بند گیتار ابزاری است که به نوازندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند به راحتی به صورت ایستاده ساز خود را بنوازند. فرقی نمی‌کند که شما نوازنده گیتار آکوستیک باشید یا گیتار الکتریک زمانی که قصد داشته باشید در یک اجرای ایستاده از ساز خود استفاده کنید به این ابزار ساده و پرکاربرد نیاز پیدا می‌کنید. همان طور که احتمالا خودتان هم دیده اید این بند به گیتار متصل می‌شود و نوازنده آن را روی شانه ی خود آویزان می‌کند تا از این طریق وزن گیتار به وسیله ی شانه و کمر نگه داشته شود و گیتاریست بتواند به راحتی از هر دو دست خود برای نوازندگی استفاده کند. یک گیتاریست حرفه ای باید بتواند هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده ساز خود را بنوازد به همین دلیل استفاده از بند گیتار تجربه ی جدید و جالبی را از ایستاده نواختن گیتار در اختیار ما قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که برای انتخاب بند گیتار بیش از آنکه به جنس و رنگ آن توجه کرد باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم که نوازنده گیتار هنگام استفاده از آن احساس راحتی کنند.

25

درباره استرپ لاک

قبل از اینکه نسبت به خرید بند گیتار اقدام کنید باید ساز خود را بررسی کرده و بفهمید که کدام یک از انواع پیوست توسط سازنده در گیتار شما قرار داده شده است. برای نصب بند گیتار روی ساز دکمه هایی قرار دارند که که این دکمه ها می‌توانند در مکان های مختلفی قرار بگیرند. در گیتار الکتریک دکمه ی اتصال مخصوص بند هم در قسمت بالای بدنه و هم در انتهای ساز قرار داده شده است. در بسیاری گیتارهای آکوستیک هم این دکمه معمولا در انتهای بدنه ی ساز قرار دارد اما برخی از سازهای آکوستیک دکمه ای برای نگه داشتن بند ندارند به همین دلیل اگر شما قصد دارید ساز خود را به صورت ایستاده بنوازید می‌توانید خودتان از فروشگاه های فروش ساز دکمه های مخصوصی تهیه کنید و آن ها را روی ساز خود متصل نمایید.

بعد از اینکه محل دکمه های اتصال استرپ لاک را روی ساز خود پیدا و یا نصب کردید موقع خرید یک بند گیتار مناسب برای سازتان است که در ادامه درباره ویژگی هایی که موقع خرید بند گیتار باید به آن توجه کنید را به طور کامل توضیح داده ایم.

نکات مهم در خرید یک بند گیتار

طول بند

طول استاندارد برای خرید بند گیتار معمولا یک الی یک و نیم متر است که این محدوده معمولا برای همه ی افراد مناسب است. اما اگر شما یک نوازنده‌ی گیتار بیس هستید احتمالا ارتفاع سازتان به تنهایی بیشتر از حد استاندارد است و به همین علت ممکن است به بند بلند تری احتیاج داشته باشید. اما نگران این مسئله نباشید زیرا بندهای بلند تری هم برای نصب روی گیتار وجود دارد اما برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید به شما توصیه می‌کنیم که موقع خرید سازتان را همراه خود داشته باشید.

عرض بند

عرض بند گیتار نکته ی مهمی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. زیرا این مسئله سلامت شانه ی شما را در ساعت های طولانی اجرا تضمین می‌کند. به طور استاندارد عرض بند گیتار بین 5 الی 10 سانتیمتر متغیر است که با توجه به وزن و ویژگی های فیزیکی سازتان باید بند مناسبی برای آن پیدا کنید.  به طول کلی بند های عرض تر برای نگه داشتن گیتارهای سنگین تر مناسب تراند و در مواقع اجرا احساس راحتی بیشتری دارند اما خب قیمت آن ها هم به مراتب بالاتر از بندهای باریک تر است.

