هوش موسیقی کودکان یکی از هوش‌های هشتگانه گاردنر است که به کودکان کمک می‌کند تا درک و تحلیل موسیقیایی قوی تری نسبت به هم سن و سالان خود داشته باشند و در زمینه ی مهارت های مرتبط با موسیقی عملکرد خوبی از خودشان نشان دهند.

در سال 1983 روانشناسی آمریکایی به نام هاوارد گاردنر نظریه ای را مطرح که مطابق با آن هوش انسان به هشت دسته ی مختلف تقسیم بندی می‌شود که به هوش هشتگانه گاردنر معروف اند. هوش هشتگانه شامل هوش حرکتی، هوش فضایی ، هوش کلامی، هوش منطقی، هوش موسیقی ، هوش طبیعت گرا ، هوش درون فردی و هوش بیرون فردی هستند.

نظریه ی گاردنر مسئله ی بسیار مهمی را ثابت می‌کند و آن این است که اگر کسی برای مثال در ریاضی قوی نیست این به آن معنا نیست که او هوش پایینی دارد بلکه زمینه ی استعدادی او متفاوت است و می‌تواند در مسائل دیگری عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته این هشت هوش در تمام انسان ها وجود دارد و فقط میزان آن ها با یکدیگر فرق می‌کند به همین دلیل هر کدام از ما در زمینه ی خاصی استعداد و عملکرد بهتری داریم.

در این مقاله قصد داریم تا درباره هوش موسیقی کودکان صحبت کنیم و یاد بگیریم که چگونه می‌توان تشخیص داد که هوش موسیقی فرزندمان بالاست. همچنین قصد داریم روش هایی برای تقویت هوش موسیقی در کودکان ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند فرزندتان را برای تبدیل شدن به یک موسیقیدان حرفه ای در آینده آماده کنید.

26

هوش موسیقی کودکان

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که افرادی مثل موتزارت ، بتهوون و باخ توانسته اند چنین شاهکارهای بی نظیری را خلق کنند؟ آیا اگر مثلا بتهوون تصمیم می‌گرفت پزشک شود می‌توانست آن گونه که در دنیای موسیقی درخشیده بود در پزشکی هم موفق شود؟ آیا مسئله فقط بر سر این است که این افراد نابغه بودند و به طور شانسی مسیر زندگیشان با دنیای موسیقی گره خورده بود؟

بگذارید بزرگترین راز این موسیقیدانان نابغه را برای شما بگویم. یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این افراد این بود که هوش موسیقیایی فوق العاده بالایی داشتند و از سن پایین در مسیر آموزش صحیح برای تقویت هوش خود قدم برداشتند. به این ترتیب روز به روز استعدادهای خود را در زمینه موسیقی پرورش دادند و به بزرگترین افراد در حرفه ی خود تبدیل شدند.

افرادی که هوش موسیقی بالاتری دارند به صدا، لحن و آهنگ کلام توجه بیشتری می‌کنند. این افراد به خوبی می‌توانند احساسات واقعی دیگران را از جزئیات و نحوه ی ادای کلمات متوجه شوند. آن ها علاقه ی خاصی به موسیقی و هرنوع صدای دیگری مثل صدای طبیعت و حیوانات از خوشان نشان می‌دهند. آن ها دوست دارند هنگام کار و یا قدم زدن به صورت ریتمیک دست ها و پاهای خودشان را تکان دهند.

خلاصه که اگر وجود چنین هوشی در شخصی تشخیص داده شود و او در مسیر آموزش صحیح قرار بگیرد می‌تواند در زمینه ی آهنگسازی، نوازندگی ، آواز و تمام شاخه های مربوط به موسیقی به سرعت پیشرفت کند.

چگونه تشخیص دهیم کودکمان هوش موسیقیایی بالایی دارد؟

کودکانی که هوش موسیقیایی خوبی دارند به شعرهای ریتمیک علاقه نشان می‌دهند و خیلی زود آن ها را حفظ می‌کنند. این کودکان معمولا نسبت به موسیقی و ریتم های جذاب واکنش نشان می‌دهند و نسبت به شنیدن موسیقی مشتاق هستند. آن ها به قصه های موزیکال علاقه دارند و هنگام بازی و صحبت از شخصیت های موزیکال در قصه ها و کارتون ها تقلید می‌کنند.

