‌رسید».

بطور خلاصه، پادکست‌های مطرح و پرطرفدار مثل The Retrivevals (که درباره یک کلاهبرداری فنتانیل در کلینیک باروری ییل (Yale) می‌باشد) و The Girlfriends (که درباره زنانی است که می‌خواهند دوست پسر مشترک سابقشان را به خاطر قتل‌هایی که انجام داده، به قانون تحویل بدهند)، تعداد شگفت‌انگیزی پیشنهاد خرید به دست آوردند و رقابت بزرگی بر سر حق نشر خود براه انداختند. مقالات جذاب، نیز به همین شکل بازار گرمی دارند؛ مثلاً اثر منتشر شده با نام True Crime, True Faith: The Seriall Killer and the Texas Mom Who Stopped Him در ماه اگوست، رقابتی شدید بوجود آورد. رمان‌های زیادی نیز خواستاران زیادی دارند؛ مثلاً رمان سارا هارمن (Sarah Harman)، یعنی All the Other Mothers Hate Me توجهات زیادی برای کسب حقوق نشرش، به سمت خود معطوف کرده است.

یکی از شرکای آژانس اضافه می‌کند: «به دست آوردن حقوق نشر آثار این چنینی با بوجود آمدن اعتصاب نویسندگان، واقعاً تنها کاری بود که می‌شد انجام داد، پس شاهد حضور IPهای زیادی آن هم به یکباره بودیم. هر اثر نسبتاً خوبی به یکباره با چندین و چند پیشنهاد روبرو شده بود؛ شاید حتی بتوان گفت که هر اثر حداقل ده پیشنهاد خوب داشت که چهارتای آن‌ها پیشنهادات بزرگ و واقعی بودند».

در این بازار بوجود آمده، نام‌های مشترکی به کرات تکرار می‌شوند که نسبت به یک دهه قبل یا قبل‌تر، متفاوت هستند. برای سال‌ها بازار خرید IP توسط یک سری استودیوی هالیوودی مشخص و تعدادی تهیه کننده که به ادبیات علاقه‌مند بودند، مثل اسکات رادین (Scott Rudin) و هاروی واینستاین (Harvey Wenstien)، رو به جلو برده می‌شد. بطور کلی آن‌ها حقوق نشر این آثار را برای ساختن سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های اقتباسی می‌خریدند. مارسی دروگین (Marcy Drogin) که یکی از افراد برجسته در زمینه یافتن منابع برای اقتباس است و Maximum Films را اداره می‌کند دراین‌باره می‌گوید: «در طی ده سال گذشته ما شاهد یک تغییر عظیم در زمینه فروش IP هستیم؛ ده سال پیش 70 درصد این آثار برای ساختن فیلم‌های اقتباسی به فروش می‌رفتند و تنها 30 درصد برای ساختن سریال تلویزیونی. اما بنظر می‌رسد اکنون این ارقام کاملاً برعکس شده‌اند».

بازار حق نشر، امروزه توسط محرک‌های متفاوتی به جلو رانده می‌شوند؛ محرک‌هایی از قبیل استریمرها، کمپانی‌هایی که توسط سلبریتی‌ها اداره می‌شوند مثل LuckyChap و استودیوهای مستقل پولداری مثل A24، Tomorrow Studios، MRC و Fifth Season. بخش عظیمی از حقوق نشر مقالات، پادکست‌ها و رمان‌ها توسط این‌ کمپانی‌ها خریده می‌شود.

میشل واینر (Michelle Weiner)، رئیس مشترک بخش کتاب‌های CAA، اضافه می‌کند: «و هیچ نشانی از افول این محرک‌ها در بازار IP مشاهده نمی‌شود؛ در اینجا، ترکیبی از سرویس‌های استریم، همچنین تعدادی از استودیوهای تلویزیونی و تعدادی سرمایه گذار مستقل هستند که واقعاً در این زمینه کارشان معنا دارد و موفق می‌باشند».

قیمت‌های خرید حق نشر نیز به مرور تغییر عظیمی به خود دیده‌اند؛ یک معامله برای حق نشر در تلویزیون، زمانی 10 هزار دلار هزینه برای کمپانی‌ها داشت ولی اکنون اگر معاملاتی بالای 100 هزار دلار هم رخ بدهد کسی تعجب نمی‌کند. یکی از معامله‌یاب‌های مشغول در این زمینه، می‌گوید که کمپانی‌هایی مثل A24 بازار را زیر و رو کرده‌اند. آن‌ها خیلی راحت توانسته‌اند ابر-کمپانی‌هایی مثل سونی یا وارنر بروز را از رقابت خارج کنند؛ او اضافه می‌کند: «این کمپانی‌ها حتی نمی‌توانند در رقابت نزدیک کمپانی‌ای مثل A24 بشوند؛ رقابتی اصلاً وجود ندارد! آن‌ها هنوز آرزو می‌کنند که می‌توانستند حقوق نشر را با چیزی حدود 25 هزار دلار به دست بیاورند؛ در حالی که اکنون قیمت‌ها گاهی به ده برابر انتظارات‌‎شان هم می‌رسد».

