موسیقی فیلم چرنوبیل (Chernobyl) ساخته ی آهنگساز ایرلندی هیلدور گودنادوتیر (Hildur Guðnadóttir) می‌باشد . جالب است بدانید که تمام اصوات دلهره آور و عجیبی که در این سریال می‌شنوید همگی از یک نیروگاه هسته ای ضبط و برای آهنگسازی مورد استفاده قرار گرفته اند. او برای ساخت این موسیقی موفق به دریافت جوایز بسیار زیادی شده است. در ادامه سریال چرنوبیل و موسیقی متن آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

20

درباره سریال چرنوبیل

چرنوبیل یک مینی سریال پنج قسمتی و محصول کشور آمریکا و انگلستان است که در سال 2019 به نمایش درآمد. این سریال واقعه ی هسته ای چرنوبیل را به تصویر میکشد که به یکی از بزرگترین فاجعه های تاریخ بشر تبدیل شد. این سریال داستان زنان و مردانی را روایت می‌کند که با تلاش و کوشش اروپا را از یکی از بزرگترین فجایع تاریخی نجات دادند.

در سال 1986 و زمانی  که نیروگاه چرنوبیل مشغول آزمایش های گوناگونی بود یک خطای انسانی منجر به انفجار و آتش سوزی در راکتور هسته ای شماره 4 این نیروگاه شد که در نتیجه ی این اتفاق امواج رادیواکتیو در ابعاد وسیعی در سراسر اروپا گسترش پیدا کردند. در شواهد و اسناد تاریخی این گونه ذکر شده است که شمار قربانیان چرنوبیل چیزی حدود ده الی صد هزار نفر بودند اما به دلیل سیاست های شوروی و اوکراین در عدم افشای واقعیت هنوز هم به طور دقیق نمی‌دانیم که اتفاقی در این منطقه افتاده وتعداد دقیق قربانیان چقدر بوده است.

به طور کلی تمام افرادی که حادثه ی چرنوبیل روی سلامت جسمی آن ها تاثیر مستقیمی گذاشته است به چیزی حدود 600 ملیون نفر می‌رسند!!! داستان چرنوبیل به بررسی برخی روایات ناشناخته و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته ی این فاجعه میپردازد.

در ادامه موسیقی فیلم چرنوبیل را با یکدیگر بررسی می‌کنیم که یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذاری این فیلم است.

بررسی موسیقی فیلم چرنوبیل

موسیقی فیلم چرنوبیل ساخته ی آهنگساز ایرلندی هیلدو گودنادوتیر است که آهنگساری موسیقی فیلم جوکر را نیز برعهده داشته است. آلبوم موسیقی فیلم چرنوبیل شامل 13 قطعه و در مجموع 38 دقیقه و 38 ثانیه موسیقی است. این قطعات سرشار از تعلیق و تاریکی و احساس دلهره است که می‌توانیم با قطعیت بگوییم که کاملا با فضای غم آلود و تیره و تاریک فیلم همخوانی دارد.

هر صدایی که در این موسیقی خارق العاده و شگفت انگیز شنیده می‌شود از نیروگاه های واقعی که شامل پمپ ها، راکتورها و توربین ها هستند گرفته شده است.

موسیقی فیلم چرنوبیل در همه جشنواره‌های موسیقی به عضو ثابتی از نامزد های دریافت جایزه ی بهترین موسیقی تبدیل شده بود و از میان آنان موفق به کسب جوایز «گرمی»، «امی»، «World Soundtrack Awards»، «International Film Music Critics Association» ،«Hollywood Music In Media Awards»، «Society of Composers and Lyricists» ، «Awards» و… شد.

موسیقی متن این فیلم به تنهایی بسیاری از رکوردهای تاریخی صنعت موسیقی و سینما را جابه جا کرد.

«هیلدور گودنادوتیر» را بهتر بشناسیم

هیلدو متولد 4 سپتامبر سال 1982 است. او در دوران فعالیت هنری خود با گروه های زیادی به عنوان نوازنده ی ویولنسل همکاری کرده است. از جمله این گروه ها می‌توان به «پن سونیک» ، «ترابینگ گریسل» و «انیمال کالکتیو» اشاره کرد. هیلدو در خانواده ای اهل موسیقی و هنردوست رشد یافته بود و همین مسئله باعث آشنایی و موفقیت او در سنین پایین شد. پدر هیلدو آهنگساز و نوازنده کلارینت است، مادرش خواننده اپرا و برادرش نیز یکی از اعضای گروه آلترنیتوراک Agent Fresco است.

بودن در کنار چنین افراد هدفمند و اهل هنری باعث شد تا او از همان ابتدا شیفته ی موسیقی باشد و در سن پنج سالگی نواختن ساز ویولنسل را آغاز کند. ده ساله بود که اولین اجرای حرفه ای خودش را به روی صحنه برد و زمانی که با اشتیاق و تشویق اطرافیان مواجه شد تصمیم گرفت تا موسیقی را به صورت آکادمیک ادامه دهد.

نخستین تجربه ی ساخت موسیقی متن او در سال 2018 و برای ساخت موسیقی متن فیلم «مریم مجدلیه» بود. از کارهای دیگر او می‌توان به موسیقی متن فیلم «سیکاری2: سرباز» و «جوکر» اشاره کرد. علاوه بر این او در ساخت موسیقی متن برخی آثار مشهور سینمایی به عنوان نوازنده و مشاور حضور داشته است که از جمله این آثار می‌توان به «زندانی ها» ، «از گور برخواسته» و « نو رسیده» اشاره کرد.

از جمله بزرگترین افتخارات این آهنگساز می‌توان به دریافت جایزه ی اسکار برای ساخت موسیقی متن فیلم جوکر اشاره کرد که باعث شد تا به عنوان اولین آهنگساز برنده جایزه اسکار در تاریخ نام بگیرد.

-