آموزش موسیقی یکی از بزرگترین هدیه هایی است که والدین می توانند به فرزندشان اعطا کنند. کودکانی که موسیقی یاد می گیرند تقریبا از هر نظر؛ آکادمیک، هنری و اجتماعی نسبت به دیگران برتری دارند. پس از سال ها آموزش گیتار، این طور متوجه شدم که والدین به اندازه کودک در یادگیری موسیقی او نقش دارند. شیوه های تربیتی فرزند بسیار متنوع و چند نسخه ای هستند که هر کدام تاثیر متفاوتی روی تعهد، علاقه و مهارتی که او نسبت به یادگیری ساز از خودش نشان می دهد، می گذارند. در این مقاله به ۷ نکته اشاره می کنیم که کمک تان می کند تا به بهترین پدر نوازنده سبک راک یا جاز در نوع خودتان تبدیل شوید!

1

نکاتی برای والدین: چطور به کودک کمک کنیم گیتار نواختن را یاد بگیرد؟

۱- برای پسر یا دخترتان ساز مناسب تهیه کنید. هیچ چیز سریع تر از سر و کله زدن با ساز هایی که نواختنشان دشوار یا غیرممکن است، کودک را دلزده نمی کند. گیتار های مربوط به کیت آموزشی مبتدی ها را خریداری نکنید. این نوع گیتار ها ممکن است ارزان تر باشند اما در نهایت انگار پول تان را دور ریخته اید زیرا به خاطر صدای بدی که تولید می کنند، در نهایت فرزندتان دیگر با آن ها کار نمی کنند. گیتار های باکیفیت بسیار زیادی در بازار برای مبتدی ها عرضه می شوند که حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارند‌. برند های یاماها و ایبانز گیتار های فوق العاده ای می سازند.

۲- به یاد داشته باشید که فرزندتان هم باید معلم گیتاری که انتخاب می کنید را دوست داشته باشد‌. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مربی، حتما خوب تحقیق کنید. یک قانون نانوشته هست که می گوید هر چه برای معلم پرداخت کنید، به شما بر می گردد. بد نیست این را بدانید که بسیاری از نوازندگان بزرگ عملا مربیان ضعیفی هستند، پس نباید فریب خورد! یک مربی خوب ضمن این که باشیوه های جذاب تدریسش کودک را به یادگیری گیتار علاقه مند می کند، برای او الگو هم خواهد بود. بچه ها وقتی سرگرم می شوند، بهتر یاد می گیرند! حتما از ستاره راک کوچکتان بپرسید آیا معلمش را دوست دارند یا خیر. اگر نداشت، این سرگرمی موقت خواهد بود.

۳-کودک تان را مسئولیت پذیر بار بیاورید. تنها راه برای یادگیری نواختن گیتار تمرین است. پسر یا دختر شما هر چقدر هم عاشق گیتار زدن باشد، مطمئنا در مورد تمرین با او اختلاف پیدا خواهید کرد. برای فرزندتان برنامه ریزی کنید و اگر به آن پایبند بود به او جایزه بدهید! جایزه محرک خوبی برای ایجاد انگیزه است. هر حسی که دارید را کنار بگذارید ، وظیفه شما به عنوان والدین این است که مطمئن شوید فرزندتان تمرین می کند. اگر احساس می کنید که تمرین فرزندتان به یک مسئله بغرنج تبدیل شده، با مربی گیتار او مشورت کنید تا بفهمید چه سیستم تمرینی برایش مناسب است.

۴-فرزندتان را تشویق کنید! بچه ها دوست دارند به آن ها گفته شود که کاری را خوب انجام داده اند و در آن ماهر هستند. حتی اگر موقع تمرین صدایی شبیه ناله گربه در حال مرگ از گیتارشان شنیده می شود، به آن ها نشان دهید که از اجرایشان لذت می برید! به نظر می رسد تشویق مداوم آن ها به ضررتان نخواهد بود!

5-کاری کنید آن ها دائما موسیقی گوش کنند و صدای آن در خانه جاری باشد. وقتی نواختن هنر کودکتان است، گوش دادن به موسیقی می تواند برایش الهام بخش باشد. سلیقه موسیقیایی بچه ها مخصوصا در سنین کودکی شبیه والدینشان می شود. اگر تنها صدایی که از بلندگو ها می آید گفتگوی رادیویی باشد، مسلما کودکتان هم عاشق موسیقی نخواهد شد. از آهنگ هایی که پسر یا دخترتان آن ها را تمرین می کند یک لیست پخش درست کنید و به آن گوش بدهید! بهتر است آهنگی که برای تان آشنا است را حفظ کنید. اگر کودک به طور مداوم به آهنگی گوش کند علاقه مند می شود که آن را بنوازد و به این ترتیب باانگیزه تر خواهد شد.

