تبدیل تمرین موسیقی به یک عادت روزمره چگونه امکان پذیر است؟ یکی از دلایل موفقیت نوازندگان بزرگ این است که این افراد تمرین موسیقی را به یک عادت در زندگی روزمره خود تبدیل کرده اند. یعنی تمرین کردن برای این اشخاص به فعالیتی تبدیل شده که نه تنها سخت نیست بلکه بسیار لذت بخش و جذاب هم هست. به نظرتان خوب نمی‌شد اگر تمرین موسیقی برای همه‌ی ما مثل غذا خوردن و خوابیدن به فعالیتی راحت و بدون دغدغه تبدیل شود؟

خبر خوب این است که اگر ما هر فعالیتی را در غالب یک عادت در ذهنمان برنامه ریزی کنیم می‌توانیم آن را به راحتی و با لذت و علاقه انجام دهیم. اما روش این کار چیست؟ برای اینکه یاد بگیرید تبدیل تمرین موسیقی به یک عادت روزمره چگونه امکان پذیر است با ما همراه باشید:

22

تبدیل تمرین موسیقی به یک عادت روزمره چگونه امکان پذیر است؟

برنامه ریزی کنید

اگر تصمیم گرفته اید که تمرین موسیقی را به یک عادت همیشگی و لذت بخش تبدیل کنید اولین قدم برنامه ریزی است. برای این کار یک برنامه ‌ی سی روزه‌ی تمرینی برای خودتان بنویسید و تلاش کنید تحت هر شرایطی که شده به آن پایبند بمانید. این مرحله مهم ترین مرحله ی ساختن هر عادتی در مغز است پس آن را جدی بگیرید.

برای اینکه یک فعالیت بتواند در ذهن شما تبدیل به عادت شود، مغز شما به چیزی حدود سه الی چهار هفته زمان نیاز دارد و در طی این زمان شما باید با سخت گیری و جدیت تمام برنامه خود را دنبال کنید. اگر شما بتوانید در طول این فاز شرطی سازی اولیه دوام بیاورید، حفظ عادت برایتان بسیار آسان خواهد شد.

اهداف خود را به یاد بیاورید

اگر بخواهم صادق باشم ساخت عادت های جدید چندان هم کار آسانی نیست و ممکن است بعد از چند روز از شروع برنامه هدفتان را فراموش کنید و تعهد خود را نسبت به انجام آن از دست بدهید، به همین دلیل باید برای خود نشانه هایی قرار دهید تا انجام روزانه هدف را به شما یادآوری کنند.

مثلا کتاب یا جزوه‌ی تمرینی خود را روی درس جدید باز کنید و در جایی جلوی چشمتان قرار دهید تا هم تمرین کردن به شما یادآوری شود و هم با دیدن درس های جدید ترغیب به تمرین کردن شوید.

یکی از راه های دیگری که برای به یاد آوردن اهداف وجود دارد این است که  یک دفتر برنامه ریزی برای خودتان درست کنید و علاوه بر برنامه ریزی روزانه هدف خود را از انجام هر کار بنویسید. مثلا اگر در لیست کارهای امروز نوشته اید تمرین فلان قطعه موسیقی حتما جلوی آن بنویسید که هدفتان این است که عادت تمرین کردن را در خودتان به وجود بیاورید و به همین علت باید هر طور شده آن را انجام دهید.

با افراد هدفمند دوست شوید

اگر دلتان می‌خواهد که هر چه سریع تر پروسه ی تبدیل تمرین موسیقی به یک عادت روزمره در زندگیتان صورت بگیرد، نیاز دارید تا در محیطی قرار بگیرید که اطراف شما را افراد هدفمند و با انگیزه ای احاطه کرده اند که هر کدام برای رسیدن به خواسته های خود تلاش می‌کنند.

به همین علت سعی کنید زمان بیشتری را با افرادی سپری کنید که نسبت به نواختن و تمرینات خود متعهد اند. تحقیقات آماری ثابت کرده شما به افرادی که با آنها بیشتر وقت می گذرانید شبیه می شوید. حتی می‌توانید کسی را پیدا کنید که با هم برای تمرین موسیقی برنامه ریزی کنید و اهداف مشترکی داشته باشید زیرا در این صورت  اگر احساس کردید می‌خواهید جا بزنید، او انگیزه هایتان را به شما یادآوری می کند.

سنگ بزرگ نشانه نزدن است!!!

حتما این جمله را شنیده اید که «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» این اصطلاح در این جا به این معناست که اگر از همین اول کار تصمیم بگیرید برنامه ی خود را  با ساعات زیاد و تمرین تکنیک های سخت شروع کنید احتمال اینکه بتوانید به هدف خود برسید خیلی کم است زیرا مغز انسان نسبت به تغییرات شدید و ناگهانی واکنش منفی نشان می‌دهد و شاید شما به طور کلی از تمرین کردن زده شوید.

برای تبدیل تمرین موسیقی به یک عادت روزمره ، از کم شروع کنید یعنی این عادت را آنقدر آسان کنید که نتوانید برای انجام ندادنش هیچ بهانه ای بیاورید.

مثلا اگر شما می‌خواهید خودتان را عادت دهید که حتما روزی یک ساعت پیانو یا گیتار تمرین کنید، می‌تواند روزهای اول با نواختن فقط پنج دقیقه در روز شروع کنید و به تدریج هر دو روز یک باز پنج دقیقه‌ی دیگر به مدت تمرین کردنتان اضافه کنید.

از خودتان تشکر کنید

یادتان نرود که جشن خوشحالی برگزار کنید و به خودتان  هدیه دهید. اگر قرار باشد کاری را به قصد تبدیل شدن به عادت انجام بدهیم، خیلی مهم است که بعد از هر بار انجام دادنش به خودمان پاداش بدهیم و ارزش کاری که می‌کنیم را بالا ببریم.

اگر بتوانید این حس پیروزی یا موفقیت را به خودتان القا کنید، احتمال اینکه بخواهید تمرینات موسیقی خود را انجام ندهید خیلی کمتر است.

علاوه بر این اگر در یکی از روزها به ناچار نتوانستید تمرین کنید مثلا اگر به سازتان دسترسی نداشتید و یا  آنقدر خسته بودید که حتی حوصله ی پانزده دقیقه تمرین را هم نداشتید بهتر است در آن روز حتما یک فعالیت مرتبط با موسیقی انجام دهید. مثلا می‌توانید به قطعات سبک های مختلف موسیقی گوش دهید و یا اجرای اساتید بزرگ را تماشا کنید و آن ها را با توجه به دانش خود تحلیل و بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که مغز شما همچنان در راستای عادت سازی فعال بماند و اهمیت موسیقی در آن پررنگ تر شود.

-