پلی‎استور مملو از اپلیکیشن‎هایی است که به خاطر مجوزهای بیش‎ از حدی که می‎گیرند مشهور هستند و بسیاری از اپلیکیشن‎ها حتی در زمان عدم استفاده در پس زمینه فعال هستند و باتری دستگاه شما را مصرف می‎کنند. این از مشکلات سیستم‎عامل اندروید است.

مقصر این ماجرا معمولا از مشهورترین و بزرگترین اپلیکیشن‎های موجود است. اپلیکیشن فیس‌‎بوک یقینا باعث نابودی سیستم‎عامل اندروید می‎شود و اپلیکیشن‎های دیگری نظیر اسنپ‎چت، گوگل پلاس و بسیاری موارد دیگر حتی اگر اپلیکیشن بسته هم باشد در پس زمینه فعال هستند و در خفا باتری را می‎خورند.

و با آن‎که برای فیس‌‎بوک جایگزین‎هایی نظیر TinFoil و Swipe دیده می‎شود، در رابطه با اپلیکیشن‎های دیگر می‎توانید چکار کنید؟ جواب این سوال ابزار جدیدی به اسم Hermit است.

7

یک اپلیکیشن سبک برای هر چیزی که فکرش را بکنید

Hermit الزاما یک مرورگر است، بسیار شبیه به مرورگرهای کروم و فایرفاکس. عملکرد آن تبدیل هر وب‎سایتی که به آن نشان دهید به یک اپلیکیشن و قرار دادن آن روی صفحه‎ی home شما است.

 

زمانی که شما می‎خواهید یک اپلیکیشن جدید بسازید، Hermit لیستی از کل موجودی اپلیکیشن‎های محبوب خود نشان خواهد که شامل دسته‎هایی نظیر اجتماعی (فیس‌‎بوک، واتس‎اپ، گوگل پلاس، اینستاگرام و غیره) اخبار (بی‎بی‎سی، تایم، نیویورک تایمز و غیره)، سرگرمی (IMDB، یوتیوب، Plex و غیره) و چندین دسته‎ی دیگر می‎شود. تقریبا هرچیزی که بخواهید پیدا می‎کنید. اگر پیدا نکردید، کافی است که URL یک وب‎سایت را تایپ کنید و اپلیکیشن Hermit آن را به یک اپلیکیشن مستقل بر روی صفحه‎ی home شما تبدیل خواهد کرد.

البته، یک سایت همیشه آن‎قدر عملکرد و انعطاف لازم ندارد که بتوان آن را به یک اپلیکیشن جایگزین تبدیل کرد. به عنوان مثال، وب‎سایت اینستاگرام به شما اجازه‎ی آپلود تصاویر را نمی‎دهد. بنابراین اگر تصاویر را پست نکنید و تنها در بین فیدهای شگفت‎انگیز اینستاگرام به گردش بپردازید، ایجاد یک اپلیکیشن سبک از این وب‎سایت منطقی است. ولی اگر به طور منظم به پست کردن تصاویر در اینستاگرام می‎پردازید، پس کل قضیه را فراموش کنید.

از طرف دیگر، ایجاد یک اپلیکیشن سبک برای فیس‌‎بوک و بی‎بی‎سی به نسبت استفاده از اپلیکیشن‎های رسمی آن‎ها به مراتب بهتر خواهد بود، چون نسخه‎ی موبایل وب‎سایت‎های آن‎ها کاملا انعطاف‎پذیری و عملکرد لازم را دارند. اپلیکیشن‎‎های بومی اندروید در نهایت از میزان زیادی باتری استفاده می‎کنند.

مزیت Hermit در مقایسه با کروم

شاید این سوال به ذهن خیلی‎ها خطور کرده باشد که “اجازه دهید، حتی مرورگر کروم گوگل هم به شما اجازه‎ی ساخت اپلیکیشن از وب‎سایت‎ها را می‎دهد، بنابراین چرا باید به Hermit نیاز داشته باشم؟” خب، با آن‎که نسخه‎ی کروم برای اندروید بسیار عالی است ولی چند شاخصه‎ی مهم باعث می‎شود که Hermit بهتر باشد.

بزرگترین تفاوت آن‎ها این است که اپلیکیشن‎های سبک ایجاد شده توسط Hermit واقعا شبیه به یک اپلیکیشن واقعی خواهند بود. از طرف دیگر، زمانی که شما یک میانبر به یک وب‎سایت با کروم ایجاد می‎کنید، عملکرد آن همانند با یک تب مرورگر است.

 

معنای این حرف این است که زمانی که شما بر روی آیکون بوکمارک کروم آهسته ضربه می‎زنید، یک تب در رابطه با آن وب‎سایت در کروم باز خواهد کرد، خنده دار است، اگر سایت را باز کنید، شروع به باز کردن یک تب برای آن‎ خواهد کرد. واقعا روی اعصاب است!

با اپلیکیشن Hermit، زمانی که شما روی یک آیکون Lite App آهسته ضربه می‎زنید، آن اپلیکیشن سبک (Lite App) را در قالب مرورگر مختص به خود باز خواهد کرد. اگر اپلیکیشن در حال حاضر باز باشد، دوباره بارگذاری نمی‎شود، فقط به شما فورا نشان داده می‎شود.