خلاصه که اگر کوچکترین علاقه ای از جانب فرزندتان نسبت به موسیقی حس می‌کنید احتمال اینکه کودک شما هوش موسیقیایی بالایی داشته باشد زیاد است و شما وظیفه دارید تا او را در مسیر آموزش موسیقی قرار دهید تا به او کمک کنید استعدادهای خود را پرورش دهد. کسی چه می‌داند شاید کودک شما با پشتیبانی و همراهی والدین خود بتواند جایگاهی در سطح بزرگترین نوازندگان جهان پیدا کند.

چگونه هوش موسیقی کودکان را تقویت کنیم؟

با یکدیگر به موسیقی گوش دهید

همان طوری که تا الان موجه شدید، هوش موسیقی به توانایی شنیداری تاکید بسیار زیادی دارد و به همین دلیل تقویت مهارت شنیداری در سن پایین کمک بزرگی به افزایش هوش موسیقی کودکان می‌کند. گوش دادن به موسیقی در قالب ترانه های کودکانه و آثار آرامش بخش موسیقی کلاسیک کمک زیادی به تقویت مهارت شنیداری کودکان می‌کند همچنین تماشای برنامه کودک های موزیکال و داستان های صوتی هم در بهبود این مسئله موثر اند.

در کنار گوش دادن به موسیقی، ساختن جملات آهنگین و ریتمیک هم برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است. والدین به کمک این تکنیک می‌توانند تمام مطالب جدید از جمله فصل ها، ماه های سال و… را به کودکشان آموزش دهند و در عین حال هوش موسیقیایی او را تقویت کنند.

آواز بخوانید

بد نیست که خودتان هم در کنار کودکتان هوش موسیقی خود را تقویت کنید. اگر این ویژگی در پدر یا مادر وجود داشته باشد کودکان علاقه بیشتری برای به کار بردن آن در خودشان نشان می‌دهد. یکی از بهترین روش هایی که مادر و پدر و کودک می‌توانند با یکدیگر انجام دهند و لذت ببرند آواز خواندن است. اگر از دوران کودکی برای او آواز بخوانید به تدریج او هم شما را همراهی خواهد کرد و این مسئله باعث آشنایی بیشتر کودک با آوای کلمات و اصوات می‌شود. کودکانی که آواز خواندن را از سنین پایین و به همراه والدین شروع می‌کنند در آینده اعتماد به نفس و روابط اجتماعی بهتری خواهند داشت.

با یکدیگر تئاتر موزیکال اجرا کنید

یک راه جذاب برای تقویت هوش موسیقی کودکان این است که یک داستان تاریخی یا پند آموز را انتخاب کنید و با یکدیگر آن را به صورت تئاتر موزیکال اجرا کنید. وقتی که مطالب آموزشی مهم با کمک موسیقی به نمایش در می‌آیند آسان تر در ذهن کودکان ثبت می‌شوند و علاوه بر آن، اجرای نمایش های موزیکال درک کودکان را از الگوهای موسیقی بالا می‌برد.

قطعاتی که می‌شنوید را تحلیل کنید

برخی روزها به تحلیل موسیقی با یکدیگر بپردازید، یعنی اینکه قطعات موسیقی ساده و کوتاهی را برای او پخش کنید و از او بخواهید احساسات خود را بعد از شنیدن هر یک از آن ها توصیف کند. البته دقت کنید که آهنگ های مناسب سن آن ها را انتخاب کنید. هدف از این تمرین این است کودک بتواند تند و یا آرام بودن قطعه را تشخیص دهد و احساس شادی و یا آرامش را در قطعات موسیقی مختلف تمایز دهد.

او را در دوره موسیقی کودک ثبت نام کنید

و در آخر مهم ترین اقدام این است که کودک شما زیر نظر یک فرد متخصص و با تجربه آموزش موسیقی را شروع کند. کودکان در این سن باید آموزش موسیقی را با دوره های آموزش ارف یا موسیقی کودک شروع کنند تا با مفاهیم کلی موسیقی آشنا شوند و تجربه ی نوازندگی انواع سازهای موسیقی را به دست آورند. در این دوره علاقه و استعداد کودکان شناخته می‌شود و معلم موسیقی در راستای استعداد کودک مسیر آموزشی ویژه ای را برای او در نظر می‌گیرد که احتمال شکوفایی تمام استعدادهای کوک در آن وجود داشته باشد.

-