رقص راهی برای رها شدن است و ورزشی کامل است. هنگام رقصیدن با ریتم و موسیقی، بدن شما حرکت می کند و بالا و پایین می پرید گویی که در دنیای دیگری غرق شده اید. اما این حس خوب هم باعث تازه شدن روح شما می شود و هم برای سلامتی شما بسیار مفید است.

تمام فواید رقص و تاثیرات رقصیدن بر سلامتی

طبق تحقیقات مشخص شده که رقص باعث تقویت شادابی، سلامت روان و ذهن شما خواهد شد. اگر هنوز هم برای رقص به دنبال دلیل می گردید ما در این مطلب فواید رقص را به شما می گوییم تا شما ترغیب به رقصیدن شوید.

10

رقص یک تمرین هوازی عالی است

رقص هم مانند هر تمرین هوازی دیگری که شدت چندانی ندارد می تواند باعث سلامت قلب و عروق شما شود، استقامت را بیشتر کند، استخوان ها و عضلات را تقویت کند و از خیلی از بیماری های پیشگیری کند. رقص علاوه بر امتیازات مشترکی که با دیگر تمرین ها هوازی دارد فواید دیگری دارد که تمرینات هوازی ندارند که شامل :

فیتنس 5 مولفه اصلی دارد که شامل : استقامت قلب و عروق، انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی و درصد چربی بدن. فعالیت هایی مانند دویدن روی تردمیل می توانند باعث استقامت عضلانی شوند و از درصد چربی بدن هم کم می کنند. فعالیتی دیگری مانند رقصیدن هم این دو هدف را تامین می کند و هم باعث استقامت عضلانی و انعطاف پذیری بدن می شود و هزمان همه اینها، مهارت تعادلی شما را بهتر می کنند و باعث فرز و چابک شدن شما می شود، هماهنگی بدن شما را بیشتر می کند، قوی ترتان می کند و سرعت واکنش بدن شما را بالا می برد.

البته در اینجا از رقص آرام حرف نمی زنیم. رقصی که یک تمرین هوازی خوب به حاسب آید باید بر اساس معیار چیزی بین 5 و 7 باشد؛ 1 استراحت است و 10 سخت ترین کاری که می توانید انجام دهید. می توانید از تست صحبت استفاده کنید، یعنی نباید آنقدر نفس نفس بزنید که نتوانید صحبت کنید، بلکه کلمات باید مقداری بریده بریده باشند و به سختی نفس بکشید.

رقص مفرح است

اگر ورزش کردن برای شما زیاد مفرح نباشد پس آن را انجام نمی دهید. تردمیل شرایطی یکنواخت دارد و گاهی خسته کننده می شود اما رقص بسیار مرفح است و حرکات آن باعث می شود که هورمون های احساس به خوبی مانند سروتونین و اندروفین ها افزایش پیدا کنند. اگر ورزشی برای شما لذت بخش و مفرح باشد احتمال اینکه آن را ادامه دهید زیاد است.

رقص به افزاد انگیزه می دهد به شیوه ای که دوست دارند، باعث تناسب اندام می شود و این حس را نمی کنید که تمرینات سخت هستند و سنگین هستند، بلکه با انجام دادن رقص حسابی خوش می گذرانید.

 

رقص می تواند یک فعالیت جمعی باشد

همه ما زمان هایی را که تنهایی می رقصیم و کسی ما را نمی بیند را دوست داریم، اما رقص با دیگران هم عالی است، چه با یک پارنتر باشد و چه در کلاس رقص همراه با دیگر هنرجویان!

فیتنس گروهی از وقتی که رقص زومبا باب روز شد بسیار به شهرت رسید. تمرین و ورزش کردن به همراه جمع به شما کمک می کند خیلی راحت از پس سختی های تمرین بر آیید و نسبت به انجام تمرینات خیلی جدی تر شوید.

 

همه توانایی رقص را دارند

 
 

دلتان نمی خواهد جلوی دیگران برقصید؟ در اتاق خودتان می توانید رقص را آغاز کنید، با آهنگ شروع کنید، آهنگی که نتوانید در برابر آن مقاومت کنید! درون همه ما کسی است که دوست دارد برقصد. وقتی بدن را با موزیک حرکت می دهید شما ناخودآگاه لبخند می زنید و به حرکت ادامه می دهید.

اجازه ندهید دست و پا چلفتی بودن شما، لذت رقص را از شما بگیرد. از بلد نبودن رقص نباید بترسید و لزم نیست حتما خوب برقصیدو چه کسی به این اهمیت می دهد؟ موضوع تکان دادن بدن به هر مدلی می باشد که دوست دارد، به بقیه توجهی نکنید! باید دقت کنید که موقع رقص چه حس خوبی دارید. هیچ کسی نمی تواند توانایی های شما را قضاوت کند.

مغز خود را هوشیار نگه دارید

همه شنیده ایم که عادت های سبک زندگی مانند الگوری خواب درست می توانند کمک کنند هوشیاری و عملکرد مغزمان را در سطحی ایده آل حفظ کنیم. مطالعات نشان می دهد که با رقص هم می توانیم این کار را نجام دهیم.

یافته‌های این مطالعه که در New England Journal of Medicine منتشر شده‌اند می‌گویند به طور مرتب رقصیدن باعث کاهش 76 درصدی احتمال زوال عقل می‌شود، یعنی تقریبا به همان اندازه که بازیهای فکری یا نواختن ساز تاثیرگزار است. طبق نتایج، سایر فعالیت‌های بدنی مانند پیاده روی و انجام کارهای خانه، با کاهش ریسک زوال عقل ارتباطی نداشتند.

رقص به شما آسیب نمی زند

انواع حرکاتی که در هنگام رقص انجام می دهید، دوست بدن شما هستند و بابت حرکات تکراری و احیانا سنگین دچار آسیب نمی شوید. حرکات رقص بر خلاف حرکات مکرری که معمولا در کلاس های ایروبیک در سطح متوسط انجام می دهید، تکراری و خسته کننده نیستند.

رقص بر خلاف تمرینات کلاسیک هوازی که خیلی ساختاری و شدید هستند، بسیار آزادانه به بدن شما اجازه می دهد تا خودش را با ریتم اهنگ کنترل کند و هر وقت نیاز بود استراحت کند. رقص فشاری بده بدن وارد نمی کند.

رقص تعادل بدن را بهتر می کند

هر سال در حدود 35 درصد از افراد بالای 65 سال زمین می خورند و یکی از چیزهایی که باعث پیشگیری از این اتفاق خواهد شد، رقصیدن است. طبق تحقیقات مشخص شده که رقصیدن مانند حمل کردن اشیاء حین راه رفتن، به شما کمک می کند تا تعادل خود را بهتر کنید و در نتیجه از خطر افتادن هم کم کنید.

پس همین الان از جای خود بلند شوید و یک آهنگ شاد پخش کنید و به خاطر سلامتی بدن هم که شده برقصید.

-