ضبط کردن تمرینات چه فوایدی دارد؟ چرا باید صدای ساز خود را موقع تمرین کردن ضبط کنیم و به آن گوش دهیم؟ شما چند وقت یک بار این کار را انجام می‌دهید؟

یکی از روش هایی که بازدهی تمرینات ما را بالا می‌برد، ضبط کردن صدای موسیقی مان موقع تمرین و گوش دادن به آن است. دوس دارید بدانید که این کار چه تاثیری دارد و فواید ضبط کردن تمرینات چیست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید:

27

ضبط کردن تمرینات موسیقی چه فوایدی دارد؟

1. میفهمید که ساز زدنتان واقعا چه صدایی دارد

تا به حال صدای ساز زدن خودتان را شنیده اید؟ اگر هنوز نشنیده اید توصیه می‌کنم که در اولین فرصت یکی از قطعاتی که فکر می‌کنید خوب می‌زنید را بنوازید و صدای آن را ضبط کنید. آن چه بعدا خواهید شنید شوکه کننده است. حتی ممکن است از خودتان بپرسید که چطور ممکن است این صدای عجیب صدای نوازندگی من باشد؟ اما نگران نباشید زیرا متعجب شدن و احساس ناخوشایندی که از شنیدن صدای سازتان برای اولین بار به شما دست می‌دهد کاملا طبیعی است!

چرا؟ زیرا صدایی که تا الان هنگام نواختن ساز در ذهنتان می‌شنیدید صدای واقعی نوازندگی شما نیست و این صدای ضبط شده دقیقا چیزی است که دیگران آن را می‌شنوند. زمانی که شما سازتان را در دستتان گرفته اید و می‌نوازید، صدای آنچه خودتان در حال نواختن آن هستید با صدای قطعه ی اصلی به طور همزمان در ذهن شما پخش می‌شود و به همین دلیل این صدا با صدایی که بعد از ضبط کردن تمرینات گوش می‌دهید زمین تا آسمان فرق می‌کند.

دقیقا به همین دلیل است که ضبط کردن تمرینات انقدر اهمیت دارد، زیرا نوازندگی شما اشکالاتی دارد که تا زمانی که صدای ساز خود را ضبط نکنید متوجه آن نخواهید شد. برای اینکه در نوازندگی پیشرفت کنید باید درک ذهنی خود را از موسیقی که می‌نوازید با صدای واقعی ساز هماهنگ کنید و این مسئله به مرور زمان و پس از چندین بار شنیدن صدای سازتان برطرف خواهد شد.

2. می‌توانید روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید

تقریبا تمام افراد موفق دنیا، در هر حرفه ای که باشند اجرای و در بیان بهتر عملکرد خود را بازبینی و بررسی می‌کنند. مثلا همه‌ی سخنرانان بزرگ سخنرانی خود را ضبط می‌کنند یا ورزش کاران از مسابقات خود فیلم تهیه و مشاهده می‌کنند. همه ی این افراد می خواهند خودشان را مطالعه کنند، تا بتوانند تشخیص دهند که چه چیزی نیاز به بهبود دارد.

یکی از مزیت های ضبط کردن تمرینات موسیقی این است که صدای ضبط شده هیچ وقت دروغ نمی‌گوید! هر نتی که جا انداخته اید، هر آکوردی که اشتباه نواخته اید و هر جایی که از ریتم خارج شده اید در صدای ضبط شده وجود دارد و شما می‌توانید بارها و بارها آن را بررسی کنید.

همچنین زمانی که شما صدای سازتان را ضبط می‌کنید تصور منطقی و نزدیک به واقعیتی از سطح نوازندگی خودتان به دست می‌آورید. به قول ترنس بلانچارد آهنگساز موسیقی جاز:« به خودت دروغ نگو و حتی اگر بدترین هستی با خودت صادق باش.»

وقتی ما در مورد مهارت هایمان به خودمان دروغ می‌گوییم بسیاری از ضعف ها و کمبود ها را می‌پوشانیم و این مسئله جلوی رشدمان را می‌گیرد. وقتی اجرای خود را بررسی می‌کنید و می‌فهمید نقاط ضعفتان چیست، از این فرصت استفاده کنید و نقاط ضعف خود را بر طرف کنید. این بزرگترین گام به سمت پیشرفت برای شماست.

هنگام گوش دادن به اجرای خود پیشنهاد می‌کنیم به این موارد دقت بیشتری کنید:

  • آرتیکولاسیون
  • کیفیت صدا
  • زمان
  • لحن
  • احساساسات در نوازندگی

3. در اجرای زنده بهتر عمل می‌کنید

همه ما میدانیم که دلیل اصلی اینکه باید تمرینات خود را ضبط کنیم این است که با بررسی مجدد آن ها می‌توانیم اجرای خود را ارزیابی کرده و برای پیشرفت مداوم در مهارت هایمان از آن استفاده کنیم. اما این دلیلی نیست که می‌توانیم در اجرای زنده بهتر عمل کنید.

اجرای زنده نیازمند عملکرد لحظه ای است یعنی اینکه باید بتوانید در لحظه بین گوش و ذهن خود ارتباط برقرار کنید. زمانی که شما زمان زیادی را صرف ارزیابی می‌کنید این شیوه به گوش دادن عمیق و ریشه دار منجرب می‌شود که به مرور زمان کمک می‌کند تا صدای ساز خود را در زمان اجرا بهتر درک کنید. و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشید.

پیشرفت خود را پیگیری کنید

از آنجایی که شما هر روز با خودتان هستید آگاهی از اینکه در مهارتی پیشرفت کرده اید ممکن است دشوار باشد. اینجاست که ضبط کردن به شما کمک می‌کند تا خاطرات نوازندگی های گذشته را به یاد آورید و تصویر واضحی از مواردی که در آن پیشرفت کرده اید به دست آورید.

شما می‌توانید تمرینات خود را با هر فاصله ی زمانی که می‌خواهید ضبط کنید اما توصیه ما به شما این است که برای ردیابی دقیق پیشرفت خود تمام قطعات را از لحظه ای که یاد می‌گیرید آن ها را به طور کامل اجرا کنید ضبط کرده و تا این کار را تا زمانی که از اجرای خود راضی باشید ادامه دهید. زمانی که بعد از مدتی تمام این صداهای ضبط شده را با هم مقایسه می‌کنید خودتان از پیشرفتی که کرده اید شگفت زده خواهید شد!!!

-