البته این قیمت‌ها در اوایل دوره کرونا ثبات بیشتری داشتند؛ هم به این دلیل که صنعت در وضعیت خرج کلان قرار داشت و شاهد جابجا شدن مبالغ هنگفت بودیم و هم اینکه دارایی فکری (Intellectual Property) را هنوز می‌شد با نویسندگان و ستاره‌ها، تبدیل به یک پکیج جالب توجه کرد. یکی از کسانی که برای اثرش هفت پیشنهاد دریافت کرد، درباره وضعیت این پیشنهادات چنین می‌گوید: «بعضی‌ها فقط شانس‌شان را امتحان می‌کنند تنها به این دلیل که می‌بینند دیگران در رقابت هستند و نمی‌خواهند از رقابت بیرون بمانند. اما وقتی که رقابت جدی می‌شود، از دیدن رقم‌های واقعی، عقلشان را از دست می‌دهند و بیرون می‌روند!»

به دلیل اتفاقات و اعتصابات تابستانی که گذشت، اکنون فقط کارگردان‌ها و تهیه کنندگان هستند که می‌توانند خودشان را در یک پروژه جا بدهند؛ این مسئله از نظر مالی مقداری بر هزینه‌ها و معاملاتی که انجام می‌شود تأثیر می‌گذارد و سقف نهایی را کمی تغییر می‌دهد. با این حال، نبود نویسندگان و بازیگران باعث نشده که بعضی معامله‌گران از رویکرد افراطی خود کوتاه بیایند و بازار هنوز هم به همان شکل داغ است. کیا خیاطیان (Keya Khayatian)، یکی از سران بخش مدیای UTA می‌گوید: «مثل زمان شیوع کووید، مردم در اینجا توجه خود را به فضای حقوق رسانه‌ای معطوف کرده‌اند تا زمانی که اعتصابات به پایان رسید، کاری برای انجام دادن داشته باشند».

کمپانی A24 در این میان از فعال‌ترین‌ها بوده است و تقریباً در هر میز معامله‌ای حضور داشته و رقیبان را از صحنه رقابت خارج می‌کند! از پیروزی‌های اخیر کمپانی می‌توان به خرید حق نشر خاطرات پاریس هیلتون (Paris Hillton) اشاره کرد که قرار است به روی صحنه تلویزیون برود و برای ساخت آن با 11:11 Media (رسانه‌ی هیلتون)، Lewellen Pictures (رسانه‌ی داکوتا و ال فنینگ) و Midlle Child Pictures (رسانه‌ی دیوید برناد) همکاری خواهد شد. در میان پادکست‌های سلبریتی-محور، LuckyChap تقریباً بی‌رقیب، در حال تاختن است. مارگو رابی که اکنون بخاطر درخشش در فیلم باربی در وضعیتی بی‌نظیر قرار دارد با کمپانی خود هم توانسته اخیراً حق نشر سری This Man را بدست بیاورد که با همکاری Plan B ساخته خواهد شد. همچنین قراردادهای داغ دیگری هم توسط این کمپانی در حال شکل‌گیری می‌باشد.

وین‌رات (Weintoth) از WME می‌گوید: «آثاری واقعاً در میان این معاملات جذاب‌تر بودند که شهرت بالاتری داشتند و ارزش تجاری آن‌ها منوط به این بود که اکثریت آن را خوانده باشند و بدانند که داستان از چه قرار است».

با پایان ماه سپتامبر که اعتصاب صنف نویسندگان به پایان رسید، تهیه‌کنندگان و برنامه‌ریزها خیلی زود مشغول به استخدام نویسندگانی شدند تا IP های خریداری شده آماده‌ی ساخت بشوند و ارزش سینمایی پیدا کنند. Girlfriends برای مثال، که در جو رقابتی بسیار شدیدی به دست A24 و مایکل شوالتر (Michael Showalter) افتاد، اکنون به دنبال استخدام شورانر برای آن می‌باشند. نت‌فلیکس نیز به دنبال نویسنده برای تبدیل Daddy Ball به فیلم‌نامه است؛ انتظار می‌رود که پیش از ساخت، نام آن تغییر کند. رمان راز آلود لوسی فولی (Lucy Foley) هم پس از به تمام رسیدن اعتصاب نویسندگان توسط Hulu خریداری شد و لیز تیگلار (Liz Tigelaar) به عنوان شورانر آن انتخاب شده است.

یکی از نکات قابل توجه در وضعیت بوجود آمده، این است که خریداران به دنبال ایده‌های بزرگ و سریالی در آی‌پی‌های مورد نظر خود هستند. اصطلاحاتی مثل «اقتصادی» و «بازگشت به پایه‌ها»، در اشاره به برنامه ریزی برای ساخت ژانر‌هایی مثل درامای خانوادگی و درامای مسئله، زیاد عنوان شده است. به عنوان مثال، منابع می‌گویند که موفقیت The Summer I Turned Pretty برای آمازون که بر اساس سه گانه پر فروش جنی هان (Jenny Han) ساخته شده بود، اشتهای صنعت را برای دیدن محتوای بزرگسالانه باز کرده است؛ محتوای تاریک‌تر مثل The Last of Us که از بازی ویدیویی اقتباس شده است، نیز نمونه دیگر از ترندهای در حال رشد است. به Dahmer از رایان مورفی (Ryan Murphy) نیز باید اشاره کرد که از دیگر اقتباس‌های معروف به Ripped from headlines است که احتیاجات بازار را به خوبی نشان می‌دهد.

بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، علت این همه تمایل برای خرید IP که اخیراً بیشتر و بیشتر هم شده است، جواب‌های متفاوتی خواهید گرفت؛ یکی سری معقتد هستند که یکجور جو موقت و گذراست که حاصل وضعیت کنونی می‌باشد (مثلاً یکی از مدیران اجرایی می‌گوید: «مثل این می‌ماند که مردم صرفاً خسته شده‌اند و به دنبال چیزی برای سرگرمی می‌گردند!»). این در حالی می‌باشد که یکسری دیگر آن را یکجور احتیاجِ الزامی برای صنعت می‌دانند؛ چرا که ریسک آن‌ها بسیار کمتر از ساخت ایده‌های اورجینال می‌باشد. یکی از شرکای شرکت دراین‌باره می‌گوید: «نویسندگان خیلی کمتر به ایده‌های اورجینال می‌پردازند و بخشی از آن به این دلیل می‌باشد که استودیوها و شبکه‌ها آن‌ها را نمی‌خرند! به همین خاطر اگر نویسنده‌ای یک داستان واقعاً خوب داشته باشد، خیلی راحت می‌تواند به سراغ نویسندگان برود و آن را به صنعت فیلمسازی قالب کند!»

از سویی دیگر، افرادی هستند که فکر می‌کنند وضعیت موجود به خاطر این می‌باشد که سلبریتی‌ها و کمپانی‌های آن‌ها و همچنین کمپانی‌های مستقل شدیداً نیاز به محکم کردن جای پای خود در صنعت فیلمسازی دارند. یکی از افراد آژانس رقیب می‌گوید: «همه‌ی این کمپانی‌ها روی کتاب‌ها و خریدن IP چمبره زده‌اند، به این دلیل که با داشتن آن‌ها می‌توانند نوینسده جذب کنند و اگر بتوانند نویسنده بیاورند، بازیگران هم به دنبالشان خواهند آمد. نویسنده‌های برتر بدون وجود یک IP به سراغ پادکست‌ها نمی‌روند، چرا که برای انجام یک پروژه واقعی نیاز به پشتوانه واقعی نیز دارند».

IP هایی که هم‌اکنون نبردهای داغی برای خرید حق نشر آن‌ها در جریان است:

Glossy

آمازون حق نشر کتاب پر فروش ماریسا ملتزر (Marisa Meltzer) که درباره برند زیبایی زنی به نام امیلی وایس است را به دست آورده است و ساخت آن بر عهده لیندزی بیر (Lindesey Beer) می‌باشد. طبق گفته برخی منابع آمازون حق کتبی این اثر را نیز به دست آورده است.

Margo’s Got Money Troubles

رمان مورد انتظار روفی تورپ (Rufi Thorpe) که درباره مادری کم پول در آغاز بزرگ‌سالی‌اش می‌باشد، در حال نزدیک شدن به یک قرارداد نهایی با A24 می‌باشد و احتمالاً ال فنینک و دیوید کلی بر روی فیلمنامه آن کار خواهند کرد.

Symphaty For the Devil

آمازون در حال انجام مکالمات برای خرید این اثر می‌باشد. داستان نوشته شده توسط جولی میلر در Vanity Fair، درباره یک قاتل سریال می‌باشد. ممکن است پادکست یکی از سلبریتی‌ها نیز برای خرید آن وارد کار بشود.

Godfall

طبق گزارش چندین منبع معتبر، رقابت‌های برای خرید حق تلویزیونی این اثر بسیار زیاد می‌باشد؛ رمان مورد انتظار ون ینسن (Van Jensen) درباره اثر بوجود آمده از بیگانه‌ای فضایی می‌باشد که با قد 3 مایلی خود از آسمان به نبراسکا سقوط کرده است.

The Retrievals

داستان این پادکست که توسط سوزان برتون (Susan Burton) اجرا شده است، درباره پرستاری می‌باشد که در کلینیک باروری ییل، فنتانیل‌های موجود را دزدیده و آن‌ها را با سلین جابجا کرده است. نت‌فلیکس و LuckyChap از گزینه‌های اصلی برای نهایی کردن معامله هستند.

جمع بندی

در اینجا سعی کردیم به رقابت داغی که بر سر خرید حق نشر کتاب‌ها، مقالات و پادکست‌ها توسط کمپانی‌های مستقل در هالیوود بوجود آمده، داشته باشیم؛ رقابتی که به دلیل اعتصاب نویسندگان و بازیگران بیشتر هم شده! دلایل متفاوتی برای رشد آن مطرح است که سعی کردیم نگاهی مختصر به آن بیندازیم و دیدگاه‌های مختلف را هم بررسی کردیم. چندین اثر که هم‌اکنون رقابت داغی بر سر خرید حق آن‌ها در جریان است هم معرفی شد.

-