6-مرتبا با معلم موسیقی فرزندتان صحبت کنید. این کاری است که معلم باید به هر حال انجام دهد اما اگر این کار را نکرد شما پیش قدم شوید. شما و معلم یک تیم هستید. باید نسبت به بخش هایی که کودک تان در آن مشکل دارد، آگاه شوید تا بتوانید به او کمک کنید تا پیشرفت کند. حتی اگر گوش موسیقیایی خوبی ندارید و تنها وسیله ای که با آن کار کرده اید ضبط صوت است، باز هم می توانید با همکاری مربی به موفقیت فرزندتان کمک کنید.

۷- شما هم گیتار یاد بگیرید! درس های گیتار روش خوبی برای ایجاد پیوند بین شما و فرزندتان است. این فقط یک تجربه مشترک که بسیار ارزشمند هم خواهد بود، نیست . کودکانی که در کنار والدین شان نواختن ساز را یاد می گیرند معمولا انگیزه بیشتری دارند و در نهایت سریع تر از پدر یا مادرشان پیشرفت می کنند! مراحل ابتدایی یادگیری ساز همیشه سخت ترین قسمت است، اما سپری کردن آن در کنار فرزندتان کار را خیلی راحت تر می کند. از قبل پیش دبستانی فرزندتان، با هم گیتار یاد بگیرید. هر چه زودتر بهتر!

انتخاب گیتار مناسب

اولین قدم برای یادگیری، تهیه یک گیتار مناسب است. گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد بنابراین شاید لازم باشد کمی تحقیق کنید. گیتار های آکوستیک معمولاً ساز هایی هستند که برای افراد مبتدی خریداری می شوند. قطعا شما هم می خواهید از مناسب بودن اندازه گیتاری که کودک تان استفاده خواهد کرد، مطمئن شوید. در این بخش اندازه کلی گیتار ها متناسب با سن کودکان را در اختیارتان قرار می دهیم:

سنین 4-6: 76 سانتی متر

سنین 6-9: 86 سانتی متر

سنین 9-12: 91 سانتی متر

بالاتر از 12 سال: 101 سانتی متر (سایز کنسرت)

این دستورالعمل ها کلی هستند و می توانند بر اساس قد فرزندتان تغییر کنند. بنابراین، هنگام انتخاب گیتار باید فرزندتان را هم با خودتان به فروشگاه ببرید. این کار به شما کمک می کند تا گیتار مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر این، حضور کودک موقع خرید باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری خواهد شد .

ما سه مارک گیتار زیر را برای کودکان پیشنهاد می کنیم:

1- استگ مدل C440 (ششصد هزار تومان- برای افراد مبتدی)

2- مدل یاماها C40 (یک میلیون و چهارصد- برای افراد مبتدی)

3- مدل یاماها C70 (یک میلیون و هشتصد-برای افراد مبتدی)

ساده ترین روش آموزش گیتار به کودکان

ساده ترین روش برای آموزش، استفاده از پکیج آموزش تصویری زیر است که حتما قبل از فرستادن کودک به کلاس، یا حین کلاس رفتن او بهتر است برای ش تهیه کنید. هم زبانی ساده و شاد دارد و هم به زبان کاملا ساده به کودک گیتار را آموزش می دهد. در حین آموزش سعی کنید 7 نکته گفته شده در بالا را نیز رعایت کنید. برای خرید روی عکس کلیک کنید:

فرزند شما به قدر کافی برای یادگیری گیتار بزرگ هست؟

 

به نظر ما بهترین سن برای شروع یادگیری گیتار، 9 یا 10 سالگی است. با این حال، بسیاری از کودکان حتی از سنین پایین تر شروع به یادگیری می کنند.

کودکان 5 سالی که با گیتار در دست گرفتن گیتار مشکل دارند، شاید با سازی مثل اوکلله بهتر بتواند کار کنند. اگر آن ها اوکلله را خوب کنترل کنند، همیشه و در هر سنی از بزرگسالی می توانند گیتار یاد بگیرند. خوشبختانه گیتار ها در اندازه های مختلفی عرضه می شوند.

-