کل این فرآیند این است که قابلیت Lite Apps اپلیکیشن Hermit، به شکل اپلیکیشن‎های “فردی و مجزا” است، در حالی‎که اپلیکیشن‎های سبک کروم بخشی از خود کروم محسوب می‎شوند. معنای این گفته این است که اپلیکیشن Hermit را می‎توان به صورت تک به تک سفارشی کرد، با تنظیمات مختلف برای اپلیکیشن‎های مختلف، در حالی‎که اپلیکیشن‎های سبک مبتنی بر کروم همان قوانینی را دنبال می‎کنند که مرورگر کروم شما دارد.

اپلیکشن سبک‎تان را سفارشی کنید

Hermir هم تنظیمات جهانی و هم فردی دارد. بنابراین در اپلیکیشن اصلی Hermit، شما می‎توانید اعمال تنظیماتی نظیر اجازه دادن به دریافت نوتیفیکیشن از فید‎های RSS برای هر اپلیکیشنی که ایجاد کرده‎اید را انتخاب کنید. ولی جدا از این، هر اپلیکیشن سبکی که شما می‎سازید می‎توانند با مجموعه قوانین خاص خود سفارشی شوند.

 

در نتیجه به عنوان مثال، شما می‎توانید وب‎سایت تک‎نیوز را در ابزار انسداد تبلیغات خود در لیست سفید قرار دهید، ولی هم‎چنان از آن برای سایتی که تبلیغات آزاردهنده‎ی زیادی نظیر وب‎‌سایت Forbes دارد استفاده کنید.

لیست کاملی از تمامی مواردی که می‎توانید سفارشی کنید به صورت زیر است:

  • اپلیکیشن‎ها را به صورت تمام صفحه باز کنید
  • اپلیکیشن را در حالت بدون فریم باز کنید
  • برای تازه‎سازی صفحه را از بالا بکشید
  • یک دکمه‎ی “اسکرول کردن به سمت بالا” اضافه کنید
  • تبلیغات را مسدود کنید
  • تصاویر را به صورت خودکار باز کنید یا جلوی بارگذاری تصاویر را بگیرید
  • لینک‎ها را در اپلیکیشن سبک یا در مرورگر پیش‎فرض شخص ثالث خود باز کنید
  • به اجرای کدهای جاوا اسکریپت اجازه دهید یا ندهید
  • تاگل “دنبال نکنید” به منظور جلوگیری از سایت‎ها برای دنبال کردن حرکات شما
  • وب‎سایت مورد نظر همواره در قالب نسخه‎ی دسکتاپی‎اش باز شود
  • حالت Data Saver را به منظور صرفه‎جویی مصرف داده‎ها در اندروید فعال کنید
  • مجوزهای موقعیت‎یابی را اجازه دهید یا رد کنید
  • دسترسی به تصاویر، ویدئوها و فایل‎ها را اجازه دهید یا رد کنید
  • دسترسی به دوربین و میکروفون را اجازه دهید یا رد کنید
  • یک تم سفارشی تنظیم کنید
  • یک آیکون سفارشی تنظیم کنید

با چنین طیف گسترده‎ای از قابلیت‎ها، شما قادر خواهید بود که به شکل بهتری نحوه‎ی به نظر آمدن یک وب‎سایت را سفارشی کنید، بدون این‎که این قوانین بر روی دیگر وب‎سایت‎ها اعمال شود. به عنوان مثال، اگر می‎خواهید فیس‌‎بوک را سریع‎تر تجربه کنید، حالت Data Saver را فعال، تبلیغات را مسدود و به بارگذاری تصاویر اجازه ندهید.

اپلیکیشن Hermir هم‎چنین برای بعضی از کاربردهای خاص به یک اپلیکیشن تقلب تبدیل خواهد شد. به عنوان مثال شاید خواسته باشید به پیام‎های واتس‎اپ گوشی خود از روی تبلت‎تان دسترسی داشته باشید. وب‎سایت WhatsApp Web عالی است، ولی تنها برای مرورگرهای دسکتاپی کار می‎کند. با استفاده از اپلیکیشن Hermit شما می‎توانید یک اپلیکیشن سبک از این وب‎سایت بر روی تبلت اندرویدی خود ایجاد کنید و آن را با گوشی خود همگام کنید.

نسخه‎ی پرمیموم Hermit و اندروید آب‎نبات چوبی

این اپلیکیشن بهترین عملکرد را با نسخه‎ی آب‎نبات چوبی اندروید و یا نسخه‎های جدیدتر خواهد داشت. در اندروید کیت‎کت، اپلیکیشن‎های سبک Hermit همگی به داخل یک پنجره جمع خواهند شد، به جای این‎که در قالب اپلیکیشن‎های مجزای بومی آن‎ها را داشته باشید.

هم‎چنین در نسخه‎ی رایگان این اپلیکیشن کاربران تنها می‎توانند دو اپلیکیشن سبک داشته باشند. اگر می‎خواهید اپلیکیشن سوم یا بیشتری را ایجاد کنید باید مبلغ 4.99 دلار را پرداخت کنید.

البته نسخه‎ی رایگان تمامی قابلیت‎ها را خواهد داشت بنابراین دانلود و محک زدن آن برای دو اپلیکیشنی که بیشتر از همه باتری مصرف می‎کنند و می‎خواهید نسخه‎ی سبکی از آن‎ها داشته باشید، منطقی است. می‎توانید با فیس‌‎بوک و گوگل پلاس شروع کنید تا شاهد عملکرد بهتر گوشی و عمر باتری دستگاه‎تان باشید.

-