البته بند عریض همیشه بهترین بند نیست زیرا زمانی که شما از یک ساز سبک برای نوازندگی استفاده می‌کنید بندهای عریض نه تنها نوازندگی شما را راحت تر نمی‌کنند بلکه یکجورهایی جلوی دست و پایتان را هم می‌گیرند!!

نحوه اتصال بند روی ساز

همان طور که گفتیم روی ساز گیتار دکمه یا گیره هایی برای اتصال بند وجود دارند و یکی از عمده ترین مشکلات نوازندگان گیتار با بندها این است که به خاطر حرکت روی سطح استیج یا وزن زیاد ساز ، سر بند از داخل این گیره ها خارج می‌شوند و یک شب رویایی را به فاجعه ای عظیم تبدیل می‌کنند. به همین دلیل برخی از نوازندگان از بندهایی استفاده می‌کنند که مکانیزم اتصال آن ها قابل اعتماد تر است. مثلا برخی از این بندها قفل های مخصوصی دارند که امکان جدا شدن تصادفی ساز را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

جنس بند گیتار

اگر به دنبال یک بند با دوام و به اصطلاح عمری می‌گردید نباید از این مورد ساده عبور کنید. به طور کلی بندهای گیتار را از موادی مثل نایلون، چرم، پلی استر و پنبه ساخته میشوند.

چرم

بسیاری از بند‌هایی که قیمت متوسط یا بالایی دارند از چرم ساخته می‌شوند. این ماده‌ی لوکس و طبیعی، همیشه دارای قیمتی بالا است و سال‌های زیادی دوام می‌آورد. به دلیل دوام بالای این ماده، در ساخت بندهای غیر چرمی نیز در بخش‌هایی که بیشترین کشش را متحمل می‌شوند، از چرم استفاده می‌کنند. تأمین چرم آسان است و بندهای ساخته‌شده از آن، تنوع ظاهری خوبی دارند.

نایلون

نایلون متداول‌ ترین ماده برای ساخت استرپ گیتار است. ارزان بودن، مصنوعی بودن و قابلیت رنگ کردن آسان آن باعث شده که تنوع گسترده‌ای از این نوع بند را در بازار مشاهده کنید. نایلون در عین مقاومت بسیار بالا در برابر کشیدگی و پارگی، بسیار نرم، راحت و انعطاف‌پذیر است. محض آسودگی خیال شما از بابت استحکام این ماده باید بگوییم که کمربند‌های ایمنی خودرو را هم از نایلون می‌سازند؛ پس مطمئن باشید که این بندها به خوبی از پس نگهداری گیتار شما برمی‌آیند.

پلی استر

بند‌های پلی‌استری نیز قیمتی نسبتا پایین دارند و در عین حال، از دوام خوبی برخوردار هستند. همچون نایلون، یکی از مزیت‌های پلی‌استر، سهولت رنگ‌آمیزی و چاپ روی آن است. به همین خاطر است که بیشتر استرپ‌های پلی‌استری دارای الگوها و طرح‌های خاص و پیچیده هستند. اگر‌ دوست دارید استرپ‌ ساز شما خاص و چشمگیر باشد، احتمالاً مدل‌های پلی‌استری برای شما مناسب هستند.

پنبه

پنبه، ماده‌ای طبیعی است و بند‌های گیتار ساخته‌شده از آن، نسبتا مقرون‌ به‌ صرفه هستند. سطح استرپ‌های پنبه‌ای، کمی زِبرتر و خشن‌تر است و مانند بند‌های نایلونی و برخی از مدل‌های چرمی، روی لباس سُر نمی‌خورند. اگرچه برخی از نوازندگان ترجیح می‌دهند که اصطکاک بند گیتار با لباس کمتر باشد، اما اگر دوست ‌دارید گیتارتان در حین نواختن در سر جایش بماند و سُر نخورد، این دسته از استرپ‌ها برای شما مناسب هستند. به‌علاوه، اگر گیتارتان سنگین است و از لحاظ وزنی چندان متعادل نیست، یک بند پنبه‌ای با اصطکاک بالا می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

-