دیستورشن (Distortion) چیست؟ اگر نوازنده ی مبتدی یا هنرجوی ساز گیتارالکتریک باشید به احتمال زیاد تا به حال با نام دیستورشن یا پدالهای دیستورشن برخورد کرده اید. دیستورشن یکی از انواع لوازم جانبی گیتار الکتریک است که وظیفه ی ایجاد افکت های صوتی در این ساز و سایر سازهایی که به آمپلی فایر متصل می‌شوند را بر عهده دارد. از این وسیله ی جانبی می‌توان علاوه بر گیتار الکتریک و گیتار بیس در سازهای دیگری مثل کیبورد، سینتی سایزر و حتی در اجراهای سازدهنی هم استفاده کرد.

18

تاریخچه

در اوایل تاریخ موسیقی الکترونیک ، زمانی که گیتار را به آمپلی فایر متصل می‌کردند. اغلب آمپلی فایرهای آن زمان چند منظوره بودند و قابلیت اتصال چندین ساز در آن ها وجود داشت. گیتارهای آن زمان توخالی بودند و پیکاپ های خیلی ضعیف و بی کیفیتی داشتند به همین علت در هنگام نوازندگی صداهای ناخواسته ای در لابه لای نوازندگی به گوش شنوندگان می‌رسید که خوشایند نبود.

در این زمان نوازندگان تصمیم گرفتند سازهایی با بدنه ی توپُر تولید کنند که مرتعش نشود. این سازها در کنار آمپلی فایرهای قدرتمندتری به بازار عرضه شدند که توانایی تولید صداهای بلندتری را نسبت به مدل های پیشین خود داشتند.

ایده ی ساخت دیستورشن

جالب است بدانید که اولین دیستورشن‌ها در واقع همان آمپلی فایرهایی بودند که بدنه ی آن ها آسیب دیده بود و این آسیب ها افکت های جالبی در صدای گیتار ایجاد می‌کردند. مثلا یکی از اولین نمونه های استفاده از دیستورشن در گروه موسیقی «ایک ترنر» و ضبط آهنگ «راکت88» رخ داد.

این گروه در ضبط قطعه ی جدید خود از آمپلی فایر آسیب دیده ای استفاده کردند که صدای دیستورشن داری تولید می‌کرد و این مسئله سرآغازی بود تا آهنگسازان صداهای جدید و نامتعارف تری را در قطعات موسیقی خود استفاده کنند.

ساخت اولین دیستورشن‌ها

هنرمندان آن دوران قبل از تولید دیستورشن‌هایی که ما امروزه آن ها را میشناسیم آمپلی فایرهای خود را با وسایل مختلفی تغییر می‌دادند تا بتوانند صداهای دیستورشن داری از ساز خود تولید کنند.

مثلا بسیاری از این نوازندگان خروجی صدای آمپلی فایر را با وسایلی مثل پیچ گوشتی و تیغ اصلاح می‌پوشاندند تا صدای ساز دیستورشن دار شود. سازندگان شرکت فندر وقتی متوجه این موضوع شدند تصمیم به ساخت انواع جدیدی از آمپلی فایر گرفتند که توانایی ارائه اوردرایو محدودی بدون دیستورت واقعی سیگنال ها را داشتند.

دیستورشن چگونه عمل می‌کند؟

دیستورشن به ساز موسیقی متصل می‌شود و پس از دریافت سیگنال های وارد شده از سمت ساز این سیگنال ها را به صوت مورد نظر و دلخواه نوازنده تبدیل می‌کند. یعنی هارمونی و صدای جدید به آن اضافه می‌کند یا اینکه صداهای ورودی را تقویت می‌کند. دیستورشن‌ها در انواع مختلفی مثل پائر آمپلی فایر، پری آمپ و پدال های افکت و…. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیستورشن در سبک های مختلف موسیقی استفاده می‌شود. دیستورشن‌هایی که افکت های لطیف تری تولید می‌‌کنند در سبک هایی مثل جاز و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی دیستورشن‌های خشن تری هم برای استفاده در نوازندگی سبک راک، گرانج و پانک وجود دارند.

اگر قصد یادگیری ساز گیتار الکتریک را دارید باید بدانید که یادگیری این ساز مزیت هایی نسبت به یادگیری ساز گیتار معمولی دارد.

مثلا یکی از تفاوت های نوازندگی این دو ساز این است که طول اسکیل (فاصله ی خرک و نات گیتا) در ساز گیتار الکتریک کوتاه تر است و در نتیجه فشار کمتری بر روی سیم ها وجود خواهد داشت. این امر اجرای تکنیک هایی مثل ریتم نوازی و بندینگ را آسان تر می‌کند. به همین دلیل نوازندگانی که دستان کوچکی دارند به راحتی می‌توانند تجربه ی نوازندگی با گیتار الکتریک را تجربه کنند.

آموزش اصولی گیتار

برای یادگیری درست و اصولی گیتارالکتریک باید تمام مقدمات و تکنیک های اصلی آن را قدم به قدم و زیر نظر یک استاد حرفه ای و متخصص آموزش ببینید.

 

-