کریستوف رضاعی ، آهنگساز، نوازنده پیانو و موسیقیدان دورگه ی ایرانی فرانسوی متولد سال 1966 در شهر تولز فرانسه می‌باشد. بیشتر ما او را به خاطر ساخت موسیقی فیلم های خاطره انگیزی مثل «چهل سالگی» ، «آبادان» ، «اژدها وارد میشود»، «کنعان» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» می‌شناسیم.

رضاعی یکی از هنرمندانی بود که باعث شد در سال های اخیر که موسیقی متن فیلم ها به حاشیه رانده شده بودند و فیلم سازان به دلیل عدم توجه مردم به موسیقی متن در ساخت آن توجه و استاندارهای لازم را رعایت نمی‌کردند دوباره جایگاه اصلی خود را باز یابد. او در با ساخت موسیقی های بی نظیری برای فیلم ها وسریال های برجسته دوباره توجه مخاطبین سینمای ایران را به موسیقی متن فیلم ها جلب کرد.

از این رو می‌توانیم کریستوف رضاعی را یکی از برجسته ترین و خلاق ترین آهنگاسازان موسیقی فیلم سینمای ایران بدانیم که با درکی درست از ماهیت موسیقی و شناخت سلیقه مردم اقدام به ساخت قطعات  قابل توجهی می‌کند. در ادامه زندگینامه و آثار این هنرمند بزرگ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

24

زندگینامه

کریستوف رضاعی در سال 1966 از مادری فرانسوی و پدری ایرانی متولد شد. پدربزرگ او حسین رضاعی، یکی از بزرگترین پیشگامان روان پزشکی در ایران می‌باشد.

او تحصیلات خود را در رشته ی مهندسی به اتمام رسانده و در کنار آن دوره های تخصصی ساز پیانو، تئوری موسیقی و آواز را نیز آموزش دیده است. او از سال 1997 فعالیت خود را در سینمای ایران آغاز کرد و تا کنون 300 قطعه ی مختلف موسیقی برای تبلیغات تلویزیونی، فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و فیلم مستند ساخته است.

رضاعی علاوه بر کار آهنگسازی، تنظیم موسیقی و نوازندگی پیانو، یک خواننده ی تنور حرفه ای هم است. او در سال 1996 در یک گروه موسیقی ایرانی به نام «آریا موزیکا» آواز می‌خوانده و با همکاری برخی از حرفه ای ترین آهنگسازان فرانسه کنسرت های موسیقی مختلفی در ایران، هندوستان و فرانسه برگزار کرده است.

وی بیش از پانزده سال است که در سینمای ایران فعالیت می‌کند و تقریبا تمام آثار او حاصل همکاری با کارگردان های بزرگی مثل داریوش مهرجویی، مانی حقیقی ، شهرام مکری و مازیار میری هستند. البته لازم به ذکر است که کریستوف رضاعی عمده ی شهرت خود را پس از ساخت موسیقی «در دنیای تو ساعت چند است؟» بدست آورده است که تماشای این فیلم و گوش سپردن به این موسیقی را حتما به شما توصیه می‌کنم.

جوایز و افتخارات موسیقی

یکی از بزرگترین افتخارات این آهنگساز کسب مقام اول در مسابقه ی آهنگسازی ایتالیا بود. رویکرد این مسابقه که در سال 2000 برگزار شده بود ساخت قطعه ای تحت عنوان «سرود صلح برای هزاره ی سوم» بود. کریستوف رضاعی قطعه‌ی فوق العاده زیبایی برای ارائه در این مسابقه آماده کرد که آهنگسازی بخش هایی از آن توسط آهنگساز و نوازنده سه تار ایرانی «مسعود شعاری» انجام پذیرفت و در آخر به اتفاق آرای هیئت داوران که جمعی متشکل از بزرگترین موسیقیدانان ایتالیایی بودند موفق به کسب مقام نخست در این جشنواره شد.

از جوایز آثار سینمایی او هم می‌توان به کسب جایزه ی بهترین آهنگسازی موسیقی فیلم برای ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی « در دنیای تو ساعت چند است؟» اشاره کرد. همچنین او برای ساخت موسیقی متن فیلم «نگار» نیز سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را بدست آورد.

آهنگسازی موسیقی متن فیلم

  • موسیقی متن فیلم نگار (1396)
  • موسیقی متن فیلم اژدها وارد می‌شود! (1394)
  • در دنیای تو ساعت چند است؟ (1393)
  • ماهی و گربه (1392)
  • نارنجی پوش (1390)
  • چه خوبه که برگشتی (1391)
  • سعادت‌آباد (1389)
  • زیر آب (1388)
  • چهل سالگی (1387)
  • کنعان (1386)
  • پرونده هاوانا (1384)
  • آبادان (1381)

آلبوم های منتشر شده کریستوف رضاعی

بوم سیر با همکاری مسعود شعاری
آلبوم آلبا با همکاری گروه نور
آلبوم ابرها  (گزیده‌ای از آثار هنرمندان مختلف)
آلبوم جزیره قشم (شامل آثار هنرمندان مختلف درباره جزیره قشم)
آلبوم موسیقی قطعات فیلم کنعان
آلبوم موسیقی قطعات فیلم در دنیای تو ساعت چند است

-